وقتی بازی کوچک بود (قسمت اول)

در دنیای امروزی ما، بازی‌های کامپیوتری به عنوان یک سرگرمی اصلی و یک صنعت نیرومند، جایگاه منحصر به فردی برای خود دارد. ولی بسیاری از افرادی که درگیر این پدیده هستند، از تاریخچه بزرگترین سرگرمی قرن جدید بی‌خبر هستند و از سختی‌هایی که این صنعت در راه رسیدن به جایگاه فعلی کشیده است اطلاع خاصی ندارند. در این سلسله مقالات، قصد داریم تا با معرفی 8 نسل بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ و ساختار پشت سر این صنعت را بررسی نماییم و البته برای افراد مختلف، دریچه‌ای به گنجینه خاطرات باز کرده و حس نوستالژیک دیدار مجدد با کنسول‌های محبوب دوران کودکی خود را فراهم آوریم. از دیدگاه شخصی، این موضوع علاوه بر افزایش بار اطلاعاتی ما، حسی غریب نیز به وجود خواهد آورد. حسی مشابه دیدن آلبوم قدیمی عکس‌های پدر و مادر و دنبال کردن آن تا رسیدن به روزگار فعلی!

کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری، در حال حاضر در فضای انتقال از نسل هفتم به نسل هشتم سر می‌کند. نظرات مختلفی درباره نحوه نسل‌بندی کنسول ها وجود دارد و حتی عده ای نسل اول و دوم را یکی می‌دانند. در این میان ما با شروع از نسل اول و دوم و با بررسی ساختار ۸ نسل، به بررسی تاریخچه کنسول‌ها در بازی‌های کامپیوتری خواهیم پرداخت.
نسل اول و دوم
بازه زمانی: 1972 الی 1995 میلادی
تعداد کنسول ها 43 عدد (39 عدد رسمی و 4 عدد کپی یا عرضه نشده)
مشهورترین کنسول‌ها:
Commodore MAX Machine – Philips Odyssey – Atari 2600
در سال 1943، نخستین بازی کامپیوتری دنیا با نام NIM توسط فردی به نام Redmond red heifer طراحی گردید که البته هیچ‌گاه به صورت یک محصول تجاری با تفسیر امروزی در بازار عرضه نشد. ولی همین عملیات، جرقه‌ای بود برای ساخت نخستین کنسول تاریخ بازی‌های کامپیوتری.

در روز 24 ماه می 1972 بود که دانشمندی به نام Ralph baer، ساخت کنسول Magnavox Odyssey را به پایان برد. این کنسول که امکان بازی با دو دسته را فراهم می‌کرد، با پشتیبانی از کارتریج‌های بازی و داشتن 28 عنوان، موفق شد تا به فروشی 330000 عددی دست یابد که برای نخستین کنسول رقم بزرگی محسوب می‌شود.

شرکت مطرح ایتالیایی زانوسی نیز یکی از پیشگامان ورود به صنعت ساخت کنسول بود. این شرکت با عرضه کنسول Ping-o-Tronic در سال 1974 میلادی، در حقیقت رنگ و لعاب ظاهری را برای اولین بار به کنسول ها اضافه نمود. نکته جالب این کنسول، نوع دسته‌های آن بود که شباهت ظاهری زیادی به حسگرهای حرکتی کنسول نینتندو Wii دارد.

شرکت تندی در سال 1976 میلادی، کنسولی با نام TV scoreboard به بازار روانه کرد که بر مبنای بازی در سمت راست و چپ صفحه استوار بود. این کنسول تا شروع دهه 80 میلادی نیز دوام آورد. در این کنسول، برای اولین بار موضوعی به عنوان تعیین سطح سختی بازی مطرح شد.

در سال 1976 میلادی، کنسولی با نام Teslar توسط شرکت کولکو روانه بازار های بین‌المللی شد. این کنسول که از چیپ‌های سری AY-3-8500 شرکت General instrument بهره می‌برد، برای نخستین بار بر روی قدرت سخت افزاری خود مانور می‌داد. نکته جالب در باره این کنسول این است که در بازه زمانی 2 سال، تعداد 14 مدل از این کنسول به بازار عرضه شد.

کنسول Fairchild Channel F در سال 1976 و با قیمت بسیار بالای 170 دلاری به بازار عرضه شد. این کنسول که از نخستین پیشگامان نسل دوم کنسول‌ها به حساب می‌آمد، برای اولین بار به یک پردازنده داخلی مجهز شده بود. البته به علت قیمت بالای این مدل و عرضه محدود تنها در آمریکا، عمر Fairchild Channel F بیش از یک سال نبود.

شرکت فیلیپس در سال 1974 شرکت Magnavox را خریداری نمود و بالطبع کنسول Magnavox Odyssey نیز با تغییراتی جزئی تحت نام Philips Odyssey به بازار مصرف عرضه شد. سری کنسول‌های فیلیپس اودیسه در طول زمانی کوتاه (1976 الی 1978) سه مدل به بازار عرضه کرد و به موفقیتی نسبی نیز دست یافت.

شاید به جرات بتوان کنسول Pong را نخستین کنسول آرکید تاریخ بازی‌های کامپیوتری محسوب نمود. این کنسول که نخستین حرکت شرکت آتاری در صنعت بازی به حساب می‌آمد، در سال 1972 توسط آلن الکورن افسانه‌ای طراحی شد و با عرضه در سال 1976، توانست به موفقیت بسیار عظیمی در صنعت بازی‌های کامپیوتری دست یابد.

کنسول RCA studio II یک تقلید کامل از پونگ به حساب می‌آمد. این کنسول سیاه و سفید در سال 1976 و تقریبا هم‌زمان با پونگ به بازار عرضه شد، ولی در حضور رقبای نیرومند خود نتوانست درخشش چندانی داشته باشد.

شاید بتوان کنسول Atari 2600 را به عنوان نقطه تحولی در صنعت بازی دانست. این کنسول که در تاریخ 14 اکتبر 1977 برای اولین بار به بازار راه یافت، توانست در کل به فروشی معادل 30 میلیون دستگاه دست یابد و تا سال 1992 نیز به عرضه ادامه داد. این کنسول یکی از نخستین شاخه‌های ارتباطی ایرانیان با بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود.

کنسول Bally Astrocade نخستین فعالیت جدی شرکت Midway در صنعت بازی محسوب می‌شود. این کنسول که در حقیقت یک نسخه کوچک از کامپیوتر به حساب می‌آمد، در سال 1977 به بازار عرضه شد و توانست تا سال 1985 به تولید ادامه دهد. این کنسول با داشتن نمایشگر 160 در 102 پیکسلی و در وضعیت 8 رنگ، از دیگر کنسول ها متمایز شده بود.

کنسول Color TV Game 6 به عنوان نخستین کنسول شرکت نینتندو در سال 1977 و به طور اختصاصی در ژاپن عرضه شد و به موفقیت قابل توجهی دست یافت. این کنسول یک نسخه ویژه سفیدرنگ هم داشت که با قیمت بالایی عرضه می‌شد و بیشتر توسط کلکسیونرها خریداری می‌گردید.

موفقیت Color TV Game 6 به حدی بود که یک سال بعد شرکت نینتندو تصمیم به عرضه نسخه Color TV Game 15 گرفت. این مدل نیز به طور اختصاصی در ژاپن عرضه شد و توانست به فروش بالای یک میلیون دستگاه دست یابد.

کنسول Color TV Racing 112 در حقیقت نسخه تخصصی‌سازی شده Color TV Game 15 برای انجام بازی ویژه ماشین رانی بود. این بازی که با زاویه دید از بالا عرضه شده بود، برای اولین بار قابلیت تعویض دنده در یک بازی ماشین سواری را ارائه نمود.

کنسول VC 4000 شرکت اینترتون را می‌توان به عنوان نخستین پله در طراحی دسته‌های پر دکمه دانست. این کنسول دارای دو دسته بود که هر یک دارای یک کنترل کننده آنالوگ و 12 دکمه! بودند. این کنسول نیز قیمت بسیار بالایی داشت و با مبلغ 153 دلار به بازار جهانی عرضه شد.

Magnavox Odyssey2 را می‌توان مرد هزار چهره دنیای کنسول‌ها دانست. این کنسول در آمریکا به همین نام، در برزیل با نام Philips Odyssey و در اروپا با نام Philips Videopac G7000 نامیده می‌شد که این لیست تنها بخشی از اسامی این کنسول بودند! این دستگاه در حقیقت نسخه بهینه‌سازی شده Magnavox Odyssey بود.

کنسول Channel F System II نسخه پیشرفته‌تر کنسول Fairchild Channel F بود که در سال1979 و سه سال پس از عرضه نسخه اولیه خود، روانه بازار شد و البته به موفقیت چندانی نیز دست نیافت.

نینتندو که از فروش مناسب سری TV Game راضی بود، در سال 1979 نسخه ویژه‌ای از این کنسول را با نام Color TV Game Block Breaker به بازار ژاپن عرضه کرد که بر محور بازی‌ای با همین نام استوار بود. البته خود بازی نیز تقلیدی از یک عنوان شرکت آتاری بود.

کنسول APF Imagination Machine تلفیقی از سیستم‌های کامپیوتری و یک کنسول بازی بود. این کنسول که از پردازنده مدل6800 شرکت موتورولا بهره می‌برد، به منظور رقابت با آتاری 2600 طراحی شده بود که البته در این راه ناکام ماند.

Microvision نخستین کنسول قابل حمل دنیا بود. این کنسول که از سال 1979 تا 1981 به فروش خود ادامه داد، توسط شرکت میلتون باردلی طراحی و به بازار عرضه شده بود. این دستگاه از پردازنده شرکت اینتل بهره می‌برد و به یک صفحه نمایش 16 در 16 پیکسلی مجهز بود.

آیا مسابقه دوست دارید؟ پس در مسابقه جورچین شرکت کنید و شانس خودتان را برای برنده شدن یک گجت دیجیتالی دوست داشتنی بیازمایید!

پست مرتبط

1 نظرات

  1. Nice Devil
    پاسخ دادن

    خیلی جالب بود من مدل Atari 2600 رو داشتم و الان با خوندن مطلب کلی خاطره واسم تداعی شد . با تشکر از مدیریت برای مطالب جالب و متفاوتشون

ارسال یک دیدگاه.