Neal Cybart: اپل هشدار درباره کاهش فروش آیفون را جدی نگرفته است!

براساس گفته‌های تحلیل‌گری به نام Neal Cybart، اپل هشدار درباره کاهش فروش آیفون را جدی نگرفته است. طبق داده‌های ۱۲ و ۲۴ ماه گذشته میزان رشد فروش آیفون با شیب ملایمی نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ در حرکت است، تنها مدت کوتاهی پس معرفی آیفون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر، یعنی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس، اپل توانست فروش خوبی را تجربه کند که البته این امر را باید مدیون بزرگ‌ترین اپراتور جهان، یعنی China Mobile هم دانست که در آن زمان این تلفن را به صورت قراردادی به فروش رساند.

اما همان طور که Cybart اشاره می‌کند، اپل نتوانست چنین موفقیتی را در زمان عرضه آیفون 6s و 6s پلاس تجربه کند. یکی از مشکلات را می‌توان این دانست که ۶۰ درصد دارندگان آیفون از سپتامبر ۲۰۱۴ تا پایان سال ۲۰۱۵ تمایلی به تعویض گوشی خود با نسخه بزرگ‌تر نداشتند. آن گونه که این تحلیل‌گر می‌گوید این اتفاق برای تولیداتی با چرخه فروش سه سال یا بالاتر است، نه سیکل دوساله‌ای که اپل در نظر داشت.iphone-6

به علاوه، بازار گوشی‌های هوشمند در آمریکا و بسیاری کشورها اشباع شده و در نتیجه تعداد کاربرانی که از گوشی‌های ساده (فیچرفون) استفاده می‌کنند و قصد دارند یک گوشی هوشمند بخرند هم بسیار کم شده است که این اتفاق کل بازار اسمارت‌فون‌ها و به ویژه آیفون را تحت تاثیر قرار داده. از طرفی، زمانی که اپل توانست با بزرگ‌تر نمودن صفحه نمایش آیفون تعدادی از کاربران را از خرید پرچم‌داران اندرویدی منصرف کرده و به سمت خود بکشاند، از بازار میان‌رده‌ها غافل شد و نتوانست کاربران این رده از گوشی‌ها را به خود جذب کند.

در بخشی دیگر Cybart عنوان کرده که اپل تا پیش از عرضه آیفون SE در ماه مارس امسال، از آثار منفی آن خبر نداشت. این ۴ اینچی جدید قاعده بازی را بر هم زد، میانگین فروش آیفون‌های گران قیمت با معرفی SE آسیب دید و بسیاری ترجیح دادند تا از صفحه نمایش بزرگ و چند قابلیت مانند لمس سه بعدی صرف نظر کرده و در عوض با قیمت کمتر صاحب آیفون جدید شوند و حال بسیاری معتقدند که آیفون 7 هم نمی‌تواند این وضع را سامان دهد.Apple_iPhone_SE_Intro_Main

دلیل عمده موفقیت فعلی آیفون این است که معمولا کاربران این برند هر دو سال یک بار گوشی خود را با نسخه جدیدتر تعویض می‌کنند. با این حال برخی آمار نشان می‌دهد که این میزان بعضی اوقات به بیش از دو سال می‌رسد. در طول مدت یک سال گذشته، تیم کوک با به روز کردن آیفون‌ها از سپتامبر ۲۰۱۴ تا پایان ۲۰۱۵ که عمده‌ترین آن افزایش اندازه صفحه نمایش بود، سعی در بهبود فروش آیفون و ترغیب مردم به خرید آن نمود، اما ۶۰ درصد کاربران آیفون خود را با نسخه بزرگ‌تر تعویض نکردند. این اطلاعات حاکی از آن است که چرخه آپگرید دو ساله آیفون به نظر در حال تغییر است و در حال تبدیل شدن به یک سال است.

مهم‌ترین عامل نگران کننده برای اپل این است که هر چه این ۶۰ درصد بیشتر در آپگرید کردن گوشی قدیمی خود با یک آیفون جدید تعلل کنند، یا هر چه بر این ۶۰ درصد افزوده شود، میزان این سیکل هم از دو سال بیشتر خواهد شد. البته منطقی به نظر نمی‌رسد که کاربران آیفون‌های فعلی خود را برای مدت ۴ یا ۵ سال نگه دارند.

این تحلیل‌گر معتقد است که اپل باید فکر حفظ این چرخه دو ساله را از سر بیرون کند و بر روی ویژگی‌هایی متمرکز شود که کاربران انتظار دارند و این شرکت را به بیش از یک کمپانی تبدیل کند که شکست یا موفقیت آن به میزان رشد فروش مقطعی آیفون بستگی دارد.

در حالی که آیفون قبلا هم افت فروش را تجربه کرده بود، اپل هرگز فکر نمی‌کرد که تا این حد به این دستگاه وابسته باشد و همان‌طور که بسیاری از سرمایه گذاران هم می‌گویند کم کردن این وابستگی یکی از درست‌ترین تصمیم‌هایی است که در حال حاضر باید از آن پیروی کرد. به عبارت دیگر، با وجود این که بسیاری انتظار اتفاقات بدتری را برای آیفون در طول ماه‌های بعد دارند، اما تیم کوک معتقد است نسل بعدی آیفون ویژگی‌هایی دارد که شما تا امروز نمی‌دانستید به آن نیاز دارید و این یعنی ممکن است باز هم اپل بخش عمده بازار را در دست بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH