شواهدی از یافته شدن سیاره نهم منظومه شمسی

ITRESAN-11-1394 (14)اگر شما نیز از کودکان اواخر دهه 50 و یا اوایل دهه 60 شمسی باشید، با مشکلی که این کودکان در یادگیری مبانی علوم نجومی داشته‌اند، بیگانه نخواهید بود. در این دوران رسما تکلیف تعداد سیاره‌های منظومه شمسی مشخص نبود، شاید یک سال در امتحان در پاسخ به سوال تعداد سیاره‌های منظومه شمسی مجبور به نوشتن عدد 9 بودید و سال بعد برای همان سوال عدد 8 به‌عنوان جواب صحیح در نظر گرفته می‌شد.

این موضوع به علت دعوا بر سر ماهیت سیاره‌های نپتون و پلوتو و امکان حضور آن‌ها در لیست سیاره‌های منظومه شمسی اتفاق می‌افتاد ولی به‌تدریج و باگذشت زمان، پایداری لازم در این اعداد به دست آمد و درنهایت، پلوتو به‌عنوان یک سیارک معرفی شد و لیست اصلی سیاره‌های منظومه شمسی به‌این‌ترتیب اعلام شدند: تیر (Mercury)، ناهید (Venus)، زمین (Earth)، مریخ (Mars)، مشتری (Jupiter)، زحل (Saturn)، اورانوس (Uranus) و نپتون (Neptune). البته در کنار این موارد، سیارک‌های مهمی مانند سرس، هائومیا، ماکی ماکی و اریس نیز در کنار پلوتو در لیست سیارک‌ها قرار دارند.

حال به‌تازگی دانشمندان نشانه‌هایی از وجود یک سیاره نهم به دست آورده‌اند و به نظر می‌رسد که در لبه‌های منظومه خود شاهد این باشیم که یک سیاره، خارج از دید انسان‌ها به گردش به دور خورشید می‌پردازد. به‌تازگی دانشمندانی به نام کنستانتین باتیگین و مایک بروان به انتشار مقاله‌ای در این زمینه دست‌زده‌اند و به شواهدی که می‌توانند به کشف سیاره نهم منظومه شمسی منتهی شوند، اشاره کرده‌اند.

در این مقاله که در ژورنال بین‌المللی ستاره‌شناسی منتشر شده است، باتیگین و براون با بررسی مدارهای نامعمول کشف شده در لبه‌های منظومه شمسی، به محاسبات سنگین ریاضی روی آورده‌اند و باقی کار را به ستاره شناسان دیگر سپرده‌اند تا بتوانند به کمک محاسبات آن‌ها، این سیاره را بیابند.

محاسبات این دو دانشمند به نحوی بوده که پیش‌ از این، سه مورد از 5 مورد اشاره شده در زمینه کوتوله‌های آسمانی، به‌واسطه آن یافت شده‌اند و به همین دلیل نیز می‌توان این مقاله را جدی گرفت. برای اطلاع از قدرت و نفوذ براون در علوم نجومی کافی است بدانید که او کسی بود که تئوری سیاره نبودن پلوتو را اثبات کرد و توانست این سیاره را از لیست سیاره‌های منظومه شمسی خارج کند.

حال دانشمندان دراین‌باره نظرات جالبی را ارائه می‌کنند، برخی معتقدند که این سیاره، نسخه کوچک‌تری از نپتون است و یک سیاره گازی محسوب می‌شود. بعضی دیگر نیز معتقدند که این سیاره، یک ابر زمین است که مشخصاتی بین نپتون و زمین را دارد ولی باید منتظر ماند تا دید نظر این دو دانشمند چگونه پیش خواهد رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH