محققان موفق به یافتن اکسیژن اتمی در مریخ شدند

محققان ناسا موفق با یافتن اکسیژن اتمی در اتمسفر مریخ شدند. این اتم‌ها در لایه بالایی اتمسفر به نام مزوسفر یافت شده‌اند. این کشف به محققان کمک می‌کند که درک بهتری از اتمسفر مریخ داشته باشند.

اکسیزن اتمی به محققان کمک می‌کند که فرسایش اتمسفر و چگونگی فرار گازها از آن را بررسی کنند. این اکتشاف با استفاده از تجهیزاتی که در SOFIA نصب بود، انجام شده است. SOFIA یک بویینگ ۷۴۷ است که برای مقاصد تحقیقاتی تغییر یافته است و حامل یک تلسکوپ با قطر ۱۰۰ اینچ است.

آشکارسازی اکسیژن اتمی در گذشته به علت اینکه محققان قادر به اندازه‌گیری طول موج آن نبودند، بسیار دشوار بود. آخرین تلاشی که برای اینکار شد، ۴۰ سال پیش بود. SOFIA در ارتفاع بین ۱۱ تا ۱۳ کیلومتری زمین حرکت می‌کند تا رطوبت زمین مانع از آشکارسازی طول‌ موج‌های مادون قرمز نشود. تیم SOFIA با همکاری مرکز هوافضای آلمان، موفق به آشکارسازی طول موج‌های فرافروسرخ شدند. محققان با استفاده از گیرنده GREAT آلمان، قادر بودند که بین اکسیژن جو زمین و مریخ، تمایز قائل شوند.

میزان اکسیژنی که کشف کردند، نیمی از آنی بود که محققان انتظار داشتند. محققان کماکان به تحقیق درباره اتمسفر مریخ با استفاده از SOFIA ادامه می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH