با بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شناور جهان آشنا شوید

ITRESAN-11-1394 (31)انرژی خورشیدی در بسیاری از کشورها به‌عنوان بخش بزرگ‌تری از چشم‌انداز استفاده از انرژی به کار گرفته می‌شود و این امر بسیار خوشحال کننده است که متخصصان مختلفی در سطح جهانی به بررسی راهکارهای بهبود ساختار انرژی خورشیدی، می‌پردازند. میزان نیاز به انرژی روز به‌ روز در حال افزایش است و دانشمندان باید برای سازگار شدن با این نرخ رشد، به‌شدت فعال باشند. به همین جهت نیز تلاش‌های انجام‌ شده جهت استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، در طول چند سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است.

به‌تازگی اخبار خوشی در این زمینه از کشور ژاپن به گوش می‌رسد. بر اساس این اخبار، شرکت Kyocera که یک غول در زمینه الکترونیک به‌حساب می‌آید، قصد دارد تا بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شناور جهان را در این کشور به راه بیندازد. این شرکت شروع به ساخت و کارگذاری پنل‌های خورشیدی خود کرده است که با پایان یافتن آن شاهد بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان ازنظر ظرفیت کاری شبکه و ابعاد فیزیکی خواهیم بود.

این نخستین باری نیست که این شرکت برای ثبت رکوردهای جدید در این زمینه اقدام کرده است ولی این بار به نظر می‌رسد که وعده‌های آن‌ها عملی خواهد شد زیرا تا به امروز، چنین ساختاری در تاریخ بشر به چشم نخورده است. تمامی این مزرعه خورشیدی بر روی بخش آب‌بند سد Yamakura بنا خواهد شد که این سد در بخش جنوب شرقی شهر توکیو قرار دارد. گفته می‌شود که این مزرعه می‌تواند پس از تکمیل شدن در ماه سوم سال 2018 میلادی، میزان 13.7 مگاوات انرژی را تولید نماید.

محدوده تحت پوشش این مزرعه برابر با 180 هزار فوت مربع (16 هزار و 723 مترمربع) است که ازنظر ابعادی از 18 زمین فوتبال نیز بزرگ‌تر به‌حساب می‌آید. این مزرعه شامل 51 هزار پنل خورشیدی است که به یکدیگر متصل شده‌اند و می‌توانند انرژی مورد نیاز برای 5 هزار خانه در این منطقه را تامین کنند. این امر موجب می‌شود تا 7 هزار و 411 تن از احتراق گاز CO2 در این منطقه، کاهش پیدا کند.

گفته می‌شود که شرکت Kyocera از سال 2006 میلادی در حال همکاری کردن با متخصصان فناوری‌های خورشیدی است تا بتواند پروژه‌ای به نام Ciel et Terre را به مرحله اجرا دربیاورد. شایان‌ذکر است که کلیه پلتفرم شناور یادشده، کاملا عاری از فلز هستند و به صورتی طراحی شده‌اند که ماده اصلی تشکیل دهنده آن‌ها، پلی اتیلین است که قابلیت بازیافت داشته و همچنین بسیار بادوام محسوب می‌شود. همچنین این ماده در برابر اشعه ماورابنفش خورشید نیز بسیار مقاوم خواهد بود.

شایان ذکر است که متخصصان طراح این پروژه به مردم اطمینان خاطر داده‌اند که این مزرعه خورشیدی شناور بر روی کیفیت آب منطقه تاثیری نخواهد داشت و حتی به‌واسطه جذب نور بیشتر خورشید و حرارت بالاتر، موجب تبخیر منابع آبی نخواهد شد بلکه به‌صورت معکوس عمل کرده و میزان تبخیر را کاهش می‌دهد. این مزرعه به‌وسیله یک لنگر ویژه، به انتهای مخزن آب سد Yamakura متصل خواهد شد. متخصصان امیدوارند تا این دست از سلول‌های خورشیدی در سطح جهانی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند تا جهان ما به دنیایی سبز‌تر و بهتر بدل گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH