محققان با استفاده از گرافین پیکسل‌های مکانیکی ساختند!

محققان دانشگاه تکنولوژی دلفت هلند با استفاده از گرافین پیکسل‌هایی ساختند که با انبساط و انقباض تغییر رنگ می‌دهند. این پیکسل‌ها که پیکسل‌های مکانیکی نامیده می‌شوند، ممکن است در آینده در نمایشگرهای پایدار، منعطف و با بازدهی زیاد استفاده شوند. البته این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تا عملی شدن مذت‌ها زمان نیاز دارد.

این کشف توسط محققانی انجام شد که در حال کار بر روی پنل‌های اکسید سیلیکون پوشیده از گرافین بودند. سیلیکون دارای حفره‌هایی به اندازه ده برابر قطر موی انسان است، زمانی که محققان در حال کار بر روی این ماده بودند، مشاهده کردند که حباب‌های گرافین با توجه به فشار درون حفره‌ها تغییر رنگ می‌دهند. زمانی که فشار تغییر کند، حباب‌ها مقعر یا محدب شده و این تغییر، رنگ‌های مختلف ایجاد می‌کند. سانتیاگو کارتامیل بوئنو محقق ارشد این پروژه می‌گوید:

گرافین در واقع شفاف است. گرافین آنقدر باریک است که نور از آن بازتاب نمی‌شود. اما ما از دولایه گرافین استفاده کردیم که می‌تواند کمی بازتاب داشته باشد. بسته به عمق حفره، شما تداخل متفاوتی خواهید داشت و در نتیجه رنگ‌های متفاوتی می‌بینید.

این همان اصلی است که در تکنولوژی میراسول کوالکام استفاده می‌شود. همانند نمایشگر E Ink، این نوع نمایشگر بسیار مصرف انرزی کمی داشته و زمانی که تصویر ایجاد شد، برای نگه داشتن آن نیاز به تکنولوژی بالایی نیست.

چالش‌هایی که در استفاده از گرافین وجود دارد، فراوان است. به عنوان مثال، این تغییرات رنگ فقط زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است، چون بسیار ریز بوده و تولید نمونه‌های بزرگتر هزینه بسیار زیادی می‌طلبد. این پیکسل‌ها بسیار کوچک بوده و صدها مورد از آنها لازم است تا یک تصویر کوچک را تشکیل دهند و بزرگتر کردن آنها نیز خطر ترکیدن حباب‌ها را در پی دارد. مشکل دوم این است که هنوز رنگ‌های خالص دیده نشده و فقط به صورت رنگین کمان رنگ‌ها دیده می‌شوند.

قدم بعدی برای محققان این خواهد بود که چگونه فشار درون حفره‌ها را کنترل کنند. این تیم در حال کار بر روی کنترل فشار با استفاده از الکترواستاتیک است، همان کاری که در نمایشگرهای میراسول انجام می‌شود. همانند نمایشگرهای میراسول، این نوع نمایشگرها تنها در نور کار خواهند کرد، چون نور پشتی ندارند، اما استفاده از گرافین آنها را سبک و منعطف می‌گرداند. کارتامیل بوئنو می‌گوید که تیم او در حال کار بر روی تولید نمونه‌های آزمایشی این نوع نمایشگر بوده و امید دارد که یک نمونه را برای کنگره جهانی موبایل در اسپانیا در ماه مارس ۲۰۱۷ آماده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH