چه‌طور بفهمیم که گوگل درباره ما چه می‌داند؟

گوگل در سال‌های اخیر به یک شمشیر دو لبه معروف شده است؛ از یک سو شبکه‌ گسترد‌ه‌ای از خدمات اینترنتی را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد و از سوی دیگر  نگرانی‌هایی در مورد نحوه استفاده این کمپانی از اطلاعات خصوصی کاربران و کسب درآمد از این طریق به وجود آمده است. به منظور شفاف سازی و اطلاع رسانی به کاربران، سرویس ‘My Business’  ارایه شده است که تا از دانسته‌های گوگل درباره ما به صورت خلاصه آگاه شویم.

ناامنی اطلاعات خصوصی، پشت معجزه تکنولوژی!

کمترین چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که گوگل درباره رفتار با اطلاعات خصوصی کاربران چندان خوش‌نام نیست؛ بدیهی است که یک شرکت با توجه به جایگاه و اندازه‌اش به دنبال کسب سود باشد ولی اکثر سرویس‌های گوگل رایگان است؛ بنابراین درآمد این کمپانی باید از جای دیگری به دست بیاید.

استراتژی گوگل بر استفاده از اطلاعات جمع‌اوری شده کاربران برای ارایه تبلیغات هدفمند استوار است؛ دقیقا همان کاری که فیسبوک و بسیاری از سرویس‌های اینترنتی برای کسب سود از طریق پلتفرم خودشان انجام می‌دهند. به عبارت دیگر هر چقدر که بیشتر از موضوعات مورد علاقه خودتان بازدید کنید، گوگل هم چیزهای بیشتری درباره شما می‌داند. بسیاری از کاربران این واقعیت را درک می‌کنند که گوگل با توجه به ماهیت خود به عنوان یک کمپانی نیازمند به کسب درآمد است، اما با این وجود اعتقاد دارند که این کمپانی فعالیت‌های‌شان را به منظور به دست‌ آوردن اطلاعات شخصی تحت نظر قرار می‌دهد.

ابزار  ‘My activity’  به منظور شفاف سازی ایجاد شده است!

شاید شما هم این شعار را شنیده باشید که “تبلیغات بد وجود ندارد”.  نکات منفی گوگل مانند قسمت زیر آب یک صخره یخی بوده و کاربران نمی‌دانند چه چیزی زیر آب‌های تاریک این غول تکنولوژی پنهان شده است! به منظور ارایه تبلیغات هدفمند، گوگل به عادات ما علاقه‌مند است تا بداند که چه چیزی توجه ما را به خودش جلب می‌کند.

به هرحال به نظر می رسد که گوگل از شنیدن حرف و حدیث‌های فراوان درباره سرقت اطلاعات شخصی و سودجویی از آن‌ها خسته شده و می‌خواهد تصور مردم درباره خودش را بهبود ببخشد؛ بنابراین به کاربران اجازه می‌دهد که تمامی اطلاعات این کمپانی درباره خودشان را مشاهده و ویرایش کنند.

با ورود به حساب خودتان و باز کردن صفحه  My Activity ، یک جدول زمانی از اطلاعاتی را می‌بینید که گوگل از شما جمع‌آوری کرده است؛ در کنار بسیاری از موارد دیگر، چیزهایی را که در موتور جستجو یا یوتیوب تایپ نموده‌اید مشاهده خواهید کرد.

این ابزار نه تنها تمامی کارهایی را نشان می‌دهد که با گوگل در اینترنت انجام داده‌اید، بلکه می‌توانید از طریق آن لیستی از اپلیکیشن‌هایی را مشاهده کنید که با استفاده از تلفن هوشمند مورد استفاده قرار گرفته و با حساب کاربری گوگل مرتبط بوده‌اند.  به عنوان مثال خودم توانستم زمان استفاده از اینستاگرام، واتس‌اپ و … را پیدا کنم و گمان می‌کنم در صورت استفاده از یکی از دستگاه های نکسوس یا پیکسل نتایج بیشتری در اینجا نشان داده می‌شود؛ به هرحال در آینده نزدیک چیزهای بیشتری خواهیم دانست، چون به نظر می‌رسد این ابزار بهینه خواهد شد.

گوگل می‌خواهد تبلیغات هدفمند خودش را بهبود ببخشد بنابراین به شما اجازه می‌دهد که خودتان اطلاعات مربوطه را حذف یا ویرایش کنید؛ حتی می‌توانید گردآوری اطلاعات فعالیت‌های اینترنتی خودتان را غیرفعال کنید اما این کار به معنای آن نخواهد بود که این کمپانی هیچ چیزی از اکانت شما را ثبت نمی‌کند. ( می‌توانید در صفحه ‘My Business’ مشاهده کنید.)

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به صفحه Google Support مراجعه کنید. شما چه نظری دارید؟ آیا فکر می کنید این ابزارها کافی هستند و گوگل می خواهد واقعا شفاف سازی کند یا این که فقط می‌خواهد شایعات منفی را از دور و برش دور کند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH