سقوط امپراطوری اپل، آیا اپل راه نوکیا را درپیش گرفته است؟

ITRESAN-11-1394 (15)درست در یازدهمین روز از ماه اوت سال 2001 سال میلادی بود که بر اساس میزان ارزش سهام، شرکت اپل به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شد. این امر با پیشی گرفتن اپل از شرکت اکسکان موبایل ممکن شد و شرکت اپل از آن زمان تا سال 2013، به‌صورت مستقیم روبه‌جلو پیش رفت. در اوایل سال 2013 بود که سهام اپل با افتی 40 درصدی روبرو شد و علت این امر نیز برهم ریختن زمان‌بندی برای عرضه آی‌فون 5 بود. در این بازه زمانی، اکسکان موبایل برای مدت کوتاهی از رقیب خود پیشی گرفت ولی اپل موفق شد تا به‌سرعت جایگاه قبلی خود را از این شرکت پس بگیرد.

حال برای نخستین بار در تاریخ عرضه تلفن‌های همراه سری آی‌فون، اپل برای دومین سال متوالی با کاهش آمار فروش دستگاه‌های خود روبرو شده است که این امر بر روی ارزش سهام این کمپانی، تاثیری منفی داشته و موجب شده برخی از سرمایه‌گذاران، از این شرکت دور شوند. علی‌رغم تمامی این تفاسیر تا پایان سال 2015 میلادی، اپل با 535 میلیارد دلار ارزش، به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان شناخته می‌شود ولی وقتی ارزش کلی بنگاه اقتصادی را در نظر بگیریم، اپل جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

برای محاسبه ارزش کلی بنگاه اقتصادی، میزان بدهی‌های یک شرکت و میزان دارایی‌های نقدی آن شرکت نیز در محاسبه ارزش شرکت به کار گرفته می‌شوند. در این شرایط، اپل با 393 میلیارد دلار، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و جایگاه نخست، به شرکت آلفابت تعلق دارد که ارزش آن 420 میلیارد دلار است. اگر نام آلفابت برای شما آشنا به نظر می‌رسد، کافی است به یاد بیاورد که این شرکت، کنترل گوگل را بر عهده دارد و همین امر برای نشان دادن قدرت آلفابت کافی به نظر می‌رسد.

در این میان، یکی از تحلیل‌گران بازار بورس در وال‌استریت معتقد است که اپل به‌زودی در سراشیبی مشابهی با نوکیا و بلک‌بری خواهد افتاد و ارزش سهام این شرکت از 143 دلار پیش‌بینی‌شده به 85 دلار کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد که پیش‌بینی او درست باشد زیرا در حال حاضر، سهام اپل با افتی چشمگیر به 99 دلار رسیده است که عملا با هدف تعیین شده 143 دلاری برای آن، فاصله‌ای چشمگیر دارد.

این تحلیل‌گر که عدنان احمد نام دارد، درباره شرایط فعلی اپل می‌گوید: «تاریخ نشان داده است که هرگاه روند رشد یک شرکت با علامت سوال همراه می‌شود، آن شرکت در آستانه دردسر است و اپل در طول دو سال آینده با این مشکل روبرو خواهد شد؛ تنها راه فرار از این موضوع نیز ارایه یک رده کاملا جدید از محصولات توسط اپل خواهد بود.»

البته باید گفت که سقوط سهام اپل، یک هرج‌ومرج بسیار بزرگ در سراسر بازار بورس ایجاد خواهد کرد و موجب از دست رفتن ارزش کلی بازار و آسیب دیدن سایر شرکت‌ها نیز خواهد شد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که حتی اگر شرکتی به‌عنوان رتبه نخست تنفر از اپل شناخته شود، باز هم برای موفقیت در بازار، به عدم سقوط اپل نیاز خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH