اتحاد بی‌سابقه غول‌های فناوری برای ریشه‌کن کردن تماس‌های خودکار تبلیغاتی!

این روزها همه از دست پیامک‌های تبلیغاتی گله‌مند هستند و کسی نیست که از مزاحمت‌های گاه و بیگاه آن‌ها در امان مانده باشد. هرچند اپراتورهای تلفن همراه، راهکارهایی را برای قطع کامل این پیامک‌ها در اختیار مشترکین خود قرار داده‌اند اما کمتر کسی است که به طور کامل از شر این خروسک‌های بی‌محل خلاص شده باشد.

در آن سوی آب‌ها اما داستان دیگری در جریان است. در زادگاه غول‌های بزرگ فناوری یعنی آمریکا، کاربران با پدیده آزاردهنده دیگری مواجه هستند و آن‌هم چیزی نیست جز «تماس‌های خودکار تبلیغاتی». تصور کنید در حال انجام کارهای روزمره خود هستید که ناگهان گوشی شما زنگ می‌خورد. با خودتان می‌گویید:”یعنی کی میتونه باشه؟” یک شماره ناشناس بر روی نمایشگر گوشی شما ظاهر می‌شود. احتمال می‌دهید که حتما یک کار ضروری پیش آمده است و بلافاصله به تماس، پاسخ می‌دهید. ناگهان صدای گوش خراش بوق یک کشتی در گوش شما می‌پیچید و صدای مستانه کاپیتان یک کشتی کروز رویایی را می‌شنوید که به شما می‌گوید:

امروز، روز شانس توئه پسر! چیزی نمونده که برنده یک سفر مادام‌العمر به دور دنیا بشی!!

نهادهای ناظر بر ارتباطات مخابراتی آمریکا از این تماس‌های از پیش ضبط شده تبلیغاتی به عنوان یک «فاجعه» یاد می‌کنند، اما خبر خوش برای کاربران آمریکایی این است که گروهی از ابرکمپانی‌های جهان، پاشنه‌ها را ور کشیده و با عزمی راسخ، اختلافات خود را کنار گذاشته تا راهکاری برای این معضل فراگیر پیدا کنند.

این گروه که اسم طنزآمیز «نیروی ضربتی نابودی روبوکال (Robocall)» را برای خود برگزیده است، شامل غول‌های بزرگ فناوری جهان یعنی AT&T، الفابت، ورایزون، اپل، کوالکام، مایکروسافت، سامسونگ، T-Mobile و کامکست است. اعضای این تیم که شامل ۳۰ کمپانی قدرتمند هستند، با یکدیگر پیمان بسته‌اند که با همکاری و مشارکت با کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا یا FCC این تماس‌های خودکار تبلیغاتی را برای همیشه به موزه‌ها بفرستند.

این گروه برای اولین بار در جمعه گذشته گرد هم آمدند و قرار است که در ۱۹ اکتبر نیز با یکدیگر ملاقات کنند تا برنامه‌های خود برای مقابله با روبوکال‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. اگر چه این طرح ابتکاری هنوز در مراحل آغازین رشد خود به سر می‌برد، اما این تیم مصمم است که استانداردهای تایید Caller ID یا شماره تماس‌گیرنده را افزایش داده و لیستی را تحت عنوان «مزاحم نشو» ایجاد کند تا روبوکال‌ها به راحتی نتوانند با جعل هویت، خود را به جای بانک‌ها، ارگان‌های دولتی و یا سازمان‌های تجاری جا بزنند.

A Microsoft logo is seen in Los Angeles, California, U.S. June 14, 2016. REUTERS/Lucy Nicholson/File Photo
A Microsoft logo is seen in Los Angeles, California, U.S. June 14, 2016. REUTERS/Lucy Nicholson/File Photo

تام ویلر، رئیس FCC طی اظهارنظری صریح و شفاف گفت:

بچه‌های بد برای گوش مالی دادن بچه‌های خوب، پای فناوری را به میان کشانده‌اند.

وی در ادامه افزود:

البته بخشی از این مسئله به کم‌کاری و انفعال خود ما برمی‌گردد.

رندال استفنسون، مدیرعامل کمپانی AT&T نیز گفت:

ما باید یک سناریوی جامع برای همه طرف‌های درگیر در این ماجرا بنویسیم تا بتوانیم از پس اجرای آن بربیاییم.

وی اضافه کرد:

البته همه تماس‌ها نیز غیرقانونی نیستند، شماری از آن‌ها کاملا قانونی اما ناخواسته‌اند. مانند تماس‌های تبلیغاتی متعلق به کمپانی‌های معتبر یا نظرسنجی‌های همگانی. اما در طرف دیگر این طیف با میلیون‌ها تماس خودکار مواجه هستیم که آشکارا از موازین قانونی تخطی کرده‌اند.

قطعا نهادهای ناظر و سازمان‌های تنظیم مقررات در آمریکا از پس حل این معضل برخواهند آمد. اما نظر شما در مورد این قضیه چیست؟ آیا گمان می‌کنید ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با چنین پدیده‌ای در کشور خودمان دست به گریبان شویم؟ لطفا نظرات و دیدگاه‌های خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH