مقایسه سونی اکسپریا X با هواوی P9 پلاس: نبردی از نوع چینی و ژاپنی!

با دومین بازی از سری مسابقات جام آی‌تی‌رسان در گروه اول با شما هستیم. تا اینجای کار شاهد نبرد سرسخت دو رقیب تایوانی و کره‌ای بودیم که پا به پای هم در هر بخش رقابت کردند. اما امروز نبرد هیجانی بین دو کمپانی سونی و هواوی صورت می‌گیرد. اکسپریا X قرار است به‌عنوان نماینده برای سونی و P9 پلاس نماینده هواوی در این کارزار، به مصاف یکدیگر بروند. بگذارید یک معرفی کوچک از این دو بازیکن برای شما ارایه دهیم.
اکسپریا X برادر کوچک X performence است که در فوریه ۲۰۱۶ معرفی شد. این بازیکن، صفحه نمایشی ۵ اینچی آن هم از نوع IPS با رزولوشن فول اچ‌دی دارد. دوربین ۲۳ مگاپیکسلی و ۳ گیگابایت رم هم دیگر مشخصات موجود هستند. همچنین قلب این بازیکن دلاور را یک پردازنده ۶ هسته‌ای از مدل Snapdragn 650 می‌سازد.

P9 پلاس برادر بزرگ‌تر P9 که در آوریل ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد و با ۵.۵ اینچ صفحه نمایش سعی در متمایز کردن خود دارد. هواوی، مربی دل‌سوز P9 پلاس از صفحه نمایش AMOLED در این گوشی استفاده کرده که توانایی نشان دادن تصاویر با رزولوشن فول اچ‌دی را دارد. دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، ۴ گیگابایت رم و پردازنده ۸ هسته‌ای از مدل Kirin 955 سایر مشخصات این بازیکن چینی هستند.
داریم کم کم به سوت آغاز مسابقه نزدیک می‌شویم. آیا آماده تماشای ۹۰ دقیقه بازی بین این دو بازیکن ژاپنی و چینی هستید؟! پس همراه ما باشید.


۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی

با شروع بازی هر دو بازیکن مقابل یکدیگر قرار گرفتند. هر دو با بدنه فلزی، زیبایی در طراحی‌شان را به رخ یک‌دیگر می‌کشند. بیایید ببینیم که هرکدام چه جذابیت‌هایی را در این قسمت به نمایش می‌گذارند.

xperia-x-vs-p9-plus

در قسمت جلویی هر دو گوشی هیچ دکمه سخت افزاری و خارجی دیده نمی‌شود و شیشه بالا تا پایین این دو گوشی را تشکیل می‌دهد. P9 پلاس مانند برادر کوچک خود تقریبا یک طراحی خاص را دنبال کرده است. خط‌هایی به صورت افقی بر روی قسمت جلویی نماینده هواوی قرار گرفته است که زیبایی خاصی را به آن می‌بخشد. سونی با طراحی مینیمال مانند خود از جمله “سادگی در عین زیبایی” استفاده کرده و تقریبا از همان طراحی همیشگی خودش در این سری از اکسپریا بهره گرفته است.

لبه‌های اکسپریا X از یک فریم فلزی براق‌تر نسبت به بدنه اصلی تشکیل شده اما در P9 پلاس طراحی با بدنه یک‌نواخت بوده و هواوی با استفاده از خط‌های طراحی معروف که از اچ‌تی‌سی و آی‌فون به سایر مدل‌ها سرایت کرد، این خط‌ها را از لبه تا بدنه پشتی ادامه داده است. طرز قرار گیری دکمه‌ها در سونی به صورتی است که همه در یک طرف قرار گرفته‌اند. از دکمه سخت افزاری شاتر تا کلید پاور در سمت راست اکسپریا X هستند و تنها چیزی که در لبه چپ مشاهده می‌شود، محل قرار گیری سیم‌کارت است.

در P9 پلاس‌ هم قضیه دقیقا به همین صورت است و همه دکمه‌های سخت افزاری در سمت راست قرار گرفته‌اند. البته در هواوی شاهد دکمه خارجی برای شاتر نیستیم که همین موضوع لبه سمت راست گوشی را خلوت‌تر از اکسپریا کرده است. در لبه پایینی اکسپریا میکروفون، پورت USB و در قسمت بالایی جک هدفون تعبیه شده است. این در حالی است که در P9 پلاس همه پورت‌های موجود در پایین دستگاه قرار گرفته‌اند.
به قسمت پشتی و جایی که معمولا بخش مهمی از طراحی در آن متمرکز شده است، می‌رسیم. قسمت پشتی اکسپریا از یک بدنه یک‌نواخت و بدون هیچ برامدگی تشکیل شده است، تنها چیزی که در این قسمت خودنمایی می‌کند دوربین کمی بیرون زده و فلاش تک رنگ آن است. جنس بدنه پشت از فلز بوده که اصلا مستعد اثر انگشت نیست. در P9 پلاس هم دقیقا از بدنه فلزی استفاده شده اما بدنه برخلاف سونی یک‌پارچه نیست و هنگامی که به قسمت بالایی می‌رویم به یک فریم شیشه‌ای می‌رسیم که جایگاه قرارگیری تجهیزات دوربین است. لازم به ذکر است که دوربین P9 پلاس کاملا در بدنه جای گرفته و بیرون زدگی ندارد. در بخش میانی قاب پشتی P9 پلاس سنسور اثر انگشت با زیبایی هرچه تمام جا خوش کرده است که در اکسپریا این حسگر در دکمه پاوری که در لبه راستی قرار داشت، به چشم می‌خورد.

نظر کارشناسی داور: هر دو گوشی واقعا زیبا هستند، اما به هر حال یکی باید از دیگری برتری داشته باشد. همان طور که گفتیم جنس بدنه هر دو از فلز است و باید حس خوبی را هنگام در دست گرفتن به کاربر القا کند؛ اما در اکسپریا چنین نیست. آن‌چنان احساس فلز بودن را در اکسپریا X احساس نخواهید کرد در حالی که P9 پلاس از همان اول چنان با بدنه‌اش دلربایی می‌کند که هرگز نمی‌خواهید آن را کنار بگذارید. قرارگیری دکمه‌ها در هر دو مدل می‌توانست بهتر انجام بگیرد اما سونی جان، مربی عزیز، شما که به این شدت علاقه در گذاشتن دکمه دارید، حداقل یک کدام را سمت چپ دستگاه قرار می‌دادید. محل قرار گیری حسگر اثر انگشت کاملا سلیقه‌ای است و به شما بستگی دارد که با کدام انگشت‌تان راحت‌تر هستید. اما تعبیه کردن آن درون کلید پاور توسط سونی واقعا دست مریزاد دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف اساسی اکسپریا X جای‌گیری بد دکمه‌های صداست!


دقیقه ۱۰ تا ۲۰: ابعاد و کیفیت ساخت

مطمعنا هواوی P9 پلاس با اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش نیازمند ابعاد بیشتر چه در طول و چه در ضخامت است. با کنار هم قرار گرفتن این دو دستگاه، بزرگ‌تر بودن P9 پلاس کاملا مشهود است. اکسپریا ایکس ۵ اینچی با وزن ۱۵۳ گرم تنها ۹ گرم از P9 پلاس سبک‌تر است، اما در بحث ضخامت نماینده هواوی با اینکه ۰.۵ اینچ صفحه نمایش برزگ‌تری دارد با ضخامت ۷ میلی‌متری خود از اکسپریا با ۷.۹ میلی‌متر ضخامت، نازک‌تر است.

xperia-x-vs-p9-plus-6

به طور کلی به لطف وجود داشتن صفحه نمایش ۵.۵ اینچی در مقابل ۵ اینچی ابعاد کلی در P9 پلاس بزرگ‌تر است. همان طور که در طراحی اشاره داشتیم، جنس بدنه هر دو از فلز بوده و فلز استفاده شده به طوری است که مانع از سر خردن از دست می‌گردد.

نظر کارشناسی داور: بدون شک لذت استفاده از گوشی که ضخامت کمتری دارد، بیشتر است. در این قسمت این مربی هواوی است که لیاقت دست مریزاد گفتن را دارد، چرا که با وجود صفحه نمایش ۵.۵ اینچی توانسته بدون بیرون زدگی آنچنانی دوربین، ضخامت را حفظ کند. حس ظرافت در P9 پلاس کاملا حس ‌می‌گردد این در حالی است که با در دست گرفتن اکسپریا X چنین حسی به شما القا نمی‌شود. شما به راحتی می‌توانید با یک دست با هر دو گوشی کار کنید و هیچ مشکلی با در دست قرار گرفتن این دو نخواهید داشت.


دقیقه ۲۰ تا ۳۰: صفحه نمایش

به دقیقه بیستم بازی رسیده‌ایم؛ جایی که بازیکن‌ها می‌بایست صفحه‌های نمایش رنگارنگ خودشان را به رخ یکدیگر بکشند. هر دو تقریبا در مشخصات داخلی و روی کاغذ یکسان هستند اما خب باید به عملکرد هریک دقت داشت.

xperia-x-vs-p9-plus-8

هر دو کمپانی تصمیم بر استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی بر روی دستگاه‌های خود گرفتند اما تنها تفاوتی که در این دو نوع از صفحه نمایش می‌توان نام برد، پنل استفاده شده در هریک است. به طوری که هواوی با استفاده از پنل AMOLED مقابل IPS سونی قرار می‌گیرد. رنگ‌ها در P9 پلاس گرم‌تر هستند در صورتی که در اکسپریا X بیشتر میل به سفیدی دارند که این باز به نوع پنل استفاده شده در هریک از این دو گوشی برمی‌گردد. عمق مشکی  P9 پلاس به لطف پنل امولد بسیار بالاتر از اکسپریا است و تجربه کاری خارق‌العاده‌ای را ارایه می‌دهد.
در محصول سونی تنظیمات و فناوی‌های زیادی از قبیل براویا، Triluminos و X-Reality در قسمت صفحه نمایش قرار گرفته‌اند و این گوشی دست شما را برای شخصی سازی رنگ صفحه نمایش باز گذاشته است. چنین ویژگی در نماینده هواوی فقط در غلظت و میزان رنگ‌ها دیده می‌شود که باز همین هم کافی است.

در P9 پلاس شاهد تکنولوژی ۳D Touch Display هستیم. همان چیزی که پیش‌تر در آیفون دیده بودیم. با این تفاوت که لمس ۳ بعدی فقط در دو مرحله صورت می‌گیرد و می‌تواند فشار وارد شده بر روی صفحه نمایش را به این شکل اندازه گیری کند.
نسبت صفحه نمایش به بدنه در سونی اکسپریا ۶۹.۶ درصد است که عددی مناسب به حساب می‌آید. این در حالی است که همین نسبت در P9 پلاس عددی معادل ۷۲.۷ درصد محاسبه شده است.
زاویه دید در هردو مناسب است و باید دقت داشت که پنل استفاده شده در هر یک با هم متفاوت است. در اکسپریا با تغییر زاویه دید با یک هاله‌ای از نور سفید روی صفحه نمایش مواجه می‌شویم که اصلا خوشایند نیست. با بیشتر کردن زاویه این نور سفید و تار شدن خودش را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین کمی تاریک شدن صفحه و تغییر رنگ هم در این قسمت مشاهده می‌شود. در P9 پلاس با تغییر زاویه دید تقریبا همه چیز خوب باقی می‌ماند و آن‌چنان شاهد تغییر رنگ نیستیم فقط کمی کنتراست کاهش می‌یابد که باز قابل چشم پوشی است. در تصاویر زیر P9 پلاس در سمت چپ و اکسپریا X در سمت راست قرار گرفته شده است.

تصویر زیر مربوط به تست این دو مدل در زیر نور آفتاب است.

عملکرد صفحه نمایش در زیر نور آفتاب

نظر کارشناسی داور: بحث، بحث سلیقه است و به کاربر بستگی دارد. شاید رنگ‌های استفاده شده در اکسپریا کمی سرد و نزدیک‌تر به واقعیت باشند و رنگ‌هایی که امولد تولید می‌کند، کمی اغراق شده به نظر برسند اما کیست که آن‌ همه رنگ و لعاب در پنل‌های AMOLED را نپسندد؟! شخصا خودم شیفته‌ امولد هستم و با توجه به زاویه دید عالی به نسبت سونی، P9 پلاس را می‌پسندم. شاید اگر سونی حداقل در زاویه دید، کوتاهی نکرده بود کمی زمان برای فکر کردن لازم بود اما…!


دقیقه ۳۰ تا ۴۰: نرم‌افزار

دقیقه سی‌ام را یکی از زمان‌های مهم در این بازی نام گذاری می‌کنیم چرا که این نرم افزار است که رابطی بین سخت افزار دستگاه و کاربر می‌شود. سونی در این سری جدید از رابط کاربری سعی کرده که همه چیز را ساده طراحی کند. رابط کاربری اندروید خام را دیده‌اید؟! دقیقا همان رابط کاربری با تغییر دادن شکل آیکون‌ها، رابط کاربری اکسپریا X را تشکیل می‌دهد.

رابط کاربری Xperia X

رابط کاربری Xperia X

sc2

در مقابل، هواوی رابط کاربری گرافیکی و ساده‌ای برای نماینده‌اش انتخاب کرده است. در هواوی طبق رسم همیشگی شاهد منوی اپ‌ها نیستیم و اگر به این موضوع عادت ندارید، به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. رابط کاربری P9 پلاس بر خلاف سونی هیچ شباهتی به اندروید خام ندارد و همه چیز به طور کلی تغییر یافته است. کاملا مشخص است که هواوی وقت زیادی را برای قرار دادن افکت‌ها و گرافیک قسمت‌های مختلف صرف کرده که جای تحسین دارد.

رابط کاربری P9 پلاس

نظر کارشناسی داور : رنگ‌های استفاده شده در رابط کاربری هواوی از Dial Pad تا منوی تنظیمات همگی شکیل هستند و خروجی‌شان با صفحه نمایش امولد بسیار لذت بخش است؛ در مقابل سونی برای هرچه سبک‌تر کردن رابط و سادگی در دسترسی دست به تغییرات خاصی نزده است. در اکسپریا آنچنان شاهد افکت‌ها و ظریف کاری‌هایی که در هواوی استفاده شده، نیستیم. این قضیه هم باز بحث سلیقه است. رابطی گرافیکی‌تر و شلوغ در مقابل رابطی ساده، خلوت و شیک! به شخصه چون طرفدار رنگ و لعاب هستم، هواوی را انتخاب می‌کنم.


دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت‌افزار

نیمه دوم بازی رقابت حساس‌تر و نفس‌گیر‌تر شده است چرا که در این نیمه تکلیف نهایی این دو بازیکن مشخص می‌گردد. اولین بخش پردازنده است. جایی که مرکز تمام توانایی‌هایشان در آن خلاصه می‌شود. همراه باشید تا نبردشان را شاهد باشیم.
با بنچمارک AnTuTu سخن را آغاز می‌کنیم. در همین ابتدا باید متوجه قدرت‌مندی P9 پلاس شده باشید. اما چه چیزی باعث چنین اختلافی میان این دو گوشی شده است؟ در نماینده هواوی شاهد دو پرادزنده چهار هسته‌ای هستیم که هرکدام با سرعت‌های ۲.۵ و ۱.۶ گیگاهرتز کار می‌کنند. این پردازنده بر روی چیست HiSilicon Kirin 955 سوار شده است. در مقابل سونی از دوهسته ۱.۸ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱.۴ گیگاهرتزی تشکیل شده است. چیپ استفاده شده در اکسپریا X همان اسنپدراگون ۶۵۰ کوالکام است. بخش گرافیکی هواوی توسط Mali-T880 MP4 انجام می‌گیرد که سونی آن را به Adreno 510 سپرده است. هر دو پردازنده از قدرت خاصی برخوردار هستند اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پردازنده P9 پلاس بر روی کاغذ هم قوی‌تر از اکسپریا به نظر می‌رسد و این دلیلی بر دستیابی هواوی به امتیاز بیشتر نسبت به سونی شده است.

xperia-x-vs-p9-plus-11
بخش دیگری که این دو گوشی هوشمند را به چالش می‌کشد، حافظه RAM هریک است که وظیفه مدیریت کردن برنامه‌های در حال اجرا را به عهده دارد. حافظه رم استفاده شده در هواوی P9 پلاس ۴ گیگابایت و در سونی اکسپریا ایکس ۳ گیگابایت است. واضح است که مدیریت رم و برنامه‌ها در P9 پلاس بسیار عالی انجام می‌گیرد. در ادامه می‌توانید امتیازاتی که این دو دستگاه در بنچمارک‌ها به دست آوردند را مشاهده کنید.

نظر کارشناسی داور: همه چیز کاملا واضح است! در این قسمت از نبرد P9 پلاس تقریبا مجالی برای یک لحظه نفس کشیدن اکسپریا X نگذاشت. کار کردن با هر دو دستگاه بسیار لذت بخش خواهد بود و شاهد هیچ لگ و کندی در هیچ کدام نبودیم. اما هنگامی که این دو دستگاه را کنار هم قرار دهید، سریع‌تر بودن هواوی P9 پلاس را متوجه خواهید شد.
این را فراموش نکنید که اکسپریا X تقریبا یک میان رده محسوب می‌شود تا یک پرچم‌دار تمام عیار و عملکردی که در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها داشت با توجه به رده و جایگاهش کاملا مناسب بود.

در ویدیوی اختصاصی پایین می‌توانید عملکرد این دو دستگاه را حین انجام بازی مشاهده کنید.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

یکی از هیجانی‌ترین بخش‌های موجود در این رقابت مقایسه چشم بازیکنان است. رقابتی تنگاتنگ ما بین P9 پلاس و اکسپریا X در این قسمت حس می‌شود که باهم به مقایسه‌شان می‌پردازیم.

xperia-x-vs-p9-plus-14 سونی اکسپریا از یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f2.0 و یک فلاش تک رنگ LED تشکیل شده است. در P9 پلاس شاهد دو دوربین در کنار هم هستیم. هر دو دوربین رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل دارند و لنز هر دو دوربین دارای گشادگی دیفراگم f2.2 است. همچنین یک فلاش LED دو رنگ در کنار دوربین‌های P9 پلاس قرار گرفته شده است. مشخصات تقریبا شبیه هم بوده اما سونی با توجه به دیافراگم خود میبایست عملکرد بهتری را در جذب نور داشته باشد. در بخش دوربین جلویی هم نماینده سونی پیشتاز نبرد بوده و از یک دوربین با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل بهره می‌برد. این دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مانند دوربین پشتی دریچه دیافراگم f2.0 را ارایه می‌دهد که بسیار خوب ارزیابی می‌گردد. در مقابل هواوی دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f1.9 را برای P9 پلاس انتخاب کرده است.
همان طور که مشاهده می‌کنید، چنین مشخصات و امکاناتی برای یک تلفن هوشند بسیار عالی است اما بخش مهم‌تر در قسمت دوربین پردازش نرم‌افزاری و داخلی هریک از گوشی‌هاست. رابط کاربری دوربین هر دو دستگاه بسیار مرتب بوده و همه چیز دم دست است. در بخش عکاسی به صورت دستی شاهد تنظیمات مختلفی هستیم که در سونی اکسپریا X به تنظیم ایزو و یا سفیدی ختم می‌شود. اما P9 پلاس تنظیمات بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. ویژگی‌های مختلف برای بخش دوربین در P9 پلاس در نظر گرفته شده که بسیار کاربردی و مناسب هستند. اکسپریا هم فیلتر‌ها و افکت‌های مختلفی را در دسترس شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

رابط دوربین P9 PLUS
رابط دوربین P9 پلاس

در تصاویر گرفته شده رنگ‌های تولید شده در اکسپریا تیره‌تر هستند اما در P9 پلاس شاهد بی روحی در رنگ و یک هاله سفید بر روی تصاویر هستیم. البته تصاویر در صفحه نمایش خود P9 پلاس بسیار خوب نشان داده می‌شوند اما رنگ‌ها در اکسپریا زنده‌تر هستند.
در ادامه شاهد تصاویر گرفته شده با دوربین این دو مدل هستید.

p9-plus-1

xperia-x-1

نظر کارشناسی داور: راستش را بخواهید توقع داشتیم سونی در این زمینه غوغایی به پا کند و تقریبا هم همین طور بود. رنگ‌ها در اکسپریا به نسبت P9 پلاس زنده‌تر هستند؛ P9 پلاس تصاویر را کمی بی روح ثبت می‌کند که آن‌چنان دل‌نشین نیستند. اما همان طور که گفتیم در صفحه نمایش خودش شرایط اصلا این طور نبود! اما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم. سرعت باز شدن برنامه دوربین و گرفتن عکس در هر دو بسیار عالی انجام می‌پذیرد. رابط کاربری در هردو گوشی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند اما هواوی در بخش دستی دوربین بهتر عمل کرده است و همچنین در شب تصاویر باکیفیت‌تری را ثبت می‌کند.


دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چند رسانه‌ای

در این قسمت از نبرد هردو گوشی کنار هم قرار گرفته‌اند تا ما را با امکانات خودشان سرگرم کنند. با توجه به بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش در P9 پلاس، بخش بزرگی از رقابت به دست این محصول چینی می‌افتد چرا که لذت دیدن تماشای یک کلیپ با صفحه نمایش بزرگ آن، بی‌نهایت دل‌انگیز خواهد بود.

xperia-x-vs-p9-plus-15

صدا در هر دو گوشی به صورت استریو است و هر دو از کیفیت بالایی برخودار هستند. قرار گیری اسپیکر‌ها در اکسپریا X بر روی قسمت جلویی گوشی صورت گرفته است در مقابل P9 پلاس یک اسپیکر را در لبه‌ پایینی دستگاه قرار داده است. در ابتدا فکر می‌کردیم که یک اسپیکر فقط بر روی P9 پلاس تعبیه شده است اما هنگام پخش موزیک و ویدیو به این موضوع پی بردیم که اسپیکر بالایی گوشی که برای تماس استفاده می‌گردد، به صورت یک توییتر در می‌آید و ترکیبش با بلندگوی اصلی صدایی با کیفیت را ارایه می‌دهد. حجم صدا در P9 پلاس بی نهایت بالا و با کیفیت است در مقابل سونی هم با دو اسپیکر خودش کیفیت خوبی از صدا را ارایه می‌دهد اما بلندی صدا و کیفیت آن به P9 پلاس نمی‌رسد.
خروجی صدا در هردو هندست بسیار با کیفیت و عالی است. موزیک پلیر‌های هریک دارای امکانات زیادی هستند. سونی تنظیمات زیادی را برای شخصی سازی صدا در اسپیکر و هدفون قرار داده است که با تغییرشان می‌توانید به کیفیت مورد نظرتان از صدا برسید. ویدیو پلیر در هر دو مدل فرمت‌‌های مختلف ویدیویی را ساپورت می‌کند و توانایی اضافه کردن زیرنویس خارجی با فیلم را هم دارند.

نظر کارشناسی داور: واقعا تمام چیزی که اینجا در انتخاب تاثیر می‌گذارد، سلیقه است. اما وجود امکانات زیادی برای شخصی سازی صدا در اکسپریا بسیار لذت بخش خواهد بود و می‌تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد.


دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

در این بخش استقامت هر یک از این بازیکن‌‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. P9 پلاس یک باتری جدانشدنی با طرفیت ۳۴۰۰ میلی‌آمپر را در خود دارد. در زیر می‌توانید اطلاعاتی از استقامت باتری این مدل را داشته باشید.

P9-plus

در مقابل اکسپریا X از یک باتری ۲۶۲۰ میلی آمپری جدانشدنی تشکیل شده است. هر دو باتری قادرند در مدت ۱ ساعت از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ بشوند.

 

 

xperia-X

 

نظر کارشناسی داور: باتری هر دو برای کار‌های روزمره مناسب هستند اما قدرت P9 پلاس را در این زمینه نمی‌شود انکار کرد.


دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

در ده دقیقه پایانی هر کدام از بازیکن‌ها با به رخ کشیدن امکانات اضافی که در خود دارند، سعی می‌کنند تا بازی را به نفع خود به اتمام برسانند. پیش‌تر وجود دوربین در یک تلفن همراه در این قسمت لحاظ می‌شد اما اکنون جزیی از ملزومات برای گوشی‌هاست.

xperia-x-vs-p9-plus-16

سونی با حسگر اثرانگشت و فناوری‌های متعددش در صفحه نمایش، هواوی هم باز با حسگر اثرانگشت و ویژگی Force Touch در صفحه نمایش خودشان را مطرح می‌کنند. همچنین هر دو گوشی از کارت میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند و بنابراین ذخیره اطلاعات را برای شما بسیار آسان کرده‌اند.
حسگر اثر انگشت در P9 پلاس به صورتی است که حتی بدون زدن کلید پاور و در حالت استندبای بودن تنها با لمس کردن آن دستگاه را باز کند. در اکسپریا X حسگر به صورتی تعبیه شده است که می‌بایست ابتدا کلید پاور را فشار دهید و سپس اقدام به باز کردن آن بکنید.

نظر کارشناسی داور: راستش را بخواهید در این بخش توقع ضد آب بودن سونی اکسپریا X را داشتیم، اما متاسفانه پی بردیم که این مدل از این ویژگی بی بهره است. ویژگی تاچ سه بعدی هواوی شاید آنقدر که باید کاربردی نباشد اما باز وجود داشتن این قابلیت خالی از لطف نیست. حسگر اثر انگشت هم بر روی هر دو با سرعت و دقیق انجام می گیرد اما امکان استفاده از آن در حالت استندبای در هواوی لذت بخش‌تر از فشردن کلید در سونی خواهد بود.


وقت اضافه: قیمت

هردو گوشی تقریبا بالا رد‌ه‌های بازار به حساب می‌آیند و با توجه به این موضوع انتظار آن‌چنان ارزان بودن قیمت را از این دو دستگاه نداریم. سونی اکسپریا X با قیمتی حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قابل دسترس خواهد بود. از طرفی P9 پلاس قیمتی حدود ۲ میلیون تومان دارد. باید توجه داشت که P9 پلاس به نسبت اکسپریا X جدیدتر است و تازه به بازار معرفی شده است و هنوز آن‌چنان افت و ثبات قیمتی نداشته است.

نظر کارشناسی داور: به شخصه انتظار چنین قیمتی را اصلا برای سونی اکسپریا ایکس نداشتم. مشخصات موجود بر روی این گوشی مشخصات یک میان رده است اما قیمتش همچون پرچم‌داران است. بنابراین ارزش خرید چندانی ندارد و قطعا P9 پلاس بعد از گذشت مدتی با ثبات قیمت در بازار می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.


banner-charkhan-2

موقعیت‌های خطرناکی که هواوی P9 پلاس بر روی دروازه اکسپریا X ایجاد کرد:

جنس بدنه بهتر و لعزنده نبودن آن در دست
ضخامتی کمتر در عین بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش
صفحه نمایش براق‌تر و روشن‌تر با پنل امولد
دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی یکی بدون ثبت RGB
پردازنده‌ ۸ هسته‌ای با سرعت پردازش بالا
حافظه رم ۴ گیگابایتی که کمک به‌سزایی در مدیریت برنامه‌ها می‌کند
ویژگی فورس تاچ در دو مرحله
حجم و کیفیت بی‌نهایت خوب صدا

موقعیت‌های خطرناکی که اکسپریا X بر روی دروازه P9 پلاس ایجاد کرد:
تنوع رنگ‌های شاد
امکانات و فناوری‌های بی‌شمار در بخش صفحه نمایش
رابط کاربری سبک
تنظیمات متعدد در بخش موزیک پلیر برای صدا

 

داوری ما در این بخش به پایان رسید. سعی کردیم داوری عادلانه را برای شما داشته باشیم تا انتخاب برای شما راحت گردد. حال این شما هستید که با قضاوت و تصمیم خودتان به یک کدام از این دو گوشی رای ‌می‌دهید تا برنده با انتخاب شما مشخص گردد و حتی می‌توانید نتیجه دیدار را مساوی اعلام کنید.

 [totalpoll id=”129927″]

107 در مورد “مقایسه سونی اکسپریا X با هواوی P9 پلاس: نبردی از نوع چینی و ژاپنی!”

  1. سونی واقعا بهترین گوشیارو تولید میکنه من شخصا سونی رو ترجیح میدم حتی اگه یه خورده ضعیفتر هم باشه چونکه استفادش حس خوبی بهم میده و حس استفاده از یه گوشی لوکس و مارک رو بهم میده مثل اپل ولی هواوی بلعکس اصلا باهاش حال نمیکنم مدلای میانردش که افتضاح هستن این نظر شخصی منه مخصوصا صفحه نمایش و رابط کاربری که دارن به نظر من سونی و سامسونگ بهترین های بازار هستن یا حق

  2. شماه فک کن ماشین معمولیه بنزو مثلا با بهترین ماشین سایپا مقایسه کنی هههه

    هوواوی در حدو اندازه مقایسه شدن با سونی نیس اخه

  3. برداشتن میان رده سونی رو با پرچمدار مقایسه میکنین؟خب معلومه سونی میبازه در واقع رقیب این گوشی X Performance هس که پرچمداره ولی حیف که وارد ایران نشد وگرنه در همه بخش ها هواوی رو له میکرد

  4. این مقایسه اصصصلا درست نیست شما میایی یک پرچمدارو با میان رده مقایسه میکنی واقعا خنده داره خودتونم اخرش گفتین سونی x میان رده ست خخخخ اخه قیمت ملاکی برای مقایسه نیست
    بعدم شما با x performance مقایسش کن حالا تو ایران نیست با سونی xz مقایسش کن(از لحاظ سخت افزاری یکی هستن) ببینم p9 حرفی واسه گفتن داره یا نه! خداروشکر شکر شما جیره بگیر هواوی نیستین که اینجور میخوای سونی رو خراب کنی
    بقول دوستمون منطقتون تو حلق داعش
    Just sony

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز این یه مقایسه ساده نیست بلکه یه مسابقه از آی‌تی‌رسان کاپ هست و این دو مدل چون در یک گروه بودن باید با هم مقایسه می‌شدن! صحبت شما شبیه اینه که بگین ایران در حد آرژانتین نبود پس نباید در جام جهانی با هم مسابقه می‌دادن!

  5. با عرض سلام خدمت دوستان عزیز و همچنین داوران این مقایسه. نظرمن این هستش که گوشی های کمپانی هواوی واقعا خوبه و ارزش خریدن رو دارن. همونطور که تو این مقایسه هم دیدیم گوشی p9 واقعا قدرتمند بود و نشون داد که کمپانی هواوی چقدر به پرچمداراش اهمیت میده . این نظر من بود شاید بعضی ها حرف من رو قبول نداشته باشن. با تشکر از همه

  6. مزخرف ترین و الکی ترین مقایسه ای بود که تاحالا دیدم.
    دیگه با مقایسه بخش دوربین به این نتیجه رسیدم شما هیچی از تکنولوژی نمیفهمید.
    سونی میدونه چی زده. با این مقایسه الکی خراب نمیشه. شما مقایسع نکنید سنگین ترید

  7. سونی در عرضه این محصول کاملا شکست خورده محسوب شد و نمیشه با توجه به قیمتش اونو یک گوشی ایده آل محسوب کرد …

  8. هواوی P9 پلاس از همه نظر عالیه اگه یه مقدار تو بنچمارکا میتونس بهتر عمل کنه فینالیس بود بدون شک

  9. در این یک مورد به خصوص میشه گفت هواوی بهتر عمل کرده با اینکه سونی چیزی از ارزش هاش کم نمیشه اما اگه بخاییم واقع بینانه نظر بدیم هواوی یکم سر تره…

  10. حمیدرضا خدایاری

    هواوی نسبت به سونی داره بهتر عمل میکنه سرعت پیشرفتش تو یک سال گذشته بیشتر از سونی بوده

  11. شرکت هواوی نسبت به سالهای قبل بسیار پیشرفت داشته و داره از قالب یک شرکت چینی کپی کار به یک برند معتبر تبدیل میشه

  12. مقایسه جانبدارانه بود بیشتر برای سرگرمی نظرات رو خوندم! با توجه به رده قیمتی هواوی با ایکس پرفرمنس باید مقایسه میشد و کاری نداشته باشید که گوشیش ایران میاد یا نه. چون کسی که بخواد بخره از هرجای دنیا میتونه.
    بهتر بود با یه رقیب از honor سونی مقایسه می شد.
    نصف نظرات در مورد ضد اب نبودن هست ، باید بگم این نظر کاملا رد شده. میتونید فیلم ۲ دیقه قرارگیری در اب SONY X رو رو یوتیوب ببینید. بعدش تمام سخت افزار گوشی رو تست میکنه. میبینید خودتون.
    در تست بازی اساسین کرید ، سونی ، s7 رو به دلیل لک نداشتن در طی انجام بازی شکست داد و سونی کامل روون بود. فیلم مقایسه بازی اساسین کرید x و s7 رو سرچ کنید. ازینجا نتیجه میگیریم که امتیاز AnTuTu کاملا روی کاغذ هست و در عمل نتیجه کاملا برعکس هست.
    نصف نظرات گفتن که زد ۵ پریمیوم بهتره در حالی که دقت نکردن کیفیت عکس در زد ۵ پریمیوم مات تر و کم رنگ تر هست و نویز بیشتری داره و دوربین سلفی ضعیف تری هم داره. ضمنا رزولوشن ۴K و quad hd بدون کاربرد هست چون چشم تفاوتش رو متوجه نمیشه و فقط باتری زودتر مصرف میشه.
    ضمنا هیچکس نمیتونه کیفیت رزولوشن ۲۳ مگا پیکسل رو با ۱۲ مقایسه کنه. تعداد دفعات زوم کردن در x خیلی بیشتره و جزییات هم هنوز وجود دارند و لبه ها مربعی نمیشود. مشکلی که در سری z وجود داشت گرما بود که در این مدل کاملا برطرف شده.
    واقعا بی نقص هست X و هرچقد پول بدیم بازم میصرفه.
    ضمنا اکسپریا ایکس قبلا بالای دو میلیون بود و در تاریخ نوشتن این نظر یکو پونصد و در اینده نزدیک ۱ تومن هم میرسه و رنگ سفید این گوشی امسال تو دستای خودم میاد . از الان دلتنگشم!

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز شما اگه نظرات رو خوندی احتمالا می‌دونی که این یه مقایسه ساده نیست بلکه یه مسابقه از گروه A آی‌تی‌رسان کاپ هست پس اینکه دو گوشی در رده‌های مختلف با هم مقایسه بشن یه چیز طبیعی هست
      درضمن خود سونی، X پرفورمنس رو نداشت و برای شرکت در این مسابقه اکسپریا X رو در اختیار ما گذاشت! از اونجایی هم که ما در ایران زندگی می‌کنیم باید مدل‌هایی رو مقایسه کنیم که در کشور به‌راحتی پیدا بشن و الا اگه ملاک، خرید گوشی باشه که شما می‌تونید هر مدلی رو از هرجای دنیا که دوست دارید بخرید
      شاد باشید

  13. عالیه این هواوی.دیگه واقعا زده رو دست سونی.فرق زیادی تو دوربیناش ایجاد کرده.قیمت تقریبا ارزون ولی با ویژگی های فوق العاده .واقعا برای هواوی دست زدن داره.هنوز اون دوربینش منو کشته

  14. عالیه این هواوی.دیگه واقعا زده رو دست سونی.فرق زیادی تو دوربیناش ایجاد کرده.قیمت تقریبا ارزون ولی با ویژگی های فوق العاده .واقعا برای هواوی دست زدن داره

  15. خب اینجا رای و همه چی به نفع p9 هستش…..
    x یه میانرده ست و شانسی نداره…..
    اما بازم این گوشی عملکرد خوبی داره…..
    از نزدیک دیدمش و باهاش کار کردم با اکسپریا x…..

  16. سلام به همه دوستان و کارشناسان آی تی رسان.به نظر من هواویP9پلاس برنده مسابقه است.راستش یه کم ناعادلانه بود.معلوم که یه بچه پرچمدار نمیتونه در برابر نسخه ی پلاس یه پرچمدار مقاومت کنه.شاید اگه اکسپریا X نسخه ی پرفورمنس بود می تونست موقعیت های بیشتری روی دروازه ی هواویP9پلاس ایجاد کنه.خدا قوت به کارشناسان آی تی رسان و این دو گوشی.

  17. این مقایسه نا جوان مردانه بود آخه ایکس میان رده ست اما پی ناین پرچمدار من میگم آگه پرفورمنس بود مطمئن باشید که سونی قهرمان می‌شد من میگم آگه ایکس پرفورمنس بیارن میشه مقایسه کرد هر کی موافق اعلام کند من خودم زد ۴دارم

  18. با این که طرفدار سونی هستم ولی این گوشی با این قیمت اصلا ارزش خرید نداره . z5 با قیمت کمتر خیلی ازین بهتره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH