خریداری بخشی از سهام یک خودروساز چینی توسط سامسونگ

خریداری بخشی از سهام یک خودروساز چینی توسط سامسونگ

کمپانی‌های فناوری به طور پیوسته در حال محکم کردن جای پای خود در قلمرو خودرو و صنایع اتومبیل‌سازی هستند. کمپانی چینی LeEco دست به حمایت از شرکت نوپای Faraday Future زده، گوگل در حال همکاری با صنایع خودروسازی فیات کرایسلر (FCA) برای تجاری‌سازی فناوری رانندگی خودکار خود است و روزی نیست که شایعاتی پیرامون خودروی الکتریکی اپل به گوشمان نرسد. هم اکنون نیز پیمانی دیگر میان یک شرکت فناوری و یک خودروساز در حال انعقاد است.

به گزارش رویترز، سامسونگ به دنبال تصاحب بخشی از سهام کمپانی BYD یکی از خودروسازان چینی است. مطابق شنیده‌ها، این غول الکترونیک کره‌ای به دنبال افت محسوس اشتهای خریداران برای تهیه گوشی‌های هوشمند، پا در کفش خودروسازان کرده تا بازاری جدید برای تراشه‌های خود دست‌ و پا کند. البته سامسونگ گفته که هنوز قرارداد خود را نهایی نکرده است و معلوم نیست که چقدر برای معامله جدید خود پول خرج خواهد کرد و یا چه میزان سهام از BYD را به مالکیت خود درخواهد آورد. BYD مشارکت سامسونگ را در خرید اوراق سهامی تایید کرده اما حرفی از میزان سرمایه‌گذاری سامسونگ به میان نیاورده است.

BYD (مخفف عبارت Build Your Dreams یا رؤیاهایت را بساز) یکی از خودروسازان خوش سابقه چین بوده و از حمایت کمپانی برکشایر هاتاوی متعلق به میلیاردر معروف آمریکایی یعنی وارن بافت برخوردار است. این خودروساز، تولیدکننده عمده خودروهای الکتریکی و پلاگین هایبرید (خودرو اتصال برقی دوگانه سوز) در چین است. سال گذشته، این کمپانی بیش از هر خودروساز دیگری دو مدل از وسایط نقلیه یاد شده را تحویل مشتریان داده است. علاوه بر این، BYD پیش از این با فروش محدود اتوبوس‌های الکتریکی شانس خود را برای گرفتن سهمی از بازار ایالات متحده مورد آزمایش قرار داده است.

شایان ذکر است که سامسونگ در بازار خودرو چندان تازه‌کار نیست. این کمپانی فناوری پیش از این و در دهه ۱۹۹۰ بخش خودروی خود را راه‌اندازی کرد، اما در ادامه آن را به شرکت رنوی فرانسه فروخت. این کمپانی که هم اکنون تحت عنوان رنو-سامسونگ شناخته می‌شود، با یک برند جدید مدل‌هایی از نیسان و رنو را به فروش می‌رساند. علاوه بر این، بخش باتری‌سازی سامسونگ نیز تامین باتری‌های چندین خودروساز را بر عهده دارد و در آینده نزدیک باتری‌های خودروی شاسی‌بلند تمام الکتریکی جدید آئودی را تامین خواهد کرد. با این حال، سامسونگ تصریح کرده است که تامین باتری بخشی از معامله با BYD نخواهد بود.

خریداری بخشی از سهام یک خودروساز چینی توسط سامسونگ

هنوز برای جولان کمپانی‌های فناوری از قبیل سامسونگ در صنعت اتومبیل‌سازی فضای زیادی وجود دارد. اهمیت روزافزون سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی یا infotainment و سخت افزارهای موردنیاز برای رانندگی خودکار، نقش صنعت الکترونیک را در خودروسازی بیش از پیش پررنگ‌تر کرده است. به نظر می‌رسد سامسونگ همچنان علاقه دارد که به عنوان یک تامین کننده قطعات الکتریکی و الکترونیکی به کار خود ادامه دهد تا اینکه از BYD به عنوان سکوی پرشی برای ساخت خودروی اختصاصی خود بهره بگیرد.

BYD در حال حاضر برنامه‌های خود برای فروش خودرو در آمریکا را کنار گذاشته است، اما سایر خودروسازان چینی از بازار جذاب آمریکا دل نکنده‌اند. کمپانی جنرال موتورز با همکاری چینی‌ها خودروهای بیوک انویژن و کادیلاک CT6 را تولید می‌کند و GAC یکی دیگر از خودروسازان چینی در تلاش است تا در نمایشگاه خودروی دیترویت سر و گوشی آب داده تا به تدریج راه خود را به سوی بازار آمریکا باز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH