لپ‌تاپ شیمیایی ناسا در جستجوی موجودات بیگانه به فضا فرستاده می‌شود

NASA-Chimical-LapTop

دانشمندان ناسا به تازگی یک دستگاه را ساخته‌اند که به آن لپ‌تاپ شیمیایی می‌گویند، این جعبه مستطیل‌شکل واقعا چیزی بیشتر از یک لپ‌تاپ معمولی است؛ یک آزمایشگاه شیمی خودکار که قرار است روی مریخ‌نوردهای آینده متصل شود.

لپ‌تاپ شیمیایی یک هدف دارد و آن‌هم پیدا کردن مولکول‌های مرتبط با موجودات زنده است، این لپ‌تاپ با بررسی نمونه‌ها، وجود آمینو اسید و اسیدهای چرب که از عناصر اصلی حیات روی زمین هستند، بررسی می‌کند.

نمونه‌های آزمایشگاهی برای بررسی در این دستگاه نیاز به محلول‌شدن دارند از همین رو یک وسیله که شبیه به دستگاه قهوه‌ساز است در آن قرار گرفته که نمونه‌های دریافتی را در آب با دمای بالا حل می‌کند و پس از آن مقداری رنگ و مواد دیگر را به آن می‌افزاید و در آخر توسط لیزر آنالیز می‌کند.

آمینو اسیدهای خالص می‌توانند در هر دو نمونه چپ‌گرد و راست گرد موجود باشند که کاملا مشابه اما عکس یکدیگر هستند، در واقع آن‌ها نوعی انانتیومر هستند که می توانند قرینه شوند اما خصوصیات فیزیکی‌شان ثابت بماند.

در زمین، زندگی تقریبا به‌طور کامل براساس آمینو اسیدهای چپ‌گرد شکل گرفته است، شاید دلیل این امر بیشتر در این باشد که واکنش‌های بیولوژیکی بر روی این نوع انجام می‌پذیرند اما ممکن است در یک سیاره دیگر آمینو اسیدهای راست‌گرد، زندگی را شکل داده باشند، اما اگر در نمونه هر دو نوع تقریبا مساوی باشند، نشان دهنده آن است که آن نمونه مربوط به موجود زنده نیست.

از آن جا که نمونه‌های راست‌گرد و چپ‌گرد آمینواسید بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آن خصوصا در سیاره‌ای دیگر بسیار سخت است، این لپ‌تاپ شیمیایی از رنگ‌های خاصی استفاده می‌کند که تنها به یکی از این نوع می‌چسبند و سپس آنالیزهای لازم انجام می‌پذیرد.

Jessica Creamer از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می‌گوید اگر این دستگاه بتواند نمونه‌ای را با این این علایم کشف کند، بهترین شاهد برای اثبات وجود زندگی در سیارات دیگر است؛ او هم‌چنین اضافه کرد که لپ‌تاپ‌های شیمیایی یکی از دقیق‌ترین دستگاه‌هایی‌ست که قرار است در ماموریت‌های آینده ناسا به فضا ارسال شود، نمونه‌های این لپ‌تاپ در زمین به‌خوبی موفق به انجام وظایف شده‌اند و حالا زمان آن رسیده که در فضا خود را اثبات کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH