علت به مشام رسیدن بوی خوش بعد از باران چیست؟

همه ما تجربه بوی خوش بعد از باران و آرامشی که می‌دهد را داریم. اما می‌دانستید که این بو می‌تواند منجر به مرگ شما شود؟

بله درست خواندید. علت این اتفاق، پایین آوردن باکتری‌های مضر توسط قطرات باران است که می‌توانند باعث بروز بیماری شود. البته دانشمندان دلیل اصلی این موضوع را یافته‌اند.

گروهی از مهندسین مکانیک، گزارشی را منتشر نموده‌اند که علت انتشار بویی شبیه به خاک را از زمین توضیح می‌دهد.

پیش از این دانشمندان متوجه شده بودند که این بو از طریق ماده آلی به نام ژئوسمین تولید می‌شود که طعم و بوی خاک را ایجاد کرده و نیز طعم چغندر (لبو) هم از همین ماده سرچشمه می‌گیرد. اما علت انتشار این بو در اثر ریزش قطرات باران نامشخص بود. NPR گزارش می‌دهد:

دانشمندان با استفاده از دوربین‌های فوق‌سریع و رنگ فلوئور سنت از ریزش قطرات آب باران بر روی انواع خاک با باکتری‌های مختلف فیلم برداری کردند. آنها مشاهده نمودند که قطرات باران، میکروب‌ها را به شکل ظریفی به هوا بلند می‌کنند.

هنگامی‌که یک قطره باران پایین می‌آید، حباب‌های هوا را به دام انداخته و با خود پایین می‌کشد که اندازه آنها از یک تار موی انسان بزرگ‌تر نیست.

وقتی یک حباب هوا که در کف استخر است، به‌محض رسیدن به سطح، می‌ترکد. وقتی‌که این اتفاق می‌افتد، ذرات آب در هوا منتشر شده و به همراه آن باکتری‌ها هم در هوا انتشار می‌یابند. چنین اتفاقی دقیقا برای قطرات باران و حباب‌های هوای همراهشان هم رخ می‌دهد.


محققان دریافتند که قطره باران، هزاران قطره کوچک‌تر را در هوا اسپری می‌کند که هرکدام حامل هزاران باکتری زنده است. باکتری‌ها می‌توانند تا حدود یک ساعت، در میان قطرات نامرئی دوام آورده و توسط باد جابه‌جا شوند.

«کولن آر بویی» عضو تیم تحقیق، می‌گوید که قدم بعدی، دانستن میزان مسافتی است که باکتری‌ها می‌توانند طی کنند.

البته باید بگوییم که این باکتری‌ها خطرناک نبوده و نمی‌توانند آسیبی به شما بزنند. علت اصلی انجام این تحقیقات توسط «بویی» و همکارانش، تماسی از سوی یک دانشمند بریتانیایی بوده که نگرانی‌هایی را در رابطه با شیوع بیماری باکتریایی «ملیوئیدوزیس» در جنوب آسیا و شمال استرالیا در فصل باران مطرح کرده بود. این بیماری واگیر به‌راحتی قابل‌درمان است اما در صورت عدم مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند تا 90 درصد باعث مرگ مبتلایان شود.

تحقیقات در رابطه با این بیماری پیش‌ازاین هم صورت گرفته بود و علت آن هم فهم بیشتر در رابطه با موضوع و البته تأکید بر خطرناک نبودن آن است. بنابراین نیازی به نگرانی در رابطه با این بیماری نادر نیست و برای بیشتر ما، نفس کشیدن عمیق در هوای پس از باران است.

1 در مورد “علت به مشام رسیدن بوی خوش بعد از باران چیست؟”

  1. علت اصلی مطبوع و مفرح شدن بعد از باران انتشار مقدار کمی گاز ازن یعنی اکسیژن سه اتمی که بر اثررعد برق ایجاد شده و در هوا منتشر شده و باعث خوشایندی در شامه است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH