گلکسی S9 و گلکسی S8؛ تمام تغییرات بزرگی که انتظار داریم در نسل جدید سری S ایجاد شود

هر روز خبری در مورد گلکسی S9 سامسونگ می‌شنویم. اخباری درخصوص طراحی پنل پشت، ارتقای دوربین و میزان حاشیه‌های نمایشگر که اکثرشان با توجه به اطلاعاتی که چندی پیش از جعبه گلکسی S9 به‌دست آمده قابل اعتماد هستند. در این مطلب قصد داریم تمام شایعات مرتبط با اعضای جدید سری S را جمع‌آوری کرده و مقایسه‌ای بین نسل جدید و نسل پیشین آن‌ها داشته باشیم.

همان‌گونه که شاید تصور می‌شد، تغییرات بزرگ و اساسی گلکسی S9 بیش‌تر در بخش سخت‌افزار داخلی آن رخ داده و تغییرات ظاهری آن در مقایسه با تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چندان قابل توجه نیست. برای اثبات این ادعا ما مهم‌ترین تغییرات احتمالی صورت گرفته در گلکسی S9 را بیان می‌کنیم تا ببینیم انتظار برای نسل جدید سری S ارزش کافی را دارد یا خیر.

دوربین

برای توصیف تغییرات دوربین گلکسی S9 در یک کلام می‌توان از عبارت “تجدیدنظر شده”‌ استفاده کرد. ثبت یک علامت تجاری جدید توسط کره‌ای‌ها در زمینه دوربین می‌تواند نویدبخش این باشد که سامسونگ دوربین گلکسی S9 را انقلابی طراحی کرده است. اطلاعات جعبه متعلق به این دیوایس نشان داد که سامسونگ برای تک دوربین گلکسی S9 از یک سنسور فوق‌سریع 12 مگاپیکسلی استفاده کرده که با دیافراگم متغیر خود (مانند آن‌چه در گوشی گلکسی W2018 دیده بودیم) می‌تواند بسته به شرایط مختلف گشودگی دیافراگم بین f/1.5 تا f/2.4 داشته باشد.

نتیجه این دیافراگم متغیر، امکان ثبت تصاویر مناسب‌تر در شرایط نوری ضعیف و افکت بوکه ایده‌آل‌تر هنگام ثبت تصاویر پرتره است. بد نیست اشاره کنیم با توجه به این‌که گلکسی S9 پلاس از دوربین دوگانه بهره می‌برد، دیافراگم دو لنز آن متفاوت بوده و دیگر نیازی به دیافراگم متغیر وجود نخواهد داشت. سامسونگ برای این‌که پرچمدارش در زمینه ضبط ویدیوهای اسلوموشن در مقابل رقبا قد علم کند، از یک تکنولوژی جدید برای ضبط اسلوموشن بهره برده که سنسور دوربین گلکسی S9 را قادر می‌سازد اسلوموشن‌هایی با نرخ 1000 فریم در ثانیه ثبت کرده و گوی سبقت را از اکسپریا XZ پریمیوم برباید.

طراحی

آشکارترین تغییر در بخش طراحی گلکسی S9 به محل قرارگیری حسگر اثر انگشت آن مربوط می‌شود. سامسونگ برای نخستین بار در گلکسی S8 حسگر اثر انگشت را به پنل پشتی و بعد از دوربین منتقل کرد. این اقدام سامسونگ به مذاق کاربران خوش نیامد و در گلکسی نوت 8 برای بهبود این وضع، کره‌ای‌ها این سنسور را بیش‌تر به کناره گوشی کشانده تا از لمس اشتباه دوربین و تشخیص نادرست توسط کاربر جلوگیری شود. این روش هم خیلی جوابگو نبود؛ تاجایی که سامسونگ این سنسور را در جدیدترین میان‌رده‌های خود یعنی گلکسی A8 2018 به زیر دوربین منتقل کرد.

حالا این رویه ادامه داشته و این سنسور در گلکسی S9 نیز به زیر دوربین منتقل شده است، یعنی درست همان جایی که باید باشد. این حسگرها نیز مانند نمونه‌های موجود در گلکسی A8های جدید ساخت شرکت تایوانی Aegis Technology هستند. با توجه به حسگر اثر انگشت تعبیه شده در گلسی A8 های جدید، سامسونگ شکل بیضوی آن را حفظ کرده است. در واقع این حسگر همان نمونه موجود در نسل قبل است؛ با این تفاوت که 90 درجه چرخیده و به زیر دوربین منتقل شده است.

با این‌که سامسونگ برای جلوگیری از لمس اشتباه لنز دوربین، این سنسور را کمی از دوربین دور کرده و فاصله‌ای بین سنسور و لنز دوربین ایجاد کرده تا امکان اشتباه کاربر به حداقل برسد اما باز هم این راه حل تمام مشکلات مربوط به اثر انگشت را حل نمی‌کند. با این حال ما این تغییرات را به فال نیک گرفته و آن را بهتر از استراتژی‌های اتخاذ شده در نمونه‌های قبل می‌دانیم.

پردازش و عملکرد

چیپست اسنپدراگون 845

هر ساله در تولید اعضای جدید سری S سامسونگ شاهد به‌کارگیری یک تراشه جدید با معماری مدرن‌تر بودیم. این رویه یک سنت همیشگی بوده تا این‌که امسال این سنت شکسته شده و گلکسی S9‌ها از تراشه‌هایی با معماری 10 نانومتری سال گذشته بهره‌مند خواهند بود. هر دو تراشه اسنپدراگون 845 و اگزینوس 9810 با نسل دوم معماری 10 نانومتری تولید شده که البته تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته‌اند. برای نمونه، مصرف انرژی آن‌ها کاهش یافته و قدرت پردازشی‌شان هم به لطف افزایش فرکانس هسته‌ها به میزان زیادی بهبود یافته است. ظاهرا امسال خبری از تولید انبوه تراشه‌های 7 یا 8 نانومتری از سوی سامسونگ نخواهیم شنید.

30 درصد قدرت بیش‌تر در مقایسه با اسنپدراگون 835، به تراشه جدید کوالکام این امکان را می‌دهد که کارهای متمرکز گرافیکی مانند ضبط ویدیو، بازی و واقعیت مجازی را به بهترین نحو انجام دهد. در واقع بهبودهای صورت گرفته در پردازش‌های گلکسی S9 در مقایسه با نسل قبل عمدتا در بخش ویژگی‌های جانبی مانند ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و نگهداری بیش‌تر شارژ در طی هر بار شارژ در باتری‌هایی با ظرفیت مشابه دیده می‌شود.

هسته‌های کریو و مگنوس به ترتیب هسته‌های سفارشی کوالکام و سامسونگ هستند که پس از اعمال تغییراتی کوچک در نوع معماری این هسته‌ها با این نام شناخته می‌شوند. هسته‌های پرقدرت‌تر و با فرکانس بیش‌تر کریو 385 (2.8 گیگاهرتزی) و مگنوس 3 (2.9 گیگاهرتزی) که امسال در تولید تراشه گلکسی S9 استفاده شدند نمونه‌های سفارشی شده کورتکس A75 و هسته‌های ضعیف‌تر (1.9 و 1.8 گیگاهرتزی) نیز نسخه شخصی سازی شده کورتکس A55 هستند.

مودم تراشه‌های اسنپدراگون 835 و 845 به ترتیب X16 و X20 است که اندکی تفاوت در سرعت اتصال و برخی دیگر از ویژگی‌ها دارند. نکته دیگر این است که در تراشه‌های اسنپدراگون 835 از کمک پردازنده‌های Hexagon 682 به عنوان پردازنده‌های عملیات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شد که امسال این کمک پردازنده با نام Hexagon 685 در تراشه اسنپدراگون 845 وجود دارد اما به دلیل این‌که تراشه‌های امسال دارای بخشی مجزا و اختصاصی در زمینه هوش مصنوعی هستند لذا در جدول فوق برای تراشه اسنپدراگون 835 قابلیت هوش مصنوعی تعریف نشده است.

پردازنده سیگنال تصویر در تراشه اسنپدراگون 845، Spectra 280 نام دارد؛ حال آن‌که این پردازنده در تراشه اسنپدراگون 835 با نام Spectra 180 شناخته می‌شود. اسنپدراگون 835 از فناوری شارژ سریع نسخه 4 پشتیبانی می‌کند اما تراشه جدید با فناوری +Quick Charge 4 سازگار است. به علاوه، تراشه اسنپدراگون 845 از dual VoLTE، ضبط ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت اچ‌دی و نرخ 480 فریم بر ثانیه و کاهش نویز چند فریم (MFNR) بهره‌مند است.

طراحی داخلی سخت‌افزار

احتمالا امسال سامسونگ بردهای سیستمی انباشه را در بسته‌هایی قرار می‌دهد که چیپ‌های برد اصلی را در فضایی تنگ‌تر در کنار یکدیگر نگهداری می‌کند. این یعنی به مانند آن‌چه در آی‌فون X دیده بودیم، فضای داخلی بیش‌تر آزاد شده تا استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت بیش‌تر میسر شود. همان‌گونه که احتمالا می‌دانید این افزایش فضای خالی در آی‌فون X باعث شده که اپل از یک باتری L شکل در پرچمدار خود استفاده کند. البته این نکته را هم اضافه کنیم که برخی منابع استفاده از چنین شیوه‌ای را تنها برای تراشه اگزینوس 9810 متصور شده‌اند و ظاهرا مدل‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 845 از این چیدمان بی‌بهره‌اند.

با وجود پنل‌های باریک صفحه نمایش in-cell، مادربردهای کوچک‌تر و سنسور‌های دوربین کوچک‌تری که در گلکسی S9 استفاده می‌شود، ما انتظار داریم که سامسونگ از این فضای خالی به جای قرار دادن برخی ویژگی‌های اضافی که در بسیاری از موارد در امور روزانه بی‌مصرف هستند، برای قرار دادن یک باتری با ظرفیت بیش‌تر استفاده کند. تاکنون شایعاتی درباره میزان ظرفیت باتری گلکسی S9 شنیدیم که ابتدا از به‌کارگیری باتری با ظرفیت بیش‌تر سخن می‌گفتند اما یک منبع خبری از برزیل اخیرا اشاره کرده که ظرفیت باتری گلکسی‌های جدید مشابه نمونه‌های سال گذشته است.

اسپیکر استریو

گلکسی S9

یکی از نقدهای همیشگی بر گوشی‌های سامسونگ حتی پرچمداران گران‌قیمت این کمپانی، نداشتن اسپیکر استریو بود. به لطف شایعات اخیر و البته اطلاعات درج شده بر روی جعبه منتسب به گلکسی S9، ظاهرا سامسونگ برای نخستین بار اسپیکر استریو را به اسمار‌ت‌فون‌های خود آورده و افتخار این عنوان به گلکسی S9 رسیده است. در کنار هدست‌های AKG که گلکسی S8 و گلکسی نوت 8 هم از نعمت آن بهره‌مند هستند، به اسپیکرهای استریو بر روی این جعبه اشاره شده است که البته همانند توضیحات مربوط به هندزفری، در مقابل آن عبارت “tuned by AKG” نوشته شده است.

به این ترتیب، دلیل پرداخت 8 میلیارد دلار برای خرید هارمن کاردون توسط سامسونگ کاملا توجیه می‌شود. فواید تجهیز گلکسی S9 به اسپیکر استریو تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. این اتفاق نویدبخش باریک‌تر شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر بوده و احتمال می‌رود که از میزان این حاشیه‌ها در مقایسه با گلکسی S8 کاسته شده شود. ممکن است یکی از این اسپیکرها در قسمت پایینی دستگاه و دیگری در اسپیکر مکالمه تعبیه شده باشد.

4 در مورد “گلکسی S9 و گلکسی S8؛ تمام تغییرات بزرگی که انتظار داریم در نسل جدید سری S ایجاد شود”

  1. قطعا گلکسی اس 9 همانند اس8 سامسونگ که کاربران را بسیار شگفت زده کرد دارای ویژگی های خاصی خواهد بود
    و سامسونگ یقینا فکری برای این موضوع کرده

  2. از نوت ۴ تا الان فناوری شارژ سریع سامسونگ هیچ ارتقایی نداشته یام نمیخواد ارتقا بده الان نوت ۸ تو ۳۰ دقیقه از ۰ تنها ۴۰ درصد پر میشه هرچند عدد بد نیست و خوب حساب میشه ولی فکر نکنم سال دیگه به خاطر فناوری کوییک شارژ ۴ پلاس کوالکام باز هم بهش بگیم خوب
    الان شارژر نوت ۴ قشنگ نوت۸ رو بدون هیچ مشکلی‌ شارژ میکنه
    شارژ سریع اپلم از ۰ تا ۵۰ درصدو تو نیم ساعت میره
    فکر‌کنم برای سامسونگ ۰ تا ۱۰۰ اهمیت بالاتری داشته باشه
    بعید میدونم شرکتی به این بزرگی که دوربین با دیافراگم متغیر با چنین ابعاد سنسور کوچیکی‌و چنین ضخامتی ( بله میدونم قبلشم نوکیا و ایسوس بودن ) بتونه تو گوشی بزنه و بعد نتونه شارژ سریعش رو ارتقا بده
    پس در اینکه نمیخواد سرعتو ببره حرف منطقی تری هست تا بگیم نمیتونه

    1. مهدی حاجیان

      امارتون اشتباهه نوت8 توی نیم ساعت از 0 تا 60 درصد میاد
      نوت4 تا 50 درصد
      که همین مقدار کافیست چون بیشتر از این به باتری فشار وارد میکنه
      و باعث میشه طول عمر باتری کاسته بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH