اکسپریا X کامپکت؛ پاسخی از دنیای اندروید به آیفون SE

در سال ۲۰۱۰ شرکت دل یک گوشی هوشمند ۵ اینچی معرفی کرد، در سال بعد نسل اول گلکسی نوت توسط سامسونگ معرفی شد که در نهایت باعث ایجاد انتقادهای فراوانی شدند. در آن زمان سوال این بود که آیا واقعا صفحه نمایشی با این ابعاد لازم است؟ اما پس از گذشت مدتی استقبال بالای مردم از گوشی‌هایی با نمایش‌گرهای بزرگ موجب شد تا حتی کمپانی‌هایی مانند اپل که روزی این نوع گوشی‌ها را به تمسخر می‌گرفتند، تغییر سیاست داده و ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های خود را بزرگ‌تر کنند.

phablet-hero

اما با وجود استقبال از فبلت‌ها و گوشی‌هایی با نمایشگرهای بالای ۵ اینچ، هنوز هم برخی کاربران تمایل به داشتن گوشی‌هایی با صفحه نمایش‌ کوچک‌تر و مناسب برای کار با یک دست دارند و سونی یکی از این کمپانی‌هاست که با سری کامپکت خود به نیاز این دسته از کاربران پاسخ گفته است. در سال جاری کمپانی اپل هم که حالا گوشی‌های خود را با ابعاد ۴.۷ و ۵.۵ اینچی تولید می‌کند، دوباره اقدام به تولید یک آیفون ۴ اینچی به نام آیفون SE کرد که ظاهر محبوب آیفون ۵s را دارد اما از سخت افزاری قدرتمندتر بهره می‌برد.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main

شرکت سونی هم اخیرا گوشی جدیدی از خانواده اکسپریا X را با نام اکسپریا X کامپکت معرفی نموده که به صفحه نمایشی ۴.۶ اینچی مجهز است که شاید نتواند از لحاظ قدرت با پرچم‌دار پر سر و صدای این روزهای اپل، آیفون ۷،  رقابت کند اما می‌توان آن را حریف شایسته‌ای برای آیفون SE حساب کرد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی بر اکسپریا X کامپکت سونی داشته باشیم، با ما همراه باشید.

sony-xperia-x-compact-840x672

در دنیای امروزی که ابعاد نمایشگر گوشی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و تقریبا مرز بین تبلت و گوشی هوشمند از مو هم باریک‌تر شده، استفاده از گوشی‌هایی مانند اکسپریا X کامپکت یا آیفون SE تجربه جذاب و خاصی است. گرچه صفحه نمایش کوچک برای تماشای ویدیو یا بازی، تایپ کردن و پیام فرستادن و کارهای این چنینی مناسب به نظر نمی‌رسد، اما صفحه نمایش کامپکت جدید ژاپنی‌ها نه آن قدر کوچک است که شما را آزار دهد و نه آن قدر بزرگ که گوشی را با دو دست بگیرید!jpg-2

از لحاظ سخت افزاری اکسپریا X کامپکت از مشخصات خوبی بهره مند است. رزولوشن صفحه نمایش ۷۲۰p است که البته کمی نا امید کننده به نظر می‌آید، اما با توجه به ابعاد صفحه نمایش تراکم پیکسلی آن مناسب و در حدود ۳۱۹ پیکسل بر هر اینچ است. البته نبود پیکسل‌های زیاد در این صفحه نمایش برای عمر باتری دستگاه یک حسن به حساب می‌آید. رنگ‌ها کیفیت خوبی دارند و در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را دست کاری کرد، صفحه نمایش در زیر نور آفتاب هم به خوبی پاسخگو است و زاوبه دید این صفحه نمایش هم خوب است.

باتری این دستگاه ۲۷۰۰ میلی‌آمپر است و با استفاده روزانه تا یک روز دوام می‌آورد. همچنین این باتری از فناوری Quick Charge 3.0 شرکت کوالکام پشتیبانی می‌کند که امکان شارژ سریع‌تر دستگاه را فراهم می‌کند. بنابراین در بخش باتری می‌توان به صراحت گفت که اکسپریا X کامپکت یک سر و گردن از آیفون SE بالاتر است.

طراحی گوشی خوب است، اما می‌توانست از این بهتر هم باشد. سونی در این گوشی هم از ظاهر جعبه‌ای با لبه‌های خمیده و حاشیه‌های باریک در کنار صفحه نمایش استفاده کرده، اما حاشیه‌های بالا و پایین صفحه نمایش همچنان زیاد است. قاب پشتی از پلاستیک با کیفیت و مرغوبی ساخته شده که باریک و سبک است و ظاهر زیبایی به دستگاه بخشیده. از معایب دیگر بخش طراحی می‌توان به قطر زیاد گوشی اشاره کرد که با توجه به ابعاد کلیدهای صدا و پاور، ظاهر گوشی را کمی ناخوشایند کرده است.

jpg-3

اکسپریا X کامپکت از اسنپدراگون ۶۵۰ به عنوان مغز پردازشی بهره می‌گیرد که با پردازشگر گرافیکی ادرنو ۵۱۰، رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت همراه شده است. این مجموعه برای انجام کارهای روزانه مانند وب‌گردی، اجرای اپلیکیشن‌های مختلف، مالتی تسکینگ (در حد معمول)  و … کاملا مناسب است، ولی باید در نظر گرفت که این چیپست میان‌رده محسوب می‌شود و نباید انتظار اجرای بی‌نقص بازی‌های با گرافیک بالا و پردازش‌های سنگین را از آن داشت. با این تفاسیر، در این بخش می‌توان آیفون SE را پیشتاز دانست. اما در سخت افزار این گوشی خبری از اسکنر اثر انگشت نیست که با توجه به تبدیل شدن این سنسور به یک استاندارد در دنیای گوشی‌های هوشمند انتظار داشتیم سونی‌ هم از آن در کامپکت جدید خود بهره بگیرد. همچنین مقاومت در برابر آب که تقریبا به امضای سونی در گوشی‌هایش تبدیل شده بود در این گوشی دیده نشده!

اما می‌رسیم به بخش دوربین که همیشه برای کاربران سونی محبوب بوده؛ در این گوشی هم سونی از یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی استفاده کرده که تصاویری شارپ، با جزئیات و رنگ‌های هر چه دقیق‌تر نسبت به منظره اصلی را ثبت می‌کند. اپلیکیشن دوربین ساده، سریع و کاربردی است. اما این دوربین در ثبت تصاویر در شب عملکردی معمولی دارد و برای جلوگیری از بازتاب نور گاهی مجبور خواهید شد تا مد دستی را فعال کنید.

ابن گوشی در حال حاضر اندروید مارشملو ۶.۰.۱ را اجرا می‌کند و مسلما به اندروید نوقا ۷.۰ هم به‌روزرسانی خواهد شد. اپلیکیشن‌های پیش فرض گوشی که گاهی قابل حذف نیستند و اعتراض کاربران را به همراه دارند، در این گوشی به حداقل رسیدند اما حدود ۱۹ گیگابایت از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی گوشی در دسترس کاربر است.

jpg

همان‌طور که گفتیم سونی یکی از کمپانی‌هایی است که همچنان دست به تولید گوشی‌های هوشمند کوچک اندرویدی می‌زند که البته قیمت تقریبا بالایی هم دارند. سونی بهای این گوشی را تقریبا ۵۰۰ دلار اعلام کرده، اما با ۱۰۰ دلار کمتر شما می‌توانید صاحب یک آیفون SE با چیپ قدرتمندتر، دوربین بهتر، بدنه فلزی، اسکنر اثر انگشت و صفحه نمایش با کیفیت‌تر شوید.

در دنیای اندروید هم گوشی‌های هوشمند و حتی پرچم‌دارانی هستند که با ابعاد بزرگ‌تر و مشخصات بهتر قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار دارند که برای نمونه می‌توان به وان پلاس ۳، آنر ۸ و ZTE آکسون ۷ اشاره کرد. همچنین در مقایسه این گوشی با کامپکت سال گذشته سونی، اکسپریا Z5 کامپکت، باید گفت که مدل سال گذشته از مشخصات بهتری برخوردار است.

5 در مورد “اکسپریا X کامپکت؛ پاسخی از دنیای اندروید به آیفون SE”

  1. این گوشی به هیچ به هیچ وجه ضعفی در بازی. های خیلی سنگین نداره و نخواهد داشت!
    پردازنده ۶۵۰ در صفحه فول اچ دی در حد ۸۲۰ با صفحه ۲K قدرت گرافیکی داره و هیچ کمبودی نداره و در بهترین حالت بازی ها رو اجرا میکنه!
    این گوشی که فول اچ دی هم نیست! اچ دیه! یعنی خیلی قویتر! این گوشی الان از S7 و. هم خیلی بهتر بازی ها رو اجرا میکنه
    کاش من خودم یک سایت فناوری داشتم! واقعا هیچکدوم از این سایت های خارجی و بعضا ایرانی ها چیزی حالشون نیست! (منظورم شما نبودید اشتباه برداشت نشه)

  2. چون منبع خبر آمریکایی بوده و نسخه مخصوص بازار آمریکا حسگر اثر انگشت رو نداره این طور ذکر شده…در بعضی بازارها از جمله ایران این سنسور وجود داره.

  3. حتی z5c هم از آیغون ۶s و se بهتره چه برسه xc. از نظر صفحه نمایش و دوربین و باتری،دوربین سلفی، اسکنر اثرانگشت هم داره. احتمالا منبع یک سایت آمریکایی هست. ولی خب واقعا xc از ۶s هم بهتره انصافا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH