تلفن همراه ایرانی: رویایی شیرین، حقیقتی تلخ!

iranian-mobile

چهار سال پیش بود که تبلیغی در تلویزیون پخش شد که صحبت از یک تلفن‌همراه ایرانی به نام جی‌ال‌ایکس G1 می‌کرد، تلفن‌همراهی که آن روزها مشخصاتش خوب به نظر می‌آمد و از قیمت بسیار مناسبی بهره می‌برد که رویای داشتن تلفن همراه هوشمند برای خیلی‌ها را به واقعیت نزدیک می‌کرد؛ البته مشکلی که جی وان داشت برندش بود، برندی که ادعای ایرانی بودن داشت ولی هنوز کسی آن‌را به رسمیت نمی‌شناخت و به ایرانی بودن نمی‌پذیرفت؛ شاید هم حق داشتند چون تجربه گوشی‌های کلاسیک GLX نشان می‌داد که این شرکت بیشتر از هر چیز به فکر فروش بود نه ایرانی کردن این صنعت، بیشتر گوشی‌هایش شبیه به گوشی‌های چینی و بی‌کیفیت موجود در بازار بود و بعضی از مدل‌ها به‌سادگی و باقیمتی بسیار ارزان‌تر در بازار یافت می‌شدند.

در رابطه با G1 هم قضیه به همین منوال بود و واقعیت ایرانی نبودن این تلفن‌همراه بر کسی پوشیده نبود، اما هوشمند بود و تبلیغات، باعث شد فروش خوبی را برای شرکت به همراه داشته باشد و GLX به‌عنوان اولین تولید کننده مثلا ایرانی، به‌طور جدی وارد مبحث تولید تلفن‌همراه هوشمند شود. یک سالی از وجود جی‌ال‌ایکس می‌گذشت که دومین شرکت ایرانی تولیدکننده تلفن‌همراه و تبلت به‌نام دیمو (DIMO) شروع به فعالیت کرد و از اولین تبلت ایرانی رونمایی شد، تبلیغات حول این تبلت به‌اندازه‌ای زیاد بود که مبحث ایرانی بودن یا نبودن این تبلت و شرکت به محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی با موضوع فناوری آن وقت به‌نام “صفر و یک” کشیده شد و آرش برهمند سردبیر و کارشناس صفر و یک این تبلت و شرکت دیمو را به باد انتقاد گرفت و مدعی شد که دیمو حتی یک خط تولید در ایران ندارد، بنابراین چگونه می‌تواند تبلت تولید کند؟

همین گفته باعث شد تا ذهنم را از خرید تلفن‌همراه ایرانی پاک‌ کنم و حتی فکر کردن به آن‌ها را کاری بیهوده می‌دانستم، تا اینکه دو سال پیش اتفاقی و در هنگام اینترنت گردی با یک گوشی از GLX آشنا شدم که می‌توانست انتخاب خوبی برای آزمایش این برند باشد، ابتدا بسیار راجع به آن تحقیق کردم تا مطمئن شوم این تلفن همراه کم نقص‌ترین گوشی GLX است؛ پس دیگر زمان خرید فرارسیده بود، به نمایندگی GLX مراجعه کردم تا بتوانم این گوشی را بخرم. همان موقع بود که فردی با ناراحتی وارد نمایندگی شد و مدعی بود تلفن همراهی را که خریده یک مشکل عجیب دارد و آن مشکل این است که بلندگو ندارد! من کمی گیج شده بودم و به غیرممکن بودن این امر فکر می‌کردم؛ ولی راست می‌گفت، البته بلندگو داشت ولی توری روی بلندگو را نداشت، نمایندگی نیز گوشی را با یک نسخه دیگر تعویض کرد و باعث شد بدانم گارانتی محصولات GLX فوق‌العاده است (البته بعدا فهمیدم گارانتی تنها برای همان هفته اول خوب و کاربردی است)، تلفن همراه مورد نظرم را خریدم و با هیجان به خانه بازگشتم.

در راه فرصت دیدن این گوشی را به‌طور کامل نداشتم؛ به خانه که رسیدم زود پلمپ کارتن GLX خود را بازکردم. چیزی را که می‌دیدم باور نمی‌کردم، یک گوشی بسیار سنگین و زشت‌تر از آنچه تصورش را می‌کردم، ولی این‌ها مهم نبود، زود گوشی را روشن کردم و چند برنامه را روی آن نصب نمودم. همه‌چیز خوب بود ولی نکته آزاردهنده ضعیف بودن دقت لمس در اطراف صفحه‌نمایش بود که در حد یک فاجعه به نظر می‌رسید؛ خصوصا هنگام تایپ کردن! چیزی نگذشت که باتری تمام شد و نیازمند به شارژ، پس آن را به شارژر مشکی و نه‌چندان زیبایی که به همراه یک USB بی‌کیفیت بود، به برق متصل کردم و شاهد چیزی عجیب شدم؛ صفحه لمسی بسیار بدتر از قبل شده و دیگر لمس‌ها را با اختلافی یک سانتی‌متری انجام می‌داد، به اینترنت مراجعه و دریافتم این مشکل در تمام گوشی‌های این شرکت وجود دارد و شرکت نیز یک‌راه حل بسیار منطقی را پیشنهاد داده بود و آن‌هم استفاده نکردن از گوشی هنگام شارژ بود!

با هزار زحمت توانستم بنچمارک انتوتو را روی آن نصب کنم و پس از انجام بنچمارک شاهد چیز بسیار عجیبی بودم و آن نوشتن نام SPRD به‌جای جی‌ال‌ایکس در بخش برند بود؛ آنجا بود که دریافتم چه کلاهی سرم رفته و بجای یک گوشی ایرانی یک گوشی بسیار بی کیفیت چینی را خریده‌ام.
ببخشید اگر داستان طولانی بود، تمام این‌ها را گفتم تا بدانید ندانسته و به علت تعصب این مطلب را نمی‌نویسم و خود از کاربران این گوشی‌های ایرانی بوده‌ام.
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان در رابطه با تلفن‌همراه ایرانی اشاره کرد، این است که هیچ‌کدام از آن‌ها خصوصا دیمو و دیگر برندها (تاریانا- تیکسل- هایتلز و …) ایرانی نیستند و این شرکت‌ها به‌جای تولیدکننده، نقش پشتیبانی را دارند و طبق قرارداد منعقد شده با تولید کننده‌های چینی محصولات آن‌ها را با برند خود و تحت پشتیبانی و ضمانت وارد می‌کنند و با یک برچسب ایرانی آن‌را به‌فروش می‌رسانند.
در مورد GLX بحث کمی متفاوت است؛ شاید در ابتدا این شرکت نیز تنها واردکننده بود ولی رفته‌رفته دریافت که برای بقا در این صنعت باید دست به تولید بزند و اکنون این شرکت با چند خط، تولید تلفن همراه می‌کند اما نه به صورت مستقل بلکه با شریک تجاری خود یعنی GFive، به این صورت که جی‌فایو کار طراحی تلفن‌همراه را برعهده می‌گیرد و با سپردن خط تولید به GLX کار ساخت آن‌ها را در ایران انجام می‌دهد و محصولات تحت نام GLX عرضه می‌شوند.
عمده محصولات برندهای ایرانی، ساخت کارخانه alps و یا bluebo است که هردو چینی بوده و به ساخت تلفن‌همراه و تبلت با نام‌های متفاوت مشغول‌اند، ولی یک نکته بسیار مهم این است که کمپانی‌های چینی در ازای دریافت مبلغی مناسب و نه چندان زیاد، محصولی را برایتان می‌سازند که مطابق میل شما باشد و بتوانید آن‌را با هرنامی که دوست داشتید، عرضه کنید.

گذشته از مشکلات متعدد سخت‌افزاری، در بخش نرم‌افزار نیز شما دچار مشکلات فراوانی خواهید بود؛ چون معمولا این شرکت‌ها از نسخه خام اندروید استفاده می‌کنند. البته شاید بعضی وقت‌ها یک لانچر ساده نصب کنند تا آن‌را از خام بودن بیرون بیاورند. در این صورت شما نباید منتظر هیچ به‌روزرسانی برای رفع مشکلات باشید چون انتظاری بیهوده است و معمولا هیچ‌کدام از آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. البته GLX اخیرا کارهایی را جهت بهبود این بخش انجام داده و به‌روزرسانی‌هایی را برای گوشی‌های خود ارایه می‌دهد که در برخی موارد مشکلات را بیشتر می‌کنند تا کمتر!

IMG11271301

جی‌ال‌ایکس را می‌توان به عنوان ایرانی‌ترین شرکت در زمینه تولید تلفن‌همراه حساب کرد ولی باز‌هم دلیل نمی‌شود که تنها به دلیل ایرانی بودن، این تلفن‌همراه را خرید و بهتر است قبل از این اقدام، کمی‌برای خرید خود تامل کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته‌ باشید. دلیل مهم دیگر برای تامل بیشتر در خرید تلفن‌همراه ایرانی استفاده از سخت‌افزار ضعیف است که بیشتر در بخش پردازنده و رم خود را نشان می‌دهد. استفاده از پردازنده‌های ضعیف مدیاتک و حافظه‌های رم با استانداردهای قدیمی و کند، امری است که در تمام گوشی‌های ایرانی حتی در پرچم‌داران شاهد آن هستیم؛ به‌گونه‌ای که پرچم‌داران ایرانی حتی توان رقابت در بین میان‌رده‌های کمپانی‌های مشهور را ندارند و عمدتا در حد گوشی‌های پایین رده قرار می‌گیرند که با همین قیمت و حتی ارزان‌تر عرضه می‌شوند. در زمینه صفحه‌نمایش نیز اوضاع چندان خوب نیست و بیشتر تلفن‌‌های همراه‌ ایرانی از صفحات با کیفیت HD استفاده می‌کنند که دیگر کمی ضعیف‌ به‌نظر می‌رسند و حداقل مربوط به سه‌نسل پیش هستند؛ در بخش باتری وضعیت بسیار فاجعه‌بارتر از گذشته است و هیچ تلفن‌همراه ایرانی نیست که از باتری مناسبی بهره‌ ببرد و در بهترین حالت، روزی دوبار به شارژر نیاز پیدا می‌کنید. از کیفیت بدنه نیز بهتر است بگذریم چون زمان بدنه‌های پلاستیکی به اتمام رسیده است اما در این میان یک تلفن‌همراه استثنا قرار دارد و آن‌هم اسمارت تسلا است که بدنه‌ای فلزی دارد که با شیشه تلفیق شده و از این نظر می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، گارانتی در گوشی‌های ایرانی در حد مناسبی قرار دارد اما در روزهای اول خرید چون تمام تولیدکنندگان ایرانی ضمانت تعویض را برای محصولات خود قرار می‌دهند ولی بعد از اتمام مدت‌ ضمانت، اگر تلفن‌همراهتان خراب شد باید زحمت بسیار زیادی را تحمل کنید تا بتوانید آن‌را دوباره تعمیر کنید؛ خصوصا در گوشی‌هایی که مدت زیادی از زمان‌ عرضه آن می‌گذرد و یا گوشی‌هایی که توقف تولید شده‌اند.

سخن پایانی

درحال حاضر هیچ مدل از هیچ برند ایرانی وجود ندارد که خالی از مشکلات باشد و یا ارزش خرید بالایی داشته باشد، بنابراین بهتر است فعلا از خرید تلفن‌همراه ایرانی منصرف شوید و به دنبال جایگزینی باشید که با آن پول خود را دور نریزید و اگر به فکر حمایت از تولید داخل به هر شکلی هستید، می‌توانید از محصولات جی‌ال‌ایکس استفاده کنید که حداقل بخش بیشتری از آن در ایران و به‌دست کارگران ایرانی تولید می‌شود.

42 در مورد “تلفن همراه ایرانی: رویایی شیرین، حقیقتی تلخ!”

  1. سلام من شاهین2 جی ال ایکس دارم، واقعا عالیه با A70سامسونگ برابری میکنه. مشخصاتش عالیه، وخیلی خوب جواب داده.1399/04/20

  2. همه ی شرکت های دنیا از همین جا شروع کردن. همین الان هواوی از ۱۴۰۰ قطعه ۱۱۰۰ قطعه ش مال ژاپن هست

  3. به نظر من اگه قرار بود گوشی ایرانی کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر از گوشی خارجی داشته باشه، دیگه خریدنش هنر نبود.
    مهم اینه که با خرید گوشی ایرانی از تولید کننده ایرانی حمایت بشه هر چند هم که با خریدش ضرر کنیم. این یک عزم ملی میخواد. البته وقتی مردم از یک کالا حمایت کنند به مرور زمان هم توقعشون از تولیدکننده بالاتر میره و تولید کننده هم کیفیت کارش رو بالاتر می‌بره و یک چرخه مثبت ایجاد میشه

    3
    7
  4. به نظرم قبل از خرید گوشی یه سری انتظار از گوشی باید تعریف بشه، بعد اقدام به خرید کرد. این طوری بیشتر رضایت خواهید داشت.
    شاید خرید گوشی با کیفیت کمتر وطنی از خرید گوشی قاچاق بهتر باشه
    بعضیا در راه وطن جون دادند ما هم یه کم پول میدیم
    البته پیشنهادات و انتقادات رو هم هر چند سخت گیرانه باشه قبل از رسانه ای کردنش اگر به سازنده کالا انعکاس پیدا کنه اشکال نداره که هیچ بسیار سازنده و دلسوزانه است.

  5. سلام دوستان
    اولین گوشی GLX رو حدود 4 سال قبل برای پسرم گرفتم. با همه بی احتیاطی هایی که داشت چند بار از دستش افتاد از جمله یه بار از طبقه دوم افتاد و … با این حال بیش از دو سال گوشی دوام اورد. گوشیهای قبل و بعدی که خودش گرفت و س….. بودند 6 ماه هم به زور دوام میاوردند. الان همه اعضای خانواده GLX داریم. نمیگم بهتر از خارجی هان و لی کار ماها رو خوب راه انداخته. الان هم که آریا1 اومده.

  6. من که چندین ساله از گوشی های glx استفاده میکنم و کاملا راضیم.
    در ضمن glx هم مثل بقیه برند های دنیا تمام قطعات رو خودش تامین نمیکنه،در واقع گوشی های جی ال ایکس ۵۰ درصد ایرانیه و۵۰ درصد بقیه تایوانی و چینی و… میباشد.
    درود بر glx

  7. برادر محمد رضا صادری، نقدی که با خوبی توش نباشه نقد نیست؟
    سواد؟ما نداریم ولی شما به چی میگی سواد؟خوبی گفتن سواده؟
    شما چرا برداشتتون این نبوده که این مقاله میتونه به شرکت های ایرانی گوشزدی باشه در راستای بهتر شدن؟

    حرف اخرتون هم که اصن جالب نیست(واقعا خجالت بکشید با این مقالتون ..)
    میتونستید بهتر بیان کنید.

    1. محمد رضا صادری

      اول اینکه حمایت همیشه باعث پیشرفت میشه
      همیشه !!!!!
      بعدم نقدی که توش خوبی نباشه نقد نیست !!!
      نقد : 70%بدی
      30%خوبی
      این یه اصله
      .

      2
      2
      1. جواد موسوی

        “اول اینکه حمایت همیشه باعث پیشرفت میشه
        همیشه !!!!!”
        الان حمایتی که از خودروسازی شده و باعث شده هر سال چند هزار تا خانواده نابود شن و دوتا شرکت دزد و گردن کلفت ساخته شه که سه تا قوه با هم زورشون نمیرسه بهشون رو شما پیشرفت میدونین؟

        ” نقد : 70%بدی
        30%خوبی
        این یه اصله ”
        میشه بگی این اصل رو شما از کجا استخراج کردی؟ شما بخوای یه شاهکار رو نقد کنی باید 70% از بدی هاش بگی؟ یا یه آشغال بنجل رو میخوای نقد کنی باید اون 30 درصد خوبی رو از کجا گیر بیاری؟

      2. نمی دونم این آقا چکاره این شرکت های بنجل ساز مثلا ایرانی هست که داره زور می زنه بگه این محصولات خوبه؟ ایرانی هست؟ نه. کیفیت داره؟ نه. گارانتی و خدمات پس از فروشش خوبه؟ نه. ویژگی ای توی محصولاتش اضافه کرده که بقیه شرکتها نداشته باشن؟ نه. آخه این چی داره که بخوایم بخریم یا اصلا بگیم این مشکل قابل قبول هست؟ چون بابای جناب عالی اونجا کار میکنه یا چون شرکت میگه وظیفه تونه از من بخرین، باید این کار رو بکنیم؟ تو مثل اینکه نمی فهمی جایگاه خریدار از سازنده بالاتره. اگه بهترین شرکت دنیا بهترین محصول رو هم بسازه اما من خوشم نیاد، هیچکس نمی تونه مجبورم کنه بخرم. چون دلم نمیخواد. این سازنده هست که همیشه به مشتری احتیاج داره و این مشتری هست که همیشه توقع داره. رابطه اقتصادی توی دنیا با منطق خودرو ساز های ایران فرق داره. اعتبار کاسب به مشتری هاشه. وقتی انقدر برای آدم ارزش قائل نمیشن که حتی اصل و نسب چینی گوشی و تبلت رو از آدم قایم می کنن، ما هم نمی خریم چون همینه که هست!
        مشکل قرن ۲۱ اینه که احمق ها هم به عنوان عضوی از جامعه اجازه حرف زدن و نظر دادن پیدا کردن. وقتی چشات کوره و مغز نداری، حق حرف زدن هم نداری.

        1
        5
  8. محمد رضا صادری

    شما اصن سواد دارید ؟>
    لطفا یکم فکر کنید راجع به این جمله
    “ببخشید اگر داستان طولانی بود، تمام این‌ها را گفتم تا بدانید ندانسته و به علت تعصب این مطلب را نمی‌نویسم و خود از کاربران این گوشی‌های ایرانی بوده‌ام.”
    من میخوام بدونم کجای این مقاله به نفع شرکت های ایرانی چیزی نوشتید . آخه آدم نقد هم میکنه چند تا خوبی مینویسه …
    بعدم جدیدا صفحه نمایش hd قدیمی شده ؟؟؟
    جدیدا دیگه قاب پلاستیکی و غیر فلزی از مد افتاده ؟
    شما اگه انتقاد پذیر باشی این نظرمو تایید میکنی !
    واقعا خجالت بکشید با این مقالتون ..

    2
    2
  9. من حمایت میکنم از جنس ایرانی به شرطی که جنس از ریشه ایرانی باشه نه جنسهای بنجول چینی که بنام ایرانی فروخته میشن

    1
    2
  10. سلام توی برنامه ی آخرین خبر حسابی این متن غوغا کرده
    ولی سؤال، مگر می شود بدون باز کردن جعبه و دیدن گوشی آن را خرید؟

    1
    2
      1. امید بکتاش

        میشه ازتون بپرسم دستم تو چه چیزی رو شده؟ اخرین خبر و خبرگزاری خراسان این مطلب را به نقل از ای تی رسان بیان کردند

        1. محمد رضا صادری

          ولی سؤال، مگر می شود بدون باز کردن جعبه و دیدن گوشی آن را خرید؟

        2. امید بکتاش

          بله من خریدم و میشود وقتی که یک گوشی دارای ضمانت تعویض یک هفته ای است لازم نیست در همان نمایندگی کارتن را زیر و رو کنیم چون یک هفته فرصت خوبی برای تست است.

  11. با عرض سلام. با تشکر از مطلب مفیدتون. مطلب مفید بود ولی حقایق پشت پرده چیز دیگه ای هست که شما هم ازش بیخبرید. بنده با سابقه 3 سال کار در شرکت دیمو حقایقی رو میدونم که باورش برای خودم هم سخته! اگر تمایل داشتید میتونم بیشتر توضیح بدم براتون و بگم چه خیانتی در حق این مردم داره میشه. و کسی براش مهم نیست.

    1. محمد رضا صادری

      آره ما هم باور کردیم شما تو دیمو کار میکردی .. .
      میخوای بد بگی حداقل اینطوری خالی نبند که خندمون بگیره . 🙂

  12. آقا من اولین بار نزدیک 4 سال پیش بود خواستم گوشی اندرویدی بگیرم با مقدار پولی که داشتم گشتم دنبال گوشی که برخوردم به مدل جی4 جی ال ایکس که هم سخت افزار و دوربین و کیفیت صفحه و … با همون قیمت نسبت به بقیه واقعا بهتر بود ، شروع کردم به تحقیق یه سری که همیشه بد میگفتن در موردش که فکر میکنم از روی تعصب بوده بگذریم من جی4 رو گرفتم واقعا گوشی خوبی بود و خوشم اومد حتی با دوستم که یه اکسپریا نئو با صد تومن گرونتر خریده بود مقایسه که کردیم خودش گفت گوشی تو بهتره ولی برندش خوب نیست
    تا اینکه بعد از سه سال که دیدم گوشی خوبیه تصمیم گرفتم اسپایدر1 که سخت افزار قوی تر و دوربین و … بهتری داشت رو بگیریم که همین کارم کردم و راضیم ازش
    دوستمم هانر 3 سی داره
    که دوربین و اسپیکر و پشتیبانی بهتری داره نسبت به هانر(سه بار آپدیت کردم گوشی رو اندرویدشم ارتقا پیدا کرده) و otg هم ساپورت میکنه
    ولی تاچ هانر 3 سی یکم از ماله من بهتره
    ببخشید سرتونو درد اوردم
    به امید پیشرفت ایران تو همه زمینه ها

  13. سلام بله مقاله شما رو قبول دارم اما glx در مورد های جدید تر بهتر عمل کرده مثلا اسپایدرش نسبتا گوشی خوبیه مخصوصا با توجه به قیمتش اما گوشی های قدیمی تر واقعا مشکل دارن.

  14. سلام دوستان من 1سال پیش از ورود گوشی دیمو S350 برایه دوستم این گوشیو سفارش داده بود م بانام بلوبوx1 بعد دیدم دیمو این گوشیو داده بیرون از هرچی برند ایرانیه حالم به هم خورد درمورد صحت گفته هایه اقای بکتاش هم شکی نکنید

  15. ممنون آقای بکتاش مطلب مفید و واقع گرایانه ای بود فقط کاش میگفتید اگه کسی بخواد هنوز هم از این گوشی ها بخره چه مدل هایی مناسبه به نظر خودم جی ال ایکس اسپایدر وان و اسمارت تسلا واقعا خوبن و ارزش خرید دارن امکاناتشون به روز تره و وضعیت بهتری نسبت به قبلیا دارن البته جنرال لوکس یا همون جی ال ایکس گفته به زودی مدل جدید پرچمدار میاد و چون اینا رابط کاربری خام ندارند خوب ترن اگر چه این تسلا در چین ساخته میشه ولی وقتی مشخصاتشو ببینین متوجه میشید بد نیست این انتقاد ها هم که ازتون میشه بی خودیه توجه نکنید آخه اینا فکر که نمیکنند که اگه شما میخواستید تخریب کنید اسم مدل رو میگفتید که خریدید باز هم از مطلب مفیدتون ممنون

  16. سلام امید و محسن بسیار سپاسگزارم 3 سال پیش میخواستم تبلت بخرم به فروشنده گفتم یه دیمو بهم بده گفت اگه میخوای دیمو بخری پولتو دور ریختی منم گوش گرفتم یه ایسوز گرفتم تو این 3 سال فقط سوکتش اذیت کرد اونم تعمییرکار شستشوش داد و سالم شد فقط 5 تومن بابت شستشو گرفت ازش راضیم

  17. ممنون از شما بابت این مطلب خوب و روشنگرانه ….واقعاً مردم باید این چیزها رو بدونن ..مشکل اینجاست خیلی از مردم این گوشی و تبلت ها رو برای بچه ها میخرن چون ارزونن در حالیکه این گوشی ها استانداردهای لازم رو ندارن بخصوص در مورد sar بسیار خطرناک میباشند …اوضاع در زمینه تبلت ها هم همینطوره و تبلت های بی کیفیتی مثل مارشال با تبلیغات گسترده در صدا و سیما مردم رو فریب میدم.

  18. با سلام خدمت دوستان.من پارسال یه گوشی دیمو مارون ام 9 که اندروید بود خریدم وهفته دوم بدون هیچ برخوردی تو جیبم تاچش شکست که تموم تعمیرگاه های شهرمون رو به هم ریختم و نمایندگی دیمو هم رفتم که هیچکدوم تاچشو نداشتن.حتی به نمایندگی دیمو در مشهد نیز مراجعه کردم که اونها هم تاچشو نداشتن.کاربجایی رسید که گوشی رو فرستادم تهران و اونجاهم نمایندگی تاچو نداشت و کل بازار تهران وعلاالدین نیز از پیداکردن تاچ این گوشی به ظاهر ایرانی عاجز مونده بودن.بلاخره بعد از 4ماه نمایندگی گوشی تو اهواز تاچو باقیمت 100هزارتومن فرستاد که باهزینه تعمیر و …150تومن واسه تعویض یک تاچ گوشی ایرانی واسم آب خورد.اینا بود که دیگه واسم درس عبرتی شد که هیچوقت جنس ایرانی نخرم مخصوصا لوازم الکترونیکی.حالا بازبگین از تولید کننده داخلی حمایت کنید.آخه مگه تولید کننده داخلی واسه ما ارزش قائل میشن و گارانتی پس از فروش میدن که ما پولمونو دور بریزیمو ازشون حمایت کنیم؟؟؟؟

  19. واقعا مقاله عالی بود، مثال همین شرکت marshal که تبلت های بی کیفیتی با قیمت خیلی پایین به مردم قالب می کنه و مردم می بینن ارزون هست میرن به این شرکت ها پول الکی می دن غافل از ایکه پولشون رو دور انداختن

  20. حسین باقری

    آقای بکتاش واقعا پست مفید و و قابل تفکری بود.

    ولی مطمئنم یه سری افراد متعصب کاملا مخالف این مقاله هستند.

    امیدوارم روزی شاهد یه برند کاملا ایرانی باشیم که توان رقابت داشته باشه. و نه فقط در بهترین حالت مونتاژ کننده…

  21. من هم g1 داشتم هم g4 ، ببین نمیگن گوشیه بدی بود ولی اولا شما یه میانرده ب اسم پرچمدار میگیرین و پشتیبانی کاملا افتضاح ، رفتارشون جوریه انگار اونا از ما گوشی خریدن ، واقعا حاضر بودم پول بسیار زیاد تر هم بدم برای حمایت از تولید ملی ولی وقتی کارخانه های تلفن همراه به اصطلاح ایرانی فقط جیب خودشون رو در نظر میگیرن مجبورم صرف نظر کنم ، یه زد وان خریدم فک کنم دو سال پیش ، هنوزم هنوزه پشتیبانیه بی نظیر داره ، خلاصه فقط میشه تاسف خورد
    مرسی از مقاله خوبتون

    2
    5
    1. بکتاش جان برات متاسفم کسی نیست نداند که درخیلی از موارد محصول ایرانی ازکیفیت کمتری برخورداره اما باید آن را فریاد بزنیم و برجسته کنیم تا نابود شود و جایش را محصولات خارجی پر کند

      5
      4
      1. امید بکتاش

        دوست عزیز قصد من هیچوقت تخریب کالای ایرانی نبوده و نیست و فقط یه نگاه واقع بینانه به حقایق گوشی های ایرانی بود. حمایت بی دلیل از یک چیز شاید در کوتاه مدت خوب باشد اما در دراز مدت مانع پیشرفت آن میشود مثلا تا حالا دیده اید کسی راجع به فرش ایرانی بد بگوید؟ پس اگر کالایی خوب باشد همه از ان حمایت میکنند و این یک وظیفه است که از کالاهای مرغوب ایرانی حمایت کنیم.

    2. دوست عزیز توی این کشور اگر کسی فقط به فکر جیبش باشه می‌ره واردات می‌کنه، مثل هزاران واردکننده گوشی! بدون دردسرها و دغدغه‌های تولید!
      فکر می‌کنید این همه واردکننده به فکر مردم هستن و فقط همین یکی دو تا تولیدکننده به فکر جیبشون هستن؟ یعنی این قدر ما خوبیم؟
      کسی که تولید می‌کنه، یا عاشق تولیده و یا دیوانه اقتصادیه.

      1
      4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH