مانیتور ۵K جدید اپل، کارت گرافیک اختصاصی دارد!

مانیتورهای تاندربولت ۹۹۹ دلاری فعلی، با ورود آی‌مک‌ها و مک‌بوک‌های رتینا که کیفیت و رزولوشن بالایی دارند، کم‌کم به سایه رفته‌‌اند. بنابر گزارشات، انبارهای مانیتورهای تاندربولت در حال اتمام است و اپل همچنان به فکر پرکردن این منابع نیست. این می‌تواند خبر خوبی باشد.

احتمال می‌رود که اپل در کنفرانس سالانه خود از سخت‌افزارهای جدید رونمایی کند. اخباری که بیشتر شنیده می‌شود، حاکی از آن است که اپل قصد دارد از مانیتور تاندربولت با رزولوش ۵K با اندازه ۵۱۲۰*۲۸۸۰ رونمایی کند. گرچه این مانیتور بسیار خوب بنظر می‌رسد، اما نکته مهم‌تر این است که اپل قصد دارد برای این مانیتور یک کارت گرافیکی جداگانه قرار دهد!

در وهله اول قرار دادن یک کارت گرافیکی مجزا در مانیتور ممکن است ایده مسخره‌ای به‌نظر برسد. یکی از دلایلی که اپل از این کارت گرافیکی استفاده می‌کند، سازگاری با مک‌های آینده است. مانیتور ۵K نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارد و این مستلزم این است که این مانیتورها به کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های با کارت گرافیکی قدرتمند متصل باشند. ولی از آنجایی که اپل می‌خواهد مک‌بوک‌ها را سبک‌تر و باریک‌تر نگه دارد، قاعدتا وجود کارت گرافیکی قدرتمند خودبه‌خود منتفی می‌شود. راه حل این مشکل، قرار دادن یک کارت گرافیکی درون مانیتور است تا مانیتور به کارت گرافیکی مک‌بوک وابسته نباشد.

آپدیت OS X باعث می‌شود که این فرآیند اتوماتیک و بدون هیچ وقفه‌ای باشد. در زمان اتصال به مانیتور، مک تصمیم می‌گیرد که آیا از کارت گرافیکی خود استفاده کند یا کارت گرافیکی مانیتور. معیار این انتخاب قدرت کارت گرافیکی است. در این فرآیند، از کارت گرافیکی قوی‌تر استفاده می‌شود و کارت گرافیک ضعیف‌تر غیر فعال می‌شود. نکته مهم این است که نمی‌توان از هر دو کارت گرافیکی بطور همزمان استفاده کرد: یا کارت گرافیکی مانیتور یا کارت گرافیکی مک.

جزئیات چگونگی اتصال اپل دیسپلی به مک معلوم نیست، اما احتمالا برای استفاده از رزولوشن ۵K نیازمند خرید یک مک جدید هستید. اتصال از طریق USB-C و تاندربولت ۳ انجام می‌گیرد. احتمال اینکه این مک‌بوک‌های رتینای فعلی بتوانند از رزولوشن کامل استفاده کنند، کم است، چون پورت آنها توانایی پشتیبانی از چنین دقتی را ندارد. اپل دیسپلی را می‌توان با مک‌های فعلی در رزولوشن استاندارد استفاده کرد.

این مانیتور مشابه مانیتورهایی است که در آی‌مک‌های رتینا استفاده می‌شود و تغییر چندانی ندارد. این بدین معناست که مانیتور از استاندارد DCI P3 برای تولید رنگ استفاده می‌کند. قاعدتا ظاهر فیزیکی این مانیتور برای سازگاری با تغییرات داخلی، تغییر می‌کند، اما از جزئیات آن خبری در دسترس نیست.

زمان عرضه این مانیتور مشخص نیست اما این احتمال هست که اپل واژه تاندربولت را از اسم این مانیتور حذف کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH