گوگل سیستم تشخصی گفتار آفلاین می‌سازد

google_voice_search-640x217

مشکلی که تقریبا در مورد همه دستیارهای صوتی نرم افزاری و اپلیکیشن‌های تشخیص گفتار وجود دارد آن است که نیاز به اتصال به سرور برای کار کردن دارند و پردازش درخواست‌های شما به صورت محلی امکان ندارد. گاهی ما به این نکته پی می‌بریم که واقعا همیشه نیازی به اتصال اینترنتی وجود ندارد مثلا گاهی اوقات درخواست‌های ما بسیار کوتاه و مختصر هستند و آنقدری ساده‌اند که واقعا احتیاجی به متصل شدن به سرور احساس نمی‌شود.

خب حالا مشخص شده که گوگل به دنبال چنین ایده‌ای است و این شرکت اخیرا یک سیستم تشخیص گفتار آفلاین را توسعه داده (بنا به اعلام 9to5google) که آنقدر کم حجم و کوچک هست که بتواند بر روی یک نکسوس ۵ که ۳ سال عمر کرده کار کند و حجم آن نیز تنها ۲۰/۳ مگابایت است. اما بهترین نکته در این مورد آن است که گفته شده سیستم مورد اشاره تا ۷ برابر سریع‌تر از سیستم‌های کنونی موجود کار کرده و نیز فقط ۱۳ درصد احتمال خطا دارد.

اما گوگل چگونه به این سیستم دست یافته است؟ با ساده سازی حدود ۳ میلیون صدایی که این غول فناوری از بخش جستجوها دریافت کرده. این صدا‌ها هر کدام به ۲۰ بخش مختلف تقسیم شده‌اند که بر اساس نویز و از جانب یوتیوب انجام شده، بنابراین به سیستم مورد اشاره اجازه داده می‌شود تا صداهای مختلف را بهتر شناسایی کند. گوگل همچنین بر روی حالت خاصی از یک مدل تنها، کار می‌کند که مخصوص دستورات صوتی است.

حالا می‌دانیم که گوگل ناو، اینبار دستورات را به صورت آفلاین ولی محدود‌تر شناسایی خواهد کرد. با سیستم یاد شده، این غول جستجوگر قادر خواهد بود تا به سرعت رشد بخش‌های مختلف کمک کند و این نرم افزار بخصوص برای بازارهایی که سرعت اتصال خوبی به اینترنت ندارند بسیار مناسب است زیرا از نظر کارایی وعملکرد و بهبود بسیار خوب به نظر می‌رسد. گوگل همچنین اشاره کرده که سیستم آن‌ها در گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شاید راهی برای ورودش به ابزارهای پوشیدنی هم باشد. اما بنظر می‌رسد هنوز برنامه‌ای برای راه اندازی سیستم‌های دیگر وجود ندارد. در هر صورت باید منتظر بمانیم و منتظر حضور این سیستم تشخیص گفتار آفلاین گوگل در اکوسیستم اندروید باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH