آیا جنگل‌هایی از درختان مکانیکی کوچک، جایگزین مزارع بادی تولید انرژی خواهند شد؟

پژوهشی جدید در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌تواند منجر به ارایه روشی کاملا بدیع برای تولید انرژی نه تنها از باد بلکه از نوسانات ناشی از باد و حتی عبور و مرور شود.

اثبات شده که مزرعه‌های تولید انرژی خورشیدی، منابع بسیار خوبی از انرژی‌های تجدید پذیر هستند؛ به شرطی که مکان هوشمندانه‌ای برای برپایی آن‌ها انتخاب شود. توربین‌های بادی نیز چندان بد نیستند، به خصوص اگر بتوانید بهره‌وری موتورهایشان را تا جای ممکن افزایش دهید. اما با ارایه روشی بدیع توسط دانشگاه ایالتی اوهایو، ممکن است گزینه دیگری نیز پیش روی ما قرار بگیرد.

بدیهی است که درختان و دیگر ساختارهای بلند و لاغر (و حتی ساختمان‌ها) در هنگام وزش باد و نسیم، تمایل به نوسان کردن دارند. در حقیقت، ساختمان‌های بزرگ باید از مکانیسم‌هایی برخوردار باشند که بتوانند اثرات منفی ناشی از این تنش‌ها را خنثی کنند.

اما محققانی از دانشگاه ایالتی اوهایو دریافته‌اند که اگر ساختارهای لاغری مشابه درخت با مواد الکترومکانیکی خاصی ساخته و به درستی طراحی شوند، قادرند علیرغم وجود محرک‌های اندک، نوسان خود را در یک فرکانس ثابت حفظ کنند و این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند بادها و ارتعاشات نامنظم را به یک جریان برق ثابت و پایدار تبدیل کنند.

جنگل‌های ساخته شده از این درختان، نه تنها می‌توانند برای ایجاد مزارع بادی کوچک در مکان‌هایی که استقرار توربین‌های بادی ممنوع است، مورد استفاده قرار بگیرند (به طور مثال می‌توان آن‌ها را در بالا یا مجاور ساختمان‌ها برپا کرد)، بلکه می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی مانند زیر پل، برای تبدیل ارتعاشات ناشی از عبور و مرور افراد و اتومبیل‌ها به برق بهره برد.

آزمایش‌های اولیه از درختان نمونه، تنها تولید ولتاژهای کوچکی را به همراه داشته‌اند، اما این آزمایش‌ها به نوبه خود مفهوم این طرح را مورد تایید قرار می‌دهند. بنابراین در حالی که هنوز ما مجبور به حفظ ساختارهای بزرگ مزارع بادی و خورشیدی هستیم، آینده انرژی‌های تجدید پذیر ممکن است هر چیزی را که بتوان از آن یک جنگل کوچک الکتریکی ساخت، شامل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH