مقایسه سامسونگ گلکسی نوت ۵ با اچ‌تی‌سی ۱۰: آمیخته به فلز و شیشه

با اولین مسابقه از جام بزرگ آی‌تی‌رسان خدمت شما هستیم تا افتتاحیه این رقابت‌ها را به دو گل سرسبد کمپانی‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی اختصاص دهیم. اولی را بایستی مشهورترین فبلت تاریخ نام نهاد که با حضورش موجب شد تا چنین رده‌ای پایه گذاری شود و دیگری آخرین پرچم‌دار کمپانی تایوانی که چشم امیدش را به موفقیت آن بسته تا بلکه بتواند ناکامی‌های چند سال اخیر را با حضور این محصول خاص جبران کند.

از آنجایی که رقابت ما در ۹۰ دقیقه حساس و نفس‌گیر برگزار می‌شود، پس یک کاسه تخمه برداشته و به مانیتور خود زل بزنید تا ببینیم کدام‌یک از این محصولات هوشمند در طی این دقایق، عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند. آیا اچ‌تی‌سی ۱۰ برنده این رقابت می‌شود یا فبلت مشهور سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۵ می‌تواند ۳ امتیاز بازی را به خانه خود ببرد؟ به خاطر داشته باشید که شما در انتهای این رقابت تعیین می‌کنید کدام مدل پیروز می‌شود.

۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی

نخستین دقایق بازی مربوط به بخشی است که بیش از همه در نظر اول شما را به خودش مشغول می‌کند. در سمتی از میدان اچ‌تی‌سی قرار گرفته که همیشه طراحی را به عنوان برگ برنده‌ای در جیبش داشته و در سوی دیگر سامسونگ که همیشه ایرادات زیادی را متوجه خودش در این قسمت دیده است.

اما به نظر می‌رسد که در طی یکی دو سال اخیر، ورق تا حد زیادی برگشته است، سامسونگ از طراحی گوشی‌های پلاستیکی فاصله گرفته و به شیشه و فلز روی آورده است و اچ‌تی‌سی با آنکه شاهکار طراحی‌اش را در محصول وان M7 به رخ همگان کشید، اما در نسخه ۱۰ خود دست به یک انقلاب زد تا بلکه به‌واسطه آن از حرکت رو به افول سیستمش، جلوگیری کند، غافل از آنکه هر انقلابی منجر به پیروزی نمی‌شود و حتی ممکن است برخی آن را به یک کودتا تشبیه کنند!

Note 5 VS HTC 10 (15)

نوت ۵ یک گوشی ۵.۷ اینچی است که در مقابل محصولی با نمایشگر ۵.۲ اینچ صف آرایی کرده و قاعدتا بایستی انتظار خوش دستی بیشتری را از محصول اچ‌تی‌سی داشت، چیزی که در عمل هم این‌گونه است و اسمارت‌فون تایوانی در دست بهتر جای می‌گیرد. از سوی دیگر، نوت ۵ یکی از بهترین نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه را داراست و با عدد ۷۵.۹ درصد در مقایسه با ۷۱.۱ درصد اچ‌تی‌سی، در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر در نوت ۵ به صورت بهتر و باریک‌تری ساخته شده است و با آنکه هر دو دارای کلیدی شبیه به هم در زیر مانیتور هستند اما این دکمه در محصول سامسونگ قابلیت فشرده شدن را داشته ولی در فرزند اچ‌تی‌سی به صورت لمسی است و هر دو از کلیدهای بازگشت و مالتی تسکینگ در دو طرف این دکمه مستطیل شکل بهره گرفته‌اند. البته محل قرارگیری و به‌خصوص طراحی کلید در محصول سامسونگ متوازن‌تر به‌نظر می‌رسد.

Note 5 VS HTC 10 (18)

در اچ‌تی‌سی ۱۰ کلید پاور به همراه دکمه یک‌پارچه صدا در سمت راست تعبیه شده است، اما سامسونگ تنها پاور را در راست گذاشته و کلید صدا را که این بار یک‌پارچه نیست، به بخش چپ منتقل کرده است و به نوعی از فضا، استفاده بهتری برده است، اگرچه کلید پاور در محصول اچ‌تی‌سی به‌خاطر زبر بودن سطحش، قابلیت تشخیص بهتری دارد.

Note 5 VS HTC 10 (10) Note 5 VS HTC 10 (13) Note 5 VS HTC 10 (12)

اگر به ضخامت دستگاه هم اهمیت می‌دهید، بایستی برتری کامل را در ظرافت به نوت ۵ داد چرا که عدد ۷.۶ میلی‌متر در مقابل ۹، نشان از باریک‌تر بودن دست‌پخت سامسونگ دارد.

تجربه شخصی داور

طراحی یکی از آن دست بخش‌هایی است که سلیقه دخالت زیادی در آن دارد. با آنکه خودم یکی از منتقدین سامسونگ (به‌خصوص تا سری پنجم گلکسی S) و تحسین کنندگان اچ‌تی‌سی در سه سری قبلی وان بودم، اما این بار نظر متفاوتی دارم! از سویی، اچ‌تی‌سی ۱۰ را یک دستگاه موفق در بخش طراحی نمی‌دانم و انتظارم از این تایوانی بیشتر بود و از سمت دیگر، ساختار نوت ۵ را دوست دارم! گوشی علی‌رغم جثه بزرگش، یکی از بهترین‌ها در این ابعاد است و طرح یک‌دست شیشه‌ای در پشت با طراحی باریکش، حساب دل می‌برد! به طور حتم اگر همین گوشی با نمایشگری ۵.۲ اینچی عرضه می‌شد، به مراتب می‌توانست بهتر خودنمایی کند و اچ‌تی‌سی با آن کلید عجیب در پنل جلویی به همراه حاشیه‌های زیاد را بیش از پیش در این دقایق ابتدایی بازی تحت فشار بگذارد. البته از این نکته هم نباید غافل شد که اچ‌تی‌سی ۱۰ هنوز هم یکی از خوب‌هاست و شاید سوزنِ پرگارِ طراح، این‌بار خیلی تیز نبوده و برای کشیدن دایره نهایی، دچار کمی لغزش شده است.

دقیقه ۱۰ تا ۲۰: کیفیت ساخت

به‌نظر می‌رسد در بخش اول، سامسونگ توانست فشار نسبتا خوبی را بر روی دروازه حریف بیاورد و حال وارد ده دقیقه بعدی شده‌ایم. هر دو گوشی از بهترین متریال در ساختار خودشان استفاده کرده‌اند، سطح جلو با شیشه مقاوم گوریلا گلس پوشانده شده که البته در محصول سامسونگ با آنکه قدیمی‌تر است، نسخه آن به‌روزتر بوده و به همین خاطر انتظار مقاومت بیشتر در مقابل وزن کم‌تر را می‌توان داشت، چیزی که در عمل هم مشاهده می‌شود و علی‌رغم تفاوت نسبتا زیاد در اندازه، وزن این دو گوشی تنها ۱۰ گرم با یکدیگر تفاوت دارد (۱۶۱ گرم در مقابل ۱۷۱ گرم). نوت ۵ دارای فریم فلزی در کناره‌ها بوده و با ساختاری منحنی شکل در پشت، با شیشه روبه‌رو می‌شویم، اما اچ‌تی‌سی ۱۰ سراسر فلز است و تلاش کرده تا اصالت نسل‌های پیشین را بدین طریق حفظ کرده باشد.

Note 5 VS HTC 10 (16)

تجربه شخصی داور

در کل بایستی گفت که این دو پرچم‌دار، از نظر کیفیت ساخت در حد بالایی قرار دارند و بسته به میزان علاقه شما به فلز یا شیشه، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی تلقی شود. سطح پشتی هر دو با یک قوس شروع می‌شود، وجود شیشه در پشت نوت ۵ بر زیبایی آن افزوده اما از سوی دیگر آن را مستعد جذب اثر انگشت و کثیفی می‌کند.

دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

نمایشگر دستگاه قسمتی است که شما بیشترین سر و کار را با آن دارید، به‌خصوص در روزگاری که همه چیز بر رویش نقش می‌بندد و حتی صحبت کردن‌های دیروز، جای خودش را به متن‌ها و استیکرهای امروز داده است تا عیار یک نمایشگر باکیفیت، بیش از پیش مشخص گردد.

هر دو گوشی از وضوح تصویر QHD بهره گرفته‌اند و با توجه به آنکه نوت ۵ دارای ابعاد ۵.۷ اینچی در مقابل ۵.۲ اینچی است، چگالی پیکسلی آن عدد پایین‌تر ۵۱۸ در مقابل ۵۶۵ را نشان می‌دهد، اما از این مطمئن باشید که چشمان شما هیچ تفاوتی را تشخیص نخواهد داد چرا که تعداد پیکسل‌ها در کل بیشتر از آن چیزی است که چشمان انسان قادر به تشخیصش باشند.

اما فناوری ساخت نمایشگرها نیز تفاوت زیادی دارد. سامسونگ همچنان بر روی پنل‌های Super AMOLED خودش پافشاری می‌کند و اچ‌تی‌سی به همان Super LCD وفادار مانده و با آنکه هر دو از بهترین‌ها هستند اما در نمایش تصاویر و رنگ‌ها، اختلاف نسبتا زیادی با یکدیگر دارند.

محصول سامسونگ رنگ‌ها و تصاویر را جذاب‌تر و البته تا حدی اغراق آمیزتر نشان می‌دهد و گوشی اچ‌تی‌سی با آنکه تصاویرش بیشتر رنگ و بوی واقعیت دارند، اما از کنتراست خاص و رنگ و لعاب نوت ۵ در آن خبری نیست.

برای آنکه خود شما بهتر در چند و چون کار آن‌ها قرار بگیرید، هر دو گوشی را در کنار یکدیگر گذاشته و تصاویری را برایتان شکار کردیم که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

Note 5 VS HTC 10 (20) Note 5 VS HTC 10 (7) Note 5 VS HTC 10 (19)

از نظر میزان خوانایی در زیر نور آفتاب، گلکسی نوت ۵ از خود عملکرد بهتری را نشان می‌دهد که این امر می‌تواند به خاطر نسخه جدیدتر گوریلا گلس و همچنین کنتراست بسیار عالی دستگاه باشد.

Note 5 VS HTC 10 (6)

تجربه شخصی داور

همیشه یکی از طرفداران پر و پا قرص نمایشگر AMOLED بودم و حتی زمانی‌که سامسونگ در حدود ۷ سال پیش و در گوشی‌هایی قدیمی مانند S8300 از این فناوری بهره می‌برد، با آنکه رنگ از نمایشگر می‌چکید اما باز هم آن را تحسین می‌کردم و حال پس از این همه زمان، این نمایشگرها به اندازه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که زیبایی آن روزگار را حفظ کرده و در کنارش منطق و واقعی‌تر بودن را چاشنی کار کرده باشند. از سوی دیگر اچ‌تی‌سی ۱۰ و فناوری Super LCD که وارد فاز پنجم از زمان تولیدش شده است، یکی از خوب‌هاست، چرا که رنگ‌ها را در حالتی ایده‌آل و بسیار نزدیک به واقعیت به نمایش گذاشته و چشمان‌تان می‌دانند که خبری از فریب نیست!

دقیقه ۳۰ تا ۴۰: نرم‌افزار

هر دو شرکت کننده ما از ربات سبز گوگل به عنوان سیستم عامل خودشان بهره گرفته‌اند و از آنجایی که نوت ۵ یک محصول متعلق به پیش از لانچ رسمی اندروید مارشمالو است، به همین خاطر با چنین نسخه‌ای به بازار عرضه نشد و ممکن است هنوز هم برخی از کاربران از اندروید لالی پاپ بر روی آن بهره بگیرند؛ اگرچه سامسونگ تقریبا برای تمام مناطق جهان ورژن جدید یعنی مارشمالو را عرضه کرده است.

Note 5 VS HTC 10 (1)

در سوی دیگر اچ‌تی‌سی ۱۰ با اندروید نسخه ۶ به صورت پیش‌فرض عرضه شد و به علت همکاری خوبی که با گوگل در عرضه این اسمارت فون داشت، بعضی از برنامه‌ها نظیر گالری و ویدئو تنها در یک ورژن ارایه شده است.

Note 5 VS HTC 10 (3)

هر دو سازنده دارای رابط کاربری انحصاری خودشان هستند که در نوت ۵ با نام تاچ ویز و در اچ‌تی‌سی با عنوان سنس شناخته می‌شود. اما کدام‌یک بهتر هستند؟ بحث رابط کاربری هم تا حد زیادی به نظر و سلیقه کاربر باز می‌گردد و اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای موجود نگاه کنیم، هر دو در بالاترین سطح هستند اما اچ‌تی‌سی مقوله ساده‌سازی را بیشتر مدنظر خودش قرار داده و سامسونگ از گزینه‌های بیشتری بهره گرفته است، به‌خصوص آنکه شما با یک گوشی نوت طرف هستید و قاعدتا نیاز به گزینه‌های متنوع‌تری وجود دارد.

تجربه شخصی داور

خیلی رک بگویم، تاچ ویز را بیشتر دوست داشتم! رنگی‌تر و پر امکانات‌تر بود و زمانی که قلم را با یک فشار آرام از دستگاه خارج می‌کردم، کوئیک منوی ظاهر شده در جلوی چشمانم می‌رقصید! از طرفی سنس برخلاف نامی که دارد، چندان پر احساس نبوده و برای کسانی مناسب است که زرق و برق چندانی را از رابط کاربری خود نمی‌خواهند و بیشتر از همه به دنبال سادگی بوده و زیبایی را هم در همین عنوان جستجو می‌کنند.

دقیقه ۴۰ تا ۵۰: دوربین

دو شرکت‌کننده پس از استراحتی کوتاه و صحبت‌ها و مشورت‌هایی که با مربی‌شان داشتند، به زمین مسابقه باز می‌گردند تا هنرنمایی خود را در زمینه تصویربرداری، به نمایش بگذارند.

در اچ‌تی‌سی ۱۰، سازنده هرچه که دیگر در چنته داشت رو کرده تا ضعف مدل‌های قبلی در این بخش مهم را جبران کرده باشد. الان هم اولتراپیکسل (نسخه دوم) را به همراه دارد و هم تعداد پیکسل بالا! هم رابط کاربری خوب دارد و هم لرزش‌گیر اپتیکال. فوکوس لیزری با فلاش‌های ال‌ای‌دی دو رنگ، دوربین سلفی عالی که برای نخستین بار لرزش‌گیر اپتیکال هم دارد و خلاصه آن قدر بر روی این بخش کار کرده که حتی سایت DxOmark هم برای دادن نمره بالا به آن قانع شده است. لنز ۱۲ مگاپیکسلی (اولتراپیکسلی) با سایز ۱.۵۵میکرون (مشابه با نکسوس‌های جدید) برای هر پیکسل و f/1.8 به همراه سنسور BSI، آخرین پرچم‌دار اچ‌تی‌سی در بخش عکاسی و فیلم‌برداری را تبدیل به یک بازیگر اصلی در صحنه کرده است، بازیگری که چند سالی است به‌خاطر برخی سیاست‌های اشتباه، از آن حذف شده بود.

در سوی دیگر سامسونگی قرار دارد که همیشه یکی از خوب‌ها در داستان دوربین بوده است و به همین خاطر از همین ابتدا بایستی انتظار کیفیت مناسبی را از این فبلت کشید. یک نمونه ۱۶ مگاپیکسلی که البته اندازه پیکسل‌هایش از اچ‌تی‌سی ۱۰ کوچک‌تر بوده (ولی بیشتر است) و میزان f/1.9 را ارایه می‌دهد که حداقل بر روی کاغذ، برتری با گوشی اچ‌تی‌سی است. ضمن آنکه این مدل از یک فلش ال‌ای‌دی در مقابل دو فلش اچ‌تی‌سی ۱۰ بهره می‌گیرد.

Note 5 VS HTC 10 (17)

یکی از نکات جالب که در هنگام کار با دوربین اچ‌تی‌سی ۱۰ به آن برمی‌خورید، اخطار دادن دستگاه، زمانی است که انگشت شما بر روی سنسور فوکوس لیزری قرار می‌گیرد، این امر سبب می‌شود تا از پایین آمدن کیفیت فوکوس به صورت ناخواسته، جلوگیری شود.

برای قضاوت بهتر، در ادامه چند تصویر که در شرایط برابر با دوربین گوشی‌ها شکار کرده‌ایم برایتان به نمایش گذاشته‌ایم تا در نظر شما دخیل باشد.

HTC 10 2 Note5 2 HTC 10 1 Note5 1 HTC 10 5 Note5 5 HTC 10 4 Note5 4

این روزها دوربین سلفی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین خاطر سازندگان نیز توجه ویژه‌ای به این بخش مهم دارند. اگر باز به اعداد و ارقام روی کاغذ پناه ببریم، اچ‌تی‌سی ۱۰ از رقیب کره‌ای خودش کمی پیشی می‌گیرد. هر دو مدل از وضوح تصویر ۵ مگاپیکسلی بهره می‌گیرند اما میزان f در اچ‌تی‌سی ۱.۸ بوده و برای سامسونگ ۱.۹ است. شاید اختلاف چندان زیاد به نظر نرسد اما زمانی که بدانید گوشی تایوانی قصه ما اولین محصولی است که از لرزش‌گیر اپتیکال برای دوربین سلفی‌اش بهره گرفته است، متوجه می‌شویم که چارچوب دروازه نوت۵ در این لحظه حسابی به لرزه درآمده است. برای قضاوت دقیق در این مورد نیاز است تا در شرایط مختلف به تست دوربین پرداخت و ما به دلیل آنکه تماشاگران معطل نشوند، تنها یک عکس سلفی با هر کدام گرفته و به سراغ بخش بعدی یعنی فیلم‌برداری می‌رویم.

HTC 10 3 Note5 3

در اینجا هر دو مدل تمام سعی خودشان را برای ضبط بهترین تصاویر به کار گرفته‌اند و بایستی آن‌ها را ستود. البته در نوت ۵ شما رزولوشن‌های بیشتری در اختیار دارید و به عنوان مثال در اندازه QHD هم قادر به فیلم‌برداری هستید و برای فول اچ‌دی دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم در نظر گرفته شده است، امری که اچ‌تی‌سی فاقد آن است.

تجربه شخصی داور

واقعیت اینجاست که هر دو گوشی در بخش دوربین از بهترین‌ها هستند و انتخاب گوشی برتر کمی سخت بود، اگرچه با توجه به زمان تولید محصول تایوانی که جدیدتر است، بر روی کاغذ برتری را می‌توان تا حدی به آن داد (در عکاسی). به شخصه رابط کاربری دوربین در اچ‌تی‌سی را بیشتر پسندیدم، در واقع سادگی در جایی چون دوربین خیلی کارآمد است زیرا کمی گیج زدن در این بخش می‌تواند منجر به از دست دادن صحنه‌های زیادی برای کاربر شود، پس سنس این بار به فریادمان خواهد رسید!

دقیقه ۵۰ تا ۶۰: سخت‌افزار

به بخشی رسیدیم که تفاوت‌ها تا حدی نمایان می‌شود. سامسونگ از پردازنده اختصاصی خودش یعنی اگزینوس ۷۴۲۰ بهره گرفته که دارای ۴ هسته A53 و ۴ هسته A57 است و واحد گرافیکی آن Mali T760MP8 نام دارد که در کنار ۴ گیگابایت رم، مجموعه قدرتمندی را تشکیل داده است.

از سوی دیگر اچ‌تی‌سی ۱۰ از جدیدترین پردازنده کوالکام  استفاده کرده که سازنده در آن نسبت به نسل قبلی (اسنپدراگون ۸۱۰) دقت بیشتری انجام داده و برای همین دیگر اچ‌تی‌سی ۱۰ تجربه تلخ M9 را تکرار نکرد، بلکه به سخت‌افزاری مجهز شده که یکی از بهترین‌هاست. جایی که کوالکام هم به خوبی فهمید چاره کار برای قدرت بیشتر (آن هم در وسیله‌ای چون موبایل) افزودن به تعداد هسته‌ها نیست، بلکه بهینه کردن همان هسته‌های موجود است و به همین خاطر با یک چیپست ۴ هسته‌ای وارد کارزار شد که از هسته‌های توانمند کریو بهره می‌برد و دو تای آن‌ها در فرکانس ۲.۱۵ و دو تای دیگر در فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز کار می‌کنند. واحد گرافیکی آدرنو ۵۳۰ در کنار ۴ گیگابایت رم، این بسته سخت‌افزاری را تکمیل می‌کند.

برای آنکه بهتر در جریان توان این دو گوشی قرار بگیریم، آن‌ها را در کنار یکدیگر گذاشته و چند تست مشابه سخت‌افزاری گرفتیم.

ابتدا از انتوتو بهره گرفتیم که تفاوت نسبتا زیاد در امتیازات به‌دست آمده، به‌خوبی نشان داد که اسنپدراگون در نسخه جدید تا چه حد پیشرفت کرده است.

Note-5-VS-HTC-10-(1)

در مرحله بعدی به سراغ نرم‌افزار گیک بنچ رفتیم، جایی که امتیاز تک هسته‌ای برای محصول اچ‌تی‌سی عدد بهتری را نشان داد اما در حالت چند هسته‌ای، ظاهرا تعداد بالاتر هسته‌های نوت ۵ تاثیر زیادی داشته و عدد برتر به آن تعلق گرفت.

Note-5-VS-HTC-10-(3)

آزمون آخر را هم به یک نرم‌افزار گرافیکی اختصاص دادیم و در کمال تعجب، آدرنو نتوانست بر واحد گرافیکی نوت غلبه کند، امری که می‌تواند به عدم ناسازگاری آن با دستگاه و یا نرم‌افزار تست ما برگردد و نوت ۵ امتیاز بهتری را کسب کرد.

Note-5-VS-HTC-10-(2)

البته برای آنکه در عمل هم توانایی گوشی‌ها را در این بخش بسنجیم، یک ویدئوی اختصاصی در حالت مالتی تسکینگ برای‌تان آماده کردیم که می‌توانید تجربه کار کردن با این مدل‌ها را در کم‌تر از یک دقیقه مشاهده کنید.


تجربه شخصی داور

واقعیت اینجاست که هردوی این گوشی‌ها به اندازه‌ای قوی هستند که تمام کارهای روزمره شما را به خوبی پاسخگو بوده و از سوی دیگر احساس هیچ‌گونه کمبودی در کار با آن‌ها نخواهید داشت. هر دو عالی هستند و بهتر است چندان درگیر بازی با اعداد در بنچمارک‌ها نشوید.

دقیقه ۶۰ تا ۷۰: بخش چند رسانه‌ای

وارد دقایقی می‌شویم که اچ‌تی‌سی لبخندی بر لبانش نشسته و به‌نظر می‌رسد که تاکتیک ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته است. این کمپانی که همیشه در سری وان خود به داشتن اسپیکرهای استریو و توانمند مشهور بوده، این بار دست به تغییر و تحولاتی نیز زده است تا بتواند کیفیت کار خودش را بهتر از گذشته کند، اگرچه از لحاظ ظاهری، آن جذابیت بصری گذشته را ندارد. در کل حس گوش دادن به این اسپیکرها متفاوت است و با اینکه هر کدام صدای مجزایی تولید می‌کنند، اما ترکیب خوبی را به‌وجود می‌آورند، اگرچه شما هرچقدر به گوشی نزدیک‌تر باشید و یا فاصله یک اسپیکر نسبت به دیگری بیشتر باشد، بر نحوه شنیدن‌تان از صدا موثر خواهد بود. اگر بخواهم رک بگویم، همان اسپیکرهای قبلی با آن دیزاین دوست داشتنی‌شان را بیشتر می‌پسندیدم، اگرچه این مدل فعلی هم از نظر کیفیت و بلندی برای خودش یَلی است!

Note 5 VS HTC 10 (11)

در سوی دیگر سامسونگ قرار گرفته و با داشتن تنها یک اسپیکر در پایین دستگاه، نشان می‌دهد که در این دقایق رو به تحلیل رفته و توان مقابله با حریف خودش را ندارد. البته صدای پخش شده از این تک اسپیکر مونو بالاست ولی با کیفیت اچ‌تی‌سی ۱۰ همچنان تفاوت دارد.

اما همه چیز در این بخش، صدا نیست و هنگامی که به جایی چون نمایشگر می‌رسیم، ابعاد بزرگ‌تر برای شما تجربه دلپذیرتری به‌وجود می‌آورد و همین امر سبب می‌شود تا گلکسی نوت ۵ کمی چهره هجومی‌تر به خودش بگیرد.

Note 5 VS HTC 10 (4)

شاید ضربه آخر را در همین دقایق و با مشاهده پلیر، این بار گلکسی نوت روانه دروازه اچ‌تی‌سی ۱۰ می‌کند. همان طور که اشاره کردیم، اچ‌تی‌سی برخی از سرویس‌هایش را با گوگل یکی کرده و به قول خودش، آن‌ها را بهینه نموده تا کاربر الکی از دو تا برنامه با کارایی مشابه استفاده نکند. تا اینجای کار همه چیز خوب است اما اگر وارد برنامه پخش ویدئو شوید که همان Photos است، می‌بینید که عملکرد آن نسبت به پلیر بسیاری از پرچم‌داران امروز ضعیف‌تر است. نه زوم می‌توانید بکنید و نه صدا و نور تصویر را با شورت‌کات‌های لمسی کم و زیاد نمایید. در کل انقدر ساده است که اگر من یک اچ‌تی‌سی ۱۰ داشتم، اولین کاری که می‌کردم نصب یک پلیر مجزا بود!

در سوی مقابل سامسونگ از یک پلیر خوب با رابط کاربری گویا بهره می‌گیرد و شاید معدود معایب آن را بتوان به عدم نشان دادن زیرنویس فارسی دانست.

تجربه شخصی داور

برتری در این بخش تا حد زیادی به سلیقه کاربر بستگی دارد، اگر از طرفداران پر و پا قرص گوش دادن به موسیقی و یا هر صدایی از طریق اسپیکرهای دستگاه هستید، اچ‌تی‌سی ۱۰ یک نمونه بی‌همتا برای شماست، اما اگر به تماشای فیلم و کلیپ و آن‌هم بیشتر با هدفون می‌پردازید، برتری کمی به سمت نوت خواهد چربید (به‌خاطر نمایشگر بزرگ‌تر و پلیر بهتر).

دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

به پایان مسابقه نزدیک‌تر شده‌ایم و گوشی‌ها که چهره‌شان خسته به نظر می‌رسد، توان خود را نیز رو به پایان می‌بینند و الان بهترین زمان برای سنجیدن قدرت باتری است. هر دو گوشی ما از باتری با توان ۳۰۰۰ میلی‌آمپر بهره می‌گیرند و با توجه به ابعاد بزرگ‌تر نوت و همچنین استفاده از چیپست با ساختاری قدیمی‌تر، می‌توان به راحتی برنده رقابت را در این دقایق پیش‌بینی کرد.

Note-5-VS-HTC-10-(8)

اما وقتی به چهره گوشی‌ها نگاه می‌کنیم، چیز متفاوتی را می‌بینیم، ظاهرا این مراحل برای بازیکن تایوانی ما سخت‌‌تر گذشته و نفسش به دشواری بالا می‌آید. در سوی مقابل نوت۵ کمی بشاش‌تر به‌نظر می‌رسد. خودمان دست به کار می‌شویم، ابتدا از تست باتری انتوتو استفاده می‌کنیم که امتیاز بالاتری را به نوت۵ اعطا می‌کند تا نظر ما نیز تایید شود. پس از آن شرایط کارکرد باتری‌ها را در پخش فیلم و وب‌گردی می‌سنجیم تا ثابت شود که از روی کاغذ نباید بر روی توان یک گوشی قضاوت کرد، برتری در این دقایق به طور کامل با محصول سامسونگ است!

note-5 htc-10

تجربه شخصی داور

با اینکه باورش کمی سخت به‌نظر می‌رسد اما گلکسی نوت۵ در فاکتورهای مهمی چون وب‌گردی و پخش کلیپ، بهتر عمل کرد و با آنکه نمی‌دانم برتری این بخش از توان بالای نوت است و یا ضعف اچ‌تی‌سی، اما این را می‌دانم که فبلت سامسونگ ضربه مهمی را به سمت دروازه حریفش روانه کرده است.

دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

بازی کم کم به پایان خودش می‌رسد و گلکسی نوت ۵ با یک برگ برنده دیگر وارد این بخش می‌شود. قلمی به نام S Pen که نه تنها اچ‌تی‌سی ۱۰، بلکه سایر محصولات نیز در مقابلش به سختی می‌توانند قد علم کنند و این گزینه به‌قدری خوب است که محصول تایوانی تنها محبور است به دفاع آن هم از نوع اتوبوسی روی بیاورد!

Note 5 VS HTC 10 (14)

بازیکن تایوانی در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی وارد بازار شده و نوت ۵ علاوه بر این دو ورژن، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی نیز دارد. اما در اینجا اچ‌ای‌سی ۱۰ یک ضدحمله خطرناک بر روی دروازه نوت تدارک می‌بیند و آن به علت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است، چیزی که گلکسی نوت ۵ فاقدش بوده و به همین خاطر سراسیمه روی به دفاع می‌آورد.

از نظر امکانات ارتباطی هر دو مدل در سطح بسیار بالایی قرار داشته و تقریبا به هر آن چیزی که نیاز دارید، پاسخ می‌دهند، مگر آنکه به دنبال درگاه مادون قرمز بگردید که هیچ‌کدام جوابی به این درخواست شما نمی‌دهند. ضمن آنکه سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر قرار گرفته و دارای حساسیت مناسبی برای ورود شما به دنیای اندروید است.

Note 5 VS HTC 10 (9)

برای شارژ شدن و یا اتصال به کامپیوتر، سامسونگ از همان درگاه قبلی میکرو یواس‌بی ۲ بهره می‌گیرد اما اچ‌تی‌سی به یواس‌بی تایپ C مجهز شده و با توجه به آنکه این پورت به‌زودی تبدیل به یک استاندارد تازه خواهد شد، پس می‌توان آن را یک برگ برنده قلمداد کرد.

تجربه شخصی داور

قلم نوت را دوست دارم، حتی اگر آن را برعکس درون دستگاه گذاشته و گیر کند! البته وجود این قلم نشان از ضعف محصول اچ‌تی‌سی نیست چون یک قابلیت ویژه برای فرزند سامسونگ بوده و اکثر مدل‌های بازار فاقد آن هستند. از طرف دیگر عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی یک نکته منفی برای نوت ۵ قلمداد می‌شود، امری که بی‌تردید در سری جدید این محصولات که تا دو هفته دیگر معرفی می‌شود، وجود نخواهد داشت.

وقت اضافه: قیمت

تقریبا بازی تمام شده و همه تماشاچیان منتظر شنیدن صدای سوت داور هستند. در این فرصت کوتاه ما هم به سراغ قیمت گوشی‌ها در بازار می‌رویم تا ببینیم که همنشینی با هر کدام، چقدر هزینه بر روی دست‌مان خواهد گذاشت. بهای گلکسی نوت ۵ در بازار نزدیک به ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان (برای نسخه ۳۲ گیگابایت) بوده و این عدد برای اچ‌تی‌سی ۱۰ با توجه به آنکه محصول جدیدتری هم است، تا ۲ میلیون تومان بالا می‌رود تا بفهمیم که زندگی با این تایوانی، خرج بیشتری برای‌مان خواهد داشت.

Note 5 VS HTC 10 (5)

پس از دمیده شدن سوت پایان مسابقه توسط داور، هر دو تیم راهی رختکن شده و خود را برای مسابقه بعدی آماده خواهند کرد. هر دو گوشی تلاش بسیاری داشتند و موقعیت‌های زیادی نیز بوجود آوردند، پس برای نگاهی کلی به این موقعیت‌ها و صحنه‌های حساس بازی به صورت آهسته با ما همراه باشید.

banner-charkhan-2

موقعیت‌هایی که گلکسی نوت ۵ بر روی دروازه اچ‌تی‌سی ۱۰ ایجاد کرد

  • طراحی با حاشیه‌های کم و ضخامت نازک
  • وجود قلم S Pen با قابلیت‌های فراوان
  • رابط کابری رنگارنگ با امکانات زیاد
  • خوانایی بهتر نمایشگر در زیر نور آفتاب
  • دوربین فیلم‌برداری با رزولوشن‌های متنوع‌تر
  • باتری با توان و عملکرد بهتر
  • پلیر پیشرفته‌تر برای پخش ویدئو
  • قیمت پایین‌تر در بازار

موقعیت‌هایی که اچ‌تی‌سی ۱۰ بر روی دروازه گلکسی نوت ۵ ایجاد کرد

  • دکمه پاور با سطح تماس مناسب
  • دوبین عکاسی با گشودگی دیافراگم و اندازه پیکسل بزرگ‌تر
  • دوربین سلفی با لرزش‌گیر اپتیکال
  • وجود دو فلاش ال‌ای‌دی
  • اسپیکرهای استریو با صدای رسا
  • استفاده از یواس‌بی تایپ C
  • وجود درگاه حافظه جانبی
  • سخت‌افزار به‌روزتر

حال شما تصمیم بگیرید که در این مبارزه هیجان انگیز، کدام مدل بر دیگری برتری داشته و آن را پیروز رقابت می‌دانید؟ حتی اگر در این باره تردید دارید، می‌توانید رای به تساوی گوشی‌ها بدهید!


 

[totalpoll id=”129765″]

108 در مورد “مقایسه سامسونگ گلکسی نوت ۵ با اچ‌تی‌سی ۱۰: آمیخته به فلز و شیشه”

  1. خییییلی متنت عالی بود و بین سایت هایی پرادعای آی تی بهترین مقایسه رو داشتی. واقعاً ممنون از وقتی که گذاشتی و من متن رو با لذت تا انتها خوندم. من خودم طرفدار همیشگی اچ تی سی بودم اما اینطور که بوش میاد باید کمی تغییر نظر بدم

  2. علی کاشانی

    جالبترین نکته برای من این بود با توجه ب اندازه بزرگ صفحه و قدیمیتر بودن تقریبی نوت ۵ نسبت ب اچ تی سی اما اجزای نوت چنان باهم مچ شده اند ک باطری کمتری مصرف میکنند ک این خودش یه معجزست.
    اما نمیشه از دوربین سلفی واسپیکرهای اچ تی سی هم براحتی گذشت همونطور ک از قلم نوت رو نمیشه نادیده گرفت.اما بطور کل من از وقتی ک گوشی با صفحه بزرگ گرفتم نمیتونم ب کوچکتر راضی شم چون راحتی کامل فیلم دیدن و وب گردی رو بدنبال داره.
    نظر من در مجموع برتری ۵۵ ب ۴۵ درصدیه نوت ۵ در مقابل اچ تی سی است.

  3. دوستان ی سوال خواهشن نوت ۵ من از دستم روی سرامیک افتاده .خاموش شود .محافظ صفحه ترک برداشت ولی صفحش آسیب ندیده .ولی هر کاری میکنم روشن نمیشه چراغش روشن میشه ولی روشن نمیشه چکار کنم خواهش یکی جواب بدهد

    1. علی کاشانی

      متاسفانه ب احتمال زیاد با اینکه صفحه نشکسته ممکنه سوخته باشه.(به شخصه امیدوارم حدسم اشتباه باشه )اما بهترین کار واسه دراومدن از سردرگمی بردن ب نمایندگی یا یه تعمیرگاه مطمئنه ک جواب قطعی ب شما بدن.
      بازم درمورد نوت ۵ اگه سوالی بود در خدمتم.

  4. از خاص بودن و شیک بودن گوشی اچ تی سی که بگذریم من نوت ۵ رو بیشتر دوست دارم به خاطر قلم و صفحه نمایش زیباش.کلا یکی از بهترین سری گوشی های ساخت سامسونگ همین سری نوت هست

  5. کاپی که توش اچ تی سی ۱۰ حذف بشه باید گل گرفته بشه. وقتی ۱۰ بالاترین امتیاز رو از کاربران بین گوشیهای ۲۰۱۶ میگیره در فون آرنا بعد اینجا از نوت۵ شکست میخوره باید به عقل ایرانیا شک کرد

  6. نوت ۵ یه گوشی عالیه که از همه لحاظ خیلی قویه … فقط افت قیمتش برای صاحبش میشه یک ضعف محسوب بشه …

  7. آش هن سوزی نیست

    آقای داور نقداتون درمورد۱۰ قبول ندارم یه محصولی از گذشته بیاد بامحصول روز اونم بگید بهتره cpuبهتر وgpuبهتر امسالش آدرنو۵۳۰رقیب نداره چطور سال قبل بهتر از این میشه برسیم به دوربین خودتون میبینید متعصبین عزیز امسال ۱۰دوربینش بهتره من هیچکدومو ندارم ولی چشم بسته حرف نمیزنم اونم از صداش انقدر خودتونو قرق فقط سامسونگ نکنید من نمیگم بد ولی چیزی نیستکه همه عمرتون بجسبید بهش برسیم به کیفیت ساخت و جنس بدنه خوب حرفی نمیمونه فلز کجاو شیشه کجا

  8. چه بحثیه ولی چیزیکه من دیدم سخت افزار بروزتر دوربین هردوتاش سبک بود رابط جنس بدنه مقاومت حداقل برای من خیلی مهم خشنم htc10 رای دادم اختلاف زیاد نیست ولی جنس بدنه مقاومت خیلی معیار مهمیه برام و اینکه روشنایی و رنگو لعاب صفحه نوت تجربه استفاده از این نوع پنلهارو دارم چشممو اذیت میکرد نتونستم هماهنگ بشم lcdرو بعداون تجربه ترجیح دادم ولی خوشم اومد فعلا تعداد رای دهنده های این دوتا خیلی زیاد شدن

  9. بدون شک نوت ۵ برنده است زیرا قلم کاربردی که داره که در هیچ گوشی دیگری با این دقت یافت نمی شه میتوان انرا پیروز میدان دانست.

  10. با تمام احترامی که برای طرفدارها سامسونگ قائل هستم HTC10هم چیزی از نوت سامسونگ کم نداره به نظر من تساوی عادلانه ترین نتیجه برای این مبارزه است

  11. نیما ربیعی

    کی گفته نوت ۵ قیمتش ۱/۷۰۰/۰۰۰ تومنه؟؟؟ دیجیکالا داره ۲/۰۱۰/۰۰۰ میده….!!!!!!
    از نظر من قلم نوت باعث شده با یک گوشی کم رقیب یا شایدم بی رقیب طرف باشیم..
    باتری قوی تر نسبت به اچ تی سی هم خیلی تاثیر گزاره
    دیزاینشم از نظر من شکیل تره (استفاده از شیشه و فلز) و باریک بودنش..
    گوشی فقط نوکیا (انصافا تو کیفیت و عمر مفید حتی اپل هم پیش نوکیا حرفی برای گفتن نداره)

  12. خکب دیگه حرفی برای زدن نیست.این همه خوبی محاله.البته اینم بگم که اچ تی سی هم دست کمی از سامسونگ نداره ولی سامسونگ خییییلی خفنه.خخخخییییلللیی

  13. دوستان تعصبی کار نکنید به حق رای بدید حالا چون سامسونگ دوس داری یا اچ تی سی دلیل نمیشه بهش رای بدی همه شواهد رو بذارید کنار هم و به درستی رای بدید من که مساوی رو زدم به امید رقابتی سالم

  14. بیاین درست فکر کنیم،در حالی که سامسونگ داره از فروش بالای note 5 و s7 لذت میبره،اچ تی سی داره به خاطر فروش کم htc 10 ورشکست می شه.

  15. به نظر من بستگی داره که مصرف کننده کدام یک از آپشن های گوشی واسش مهمتر باشه مثلا من معتقدم واسه گیم نوت بهتره و لذت گیم کردن با سامسونگ بیشتره .

  16. اچ تی سی افت زیادی داشته تو این چند وقته منم رای رو به نوت۵ میدم با این حال که محصول سال پیشه ولی همچنان زیبا و قدرتمنده

  17. کلا بنظرم htc 10 شما فیک بوده
    پردازشگر بسیار قوی تر هست چه cpu چه gpu پگدوربین بهترینه دیزاین htc بدنه htc رابط کاربری htc
    من داوری این مرحله رو معتبر نمیدونم

    1. درست نه فقط اینجا تو هررقابتی که ببینید یه طرف سامسونگ باشه به همون طرف میرن چون خودشونم سامسونگ دارن نمیتونن انتخاب خودشونو نقد کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH