سامسونگ برای انویدیا واحد گرافیکی می‌سازد

انویدیا اخیرا تولید کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری پاسکال را شروع کرده است. این رده از کارت‌های گرافیکی که با GTX 1080 شروع می‌شود، بازخوردهای خوبی در بین کاربران و تحلیلگران داشته‌اند. پاسکال محصول خوبی بوده و همکاران همیشگی انویدیا، ایسوس و MSI، برای تولید آنها عجله دارند.

پیشرفت‌های معماری پاسکال نسبت به نسل پیشین بسیار قابل توجه بوده و این به این معناست که از این GPU‌ها می‌توانند در محصولات واقعیت مجازی نیز استفاده کنند. بنابراین می‌توان لیست بلندبالایی از سازندگان و خریداران آن تهیه کرد. اما در لیست سازندگان، شاید یک نام عجیب‌تر از همه باشد: سامسونگ!

روزنامه کره‌ای Chosun Biz گزارش داده که سامسونگ قراردادی با انویدیا برای تولید GPU‌های پاسکال دارد. ساخت از اواخر ۲۰۱۶ آغاز شده و در ساخت GPU‌ها از فناوری ۱۴ نانومتری سامسونگ استفاده می‌شود. سامسونگ در حال تست ساخت سخت‌افزار مرتبط با معماری مبتنی بر پاسکال در استان Gyeonggi بوده و انتظار می‌رود که بتواند محصولات را در نیمه دوم امسال به بازار عرضه کند. جالب است بدانید که سامسونگ این قرارداد را در رقابت با TSMC برنده شده که رقیب دیرینه سامسونگ در بازار چیپ‌ها بوده و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان انویدیا است اما مبلغ قراردادش مشخص نیست.

استفاده‌های پایدار معماری پاسکار زیاد بوده و از واقعیت مجازی، سوپرکامپیوترها، هوش مصنوعی و Vulkan API پشتیبانی می‌کند. Chosun Biz اشاره نکرده که سامسونگ کدام محصول را می‌سازد. در حالیکه نسخه دسکتاپ GTX و Titan X حاضر شده و سازندگانی همچون ایسوس و MSI در لیست سازندگان قرار دارند، اما نسخه لپ‌تاپ آنها عرضه نشده است. اوایل امسال اخباری منتشر شده بود که نشان می‌داد انویدیا در حال توسعه GPU برای موبایل مبتنی بر معماری پاسکال است،‌ اما با کنسل شدن تولید نسخه دوم تبلت SHIELD، انویدیا می‌تواند از فناوری ۱۴ نانومتری سامسونگ برای ساخت چیپ‌های موبایل مبتنی بر معماری پاسکال استفاده کند.

سامسونگ و انویدیا هنوز پاسخی به این گزارش نداده‌اند.

The logo of technology company Nvidia is seen at its headquarters in Santa Clara, California February 11, 2015. REUTERS/Robert Galbraith
The logo of technology company Nvidia is seen at its headquarters in Santa Clara, California February 11, 2015. REUTERS/Robert Galbraith

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH