آینده نمایشگرهای منعطف و تبلت‌ها به هم گره خورده است!

اگرچه نمایشگرهای منعطف هنوز اثر زیادی بر بازار موبایل ندارند، اما سازندگانی همچون سامسونگ، ال‌جی و هواوی توانایی خود را در ساخت محصولات منعطف نشان داده‌اند، حتی اگر مدل‌هایی به صورت مفهومی بوده باشد. اگرچه سامسونگ با برند Edge در سری S خود از نمایشگرهای خمیده استفاده کرده است، اما این نمایشگرها قابلیت خم‌شدن و تاشدن ندارند.

در مورد ال‌جی تنها محصولاتی که شبیه به منعطف بوده‌اند، محصولات سری G Flex است که تنها دو عضو G Flex و G Flex 2 دارد. اما همین دو عضو هم با آنچه ما از منعطف انتظار داریم، فرسنگ‌ها فاصله دارد. ال‌جی سال گذشته یک میلیارد دلار بر روی نمایشگرهای منعطف سرمایه‌گذاری کرده است، اما تا حالا محصولی برای بازار عرضه نکرده است. لنوو نیز ماه گذشته در یک کنفرانس تکنولوژی گوشی را به نمایش گذاشت که ‌می‌توان آن را مانند یک دستبند به دور مچ بست. همچنین یک تبلت را نشان داد که می‌شد با خم‌کردن، آن را به اندازه یک فبلت درآورد. محصولات مفهومی لنوو نزدیک‌ترین مدل‌ها به محصولات منعطف هستند که در نظر داریم.

از نمایشگرهای منعطف می‌توان در گوشی‌های هوشمند استفاده کرد، اما کوچکی نمایشگرهای اسمارت‌فون‌ها (۶ اینچ و کمتر) باعث می‌شود استفاده از نمایشگرهای منعطف چندان توجیهی پیدا نکند. اما در تبلت‌ها که معمولا در اندازه‌های ۷ اینچ و ۸ اینچ به بالا دیده می‌شوند، استفاده از نمایشگرهای منعطف می‌تواند به این بازار در حال رکود دائمی جانی تازه ببخشید. با اینکه فروش تبلت‌ها در حال کاهش است، اما به هر حال آنها مشتریان مخصوص به خود را دارند و تصور آینده بدون تبلت چندان با واقعیات بازار تطابق ندارد. استفاده از این نمایشگرها باعث می‌شود که بازار تبلت‌ها تقویت شود و مشتریان تجاری و غیرتجاری، را برای خرید تبلت‌ها ترغیب کند. تبلت لنوو مثالی خوب برای این مورد است. این تبلت را می‌توان با نمایشگر بزرگ‌تر برای کارهای تجاری استفاده کرد. سپس می‌توان آن را تا کرد و مانند اسمارت‌فون از آن استفاده کرد.

AH-Lenovo-Flexible-Display-Technology-9-1600x900

با در نظر گرفتن فاکتور فرم، تبلت‌ها می‌توانند به راحتی وظیفه ذاتی خود را انجام دهند بخصوص اگر با کیبورد بلوتوث نیز جفت شوند. البته بستگی به این دارد که سازندگان چنین تبلت‌هایی بسازند. علاوه بر کاربردهای مرتبط با کار، می‌توان از این گونه تبلت‌ها برای سرگرمی استفاده کرد. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید ویدئو ببینید، می‌توانید تبلت را به راحتی تا کرده و ویدئوی خود را تماشا کنید.

علاوه بر این مصارف، کاربردها و طرح‌های بیشمار دیگری برای استفاده از تبلت‌های منعطف وجود دارد. یه عنوان مثال، می‌توان تبلتی ساخت که به شکل یک قلم تا شود. البته سازندگان باید اجزای دیگر را نیز به صورت منعطف بسازند. این طرح‌ها شاید در ابتدا خیلی آینده‌نگرانه و حتی تخیلی بنظر برسند، چون کاربردهایی اینچنینی برای آنها وجود ندارد. اما باید در نظر داشته باشید که بسیاری از چیزهایی که امروز در دنیای تکنولوژی می‌بینیم، زمانی تخیلی و به دور از واقعیت بودند.

AH-Lenovo-Flexible-Display-Technology-11-1600x900

گرچه اسمارت‌فونی که لنوو معرفی کرد به تبلت چندان شباهتی نداشت، اما یک مورد خوب از استفاده از نمایشگرهای منعطف است. این گوشی را می‌توان به دور مچ بست و استفاده کرد، حال اگر تبلتی به این شکل نیز ساخته شود، می‌توان با آن نیز چنین کاری را انجام داد. این کاربرد برای کسانی که در طول روز نیاز به استفاده از دست خود دارند، مانند کارگران ساختمانی بسیار مفید است. وجود همچنین محصولاتی، جستجو در اینترنت را سریع‌تر می‌گرداند. دیگر طرح‌ها نیز بی‌پایان است. به عنوان مثال، Rufus Cuff یک نمونه خوب از دستگاهی است که گرچه کاملا منعطف نیست، اما به راحتی می‌توان آن را دور مچ پیچید و از آن استفاده کرد. این محصول یکی از بهترین محصولات منعطف است،‌ اما نواقص زیادی نیز دارد. حال اگر شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال‌جی بتوانند محصولاتی به بازار عرضه کنند که عیب‌ها و نواقص Rufus Cuff را نداشته باشد، براحتی قادر خواهند بودند که بازار خوبی برای خود پیدا کنند.

Screenshot-242-1600x900

با وجود دستگاه‌هایی که می‌توان آنها را به دور مچ پیچید، نه تنها کارگران می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند، بلکه می‌توان امنیت محیط کار را نیز افزایش داد. گردش کار بهبودیافته و امنیت بیشتر در محیط کار، باعث می‌شود که سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند. بسیاری افراد اگر بخواهند بین حمل یک گوشی و یک تبلت و فقط یک تبلت منعطف، انتخاب داشته باشند، قطعا مورد دوم انتخاب می‌کنند. این کار علاوه بر استفاده بهینه از فضا، بسیاری از مشکلاتی که برای سینک دو دستگاه و ایجاد هماهنگی بین آنها وجود دارد را از بین می‌برد. به عنوان مثال، اپلیکیشن اورنوت هفته گذشته حساب رایگان خود را به دو دستگاه محدود کرد. در نتیجه بسیاری از افرادی که چندین دستگاه داشتند با مشکل مواجه شدند. اگر چه اپلیکیشن اورنوت کاربران زیادی ندارد، اما تضمینی وجود ندارد که اپلیکیشن‌های بیشتری به این کار مبادرت نورزند.

با همه این‌ها، احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این است که این موارد هیچ‌وقت اتفاق نیفتد و استفاده از تبلت‌های منعطف به گروه خاصی از کاربران محدود شود. در هر حال،‌ تبلت‌های منعطف کاربردهای خود را دارند و اگر حتی کاربران عادی به آنها روی خوش نشان ندهند، کاربردهای بیشماری در فضای کار برای آنها وجود دارد. در نهایت،‌ همه این احتمالات به این بستگی دارد که سازندگان بتوانند قطعات این پازل را به خوبی کنار هم قرار دهند و محصولاتی ارائیه کنند که حدالمکان عیب و نقص کمتری داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH