آیا خریدن یخچال هوشمند، کار عاقلانه‌ای است؟!

یخچال‌های هوشمند مانند یخچال ۶۰۰۰ دلاری Family Hub سامسونگ، یک نمونه کامل از محصولی همه منظوره هستند که بسیاری از امکانات، از بازی گرفته تا گشت‌وگذار در صفحات اجتماعی به وسیله آن‌ها قابل انجام است. ولی لطفا این یخچال را نخرید. دلیل آن را در ادامه این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چرا خرید یخچال هوشمند، کار معقولی به نظر نمی‌رسد.

یخچال Family Hub سامسونگ، اولین بار در نمایشگاه CES 2016 رونمایی شد ولی نکته جالب این بود که سامسونگ از این یخچال، نه فقط به عنوان یک دستاورد تکنولوژی، بلکه به عنوان محصولی که صنعت لوازم خانگی را دگرگون خواهد کرد، نام برد.

یخچال هوشمند، دقیقا چه محصولی است؟!

img_5772df96ac4bd

یخچال هوشمند، به مانند یخچال‌های معمولی است که بر روی در آن یک صفحه نمایش لمسی وجود دارد که می‌توانید از این طریق به امکانات آن دسترسی داشته باشید. پخش کردن موسیقی، مشاهده وضعیت آب‌ و‌ هوایی، دیدن تقویم و صفحه‌ای برای نوشتن یادداشت‌های روزانه یا لیست خرید، بخشی از کارهایی است که می‌توانید با استفاده از یخچال هوشمند انجام دهید. همچنین می‌توانید صفحه تلویزیون خود را با یخچال همگام‌سازی کنید و تصویر مخاطبان بر روی تلفن هوشمند خود را بر روی صفحه نمایش یخچال نشان داده و با آن‌ها تماس بگیرید. آن‌طور که از تحقیقات به نظر می‌رسد، سازندگان یخچال‌های هوشمند به این فکر هستند که در آینده‌ای نه چندان دور، امکاناتی را مانند اینکه یخچال به صورت هوشمند از محتویات درونش خبر داشته باشد و تاریخ انقضا محصولات داخلش را از طریق موبایل به شما اطلاع دهد، به محصول خود اضافه کنند. از طرفی یخچال‌های هوشمند در آینده، می‌توانند بسته به نوع مواد غذایی نگه داری شده در یخچال، دمایی جداگانه به ازای هر ماده غذایی تنظیم کنند تا آن‌ها بیشترین طول عمر ممکن را داشته باشند. البته هیچ کدام از یخچال‌های امروزی این کار را انجام نمی‌دهند و برخی از آن‌ها فقط از طریق برنامه‌ای با تلفن‌های هوشمند ارتباط دارند که می‌توان لیست خرید برای منزل یا مواردی که در یخچال وجود ندارند را به صورت دستی وارد آن کنید و آن‌ها را از نزدیک‌ترین سوپر مارکت سفارش دهید.

مشکل اول: امکانات و پیشرفت‌های نرم افزاری در این زمینه به خوبی صورت نگرفته‌اند

img_5772de875f28d-1-650x396

شاید شما هم در ابتدا فکر کنید که امکانات یخچال‌های هوشمند بسیار خوب باشند، اما نکته قابل توجه این است که هیچ تضمینی وجود ندارد برای اینکه این امکانات طی سال‌های آینده به‌روزرسانی گردند. یعنی ممکن است کمپانی‌های سازنده پس از مدتی برنامه‌هایی که برای محصولات خود ساخته‌اند را به‌روزرسانی نکنند و آن‌ها را از رده خارج توصیف کنند. این مشکل به صورت جزئی‌تر برای تلویزیون‌های هوشمند هم وجود دارد. این امر باعث می‌شود با گذشت زمان، یخچال شما تفاوت چندانی با یخچال‌های معمولی نداشته باشد و امکانات آن پس از مدتی بلااستفاده باقی بمانند. طبق نطر کاربران، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران با آن مواجه شده‌اند، تغییر در APIهای نرم افزارها یا امکانات آنلاین از قبیل تقویم گوگل است که پس از مدتی، نرم افزار به درستی بر روی یخچال‌ها اجرا نمی‌شود. گوگل شیوه جدیدی برای دسترسی به سرویس تقویم‌اش معرفی کرد، ولی سامسونگ هیچ آپدیتی برای اینکه این تغییرات در یخچال‌های هوشمندش صورت بگیرد و کاربران بتوانند از آن طریق به سرویس مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، به بازار عرضه نکرد.

یخچال جدید سامسونگ از سیستم عامل خود این شرکت با نام Tizen استفاده می‌کند و این یعنی شما نمی‌توانید هیچ کدام از برنامه یا بازی‌های محبوب اندرویدی را بر روی آن اجرا کنید. این مسئله، باعث می‌شود تا سامسونگ برای محبوب‌تر کردن محصول خود، نیازمند به تولید برنامه‌های کاربردی برای یخچال هوشمندش باشد و سعی کند که تحت این پلتفرم، آن‌ها را به‌روزرسانی کند. حال آنکه سامسونگ و بسیاری از کمپانی‌های سازنده محصولات الکترونیکی، به سختی می‌توانند گوشی‌های موبایل خود را به روز نگه دارند چه برسد به اینکه مجبور باشند برای یخچال هوشمند هم برنامه‌هایی را عرضه کنند. با فرض اینکه در بهترین شرایط، کمپانی سازنده بتواند برای ۵-۶ سال امکانات محصول خود را به روز نگه دارد، شما بعد از این مدت، با محصولی خارج از رده مواجه خواهید بود که دیگر نخواهید توانست استفاده‌ای از امکانات آن بکنید.

مشکل دوم: با آپدیت نشدن نرم افزارهای یخچال، ممکن است اطلاعات شما مورد سو استفاده قرار بگیرند

img_5772e515ad68d

به‌روزرسانی‌های نرم افزاری فقط مربوط به امکانات اضافه بر روی یخچال نمی‌شوند. از آنجایی که در هر دستگاه هوشمند، مسئله امنیت و حریم خصوصی مهم است، یخچال‌ها هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. این موضوع اخیرا برای تلویزیون‌های هوشمند هم به وجود آمده که باعث نگرانی کاربران شده است. اگر یخچال هوشمند شما، در زمان درست آپدیت‌های امنیتی را دریافت نکند، امکان آلوده شدن به بدافزارهایی که ممکن است از اطلاعات آن یا سایر دستگاه‌هایی که با یخچال هوشمند شما در یک شبکه قرار دارند، سو استفاده کنند، وجود دارد. به عنوان مثال، یک هکر می‌تواند به اکانت جیمیل شما دسترسی پیدا کرده و اطلاعات شما را سرقت کند.

مشکل سوم: قیمت بالا برای یخچال هوشمند

img_5772de2687487

مهم‌ترین نقطه ضعف یخچال‌های هوشمند، قیمت بسیار بالا و نامتعارف آن‌هاست. Family Hub سامسونگ، قیمتی بالغ بر ۶۰۰۰ دلار دارد در صورتی که بسیاری از یخچال‌های خانگی، رنج قیمتی مابین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار دارند. حتی اگر قیمت یخچالی که می‌خرید برای شما اهمیتی ندارد و می‌خواهید بهترین یخچال را برای خود خریداری کنید، گزینه‌های خیلی مناسب‌تری نسبت به یخچال‌های هوشمند وجود دارند که محصولات کمپانی‌هایی مانند Sub-Zero از بهترین گزینه‌ها هستند.

تمام امکاناتی که بر روی یخچال‌تان نیاز دارید را می‌توانید با یک تبلت فراهم کنید

img_5772dd0eda388

در نظر بگیریم که شما نیاز به دسترسی به سرویس‌های مختلف و اتصال به اینترنت دارید. خوب شما می‌توانید با چسباندن یک تبلت به در یخچال خود، تمامی این کارها را مدیریت کنید و دیگر نیازی به نگرانی در خصوص آپدیت‌های نرم افزاری و همچنین مسائل امنیتی نخواهید داشت. با این کار توانسته‌اید یخچال هوشمندی داشته باشید که امکانات بهتر و بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. تبلت‌های مختلف به طبع برنامه‌های بیشتری را برای سرگرمی در اختیار شما قرار می‌دهند و هر موقع که بخواهید می‌توانید آن‌ها را از یخچال خود جدا کرده و در جای دیگری از آن استفاده کنید که قطعا نمی‌شود این کار را با صفحه نمایش یک یخچال انجام داد!

یخچال‌های هوشمند ممکن است روزی به عضو جدانشدنی خانه‌های ما تبدیل بشوند و بتوان در هر خانه نمونه‌ای از آن‌ها را یافت، ولی در حال حاضر، خرید آن‌ها ریسک بزرگی محسوب می‌شود. پرداختن هزاران دلار برای استفاده از امکاناتی که می‌توانید با یک تبلت چند صد دلاری هم از آن‌ها استفاده کنید، کار معقولی به نظر نمی‌رسد.

2 در مورد “آیا خریدن یخچال هوشمند، کار عاقلانه‌ای است؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH