10 تصویر تماشایی از تلسکوپ هابل که باید حتما ببینید

24 سال پیش، تلسکوپ فضایی هابل از ایستگاه فضایی دیسکاوری روی فضا زوم کرده تا برای ما که روی زمین هستیم از فضا، دیدی بدون هیچ مانع فراهم کند.

در زمان ارسال، هابل مجهز به دوربین WF/PC، یک اسپکتو گراف GHRS، دوربین FOC، اسپکتوگراف FOS و یک فوتو متر HSP شد، اما دانشمندان متوجه شدند که اولین تصاویر ارسالی از هابل تار هستند. به همین دلیل هم ماموریت 1993 را ترتیب داده و پس از اتمام موفقیت آمیز آن و طبق گفته‌های ناسا، تصاویر ارسالی دقیق و با کیفیت شدند.

ماموریت‌های بعدی به ترتیب هر کدام باعث ارتقا کیفیت تصویر برداری هابل شدند تا جایی که سال 1997 بود که بروزرسانی ایجاد شده در این تلسکوپ به آن امکان می‌داد که بتواند نور مادون قرمز ساتع شده از اشیا در اعماق فضا را شناسایی کرده و از اشیا آسمانی عکسهایی با جزئیات زیاد بگیرد.

در حال حاضر گالری تصاویر هابل شامل 570000 تصویر از 30000 شی آسمانی از سال 1990 است و هر ماه حدود 360 گیگابایت داده را تولید می‌کند.

در مطلب جالب زیر برای شما 10 تا از بهترین تصاویر گرفته شده با هابل را آماده کرده‌ایم:

Horsehead Nebula (سحابی سر اسب)

355780-horsehead-nebula

سال گذشته، تلسکوپ هابل ناسا/ESA تصاویر جدید از درون صورت فلکی جبار(شکارچی) منتشر کرد. تصاویر با نور مادون قرمز گرفته شده بودند که از درون اشیا غبار آلود که ممکن است مانع دید شوند، عبور می‌کند. ESA درباره این عکس می‌گوید:” نتیجه ساختاری شکننده و اثیری است که متشکل از چینهای گازی است و با ظاهر سحابی در نور مرئی تفاوت دارد”.

NGC 5584

355781-ngc-5584

کهکشان NGC 558T یکی از هشت کهکشانی است که اختر شناسان برای اندازه گیری نرخ انبساط جهان مورد مطالعه قرار داده‌اند.

Orion Nebula (سحابی جبار)

355783-orion-nebula

بیش از 3000 ستاره در ابری از گاز و غبار، سحابی جبار را تشکیل داده‌اند که برخی از آنها با نور مرئی هرگز دیده نشده‌اند.

Whirlpool (گرداب)

355785-whirlpool

کهکشان گرداب (سمت چپ) به بازوهای مارپیچی خود مشهور است. شکل ویژه آنها احتمالا به دلیل تقلا در برابر جاذبه گرداب با کهکشان کوچکتر همراهش در سمت راست پدید آمده است.

Butterfly Nebula ( سحابی پروانه)

355786-butterfly-nebula

یک سحابی دو قطبی که ستاره مرکزی آن گازهای خود را بیرون رانده و جریانی از اشعه فرابنفش را رها کرده است.

Arp 273

355787-arp-273

جاذبه می‌تواند تمام کهکشانها را از هم بپاشاند، اما آنها دوباره راه خود را می‌یابند و به شکل دیگری ساخته می‌شوند. Arp 273 یک نمونه خارق‌العاده از این مورد است که با فرم شگفت انگیزی که دارد حس حرکت و قدرت را تداعی کرده و در عین حال شدیدا زیبا و برازنده است.

Omega Centauri (امگا قنطورس)

355788-omega-centauri

100000 ستاره در یک خوشه عظیم‌الجثه ستاره‌ای که تنها یک بخش از امگا قنطورس را تشکیل می‌دهند. این خوشه دارای تقریبا 10 میلیون ستاره بوده و عمری بین 10 تا 12 میلیارد سال دارد.

Stellar Spire in the Eagle Nebula (منار مخروطی ستارگان در سحابی عقاب)

355789-stellar-spire-in-the-eagle-nebula

فکر کنید چه می‌شد اگر می‌توانستید از این منار بالا بروید؟ این منار 9.5 سال نوری یا 57 تریلیون مایل ارتفاع دارد، پس بهتر است همین الان راه بیفتید. ناسا معتقد است که این برج می‌تواند یک ماشین جوجه کشی بزرگ برای ستاره‌های تازه متولد شده باشد.

NGC 4214

355790-ngc-4214

کهکشان کوتوله NGC 4214 مثل یک شیرخوارگاه برای ستارگان و ابرهای گازی است. این کهکشان در فاصله 10 میلیون سال نوری از صورت فلکی سگهای شکاری قرار گرفته و نزدیکی آن به همراه گستردگی متنوع از مراحل تکاملی ستارگان، از آن بستری مناسب برای تحقیق درباره شکل گیری و تغییرات ستارگان ساخته است.

Galaxy Cluster (خوشه کهکشانی)

355784-galaxy-cluster

این تصویر که همین تازگی‌های منتشر شده است، نمونه‌ای از جهان را ارائه می‌دهد. این تصویر جدید از هابل انواع قابل توجهی از اشیاء در فواصل متفاوت از ما را که به اندازه نیمی از لبه جهان قابل مشاهده توسعه یافته‌اند نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

48 در مورد “10 تصویر تماشایی از تلسکوپ هابل که باید حتما ببینید”

  1. سلام به همه دوستان گل منگولی همه شما درست میگید چون هرکس هرچیزی به ذهنش میرسه برای خودش درسته عده ای هم بر اساس باور هاشون علم وآفرینش رو برسی میکنند پس همگی درست فکر میکنید فقط یه چیز به باور ها وعقاید دیگران احترام بگذارید بنده خودم هم مسلمانم واعتقاد دارم خدا هست چون با باور واعتقادم آفرینش رو میبینم پس میگویم منظم هست ویک سازنده دارد به نام خدا همگی موفق باشید

  2. سلام دوستان ناسا اعلام کرده که جهان با حادثه بیگ بنگ کسترش پیدا کرده و یکی از دانشمندان گقته که در این حادثه همه چیز اونقدر دقیق درست شده مثلا سیارههای قابل حیات که این وجود خالق رو اثبات میکنه اما متاسفانه بعضیها نمیخوان اینو باور کنن که خالق همه چیز خداست

    2
    4
  3. من خودم به وجود یه خالق یا نیروی برتر اعتقاد دارم اما این جمله ام برای کسانی هس که نظم کهکشان ها و سیارات رو به خدا ربط میدن… بزا یه مثال بزنم : کل دنیا مث یه بوم نقاشی میمونه و دست شما هم یه سطل پر از رنگ های متنوع هس شما 1000 بار هم که رنگ هارو بپاشی روی بوم نقاشی بلاخره در اوج اون بینظمی رنگ ها یه نظم خاصی رو میبینی دقیقا مث همین سیارات و کهکشان ها حالا اگه همین کهکشان ها 1000 بار هم که برگردن به بیگ بنگ و دوباره پخش بشن بازم شما یه نظم خاصی ر و در اوج اون بی نظمی خاهی دید از نظر من شما با باور های خودتون زندگی می‌کنید و باید به باور های یک دیگر احترام بزارین مثلا کسی که اعتقاد داره به بهشت و جهنم مطمئنا بعد از مرگش به بهشت یا جهنم میره و کسی هم که اعتقاد نداره آخرین تصویر زندگیش بسته شدن چشماش هس تمام شد رف حتی کسی که به جهان موازی اعتقاد داره قطعا برای او وجود خواهد داشت پس لطفا بحث نکنید عزیزانم چوم بحث هاتون منطقی نیس????

    21
    6
  4. جمله اول : هیچ معجزه ای خارج از چارچوب قوانین طبیعت و زنجیره علت و معلول رخ نمیدهد و هیچ دعایی هم مستجاب نمی گردد . این جمله به نفع علم میباشد.
    جمله دوم : هیچ معجزه ای خارج از تصمیمات و و خواست خداوند بوقوع نمی پیوندد و هیچ دعائی مستجاب نمی گردد. این جمله به نفع دین می باشد.
    با اندکی دقت متوجه میشویم که این نتیجه گیریها و قضاوت های فهمی و عقلی هر دو یک حقیقت و واقعیت را توصیف می نمایند، اما به دو زبان، یکی علمی و دیگری دینی.
    این دو جمله یا قضاوت را می توانیم روی هم قرار دهیم و آنها را در هم ادغام نمائیم و به وحدت آن برسیم به شکل زیر :
    قوانین طبیعت و زنجیره علت و معلول چیزی نیستند غیر از تصمیمات و خواست خداوند. این جمله به نفع دین بود.
    تصمیمات و خواست خداوند چیزی نیستند غیر از قوانین طبیعت و زنجیره علت و معلول. این جمله به نفع علم بود.
    یک جمله ؛ یک قضاوت فهمی و عقلی بی طرفانه از نتیجه گیریهای بالا:
    امکان رخ دان معجزه و استجاب دعا در چهار چوب قوانین طبیعت و زنجیره علت و معلول مادی فقط و فقط از یک راه امکان پذیر می باشد. مشروط به اینکه خداوند قبل از صدور فرمان یا امر خلقت و آفرینش در طرح مطلق آفرینش از پیش شرائط و امکانات وقوع و رخ دادن یک معجزه و استجاب یک دعا را را تعیین کرده باشد. اگر انسان تمامی ستایش ها و نیایش ها و دعاها و عبادات و ادا های بندگی و بردگی و عبودیت خودرا و تمامی توانائی دانش نظری و عملی خودرا از زمان پیدایش تا انقراض خویش را روی هم جمع کند آنگاه هم نمیتواند به اندازه یک ذره نور و یا یک ذره مادی بنیادی تصمیمات و خواست خداوند را تعییر دهد.
    دین و علم فقط دو زاویه نگرش به حقیقت و واقعیت اند و نه خود حقیقت و واقعیت. دین و علم باید سعی کنند که متمم و مکمل همدیگر باشند و نه دو قطب متضاد آشتی ناپذیر.

    13
  5. مهردادتاران

    کسانی که میگن علم نه خدا خودشون ازعلم چیزی نمیدونن هیچ نظمی بدون ناظم نیس طبیعت مگه دس خالی بود برای شمادنیایی بسازه که شما ازش لذت ببرید؟؟برید وبیشتربه دنیای اطرافتون نگاه کنید دقت کنید اونوقت میبینید انگار یه نیروی بزرگ همه چی رو فراهم کرده تاشما بتونین زندگی کنین، کسی که وجودخداروقبول نداره بدون شک به دنیای اطرافش عمیقا فکرنکرده ومث یه بچه که از دنیای اطرافش سردرگم هست می مونه امیدوارم روزی همه انسان هابتونن وجودخدارو درک کنن
    به نظرمن با نگاه به ملیاردهاکهکشان میتونیم بفهمیم خدایی که این کهکشان های بزرگ روآفریده چقدرخودش بزرگه به همین دلیل انسان نمیتونه خدای خودش روببینه موجودی به اندازه میکروب روتصورکنیدکه چشم داره اون موجودهیچوقت نمیتونه انسان مقابلش روکامل ببینه باوجود این که چشم داره پروردگاراین کهکشانها به قدری بزرگ وباعظمت هست که انسان ناچیزهیچوقت نمیتونه اون روببینه کل کهکشان راه شیری ما مث یک غباردرمقابل نورخورشید هست نسبت به فضا اونوقت انسان ناچیز انتظار داره خدای خودش رو ببینه …

    10
  6. الله الواحدالقهار. هرکی شک داره بره قرآن بخونه زیرا قران 1400سال پیش نازل شده و به مطالبی اشاره داره که دانشمندان تازه دارند انها را کشف می نمایند .درحالی که قطعا پیامبر نمی توانسته اینا رو بیان کنه پس می توان گفت قرآن از طرف آفریننده تمام هستی می باشد.چرا که اگر اشارات علمی قران را بخونین به عظمت خداوند متعال پی خواهید برد. نمونش تو سوره بقره به پشه و چیزی که پشت ان می باشد اشاره میکنه که اگر جستجو کنی می فهمی که پشه سه تا قلب داره و حشره قرمز رنگی پشت پشه وجود داره که با چشم غیر مسلح نمیشه دید .و این 1400 سال پیش تو قران اومده .

    6
    11
  7. تمام چیز هایی که وجود داره تک تک نقطه به نقطه از خداوند عزیز و بزرگ هستش ..اونایی غرق در دین پاک و راست اسلام هستن متوجه میشن ولی یک سری بی طرز فکر و محدود که هنوز عین بچه ها فکر میکنن این چیزا اتفاقیه واقعا زندگی رو باختن و در روز قیامت کلمه واحسرتا از دهنشون بیرون میاد تمامی هستی دارای نظم و شدیدا ترتیب خاص خودشه وگرنه اگه اتفاقی بود کل کهکشان ها مخصوصا کهکشان راه شیری که هستیم به عنوان مثال همش در حال برخورد واز بین رفتن بود زمین هم یکسره در حال برخورد و از بین رفتن اما اینطور نیست چرا چون خداوند عزیز و بزرگمون به همه چی نظم داده و همون اولم با نظم آفریده این جهانو الله اکبر..از کافر بودن بیرون بیاین و قبول کنین نترسین …خدارو قبول کنید و از اون بترسین تا دیدتون باز بشه و بفهمین عالمو باید قبول کنین چون وجودتونه… باشد تا همه رستگار شوند

    9
    4
  8. سلام دوستان همه میدونیم وقتی یه تصادف باشه نتیجه اش خرابی ،نابودی و زشتی هست حالا فکر کنین اگه خدای ناظم نبود و دنیا نتیجه یه تصادف ایا اصلا این نظم دقیق و خارج از تصور در این کهکشانها و همه هستی وجود داشت؟ یا اینکه همه چی بهم میریخت و دنیا نابود می شد ؟!یه ذره لطفا بدون تعصب به دین یا کینه از دین تفکر کنیم

    4
    6
  9. جون مادرتون یکم فک کنین .با این بحثا به کجا میخواین برسین.برین دنبال پیشرفت باشین .یاد بگیرین .بی خدا یا با خدا.مشکل ما الان اثبات خداست؟؟؟؟؟.همین چیزاست که نمیزاره پیشرفت کنیم.بحثای مزخرف و الکی.برو تو فکر اینکه دنیا چقد عظمت داره اینکه اروپا و امریکا دارن مردمش چه ابزارای دقیقی میسازن و دنبال پیشرفتن ولی ما؟؟؟؟متاسف باشین واسه این سطح فکرتون.همش کل کل همش بحث الکی.

    4
    19
  10. عالی بود…بسیار زیبا و عظیم…. خدایا شکرت که در زمانی بدنیا اومدیم که میتونیم این عکسهای بی نهایت زیبا رو ببینیم.خدایا شکرت

    3
    4
  11. واقعا ک زیباست اما ایا این بی کران هستی نقطه پایانی ام داره ؟ اگر داره بعد از اون نقطه پایانی چی می تونه باشه !!!! و ما باید خیلی کافر و بی ایمان باشیم ک بگیم تمامی اجزای خلق شده و نظمی ک وجود داره یه چیز اتفاقیه….

    3
    9
  12. اگه یه لحظه خدا اراده کنه تمام کرات ماانسانا وعقلامون رو میتونه نابودکنه پس یه کم فکر کنیم قبل از حرف زدن

    2
    6
  13. بزرگترین دانشمندان جهان و اهالی علم همچون انیشتین و خیلی های دیگه خدا رو واقعا درک کرده و به اون ایمان داشتن حالا دو تا بچه قرطی که معلوم نیستچقدر تحقیق کردن میان نظر میدن.
    وقاحتتا چه حد.؟

    4
    10
    1. خورشید عزیز ، شما از کدوم دانشمندا حرف میزنی؟
      نود و پنج در صد دانشمندان و محققان بزرگ دنیا خدا رو رد میکنند،خودت میتونی یه سرچ بزنی توی گوگل افراد مشهور بیخدا ، ببین اسم کیا رو میاره.

      6
      3
      1. مهردادتاران

        انسانی که عقلش ناقصه نمیتونه وجودخدارو درک کنه این همه پیامبرکه همشون به خدای یگانه اشاره کردن آیا دروغ گفتن؟اگه دروغ میگفتن پس چرا همشون به یک خدا تاکیدداشتن؟؟به نظرشما احساس نمیکنید که انگارهمه چیزدراین دنیاباحساب کتاب فراهم شده تاشما زندگی کنی؟آیاطبیعت سرکش این دنیاروبرای شماساخته تاشما راحت بتونی توش زندگی کنی؟آیامثلاطبیعت خودش دایناسورهاروبوجوداورده تازمانی جناب عالی از اجسادشون(نفت) به عنوان سوخت استفاده کنی؟این یه مثال بود درطبیعت همه.چیز برای انسان آماده هست.انسان بایدقدری به دنیای اطرافش خیره بشه ودقت کنه تا بتونه وجود خدارودرک وحس کنه اون کسی که میگه علم خدارورد میکنه خودش اصلااز علم چیزی نمیدونه

        1
        4
  14. اینها همه از نشانه های عظمت خداوند قادر وتوانا می باشد از زحمات شما کمال تشکر رادارم که در مسیر خداشناسی اقدام میکنید .

  15. بدون شک ساختار ، ترتیب ، نظم و چرخش همه چیز به خدا منتهی میشه ، شاید عالم هم نقطه ی سیاهی باشه که ما از کوچیکیه اون بی خبریم ،و در حد نیم قرنی که هر انسانی زندگی میکنه از روند پیشرفت علم با خبر میشیم، ولی با کمی تفکر در حد انسانیتت میفهمی که همه چیز برنامه ریزی شدس و اتفاقی نیست ،علم هم مخلوق خداوندیه

  16. تعریف علمی خدا:
    عامل تبدیل انرژی به ماده…
    که این عامل در بیگ بنگ به خوبی نمایان است اگر و اگر “فکر کنیم”!
    دوستان التماس تفکر…

    1
    6
  17. یه مثال ساده هم در حد اینکه همتون میدونید. (که اونم شک دارم)
    برادری که میگی همه چیز اتفاقی است. در شیمی سال سوم دبیرستان فصل ۲ (اینو که پاس کردی) نوشته همه ی واکنش ها به سمت بی نظمی بیشتر میروند. پس چرا بعد از انفجار بیگ بنگ انقدر همه چیز منظم شد؟؟؟ توضیح علمی بده. به این میگن تناقض علم با علم.
    اینو که دیگه شما میدونی؟؟؟ اگه غیر از اینه توضیح علمی بده؟؟؟

    2
    12
  18. واقعا متاسفم برای مردمی که تمام وجودشان از خداست. نجاست را در بدن هایشان حمل میکنند.بی حرمتی نوک زبانشان است. چیزی از دنیا نمیدانند.علمشان در حد کروی بودن کره ی زمین است. شبی برای علم بیدار نماندند. از جانشان برای هیچ چیز مایه نگذاشتند.
    انوقت خدا را انکار میکنند.
    وای برما.

    1
    21
  19. خدا هر کس به اندازه درکش از دنیا متفاوته هرچه دنیات بزرگ تر باشه بهتر درکش میکنی حالا یکی عقل و علم گراست ولی یه لحظه فکر نمیکنه که همین عقل دانش بنیان را کی خلق کرده که منم منم کنه
    التماس تفکر

    2
    7
  20. شروین عزیز من آدم دین داری نیستم ولی با علم هم میشه خدا رو ثابت کرد
    برای مثال برنامه نویسی کامپیوتر رو ببین اگر فقط یادت برگه و یک متغیر رو با نوع داده درست تعریف نکنی هزار خط برنامه کار نمی کنه ، حالا ببین این انسان پیچیده که این کار ها رو میکنه چه برنامه ریزی شده ، هیچ چیز در این جهان اتفاقی نیست همه چیز به دقت طراحی شده حتما کسی این کار رو کرده ، که اون خداست.! 🙂

    3
    13
  21. وقتی انسان دنیای بالا سر و این کهکشان های غول پیکر را میبیند واقعا به کوچکی و بی ارزشی خود در مقابل بزرگی و قدرت خداوند پی می برد.

    3
    29
    1. اشتباه نکن وقتی خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده به بزرگی خودت در مقابل طبیعت و کوچکی خودت در مقابل خدا فکر کن خداوند همه این مخلوقات را آفریده تا به خدا و عظمتش فکر کنی

      1
      15
    2. خدا؟
      یا
      علم؟
      متاسفانه چون بشر نمیتونه جواب یکسری از سوالاتش رو تا به امروز بده سریع یه خدا برای خودش میسازه و همه چیز رو به اون نسبت میده. مثل مردم چند هزار سال پیش که هنوز دلیل سونامی رو نمیدونستن و سریع به خدای دریاها ارتباط میدادند الان هم هنوز مردم از جهل و خرافاتی که خودشان برای خودشان ساختن بیرون نیامدن به امید روزی که مردم تفکراتشان را بر پایه علم شکل دهند نه بر اساس چیزی بی پایه و اساس

      33
      21
      1. پس چرا با وجود اینهمه پیشرفت علمی ؛ خداخواهی ودین خواهی مردم درجهان کم نشده که هیچ بلکه میبنیم هرروز بیشتر میشه؟ شما داری تفکری رو رد میکنی که که دین اسلام به هیچ وجه باهاش موافق نیست.طبق نظر اسلام پیشرفت علم باعث پسرفت خدانیست. هرچی علم پیشرفت بیشتری کنه؛ خداهم بیشتر شناخته میشه. برای همین تو اسلام تشویق به علم آموزی شده. برخلاف برخی ادیان دیگه.

        8
        19
      2. شما یک سری قرآن رو بخونید آیات علمی فراوانی میبینی
        مثل آیه زیر

        الذاریات
        وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
        ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭﻧﻴﺮﻭ ﺑﻨﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﺎ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ] ﻭﺳﻌﺖ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻳﻢ .(٧۴)

        6
        15
      3. آیا میدانی که تابه حال دانشمندانی نظری در مورد سیاهچاله ها ندارندچون هیچی در موردش نمی تونند پیدا بکنند چون پنهانه و دیده نمیشه وخودشون اینو اذعان می دارند.در حالی که خدا تو آیه 14 و 15 سوره تکفیر می فرماید فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس : قسم می خوره یه ستاره پنهان و جذب کننده که در حال حرکته .این یعنی لاحول و لا قوه الا بالله.

        3
        9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH