ویکی‌لیکس: سازمان سیا از این سه ابزار برای هک دستگاه‌های مک و لینوکس استفاده می‌کرد

ویکی‌لیکس به‌تازگی و در ادامه افشاگری‌های سریالی خود در خصوص بدافزارها و سواستفاده‌های نسبت داده شده به دولت آمریکا و هم‌دستانش، اطلاعات دست‌اولی را در رابطه با سه ابزار حمله دیجیتالی که توسط سازمان سیا (CIA) مورد استفاده قرار می‌گرفت، در فضای وب منتشر کرد.

این ابزارها به‌عنوان بخشی از پروژه سیا به نام “Imperial” به منظور هک سیستم‌های مبتنی بر سیستم عامل‌های Mac OS و لینوکس طراحی شده بودند که شامل Achilles، Aeris و SeaPea می‌شوند.

در خصوص این سه ابزار هک باید گفت که ابزار نخست یعنی Achilles به مهاجمان این اجازه را می‌دهد تا تروجان‌های مخرب را با برنامه‌های کاربردی و پرونده‌های نصب Disk Image در سیستم‌های مک ترکیب کنند. زمانی‌که یکی از Disk Image‌های آلوده بر روی سیستم باز و به دنبال آن، نصب می‌شد، کد مخرب در پس‌زمینه به اجرا درمی‌آمد.

ابزار هک دوم، Aeris نام دارد که درواقع، یک کد نوشته‌ شده با زبان برنامه‌نویسی C است و به سیستم‌های مبتنی بر POSIX همانند Dabian، FreeBS CentOS و غیره حمله می‌کند. به‌نظر می‌رسد که این ابزار برای هدف‌گیری سیستم‌های قابل‌حمل طراحی شده بود. براساس اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، این ابزار قادر به ارائه قابلیت‌های دستور و کنترل مشابه آن‌چه که در نرم‌افزار ویندوزی وجود دارد، است.

ویکی‌لیکس

و در نهایت ابزار SeaPea که یک روت‌کیت سیستم عامل Mac OS است و نسخه‌های 10.6 و 10.7 این سیستم عامل را مورد حمله قرار می‌دهد. این کد خود را در فایل‌های سیستم عامل مخفی می‌کند و در حالت ری‌بوت، اقدامات خرابکارانه خود را انجام می‌دهد. پیش‌تر نام SeaPea به عنوان ابزاری برای هک گوشی‌های آی‌فون نیز در فضای وب منتشر شده بود.

البته این اسناد و جزییات درج شده در آن‌ها، هنوز مورد تایید قرار نگرفتند و ویکی‌لیکس تنها چنین اطلاعات سری و یا بهتر بگوییم ادعاهایی را مطرح کرده است. بااین‌حال جای تردیدی نیست که دولت‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی ما را مورد هدف قرار داده و ابزارهای دیجیتالی را برای هک این دستگاه‌ها توسعه می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH