گوگل به مدت ۱۰۲ دقیقه فایروال چین را دور زد!

Chinese_flag_Beijing_-_IMG_1104-710x473پس از بسته شدن راه‌های دسترسی مرم کشور چین به گوگل در چند سال گذشته، این غول فناوری شاهد جایگزین شدن سرویس‌هایش با سرویس‌های محلی مانند Baidu و WeChat بود. با وجود رشد سهام گوگل در کل جهان، این شرکت هنوز به دنبال باز گرداندن سهم خود از بازار پر جمعیت‌ترین کشور دنیاست که توسط پروژه Golden Shield به خطر افتاده است. این پروژه که با نام فایروال بزرگ هم شناخته می‌شود، تقریبا تمامی سرویس‌های گوگل را برای کاربران چینی مسدود کرده است، به این معنی که هر IP که مربوط به کشور چین است بدون استفاده از VPN نمی‌تواند به سرویس‌های ساکنین مانتین‌ویو دسترسی داشته باشد.18mopqzs4qzcrjpg

بین ساعت ۱۱:۳۰ شب یکشنبه تا ۱:۱۵ دقیقه بامداد روز بعد به وقت محلی چین، IP سرویس‌های جدید گوگل وارد دیتابیس فایروال بزرگ نشدند و به مدت یک ساعت و نیم تمام مردم چین می‌توانستند از گوگل استفاده کنند.

پیش از این هم چنین چیزی درباره فیس‌بوک و توئیتر در چین اتفاق افتاده بود، اما این بار فقط گوگل در دسترس قرار گرفت، چون فقط IP این شرکت در فایروال بزرگ ثبت نشده بود. البته فایروال بزرگ تنها در مقابل موتور جستجوی گوگل ناکام ماند و باقی سرویس‌های این کمپانی همچنان مسدود بودند. بعضی از چینی‌ها معتقد بودند که دسترسی به گوگل برای مدتی به طور داوطلبانه از سوی خود چین امکان پذیر شده است. طبق آن چه روزنامه‌ای محلی ‌The South China Morning Post می‌گوید، بسیاری از مردم چین بر این باورند که آزادی بیان به سرزمن‌شان برگشته، حتی در شبکه‌های اجتماعی مانند Weibo.

141230130450-great-firewall-of-china-1024x576

چین به وضوح استقلال خود را از تمامی سرویس‌های اینترنتی متعلق به ایالات متحده آمریکا و جلوگیری از استفاده مردمش از این سرویس‌ها را اعلام کرده است. اگرچه سد بزرگی به نام فایروال بزرگ در مقابل زندگی مجازی مردم چین قرار دارد، اما این سیستم آن‌قدر هم کامل نیست. اقدام گوگل در یکشنبه‌ای که گذشت (که البته کاملا اقدام بی‌ضرر و بدون هدف سو استفاده بود) مدرک کافی برای وجود نقص در پروژه محدودیت چینی‌هاست، گرچه این مشکل در کمتر از دو ساعت حل شد. در آخر باید گفت که بازگشت کوتاه مدت گوگل به جمهوری مردمی چین به معنی نقص فنی عظیم در پروژه گلدن شیلد نیست و احتمال این که این موضوع دوباره رخ دهد بسیار کم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH