راه‌هایی برای بهبود کیفیت استریم ویدیو در منزل

در چند ماه اخیر خبرهای زیادی درباره نوآوری‌های ویدیویی مانند استاندارد UHD 4K، واقعیت مجازی و مشاهده زنده ویدیوهای اینترنتی به گوش رسیده‌است. روند ثابت تکنولوژی همچنان به حرکت خود در زمینه استریم ویدیو بر بستر رسانه‌های تصویری ادامه می‌دهد. امروزه برای اکثر افراد، استریم زنده ویدیو به یک چالش تبدیل شده‌ است، به طوری که کیفیت پخش تصاویر پایین بوده و با مشکلاتی درگیر می‌شود. اگر شبکه شما از پس این مسایل بر نیاید، قطعا استریم محتوای واقعیت مجازی و بکارگیری فناوری‌های پیش‌رفته‌ دیگر بسیار دشوارتر خواهدبود.

به منظور بهره‌مندی از یک تجربه همه جانبه با استفاده از این قابلیت، علاوه بر اینکه به تنظیم زوایای مختلف فیلم تا رسیدن به تصویر کامل ۳۶۰ احتیاج دارید، لازم است تا هر قطعه کیفیت پخش مناسبی داشته باشد و وضوح تصویر نهایی را بالا ببرد. با این حال، به کارگیری این ویژگی مشکلات بزرگتر دیگری را در پی خواهد داشت و بیشتر کاربران تنها به استریم درست و با کیفیت ویدیوها اکتفا می‌کنند.

در ادامه با برخی از روش‌های بهبود استریم ویدیو در منزل آشنا می‌شویم، تا در نهایت بتوانید از تماشای تصاویر با کیفیت لذت کافی را ببرید.

ازدحام دستگاه‌های متصل به شبکه

۱کارهای زیادی را با توجه به اتصال اینترنت منزل خود می‌توانید انجام دهید. در صورتی که دستگاه‌های زیادی ترافیک اینترنت شما را اشغال کنند، به احتمال فراوان برقراری ارتباط برای پخش زنده با کیفیت امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر حسب اینکه پخش شبکه‌ای تصاویر را به وسیله کنسول‌های بازی، رایانه، تلویزیون یا گوشی انجام می‌دهید، مطمین شوید با کسانی که در منزل با دستگاه خود به اینترنت متصل می‌شوند هماهنگی لازم را انجام داده‌ باشید. در صورتی که حتی یک گجت در لحظه پخش ویدیو مورد استفاده قرار نگیرد، اتصال به وای‌فای برای عبور سیگنال‌ها بهتر خواهد بود و سرعت آن نیز تغییر خواهدکرد.

ترکیب شبکه بی‌سیم و سیمی

۲ارتباط کابلی همیشه گزینه بهتری برای انتخاب بوده، با این حال ادغام شبکه‌های سیمی و بی‌سیم در راه‌اندازی اتصالات نیز قابل انجام است. اطمینان حاصل کنید که محل قرارگیری روتر مطابق با تجهیزات مرکزی در خانه شما باشد تا دسترسی به شبکه اترنت با ثبات بیشتری فراهم گردد.

برای استریم ویدیوهایی با کیفیت بالا مانند اچ‌دی و ۴K، همیشه سعی کنید از کابل اترنت برای برقراری ارتباط استفاده نمایید، چرا که روترها همیشه به اتصالات قوی‌تر اولویت می‌دهند و برای سایر دستگاه‌های متصل‌شده از طریق وای‌فای محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرند. بنابراین حتی اگر که شبکه وای‌فای شما قادر به پخش تصاویر ۴K هم باشد، بهتر است که راه دیگری را برای ارتباط خود مشخص کنید.

در صورت امکان برای دستگاه‌های قابل‌ حمل، از شبکه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهره‌مند شوید. بیشتر روترها روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند، اما گزینه‌ای را هم برای پیکربندی شبکه ۵ گیگاهرتزی در اختیار می‌گذارند.

برای تامین هرچه بهتر کیفیت سرویس‌دهی (QoS) استریم ویدیو، انتخاب دستگاه‌هایی که محاسبات قو‌ی‌تر، آنتن‌دهی بهتر و همچنین فناوری سازگارتری داشته‌باشند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

استریم ویدیو در قالب کیفیت مناسب

۳هنگامی که ممکن است دستگاه‌های شما به طور خودکار کیفیت HD را به رزولوشن SD ترجیح دهند، در صورت تمایل به کسب تجربه بهتر از پخش روان تصاویر، می‌توانید این خصوصیت را به حالت استاندارد تغییر دهید. علاوه براین، مطمین شوید که کیفیت صحیحی را با توجه به دستگاه مورد استفاده خود انتخاب می‌کنید. بررسی سرعت اینترنت کنونی برای انجام وظایف پیش رو مورد دیگری است که باید در نظر داشته‌ باشید.

به منظور پخش ویدیوهای UHD 4K به پهنای باند ۲۵Mbps نیاز دارید. بسیاری از مصرف‌کنندگان تلویزیون‌های ۴K بدون لذت بردن از کیفیت حداکثری این دستگاه‌ها اقدام به خرید آن‌ها کرده‌اند که یکی از دلایل آن کمبود محتوایی با این کیفیت است.

جایگیری مناسب دستگا‌ه‌ها

۴دانستن محل مناسب برای جای‌گذاری صحیح روتر و دوری از نقاط کور بسیار مهم است، به خصوص اگر که نتوانید تجهیزات مورد استفاده خود  مانند جک اترنت را جابه‌جا کنید. یک نقطه کور معمولا هنگامی رویت می‌شود که نشانگر سیگنال وای‌فای دستگاه شما یک یا دو خط را نشان می‌دهد.

در چنین مناطقی با سیگنال ضعیف، می‌توانید از اکسس‌پوینت‌هایی استفاده کنید که ناحیه تحت پوشش شبکه سیمی شما را به فضای بی‌سیم گسترده تبدیل می‌کنند. راه حل دیگر بکارگیری توسعه دهنده‌های شبکه بی‌سیم (Wireless Range Extender) است که سیگنال روتر شما را تقویت می‌کنند.

تجهیزات و خدمات سرویس‌دهنده‌های اینترنتی۵

اگر جز کسانی هستید که با توجه به تجربه‌های قبلی بهترین تجهیزات کابلی را خریداری کرد‌ه‌اید، بهتر است درباره بسته‌های اینترنتی که قرار است شبکه خود را به وسیله آن راه‌اندازی کنید، تحقیقات لازم را انجام دهید. این مورد یکی دیگر از موضوعات بااهمیت برای شما است.

با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، به عضویت بهترین طرح خدمات اینترنتی درآیید. برخی از شرکت‌های سرویس دهنده بر حسب سرعتی که پیشنهاد می‌کنند، خدمات پایین‌تری را ارایه می‌نمایند و یا دریافت هزینه توسط آن‌ها با کیفیت سرویس‌ها همخوانی ندارد، از این رو در انتخاب خود دقت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH