تونر و جوهر پرینتر چه تفاوتی با هم دارند؟!

ink-versus-toner-1

امروزه تکنولوژی چاپ، سریع‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده است؛ اما همیشه مشخص نیست که کدام نوع پرینتر برای چه هدفی بهتر است؛ انتخاب اشتباه می‌تواند هزینه زیاد برای مواد مصرفی، از قبیل جوهر و تونر را به دنبال داشته باشد. جوهر، ماده مصرفی پرینتر جوهرافشان بوده و مایعی است که رنگدانه یا Dye دارد و در مقابل آن، تونر پودر بسیار ریزی است که در پرینتر لیزری به کار می‌رود. هر دو نوع پرینتر لیزری و جوهرافشان برای کارهای خانگی و حرفه‌ای، از چاپ عکس‌های دیجیتال گرفته تا فایل‌های متنی قابل استفاده هستند؛ اما روش انتقال ماده مصرفی به کاغذ  در آنها تفاوت دارد. پرینترهای جوهرافشان، قطرات بسیار کوچک جوهر را از طریق نازل‌های بسیار ظریف، به صفحه کاغذ منتقل می‌کنند؛ می‌توانید این نازل‌ها را شیرهای بسیار کوچکی در نظر بگیرید که در هر ثانیه هزاران بار باز و بسته می‌شوند. نرم‌افزار پیشرفته پرینتر، باز و بسته شدن این شیرها و میزان پاشیدن جوهر را کنترل می‌کند تا بتوانید عکس یا متن خود را به روی کاغذ بیاورید. در واقع دو نوع جوهر پرینتر وجود دارد: جوهر بر پایه Dye و  جوهر بر پایه Pigment. جوهرهای  نوع Dye در واقع رنگ‌های محلول در مایع هستند، در حالی که جوهرهای Pigment پودرهای بسیار ریزی هستند که در یک مایع به صورت سوسپانسیون قرار گرفته‌اند. تولید و فروش جوهر پرینتر برای کمپانی‌ها بسیار سود آور است و آنها از فرمول‌های این جوهرها به شدت محافظت می‌کنند.

تکنولوژی پرینتر لیزری کمی پیچیده‌تر است، چون تونر به راحتی جوهر مایع، به کاغذ نمی‌چسبد. تونر در واقع از پلی‌استر به خوبی آسیاب شده، ساخته می‌شود. حتما تاکنون چسبیدن لباس پلاستیکی به بدن در اثر بار الکتریکی را تجربه کرده‌اید؛ دقیقا به همین شکل، پودر پلی‌استر باردار شده، به کاغذ یا هر چیز دیگری که دارای بار مخالف باشد می‌چسبد. در این نوع پرینترها نور لیزر تصویری از سوژه چاپ را روی درام فلزی چرخان ایجاد می‌کند که بار الکتریکی دارد، سپس یک کارتریج تونر را در معرض تماس با درام قرار می‌دهد، اما تونر فقط به قسمت‌هایی از درام می‌چسبد که توسط نور لیزر بار الکتریکی گرفته‌اند. کاغذ هم در حین عبور از قسمت‌های داخلی پرینتر، بار الکتریکی می‌گیرد و هنگامی که به دور میله درام می‌پیچد، تونر از درام به کاغذ منتقل شده و تصویری کاملا واضح و تمیز شکل می‌گیرد.

1 در مورد “تونر و جوهر پرینتر چه تفاوتی با هم دارند؟!”

  1. درود
    پرینتر رنگی جوهر افشان هم به دلیل سودی که در فروش کارتریج دارن، قیمت پرینتر رو پایین آوردن به همین دلیل بسیار ارزان تر از نوع لیزری هست.
    البته با روشهای مختلف که برای پر کردنِ رنگ هست میشه هزینهٔ خریدِ کارتریج رو حذف کرد..
    البته با توجه به جوهری بودن این پرینترها امکان خشک شدنِ رنگ یا خرابیِ کارتریج بسیار بیشتر از نوع لیزریست!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH