نوکیا از اپل به دلیل نقض ۳۲ پتنت شکایت کرد!

در سال ۲۰۰۹، نوکیا از اپل به دلیل نقض ۱۰ پتنت در نسخه اولیه آیفون شکایت کرد. نوکیا در آن زمان اپل را متهم کرده بود که قصد دارد از ابداعات نوکیا به صورت مجانی استفاده کرده و از این راه سود کسب کند. در نهایت، اپل و نوکیا قراردادی بستند که تا پایان امسال برقرار است. اما بنظر می‌رسد که موضوع خاتمه نیافته است.

بر اساس گزارشی که امروز منتشر شده، اپل دیگر پتنت‌های نوکیا را در قرارداد گفته شده، قرار نداده و به همین دلیل نیز نوکیا شکایت تازه‌ای از اپل مطرح کرده است. از سال ۲۰۰۹ تا بحال، نوکیا شرکت NSN (شرکت مشترک نوکیا و زیمنس) و آلکاتل-لوسنت فرانسوی را خریداری کرده و این باعث شده که نوکیا مالکیت معنوی پتنت‌های زیادی را بدست آورد. شکایت جدید نوکیا در شهرهای دوسلدورف، مانهایم و مونیخ آلمان و ایالت تگزاس آمریکا مطرح شده است. نوکیا در این شکایت، اپل را متهم کرده که ۳۲ پتنت این شرکت در حوزه‌های گوناگون مانند رابط کاربری، نمایشگر، چیپست، آنتن، نرم‌افزار و دیگر قسمت‌ها را نقض کرده است. ایکا راهناستو مدیر پتنت‌های نوکیا می‌گوید:

با سرمایه‌گذاری پایدار در تحقیق و توسعه، نوکیا بسیاری از فناوری‌های بنیادین که در محصولات امروزی از جمله محصولات اپل استفاده می‌شود، را ابداع کرده و یا در ابداع آنها مشارکت داشته است. پس از سال‌ها مذاکره برای احقاق حقوقمان با اپل، حال دست به عمل می‌زنیم تا از حقوق خود دفاع کرده باشیم.

بنظر می‌رسد که این شکایت نوکیا در جواب شکایت ضدانحصار اپل باشد. اپل ادعا می‌کند که نوکیا پس از فروش بخش موبایل خود به ترول پتنت (کسانیکه پتنت‌ها را خریداری کرده و از شرکت‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند، تقاضای مبالغ بالا می‌کنند) تبدیل شده است. اپل در شکایت خود ادعا می‌کند که نوکیا و ۹ شرکت دیگر، قصد دارند مبالغ گزافی از اپل و دیگر سازندگان موبایل طلب کنند. در عوض این شرکت‌ها نیز اپل را متهم می‌کنند که قصد دارد در قراردادهای خود عبارات ناعادلانه بگنجاند. با این اوضاع و این تعداد شکایت، باید انتظار داشته باشیم که این دعاوی حقوقی تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH