پردازنده‌ فوق پیشرفته ۱۰ نانومتری سامسونگ در راه است

سامسونگ اعلام کرد که چیپ‌های ۱۰ نانومتری این کمپانی تا پایان سال ۲۰۱۶ به تولید انبوه خواهند رسید. این تکنولوژی می‌تواند روی قدرت پردازنده، اندازه چیپ و مصرف آن تاثیر به‌سزایی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید این اعداد به فاصله اجزای قرارگرفته روی یک پردازنده نسبت داده می‌شوند. به عنوان مثال پردازنده Exynos 7420 که از تکنولوژی ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند، میان ترانزیستور‌ها و هر واحد پردازشی‌اش ۱۴ نانومتر فاصله وجود دارد. جالب است بدانید که روی این چیپ بیش از میلیاردها ترانزیستور با فاصله ۱۴ نانومتر از هم قرار گرفته‌اند که هر نانومتر برابر با یک میلیاردم متر است!

چیپ‌های جدید ۱۰ نانومتری سامسونگ همچنان برای چینش ترانزیستورها از تکنولوژی FinFET استفاده می‌کنند که پردازنده Exynos 7420 بکارگرفته ‌شده در Galaxy S6 نیز با همین تکنولوژی تولید شده بود. این پردازنده که برای اولین‌بار در یک اسمارت‌فون استفاده شده به عنوان سریع‌ترین پردازنده حال حاضر در دنیای اندروید شناخته می‌شود که بنچمارک‌ها نیز گواه این ادعا هستند.

gsmarena_001

در کنفرانس ISSCC سن فرانسیسکو، سامسونگ از Waferهای ۳۰۰ میلی‌متری خود پرده برداشت. این موضوع نشان‌دهنده آمادگی سامسونگ برای تولید پردازنده ۱۰ نانومتری است و در حال حاضر مشغول مهیا کردن جزئیات و اجزای آن است.

سامسونگ احتمالا از این پردازنده‌های فوق پیشرفته در Galaxy S7 یا Galaxy Note 6 استفاده کند، البته در صورت تولید چنین پردازنده‌هایی قطعا میان کمپانی‌های تولیدکننده ساعت‌های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی نیز هواداران زیادی برای چیپ‌های ۱۰ نانومتری پیدا خواهد شد.

با توجه به شایعات همکاری احتمالی اپل و سامسونگ در تولید پردازنده‌های محصولات هوشمند، با در نظر داشتن تولید عمده چیپ‌های ۱۰ نانومتری تا پایان ۲۰۱۶ احتمالا شاهد حضور آن‌ها در پرچمداران ۲۰۱۷ اپل خواهیم بود. البته این موضوع صرفا یک شایعه و حدس و گمان بوده که صحت آن توسط هیچ منبع رسمی تایید نشده است.

کمپانی تولیدکننده پردازنده TSMC که به عنوان بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ شناخته می‌شود، خبر از تست پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود در اوایل ماه آینده داده است که خطر بزرگی برای چیپ‌های سامسونگ خواهد بود. در حالی که سامسونگ چیپ‌های ۱۴ نانومتری خود را تولید انبوه و روانه بازار کرده است، کمپانی TSMC ماه آینده تولید انبوه چیپ‌های ۱۶ نانومتری خود را آغاز خواهد کرد که در این حوزه از رقیب کره‌ای خود عقب مانده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH