هر آنچه که می‌بایست در رابطه با حافظه‌های UFS بدانید

حافظه فلش جهانی (UFS) در حال فراگیرشدن هست و نوید سرعتی بسیار بالا در حافظه‌ها را می‌دهد. سامسونگ اخیرا از اولین حافظه‌های UFS خود رونمایی کرد که بین ۳۲ تا ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت داشتند. این کارت‌ها با استفاده از استانداردهای JEDEC ساخته می‌شوند و امید می‌رود که سازندگان بیشتری ساخت و استفاده از این نوع حافظه را در دستور کار قرار دهند.

قبلا هم خبرهایی از UFS شنیده شده بود. این نوع حافظه قرار است جایگزین حافظه‌های eMMC شود که در حال حاضر در اسمارت‌فون‌ها، کروم‌بوک‌ها و نوت‌بوک‌های کم‌هزینه استفاده می‌شود. حال شاید این سوال پیش بیاید که تفاوت UFS با حافظه‌های فعلی در چیست؟ در زیر به مزایا و معایب حافظه‌های UFS پرداخته و خواهیم دید که چه انتظاراتی می‌توان از این نوع حافظه‌ها داشت.

حافظه خارجی بسیار سریع

سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا مهمترین مزیتی است که تا بحال برای UFS عنوان شده است و همین مورد قدمی رو به جلو نسبت به میکرو اس‌دی است. حافظه UFS سامسونگ دارای حداکثر سرعت خواندن ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه است که به مراتب سرعت بیشتری نسبت به کارت‌های حافظه کلاس UHS-II دارد. سرعت خواندن این‌ کارت‌ها در حالت دو جهته ۱۵۶ مگابایت بر ثانیه است. البته لازم به یادآوری است که UHS-II دارای یک حالت یک طرفه نیز هست که در این حالت می‌تواند تا ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه نیز انتقال داده داشته باشد. اما حالت یک طرفه در یک زمان تنها در یک جهت (خواندن یا نوشتن) انتقال داده دارد.

Full-and-half-duplex

 

از نظر تئوری، حافظه‌های UFS حداکثر سرعت خواندن ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۱۷۰ مگابایت بر ثانیه دارند. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن حافظه میکرو اس‌دی UHS-II دو جهته به ترتیب ۱۵۶ و ۹۰ مگابایت بر ثانیه است. این میزان برای کارت‌های UHS-I به ترتیب ۱۰۴ و ۶۰ مگابایت بر ثانیه است.

UFS-memory-speed-comparison

بر خلاف آنچه سامسونگ می‌گوید، میزان ورودی/خروجی بر ثانیه چندان معیار مناسبی برای سنجش عملکرد یک حافظه فلش نیست. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند عملکرد یک حافظه فلش را تحت تاثیر قرار دهند. لازم به ذکر نیست که زمانی که حافظه رو به پرشدن است، سرعت انتقال داده نیز تحت تاثیز قرار می‌گیرد.

در هر صورت، شاهد بهبود بسیار زیادی در سرعت انتقال داده خواهیم بود. البته کارت‌های حافظه میکرو ‌اس‌دی ارزان قیمت، حتی سرعتی کمتر از آمارهای تئوری دارند. به عنوان مثال،‌ میکرو ‌اس‌دی کلاس ۱۰ سرعتی تقریبا ۱۰ مگابایت بر ثانیه دارد. تنها مدل‌های V90 می‌توانند به سرعت نوشتن ۹۰ مگابایت بر ثانیه برسند. بنابراین در بدترین حالت ممکن، حافظه‌های UFS می‌توانند بین ۳ تا ۵ برابر میکرو اس‌دی سرعت خواندن و بین ۲ تا ۳ برابر سرعت نوشتن داشته باشند.

میکرو ‌اس‌دی‌های امروزی قطعا در انتقال ویدئوهای با کیفیت ۱۰۸۰p و تصاویری که با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی گرفته شده‌اند، مشکلی ندارند. اما روی آوردن کاربران به رسانه‌های ۴K، رزولوشن بالاتر، عکاسی خام (عکاسی بدون پردازش تصویر) و بازی‌های با کیفیت، نیاز به حافظه‌های سریع را افزایش می‌دهد. با حافظه‌های جدید، بافر ویدئو از بین می‌رود، عکس‌ها سریع‌تر نمایش داده می‌شوند و دانلودها سریع‌تر می‌شوند؛ اما مهمترین مزیت در ذخیره داده است.

اگر گوشی شما قابلیت عکاسی خام (RAW) داشته باشد، متوجه می‌شوید که تصاویر کندتر دخیره می‌شوند. این به این دلیل است که فایل‌های عکاسی خام بسیار حجیم هستند و نوشتن آن بر روی میکرو ‌اس‌دی کند انجام می‌شود. به علتی مشابه، ضبط ویدئوهای ۴K نیاز به حافظه‌های سریع دارد.

عمر باتری بهتر

بطور معمول، عملکرد بالا نیاز به انرژی بالا دارد و در نتیجه عمر باتری، کاهش می‌یابد. UFS در این مورد نیز دست بالا را دارد. سریعترین میکرو اس‌دی‌ها، برای خواندن و نوشتن تا ۲.۸۸ وات انرژی و در حالت بیکار، ۰.۷۲ وات انرژی مصرف می‌کنند. UFS‌ها حداکثر ۱.۵۴ وات انرژی مصرف می‌کنند. این تقریبا نصف میکرو اس‌دی‌هاست.

image

UFS در حالت بیکاری تقریبا هیچ‌ انرژی مصرف نمی‌کند و به علاوه دارای حالت‌های مختلف برای انتقال با سرعت بالا و پایین، حالت خواب و هایبرنیشن است. این بدین معناست که در عکاسی و ویدیو شما می‌توانید عکس‌های بیشتری بگیرید و یا برای مدت زمان طولانی‌تری ویدیو تماشا کنید.

حافظه واحد برای اپلیکیشن‌ها

علاوه بر مزایای زیاد برای انواع رسانه، استفاده از UFS برای حافظه داخلی و خارجی دارای مزیت‌های مهمی برای اپلیکیشن‌ها نیز هست. در صورت استفاده از این نوع حافظه، اپلکیشن‌های زیادی را می‌توان روی کارت حافظه نصب کرد.

یکی از مهمترین دلایلی که سازندگان اپلیکیشن برای عدم امکان نصب اپلیکیشن بر روی کارت حافظه دارند، سرعت انتقال کم داده میکرو ‌اس‌دی است که باعث می‌شود عملکرد اپلیکیشن تحت تاثیر قرار بگیرد. UFS‌ها این مشکل را حل می‌کنند، چون سرعت انتقال داده آنها با حافظه‌های eMMC داخلی برابر است. رسیدن به سرعت‌هایی که UFS وعده می‌دهد، صف داده‌ها را کوتاه می‌کند و عملکرد حافظه اپلیکیشن‌ها را افزایش می‌دهد.

samsung-ufs-memory-card-2-840x472

اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آینده به راحتی می‌توانند بر روی حافظه‌های خارجی اجرا شوند و این باعث می‌شود که کاربران گزینه‌های بیشتری در استفاده از حافظه خود داشته باشند. البته باید در نظر داشت که همه ویژگی‌های حافظه UFS بر روی کارت حافظه UFS استفاده نمی‌شود، چون این کارت‌ها نسخه ساده UFS هستند. حتی در این صورت، کارت حافظه UFS عملکردی به مراتب بهتر نسبت به میکرو اس‌دی دارد.

یکی از ویژگی‌های جالب UFS، امکان گسترش یکپارچه است. این به این معناست که می‌توان از این نوع حافظه در صورت نیاز به عنوان مکمل برای حافظه دستگاه و رم استفاده کرد. هنور معلوم نیست که این ویژگی توسط اندروید پشتیبانی شود و یا در کارت‌های حافظه UFS وجود داشته باشد.

samsung-ufs-memory-card-1-840x472

نقطه ضعف آشکار UFS این است که دارای پینی متفاوت از میکرو ‌اس‌دی است، بنابراین اسمارت‌فون‌های امروزی توانایی استفاده از آن را ندارند. سامسونگ نیز در زمان معرفی کارت‌های حافظه UFS خود، نامی از اسمارت‌فون‌ها نبرد، پس بعید بنظر می‌رسد که تا اطلاع ثانوی از این حافظه‌ها در گوشی‌های خود پشتیبانی کند.

از آنجایی که سامسونگ در حال تغییر حافظه‌های داخلی خود به این نوع است، سازندگان نیز به مرور زمان به UFS روی می‌آورند. پس تا زمانی ما این نوع حافظه‌ها را نخواهیم دید. زمانی این حافظه‌ها وارد بازار می‌شوند که پیش از آن در دوربین‌های رده بالا مورد استفاده قرار گیرند، پس تا سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ انتظار دیدن این کارت‌های حافظه را نداشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH