گلکسی نوت 8 در برابر گلکسی نوت 7؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

سامسونگ امروز به طور رسمی‌طی کنفرانسی اختصاصی تحت عنوان Unpacked در شهر نیویورک از فبلت گلکسی نوت 8 رونمایی کرد. محصولی که قرار است شکست گلکسی نوت 7 در سال گذشته را که انفجار باتری آن، دردسرهای زیادی را برای این شرکت کره‌ای به بار آورد، جبران کند. از طرفی دیگر، انتظار تقریبا دو ساله علاقه‌مندان به این فبلت باعث شده تا سامسونگ، اوج هنر مهندسان خود را در طراحی و ساخت گلکسی نوت 8 به کار گیرد و محصولی تمام‌عیار را به بازار عرضه کند. در ادامه قصد داریم تا مدل امسال سری نوت سامسونگ یعنی گلکسی نوت 8 را با گلکسی نوت 7 مقایسه کنیم.

 طراحی

  • استفاده از شیشه و فلز در ساخت هر دو گوشی
  • کاهش حاشیه نمایشگر در گلکسی نوت 8
  • برخورداری از استاندارد IP68 (مقاومت در برابر آب و گردوغبار) در هر دو مدل

گلکسی نوت 7 را می‌توان محصولی زیبا با طراحی چشم‌نواز دانست که ترکیبی از شیشه و فلز به صورت هنرمندانه در ساخت بدنه آن به‌کار گرفته شده است. لبه‌های کناری نمایشگر این گوشی به‌صورت منحنی طراحی شده و از یک دوربین مجهز به فلاش LED در قسمت پشتی خود بهره می‌برد. همانند دیگر مدل‌های سری نوت، گلکسی نوت 7 نیز به قلم S Pen مجهز شده و دکمه هوم ‌یکپارچه شده با سنسور اثر انگشت در قسمت جلویی گوشی تعبیه شده بود. ابعاد این گوشی برابر با 153.5 در 73.9 در 7.9 میلیمتر عنوان شده و وزن آن به 169 گرم می‌رسد. این گوشی همانند مدل‌های گلکسی S8 و S8 پلاس از استاندارد IP68 بهره می‌برد که مقاومت آن را در برابر نفوذ آب و گردوغبار تایید می‌کند.

اما گلکسی نوت 8، بخش  قابل‌توجهی از طراحی خود را از گلکسی S8 و S8 پلاس وام گرفته به طوری که از پنل جلویی آن به‌طور کامل با نمایشگری مجهز به لبه‌های منحنی پوشانده است. در ساخت بدنه این گوشی از فلز و شیشه استفاده شده و یک قلم استایلوس نیز برای بهره‌مندی از حداکثر قابلیت‌های این دستگاه در نظر گرفته شده است. البته میزان حاشیه نمایشگر این گوشی نیز در مقایسه با گلکسی نوت 7 به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

با این حال، گلکسی نوت جدید علاوه‌بر طول بیشتر نسبت به نوت 7، از ضخامت بدنه بیشتری نیز بهره می‌برد به گونه‌ای که سامسونگ ابعاد آن را برابر با 162.5 در 74.8 در 8.6 میلیمتر عنوان کرده است. از دیگر تفاوت‌های میان این دو مدل می‌توان به مجهز بودن گلکسی نوت 8 به سنسور اثر انگشت پشتی و سیستم دوربین دوگانه اشاره کرد. ناگفته نماند که مدل امسال گلکسی نوت نیز از استاندارد IP68 بهره می‌برد که خیال کاربر را از عدم نفوذ آب و گردوغبار به داخل دستگاه راحت می‌کند.

نمایشگر

سامسونگ در گلکسی نوت 7 از نمایشگر 5.7 اینچی سوپر امولد دو لبه منحنی استفاده کرده است. این فبلت از نسبت ابعاد 16:9 و رزولوشن کوآد اچ‌دی برخوردار بود و تراکم پیکسل آن نیز برابر با 518ppi عنوان شد. گلکسی نوت 7 به عنوان اولین اسمارت‌فون مجهز به قابلیت پشتیبانی از HDR عرضه شد که به لطف این ویژگی، قادر به اجرای محتواهای HDR در نت‌فلیکس و آمازون ویدیو بود.

گلکسی نوت 8 از نمایشگر 6.3 اینچی بهره می‌برد که بزرگ‌تر از گلکسی S8 پلاس 6.2 اینچی است، اما نسبت ابعاد آن برابر با 18.5:9 عنوان شده که دقیقا برابر با گلکسی S8 پلاس است. در این فبلت از نمایشگر اینفینیتی دیسپلی استفاده شده که پیش‌تر در گلکسی S8 و S8 پلاس دیده بودیم. پنل این گوشی از نوع امولد با لبه‌های منحنی و رزولوشن کوآد اچ‌دی پلاس (2960 در 1440 پیکسل) است و تراکم پیکسل آن برابر با 522 پیکسل در هر اینچ ذکر شده است.

دوربین

گلکسی نوت 7 از دوربین 12 مگاپیکسلی Duo Pixel با گشودگی دیافراگم f/1.7 برخوردار است که در کنار آن، از ویژگی‌هایی همچون فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال و فلاش LED برای ثبت عکس‌هایی بهتر بهره می‌برد. سنسور دوربین جلویی این گوشی نیز  5 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 عنوان شده است. گفتنی است دوربین اصلی گلکسی نوت 7 قادر به ضبط ویدیوهای 4K بوده و دوربین سلفی نیز ویدیوهایی با رزولوشن 1080p را ثبت می‌کند.

و اما در گلکسی نوت 8، از سیستم دوربین دوگانه استفاده شده که از دو سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد به‌طوری که سنسور نخست از نوع واید و با گشودگی دیافراگم f/1.7 و سنسور دوم از نوع تله‌فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4 با قابلیت زوم اپتیکال دو برابری عنوان شده است. گفتنی است هر دو لنز از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برند. در خصوص دوربین سلفی گلکسی نوت 8 نیز باید گفت که این گوشی از سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 و مجهز به قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برد.

 

 سخت افزار

  • گلکسی نوت 8 از پلتفرم پیشرفته‌تر و حافظه رم بالاتر برخوردار است
  • هر دو گوشی از ورودی 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه USB-C بهره می‌برند
  • ظرفیت باتری در گلکسی نوت 8 اندکی کاهش یافته است

مهندسان سامسونگ در گلکسی نوت 7 از مشخصاتی همچون پردازنده اگزینوس 8890، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت ارتقا از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 256 گیگابایت بهره برده‌اند. همچنین، در این گوشی درگاه USB-C و باتری 3500 میلی آمپری با قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع مشاهده می‌شود و ورودی هدفون 3.5 میلی‌متری نیز در قسمت انتهایی گوشی جای گرفته است. در این گوشی همچنین اسکنر عنبیه چشم به همراه سنسور اثر انگشت برای ارتقای قابلیت‌های امنیتی و قابلیت پشتیبانی از صدای 32 بیتی مشاهده می‌شود.

پرچمدار امسال سری نوت، یعنی گلکسی نوت 8 از دو مدل پردازنده به نام‌های اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 به همراه حافظه رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد و حافظه داخلی آن نیز در سه مدل 64، 128 و 256 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو‌ اس‌دی عرضه خواهد شد. این گوشی همچنین، از باتری 3300 میلی آمپری مجهز به فناوری شارژ سریع، درگاه USB-C، ورودی 3.5 میلی‌متری هدفون، اسکنر عنبیه چشم و پشتیبانی از صدای 32 بیتی بهره می‌برد.

 

نرم افزار

  • گلکسی نوت 8 به دستیار دیجیتالی بیکسبی مجهز است
  • قابلیت‌های قلم S Pen در گلکسی نوت 8 ارتقا یافته است
  • در گلکسی نوت 8 از قلم S Pen جدیدی استفاده شده است

سامسونگ در سال گذشته از سیستم عامل اندروید مارشمالو با همراه رابط کاربری TouchWiz در گلکسی نوت 7 استفاده کرد. ترکیبی که تجربه مشابهی از کار با گوشی‌های گلکسی S7 و S7 اج را به همراه برخی قابلیت‌های جدید برای کاربران به ارمغان آورد که البته این قابلیت‌ها به لطف قلم S Pen به این گوشی اضافه شده است.

گلکسی نوت 8 اما از سیستم عامل اندروید نوقا و رابط کاربری TouchWiz بهره می‌برد که چند ویژگی جدید همانند App Pair، Live Message و Off Memo نیز به آن اضافه شده است. کاربران گلکسی نوت 8 با App Pair می‌توانند دو اپلیکیشن را به‌طور همزمان باز کنند و یا با Live Message می‌توانند تصاویر و نقاشی‌ها را به فایل‌های متحرک (GIF) تبدیل کنند. گفتنی است قلم S Pen گلکسی نوت 8 قادر به تشخیص 4096 سطح فشار است و همانند گلکسی S8 و S8 پلاس به دستیار دیجیتالی اختصاصی این شرکت موسوم به بیکسبی مجهز است.

 

 قیمت

گلکسی نوت 7 با قیمت 699 پوند عرضه شد و اکنون مدل گلکسی نوت 8 با قیمت 869 پوند در بازار به فروش خواهد رفت. این یعنی، گلکسی نوت 8 با افزایش قیمتی قابل‌توجه نسبت به گلکسی نوت 7 و به عنوان گران‌قیمت‌ترین گوشی تولید شده توسط سامسونگ روانه بازار خواهد شد.

 

 جمع بندی

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

مدل‌های جدید همواره تغییرات محسوسی را در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌به خود می‌بینند که این مسئله در خصوص گلکسی نوت 8 نیز صدق می‌کند و شاهد ارتقای برخی مشخصات و قابلیت‌های این گوشی به نسبت گلکسی نوت 7 بودیم. درواقع، این تغییرات به منظور جلب‌توجه خریداران و یا بهتر بگوییم جلب دوباره اعتمادی بود که با گلکسی نوت 7 در سال گذشته، به باد رفت.

همان‌طور که اشاره شد، گلکسی نوت 8 از طراحی مشابهی با پرچمداران سری گلکسی S امسال بهره می‌برد و علاوه‌بر نمایشگر بزرگ‌تر و شارپ‌تر، از دوربین دوگانه پیشرفته و سخت افزار قدرتمندتری بهره می‌برد. در بخش نرم افزار نیز شاهد اعمال تغییراتی به منظور ارتقای عملکرد دستگاه بودیم و اگرچه ظرفیت باتری این دستگاه با کاهش 200 میلی آمپری همراه بوده اما پردازنده جدید این گوشی، مصرف انرژی پایین‌تری دارد و افزایش طول عمر باتری را به دنبال خواهد داشت. در مجموع باید گفت که گلکسی نوت 8 می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای طرفداران برند سامسونگ و به‌طور خاص محصولات سری نوت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH