هر آنچه که پیش از خرید هارد اکسترنال باید بدانید

فضای ابری راه‌حل بسیار خوبی برای نگه‌داری اطلاعات است. اما در صورتی که به ذخیره اطلاعات مهم نیاز داشته باشید، پشتیبان‌گیری آنلاین هرگز برای این ‌کار کافی نخواهد بود. اشکالاتی مانند دسترسی نامنظم به پهنای باند یا سرعت‌ آهسته نشان از این دارد که ذخیره‌سازی محلی امری حیاتی است.

با توجه به این موضوع، استفاده از ذخیره‌سازهای قابل حمل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اینکه بخواهید به ویرایش فایل‌های ویدیویی بپردازید، بی‌نهایت عکس نگه دارید، از فایل‌های بسیار مهم پاورپوینت و ارایه‌های خود حفاظت کنید یا مجموعه‌ عظیمی از فایل‌های موسیقی را ذخیره نمایید، ذخیره‌سازی محلی به خصوص از نظر عملکرد و سطح دسترسی در برابر فضای ابری همیشه برتر خواهدبود.

راهنمای پیش رو برای کسانی است که به ذخیره حجم بالایی از اطلاعات در هارد‌های چند ترابایتی یا حافظه‌های فلش چند گیگابایتی نیاز دارند. این ابزارهای پر سرعت از لحاظ فیزیکی کوچک هستند و نسبت به نسل قبلی خود ارزان‌تر، سریع‌تر و با حجم بیشتری عرضه شده‌اند. مورد دیگر این است که همه آن‌ها به وسیله رایانه شخصی (و در برخی موارد از گوشی یا تبلت) انرژی خود را تامین می‌کنند، به همین دلیل هیچ نیازی به آداپتور برق جداگانه نخواهند داشت.

در ادامه به ۵ نکته‌‌ای که می‌بایست پیش از خرید یک هارد قابل حمل در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم.

انتخاب صحیح نحوه اتصال۱

اکثر ارتباطات دستگاه‌های امروزی از طریق رابط‌های تاندربولت (Thunderbolt) یا USB انجام می‌شود و انواع دیگر آن‌ها منسوخ شده‌اند. بدیهی است که شما به درایوی احتیاج خواهید داشت که بتواند با رایانه شما سازگار باشد. بنابراین اگر که سیستم شما از پورت تاندربولت یا تاندربولت ۲ (که در اکثر رایانه‌های مک موجود است) پشتیبانی می‌کند، باید نمونه‌ای از اینگونه درایوها را تهیه کنید. از سوی دیگر، به خاطر اینکه اکثر رایانه‌ها حداقل شامل یک پورت USB هستند، خرید درایو مجهز به پورت USB معقول به نظر می‌رسد. با این حال، بعضی از هاردهای قابل حمل از هر دو رابط تاندربولت و USB پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که انتظار استفاده طولانی مدت (تا چند سال) از این ابزارها را دارید، هنگام خرید مطمین شوید که بروزترین مدل را تهیه می‌کنید.

آینده‌نگری

اگر می‌خواهید درایو USB شما تا چند سال آینده هم کارایی خود را داشته باشد (و تنها از سیستم کنونی شما پشتیبانی نکند) لازم است تا مدل مجهز به پورت USB-C را خریداری کنید. اینگونه درایوها با تمامی کامپیوترهای موجود در بازار کار می‌کنند.۲

در صورتی که رایانه شما تنها دارای یک پورت معمولی USB-A است، هنوز هم می‌توانید با بکارگیری تبدیل USB-C به USB-A از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، اگر سیستمی را در اختیار دارید که فقط شامل یک پورت USB-C است، نمی‌توانید از درایو‌هایی استفاده کنید که غیر از USB-C باشند، چرا که هیچ کابل دیگری برای این منظور وجود ندارد.

باید بدانید که تا چند وقت دیگر و در سال جاری میلادی، تمامی رایانه‌های جدید مجهز به تاندربولت از رابط USB-C نیز پشتیبانی خواهند کرد. دلیل این موضوع به این خاطر است که آخرین نسخه رابط تاندربولت ۳ به همان نوع از پورت USB مهاجرت کرده‌ است که آن را در USB-C شاهد بودیم. به عبارت دیگر، هر پورت تاندربولت ۳ همانند یک رابط USB-C معمولی عمل خواهد کرد و همان کارایی را خواهد داشت.

اطمینان از سرعت کافی

هاردهای قابل حملی که به عنوان درایو حالت جامد (SSD) شناخته می‌شوند، برای ذخیره‌سازی سریع و انجام وظایف سنگینی مانند ویرایش فیلم‌های اچ‌دی بسیار عالی هستند. علاوه براین، آن‌ها می‌توانند به منظور کپی حجم زیادی از اطلاعات در کسری از زمان مورد استفاده قرار بگیرند. اما نکته مهم در این رابطه، قیمت بالای آن‌هاست. بنابراین اگر بحث کارایی اهمیت زیادی برای شما ندارد، تهیه درایوهای معمولی در هزینه شما صرفه‌جویی خواهد کرد. اگر تنها فعالیت شما مشاهده فیلم از هارد یا پشتیبان‌گیری از داده‌هایتان است، موضوع سرعت دغدغه چندانی برای شما نخواهد بود.۳

همچنین به یاد داشته باشید که درایوهای تاندربولت به طور کلی سریع‌تر از مدل‌های USB هستند. علاوه براین، استاندار USB ۳.۱ تا دو برابر سریع‌تر از USB ۳ است و USB ۳ نیز ‍‍۱۰ برابر سرعت بیشتری نسبت به USB ۲.۰ دارد.

اطمینان از حجم کافی

بدیهی است که بهره‌مندی از فضای ذخیره‌سازی بیشتر همیشه بهتر خواهد بود. اما لازم نیست تا بیش از حجم مورد استفاده خود برای تهیه آن هزینه کنید. معمولا برای اموری مثل پشتیبان‌گیری، به درایوی نیاز دارید که فضای ذخیره‌سازی بیشتری را نسبت به هارد داخلی لپ‌تاپ شما داشته باشد.۴

اگر محدودیت ذخیره‌سازی نگرانی بزرگی برای شما محسوب می‌شود، خرید یک درایو مبتنی بر دیسک سخت (HDD) نیاز شما را تامین می‌کند. همچنین می‌توانید از درایو‌های نسل جدید SSD برای این منظور استفاده کنید، اما برای خرید آن باید تا ۱۰ برابر هزینه اضافه‌تری را پرداخت کنید.

بحث استحکام۵

فعالیت برخی از افراد به گونه‌ای است که مساله جنس بدنه و مقاومت ابزارهایشان اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. برخی از درایوهای قابل حمل در بازار موجود هستند که بدنه آن‌ها با لایه‌های سخت پلاستیک و مواد مقاوم دیگر پوشیده‌ شده‌است و یا در برابر رطوبت و گرد و غبار آسیب‌پذیر نیستند. بنابراین خرید نمونه‌ای از آن‌ها را به این دسته از افراد پیشنهاد می‌کنیم.

4 در مورد “هر آنچه که پیش از خرید هارد اکسترنال باید بدانید”

  1. در صفحه توضیحات هاردهای اکسترنال نوشته شده:” نوع اتصال : usb 3 ،سازگار با usb 2″ . آیا وصل کردن آنها با پشت کامپیوتر های دسکتاپ که بیشتر usb 1 دارند مشکلی بوجو نخواهد آورد؟ مخصوصا از نظر تامین برق مصرفی آنها. برای راهنمایی دوستان، طوری که من جستجو کردم ،اگر در device manager در قسمت universal serial bus کلمه enhanced نوشته باشه به معنی usb 2 میباشد که اگر که میخواهید آنها را از هم تشخیص دهید ، میتوانید یک موس به آنها متصل و با properties گرفتن و از زبانه advanced امتحان کنید.

  2. یه سوال داشتم. میگن هاردهای adata سوکتشون بعد از یک و دو سال خرابه.درسته یا نه؟بعد از بین هارد ADATA HD720 یا silicon power armor A80
    کدوم بهتره.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH