دانمارک بیش از نیاز داخلی خود، با توربین‌های بادی برق تولید کرد!

Siemens-6MW-Wind-Turbine

کشور کوچک دانمارک با وجود جمعیت کمی که دارد؛ همواره به‌عنوان یکی از آینده‌نگرترین کشورها در زمینه استفاده از نیروهای تجدیدپذیر به شمار می‌رفته است. اما روز گذشته یک اتفاق عجیب در این کشور رخ داد که گامی بزرگ در تاریخ صنعت تولید برق از منابع تجدید پذیر طبیعی بوده است: این کشور بیشتر از نیاز داخلی خود از انرژی باد برق تولید کرد.

روزنامه گاردین در این باره می‌نویسد: “در یک روز با بادهای شدید، دانمارکی‌ها متوجه شدند عقربه نشانگر میزان برق برداشت شده از مزارع توربین‌های بادی عدد 116 درصدی را نشان می‌دهد؛ یعنی 16 درصد بیشتر از میزان مصرف برق کل کشور. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و در ساعت سه صبح روز جمعه زمانی که سرعت باد بیشتر شد؛ این میزان تولید برق به 140 درصد مصرف داخلی افزایش یافت.”

اما نگران نباشید. قرار نیست این میزان مازاد بر مصرف برق هدر برود. دانمارک می‌تواند برق اضافی خود را به کشورهایی چون نروژ، آلمان یا سوئد ارسال نماید. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید این میزان تولید برق، همه توان تولیدی توربین‌های بادی دانمارک نیست؛ یعنی شاید همان‌طور که دولت دانمارک پیش‌بینی کرده است تا سال 2050 میلادی بتواند مصرف سوخت‌های فسیلی را به منظور تولید برق به‌طور کامل کنار بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH