صرفه‌جویی در مصرف دیتا به کمک قابلیت Data Saver در اندروید ۷.۰

اندروید ۷.۰ نوقا می‌تواند با ارایه راهکاری هوشمندانه به شما کمک کند که دیتای کمتری مصرف کنید. ما همیشه با آغوشی باز از امکانات جدید و راه‌های بهتر برای انجام کارها استقبال می‌کنیم، به خصوص وقتی که قرار باشد کمتر دست به جیب شده و پول خرج کنیم. این درست همان چیزی است که مالک اندروید یعنی گوگل با ارایه قابلیت Data Saver یا «بهینه‌ساز داده» در اندروید ۷ می‌خواهد به آن جامه عمل بپوشاند.

برای اکثر اندرویدی‌ها به خصوص کسانی که گوشی‌های ارزان‌تری خریده‌اند، پول صرف شده برای خرید بسته‌های اینترنتی گاهی اوقات از پول گوشی نیز بالاتر می‌زند. زمانی که ما بیش از اندازه با گوشی خود سروکله می‌زنیم، به ویژه وقتی که نمی‌دانیم در پشت صحنه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، اوضاع وخیم‌تر می‌شود، چرا که اپراتورهای همراه یا شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت بدشان نمی‌آید که با مصرف هر چه بیشتر دیتا جیب ما را خالی‌تر کنند. عدم توجه کافی به اپلیکیشن‌هایی که بسته‌های اینترنتی را می‌بلعند، گریبان‌گیر بسیاری از کاربران امروزی است و اندروید ۷ گوگل آمده است که این مشکل را از سر راه کاربران بردارد.

قابلیت Data Saver یا بهینه‌ساز داده، شباهتی به تنظیمات فعلی data usage یا مصرف داده در اندروید مارشمالو یا Stamina mode در گوشی‌های سونی ندارد. این قابلیت به جای قطع ارتباط کاربر پس از رسیدن مصرف دیتا به حدی مشخص یا توقف کامل تمامی اپلیکیشن‌های پس‌زمینه، در هر زمانی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید به صورت metered یا «حساب شده» به اینترنت متصل شوید. اگر هم مایل باشید، این قابلیت می‌تواند اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های اجرا شده در پس‌زمینه را به حد معینی از مصرف داده محدود بکند.

هنگامی که وضعیت اتصال خود را روی unmetered یا محاسبه نشده تنظیم کنید، قابلیت بهینه‌ساز داده به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا به تبادل آزادانه دیتا بپردازند. تغییرات ایجاد شده در API مربوط به ConnectivityManager در نسخه ۲۴ کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید ۷، شامل روشی برای بررسی این مسئله است که آیا ارتباط به صورت metered تنظیم شده یا بهینه‌ساز داده فعال است.

۵g_signal_strength_mx_hero

بهینه‌ساز داده برای تمامی سیم‌کارت‌ها اعم از اعتباری و دائمی کار می‌کند. این بدان معناست که شما در خارج از کشور نیز با خرید یک سیم‌کارت اعتباری محلی می‌توانید از امکانات Data Saver استفاده کنید.

ما ممکن است نیاز داشته باشیم که به اپلیکیشن‌های خاصی اجازه دهیم تا علی‌رغم فعال‌سازی قابلیت بهینه‌ساز داده به کار خود ادامه دهند. این اپلیکیشن‌ها را می‌توان در یک «لیست سفید» قرار داد. اپ‌هایی که در این لیست گنجانده می‌شوند اجازه دارند تا هنگام اجرا در پس‌زمینه به صورت آزاد، دیتا مصرف کنند.

علاوه بر این، اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که حیات و ممات‌شان وابسته به اینترنت است و بدون مصرف داده هیچ‌گونه کارایی ندارند. توسعه‌دهندگان چنین اپ‌هایی (مانند پیام‌رسان فیسبوک یا Facebook Messenger) با نوشتن چند خط کد در اپ خود می‌توانند از کاربر درخواست کنند تا اپ‌شان را به لیست سفید اضافه کنند. اگر Data Saver فعال باشد، این اپلیکیشن‌ها به کاربر اطلاع می‌دهند که نیاز به اضافه شدن به لیست سفید دارند و سپس کاربر را به قسمت تنظیمات این لیست هدایت می‌کنند. البته کاربر می‌تواند از انجام این کار خودداری کند، اما باید به اطلاع او برسد که این اپلیکیشن‌ها به اینترنت نیاز دارند.

این بدان معناست که توسعه‌دهندگان علاقه دارند تغییراتی در چگونگی اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه‌ ایجاد کنند. کاربران نیز مایل‌اند اپ موردنظر خود را به لیست سفید اضافه نموده تا مصرف داده را صرفا به اپلیکیشن‌های پایه‌ای مانند اپ‌های پیام‌رسان محدود کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند برای مدیریت آسان‌تر ارسال نوتیفیکیشن از سرویس Google Cloud Messaging استفاده نمایند.

تمامی این امکانات از طریق تنظیمات شبکه در اندروید ۷.۰ قابل دسترس خواهد بود. البته اگر شما دسترسی نامحدودی به اینترنت دارید، بدیهی است که قابلیت Data Saver چندان به کار شما نمی‌آید.

Data Saver یکی از امکانات سیستمی جدید اندروید نوقا است که این سیستم عامل را به یکی از بهترین نسخه‌های ارایه شده تبدیل کرده است. قطعا این امکانات، زمینه‌ای را برای ارایه قابلیت‌ها و ویژگی‌های بهتر در آینده فراهم خواهد نمود.

3 در مورد “صرفه‌جویی در مصرف دیتا به کمک قابلیت Data Saver در اندروید ۷.۰”

  1. با سلام
    بنده تو تنظیمات رفتم و یه گزینه روبرو شدم ک نوشته بود data saver اونو فعال کردم حالا اینترنت گوشیم هی از ۴g به ۳G برگشت میخوره
    و باعث افت سرعتم میشه چجوری به حالت قبل برش گردونم
    غیر فعالش کردم اما بازم انتن دهیم میاد رو ۳G
    گوشی سام s7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH