مراقب باشید: ویندوز 10 از پهنای باند اینترنت شما برای به‌روزرسانی سو استفاده می‌کند!

ویندوز ۱۰ بالاخره در روز ۲۹ جولای (۷ مرداد) منتشر شد و به‌روز رسانی به این نسخه برای کاربران ویندوز 7 و 8 و 8.1 رایگان است، اما چند مشکل حریم شخصی در سیستم عامل جدید مایکروسافت وجود دارد که نیاز است پیش از به‌روز رسانی، آن‌ها را بررسی نمایید. به صورت پیش‌فرض ویندوز ۱۰ از اتصال اینترنتی شما برای اشتراک گذاری به‌روزرسانی‌ها به سایر کاربران بهره می‌گیرد.

این ویژگی که بهینه سازی رساندن آپدیت‌های ویندوز نامیده شده، برای کمک به این موضوع ایجاد گشته که کاربران به‌روزرسانی‌ها را سریع‌تر دریافت کنند و همان‌طور که اشاره شد به طور پیشفرض در ویندوز ۱۰ نسخه‌های Home و Pro فعال است. ویندوز ۱۰ نسخه Enterprise و Education نیز این ویژگی را به طور فعال دارند اما فقط برای شبکه‌های محلی.

این دقیقا همان اساس و روش کارکرد شبکه‌های تورنت است، یعنی کامپیوتر شما به عنوان بخشی از شبکه‌های نظیر به نظیر به منظور ارسال به‌روزرسانی‌ها استفاده می‌شود تا بدین طریق انتقال آپدیت به سایرین سریع‌تر صورت گیرد. تا زمانی که اتصال پایدار و مطمئنی داشته باشید اما، می‌توان این موضوع را یک ایده بسیار بزرگ خواند.

Screenshot-13شما می‌توانید قابلیت WUDO را غیرفعال کنید، اما این گزینه در بخش منوی تنظیمات و قسمت به‌روزرسانی‌های ویندوز و زیر بخشی به نام Advanced options و پس از آن در قسمت choose how updates are received قرار گرفته است.

مایکروسافت در این باره می‌گوید که بهینه‌سازی انتقال، هیچ محتوای شخصی‌ای را دانلود یا آپلود نخواهد کرد و فقط بخش‌های مختلف آپدیت‌ها و فایل‌های Cache را ارسال می‌نماید، اما فعال بودن این ویژگی به صورت پیشفرض برای کاربرانی که پهنای باند اینترنت آن‌ها چندان مناسب نیست، خوب به‌نظر نمی‌رسد. نویسنده وب سایت TNW از مایکروسافت سوال پرسیده که چه میزان داده در این فرآیند منتقل می‌شود که از زبان وی با هم می‌خوانیم.

من در نیوزیلند زندگی می‌کنم که کشوری با پهنای باند متوسط ۴۰ گیگابایت است. فعالیت ویژگی مورد بحث باعث شده مقداری از پهنای باند من بدون اینکه حتی اطلاع داشته باشم، مصرف گردد.

اگر شما نیز برای اتصال به اینترنت دارای محدودیت پهنای باند آپلود یا دانلود هستید، باید فعال بودن این ویژگی را بررسی نمایید.

برای توقف اشتراک گذاری فایل‌های به‌روزرسانی در چنین اتصالاتی، می‌توانید میزان انتقال اطلاعات را در اتصال خود تنظیم نمایید یا ویژگی یاد شده را به کل غیرفعال نمایید.

این ویژگی در کل یک امکان بسیار خوب است که سرعت انتقال بروزرسانی‌ها را بسیار افزایش می‌دهد اما فعال بودنش به صورت پیشفرض و بدتر از آن بدون اینکه کاربر آگاهی از آن داشته باشد، چندان معقول نیست.

در نهایت پاسخ مایکروسافت به نویسنده TNW را در مورد ویژگی ارسال بروزرسانی‌ها توسط پهنای باند کاربران می‌خوانیم: «ویژگی مورد اشاره به مردم کمک می‌کند تا اگر از اتصال ضعیف و ناپایداری بهره می‌برند، به‌روزرسانی‌ها و اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر دریافت کنند زیرا این قابلیت از حداقل پهنای باند ممکن استفاده می‌کند.»

1 در مورد “مراقب باشید: ویندوز 10 از پهنای باند اینترنت شما برای به‌روزرسانی سو استفاده می‌کند!”

  1. اگه ممکنه آموزش کامل خاموش کردن این قابلیت رو بدید.
    من ویندوز 10 دارم با اینترنت محدود.
    ممنون میشم پاسخ بدید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH