نگاهی به وضعیت اینترنت همراه ایران از گذشته تاکنون!

این روز‌ها اهمیت اینترنت در زندگی روزمره ما آن‌ چنان واضح و مشخص است که صحبت از آن جز تکرار دوباره معنای دیگری ندارد. کارت‌های ساعتی اینترنت و صدای DialUp شدن دستگاه را به خاطر می‌آورید؟!

امروز، نسل اینترنت‌های همراه است. توسعه‌شان جامعه آماری کاربران اینترنت‌های غیر همراه یا خانگی را کاهش داده و دلیلش هم کاملا مشخص است. چون همیشه همراه‌تان است!

network-dial-up-access-image7
ایرانیان چه زمانی اینترنت همراه را به اینترنت خانگی ترجیح دادند؟
این شرکت ایرانسل بود که اولین سرویس اینترنتی همراه را با نام GPRS معرفی کرد. درست در همین زمان، اکثر کاربران مشغول استفاده از کارت‌های اینترنتی برای دسترسی به این شبکه جهانی بودند.
GPRS ایرانسل با سرعت دانلود ۱۰ تا ۱۵ کیلوبایت بر ثانیه در دسترس مردم قرار گرفته بود و این ما بودیم که با نهایت شوق بسته‌های ارزان را خریداری ‌می‌کردیم و لذت می‌بردیم. در پی این حرکت ایرانسل، اولین اپراتور ملی ایران پا به پای ایرانسل آمد و همان سرویس را ارایه داد. البته تلاش‌های همراه اول برای این طرح قبل‌تر از ایرانسل بود اما خب سخت است دیگر…!

بالاخره با کلی تلاش، همراه اول هم توانست برای اولین بار سرویس اینترنت به کاربران ارایه بدهد؛ جالب توجه است که در همین زمان کشور همسایه یعنی امارات، اینترنت ۳G را به کاربران خود ارایه می‌داد.

Bangalore_BMTC_Bus_Informationمدتی گذشت و باز هم ایرانسل سرویس جدید به نام Edge را معرفی نمود. سرویسی بر پایه GSM که سرعت انتقال داده در آن بیشتر بود و در حداکثر توان خودش به ۴۰ کیلوبایت بر ثانیه می‌رسید؛ نامش هم اینترنت پرسرعت گذاشته شد!
همراه اول کمی از قافله عقب ماند و باز مثل GPRS با مشکلاتی مواجه شد. بعد از گذشت مدتی بالاخره اپراتور اول هم به این سرویس دسترسی پیدا کرد.
خلاصه آن زمان‌ها ایرانسل با بسته‌های مقرون به صرفه خود (اصلا شوخی نمی‌کنیم!) یکه‌تاز میدان اینترنت همراه بود. همراه اول هم مشغول تدابیری برای فروش بهتر سیمکارت‌های دایمی خودش بود!
در کنار این دو کمپانی همراه ایران، نامی از تالیا هم به گوش می‌رسید اما حرکت مثبت و خاصی از آن مشاهده نشد. مدتی گذشت و کاربران از سرویس Edge استفاده می‌کردند (تا یادمان نرفته بگوییم امارات این موقع اینترنت ۴G را به کاربران ارایه می‌داد).
دیگر سرویس خاصی معرفی نشد تا نداهایی از تاسیس یک اپراتور همراه دیگر آمد. اپراتوری که با سرعت بی نهایتش قرار بود تمامی رقیبان حاضر در عرصه را پشت سر بگذارد. این اپراتور پیشگام، رایتل نام داشت. رایتلی که نسل جدیدی از اینترنت را که سالیان سال همراه اول و ایرانسل قولش را داده بودند، معرفی کرد. دیگر خبری از نسل دوم در این اپراتور نبود. اولین اینترنت پر سرعت نسل سوم توسط رایتل عرضه شد. نسل سومی که در دو نوع سرعت، اینترنت را ارایه می‌داد.Rirghtel_3G(1)
سرعت دانلود توسط نسل سوم رایتل می‌توانست در محدودیت پایه تا ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه و در محدودیت حرفه‌ای تا ۴۰۰ کیلوبییت بر ثانیه برود.
قیمت‌‌ بسته‌های اینترنتی رایتل بدون شک چون از نسل سوم استفاده می‌کرد، بیشتر بود و گران‌ترین قیمت سرویس اینترنتی همراه را در آن زمان رایتل ارایه می‌داد. اینترنت نسل سوم تا سال ۹۳ به رایتل انحصار داده شده بود. سرعت رایتل به نسبت دو اپراتور دیگر بسیار بیشتر بود و همین موضوع باعث شد ایرانسل و همراه اول به سرعت خودشان را به این اپراتور نزدیک کنند.

بعد از تمام شدن انحصار نسل سوم رایتل، ایرانسل و همراه اول قدرتمند‌تر از قبل وارد عرصه رقابت شدند. این بار نه تنها با نسل سوم بلکه این دو شرکت از نسل چهارم هم پرده برداری کردند و با هدف کنار زدن رایتل وارد نبرد شدند. سرعت‌‌ها در هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول به شدت افزایش داشتند اما باز آن سرعتی که در تکنولوژی ۴G باید ارایه می‌شد، نشد و همراه اول بسته‌هایی با وجود محدودیت در سرعت ارایه داد.

c335b2e0a56b4497a606f0e613759797
رایتل در این زمان که سرعتش با دو اپراتور دیگر اصلا قابل مقایسه نبود با معرفی سرویس نسل چهارم خود و همچنین کاهش دادن قیمت، افزایش سرعت و برداشتن محدودیت‌ها در تلاش بود که دل کاربران را به دست بیاورد که به نظر تا حدی هم موفق بود.
امروز وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کرده است. هر سه شرکت اینترنت همراه باهم در رقابت بوده و سعی دارند بهترین خدمات را ارایه بدهند. سرعت‌ها آنچنان که در سرویس ۴G تعریف می‌شود، نیستند در عوض قیمت‌ها…!
هزینه بسته‌های اینترنت در اپراتور رایتل با طرح سرعت حرفه‌ای چیزی حدود ۵ هزارتومان به ازای هر گیگابایت در ماه است. در ایرانسل هزینه هر گیگابایت حدود ۴ هزار  تومان محاسبه شده است، همچنین همراه اول هزینه را برای هر گیگابایت چیزی حدود ۴ هزار تومان در طرح بدون محدودیت سرعت قرار داده است و در طرح محدود، ارزان‌ترین است.
در حال حاضر این سه کمپانی با رقابت در این عرصه، اینترنت همراه را به شدت توسعه می‌دهند و همین موضوع باعث کم رنگ‌تر شدن اینترنت‌های ثابت خانگی می‌گردد.
سرعت کلی اینترنت در ایران چیزی معادل ۴.۹۶ مگابیت بر ثانیه است که در رتبه ۱۵۰ جهان قرار می‌گیرد.
کشور‌های مراکش، جمهوری آذربایجان، اندونزی با سرعت‌هایی بیشتر در رتبه‌های بالاتری قرار دارند. با توجه به این موضوع دلیل مناسب نبودن سرعت اینترنت همراه با وجود تکنولوژی‌های جدیدتر مثل ۳G و ۴G می‌تواند پهنای باند کم به اشتراک گذاشته شده باشد.

نظر شما در رابطه با اینترنت همراه در ایران چیست؟ آیا از سرویس دهنده اینترنتی همراه خود راضی هستید؟ دیدگاه خودتان را در این باره با ما در میان بگذارید.

8 در مورد “نگاهی به وضعیت اینترنت همراه ایران از گذشته تاکنون!”

  1. اینترنت داخل ایران هنوز خیلی جای پیشرفت داره…خوش به حال نوادگانمون شاید اونا از نت ایران راضی باشن
    به امید اون روز…
    مطلب خیلی خوبی بود.مرسی جناب عباسی

  2. خیلی ممنون مطلب خوبی بود واقعا.

    ما سالهاست که در ارائه نسل های جدید از کشور های همسایه عقبیم , ولی خدایی یادش بخیر اون کارت ها 🙂

  3. زهرا افشار

    دوست عزیز که میگی ایرانسل نحوه برخورد ها و نحوه پشتیبانی ش در مورد نقاط ضعف خوبه، زنگ بزن چند تا سوال درباره ترابردپذیری بپرس… هیچ تسلطی ندارن.
    همراه اول واقعا آنت دهی خوبی داره همه هم میدونن.
    شما میگی کاری به دلایل اینکه چرا همراه اول نتونسته تحت پوشش اینترنتیشو پوشش بده باید بگم که باید کار داشته باشی
    ایرانسل از تحت حمایت سپاه و MTN هست که خب نتیجه اش میشه همراه شدن رگولاتور با اون.
    بعدشم اینکه همراه اول مناطق تحت پوشش اش اینترنت رو خوب ساپورت میکنه و بجای کاشت دکل سعی میکنه همونارو آپدیت کنه

    1. دوست عزیز ! موضوع عدم تسلط کافی کارشناسان پاسخگو ، موضوع عمومیه ! شما رو دعوت میکنم یه تماس با مرکز تماس همراه اول بگیرید و در مورد یه چیز ساده مثل face time یه سوال بپرسید ! اونوقت میبینید که طرف حتی نمیدونه facetime چی هست !!
      در مورد آنتن دهی هم باید بگم که بله ! همراه اول بعد از بیشتر از ۲۰ سال ، میخواست با سرعت حلزون هم حرکت کنه ، الان ۳ دور دور کره زمین چرخیده بود ! و اینکه شما از کیفیت آنتن نسل دو (۲G) این اپراتور حرف میزنید ، اصلا و اصولا نقطه قوت چندان بزرگی به حساب نمیاد ! مسئله اینه که همراه اول و ایرانسل تقربا همزمان با هم پروانه ارتقا دریافت کردند ، اما حالا به سادگی یه مقایسه در مورد مناقط تحت پوشش نسل های نوین هرکدوم بندازید ! کاملا مشخصه که همراه اول داره از کندی و ناکارآمدی سازمانی رنج میبره ! جوری که کم کم ۴G ایرانسل داره میرسه به ۳G همراه اول !!
      نکته بعدی اینکه دوست عزیز ! ایرنسل تحت مالکیت گروه MTN آفریقای جنوبی (۴۹%) و شرکت توسعه الکترونیک ایران (۵۱%) قرار داره که شرکت توسعه صنایع الکترونیک ایران خودش ، تحت مالکیت بنیاد مستضعفان و صنایع الکترونیک ایران ( همون صاایران؛ با شعار معروف : هر روز بهتر از دیروز!! ) قرار داره ! اما همراه اول تحت مالکیت شرکت مخابرات ایران قرار داره که با وجود اینکه به صورت سهای عام در اومده ، اما سهام دار اصلی و عمده ش ، سپاه پاسدان انقلاب اسلامی ست ! پس همونطور که میبینید ، این همراه اول ئه که تحت حمایت سپاه قرار داره ، نه ایرانسل !!
      مورد آخر هم اینکه خوب وقتی تعداد آنتن موجود تونایی جوابگویی برای رسیدن به کیفیت مطلوب رو نداره ، باید برای رسیدن به کیفیت مطلوب ، اقدام به نصب انتن جدید کرد !! به نظر من کار کردن با امکانات گذشته که در مورد همراه اول بعضا قدمتش به ۲۰ سال میرسه ، همچین هم افتخار نیست !! که بگیم چون انتن نمیزنه ، پس کیفیتش حق داره اینجوری باشه !! خوب بره آنتن بزنه …

      1. کیفیتش بخاطره قدیمی بودن امکاناتش نیست .
        تحت پوشش قرار دادن کاربرای همراه اول خب طبیعیه مشکل بنظر برسه بخاطر تعداد بالا

        اما باتوجه به تجربه شخصی، مکالمه ی همراه اول نسبت به ایرانسل خیلی بهتره و اگه بخوام ترابرد کنم ترجیح میدم از ایرانسل به رایتل ترابرد کنم چون هم اینترنتش بهتره هم با خرید یه سیم کارت ۵ تومنی، صاحب یه سیم کارت ۲۰ تومنی رایتل میشم …

        ممنون از طرفداریتون از ایرانسل اما بنظر من جز آخرین اپشن هر فرد عاقله چرا که اطلاعات کاربران هنوز رو اینترنته

  4. من روزی رو به یاد میارم که همراه اول تو سایتش بیانیه صادر کرده بود و از دولت میخواست انحصار رایتل رو لغو کنه تا نسل چهارم رو بیاره توی ایران ، بیانیه ایکه عاقبتش شده وضعیت فعلی همراه اول ! واقعا اینا فکر میکنن مردم یادشون میره چه حرفایی میزدن ؟؟ این بود اون امادگی ؟ همراه اول فقط بلده حرف بزنه و تبلیغ کنه و مردم رو ساده گیر اورده ! واقعامتاسفم برای همراه اول و مدیرانش که سرشونو مثل کبک کردن توی برف

  5. اصولا همراه اول موقع حرف زدن صداش از همه بلند تره و شعار های بلند پروازانه خوب بلده ، اما موقع عمل کردن ، حتی از رایتل هم عقب میوفته ! ( به عنوان شاید این گفته ؛ در تهران که بهترین پوشش هارو همه اپراتور ها دارند ، پوشش نسل چهارم رایتل از نسل چهارم همراه اول بیشتره )

  6. گذشته از اوضاع اینترنت که توی ایران هیچوقت خوب نبوده ( کاری به علتش ندارم ) امابه نظر من اپراتور ها هم خودشون گاهی کوتاهی میکنن ! البته توی این رقابت ، بدون شک برنده ایرانسل ئه ، خدای نحوه برخورد ها و نحوه پشتیبانی ش در مورد نقاط ضعف پوشش ، تلاشش برای اوردن ۴G به کشور واقعا غیر قابل انکاره ، اونم تو شرایطی که همراه اول ساپورت نشدن ۴G توسط گوشی کاربران رو بهانه کرده ، نه تنها ۴G رو به طور موثر توسعه نمیده ، توی توسعه ۳G هم خیلی عقبه و کّند داره پیش میره ! ( بماند که چقدر برای عقب نیوفتادن از رقبا و نباختن قافیه راست و دروغ در هم می آمیزه و تحویل مشتریان میده ( آیا این رواست ؟؟ )؛ مثلا شما میتونید توی نقشه تحت پوشش همین سایت همراه اول مناطقی رو ببنیید که اسمشون توی لیست مناطق تحت پوشش هست ، اما توی نقشه همون سایت هیچ پوششی رو نشون نمیده ! ) رایتل هم که نوپای این عرصه است ، ولی باز خوب داره پیش میره ، هرچند به نظر من به دلیل نداشتن شریک خارجی ، داره کم کم به سمت کندی و ناکارآمدی همراه اول سوق پیدا میکنه …
    برای مقایسه پوشش اپراتور به صورت بی طرفانه میتونید به این سایت مراجعه کنید : http://opensignal.com توی این سایت پوشش شبکه اپراتور ها بر حسب نسل ، و براساس سیگنال هایی که گوشی کاربران دریافت میکنه ، تحلیل میشه و هیچ اپراتوری نمیتونه توش به نفع خودش دخل و تصرف کنه !! توصیه میکنم برای رسیدن به تحلیل درست ، حتما به این سایت مراجعه کنید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH