یک سنگ بسیار جالب توسط کاوشگر کنجکاوی کشف شد + تصویر

مریخ سیاره‌ای که دمای شب آن به منفی 140 درجه، و بیشترین دمای آن در طول روز به 20 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دمای میانگین آن منفی 63 درجه سانتی‌گراد است، و با این حال بشر آن‌قدر به آن علاقه دارد که انگار این سیاره پر از جنگل و سبزه‌زار و دریاچه است! مریخ‌‌نورد کنجکاوی یکی از 6 کاوشگری است که ناسا در چند سال اخیر برای بررسی سطح س‍یاره سرخ به آن‌جا فرستاده‌ است. در واقع هم اکنون کنجکاوی، پیشرفته‌ترین و مجهزترین کاوشگر فرستاده شده به مریخ نیز محسوب می‌گردد.
یک سنگ بسیار جالب چند روز پیش توسط کنجکاوی یافت شده، که به دلیل وجود مقدار زیادی مواد آلی در آن، نگاه تمامی متخصصان تیم پشتیبانی کنجکاوی را به خود جلب کرده‎ است. سنگی با شکل جالب، که به گفته محققان ناسا، احتمال وجود فسیل میکروارگانیک‌ها در آن وجود دارد!
1438204071-curiosity-rover-investigates-unusual-martian-bedrockسنگ مزبور دارای مقادیر زیادی سیلی‍کون، اکسیژن و هیدروژن است. ترکیب اکسیژن و سیلیکون نشانگر وجود سیلیکا بر سطح مریخ است و همین موجب شده که دانشمندان امیدوار به یافتن شواهدی از  وجود مواد آلی و نشانه‌هایی از حیات روی سطح مریخ شوند. مریخ‌نورد کنجکاوی سنگ مورد نظر را در نزدیکی کوه شارپ یافته است، که گفته می‎‌شود در گذشته دور بستر دریاچه بوده است. این ایده به این دلیل به ذهن دانشمندان خطور کرده که کنجکاوی در آن نزدیکی مقادیر زیادی سنگ آهک و سنگ‌های گلی (سنگ‌هایی با مقاومت کم و تشکیل شده در بستر دریاچه‌ها) یافته‌ است. این مواد دقیقا همانند مواد موجود در بستر دریاچه‌های زمین هستند.
اگر روزگاری حیات روی مریخ وجود داشته، سنگ بستر کشف شده می‌تواند چگونگی این حیات را به ما نشان دهد. مریخ‌نورد کنجکاوی برای جستجوی حیات در مریخ ساخته نشده، بلکه تنها با بررسی ترکیب سنگ‌ها، آب و هوا، خاک و شناخت بیشتر سطح سیاره سرخ، سعی در هموار کردن راه برای انجام پروژه‌های بعدی دارد. پروژه بعدی، ماموریت کاوشگر ExoMars است که در سال 2020 توسط آژانس فضایی اروپا به مریخ فرستاده خواهد شد. این مریخ نورد قرار است دنباله رو ماموریت کنجکاوی باشد، و البته با بهره گیری از امکانات و تجهیزاتی بسیار پیشرفته‌تر از کنجکاوی ناسا، به دنبال حیات در این سیاره بگردد.
شاید بشر آن‌قدر پیشرفت کند که روز آغاز قرن بیست و دوم، در مریخ نیز تعطیل رسمی باشد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH