مقایسه سامسونگ گلکسی S7 Edge با هواوی P9 پلاس: من قهرمانم!

سرانجام به روزی رسیدیم که هم در آن نفسی به آسودگی می‌کشیم و هم با چشمانی اشک‌بار به مانیتور می‌نگریم. آسوده‌ایم چون سرانجام فینال رقابتی را برگزار می‌کنیم که علی‌رغم سختی‌ها و دشواری‌هایی که داشت، به سلامت به بخش پایانی‌اش رسید و ناراحتیم چون تا سال دیگر که شاهد چنین مسابقات یونیک و جذابی باشیم، بایستی صبر پیشه سازیم و ببینیم تولید کنندگان مختلف، چه برنامه‌هایی برای به بازار فرستادن پرچم‌داران آینده‌شان دارند.

حال اجازه دهید که اشک‌هایمان را پاک کرده و به قضاوت مسابقه فینال بپردازیم، رقابتی که بین دو گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge و هواوی P9 Plus برگزار می‌شود. در ابتدا رقابت‌هایی که این دو مدل تا به امروز برگزار کرده و به فینال رسیده‌اند را با یکدگر مرور کوتاهی می‌کنیم.

آنچه گذشت: سامسونگ گلکسی S7 Edge

گوشی محبوب سامسونگ در گروه D رقابت‌ها و با سه مدل سونی اکسپریا Z5 پریمیوم، هواوی میت ۸ و ایسوس ذن‌فون زوم هم‌گروه بود که توانست با ۳ پیروزی متوالی و تکیه بر صدر به دور حذفی صعود کند. در نخستین بازی دور دوم، محصول سامسونگ مسابقه نسبتا ساده‌ای داشت و توانست به‌راحتی از سد شیائومی Mi5 عبور کند و به رقابت با مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL، یکی از موفق‌ترین مدل‌های این دوره برود.

P9 Plus VS S7 Edge (1)

اما گوشی یانکی‌ها با آنکه رقابت بسیار تنگاتنگی را در مرحله نیمه‌نهایی با نماینده سامسونگ برگزار کرد، باز نتوانست از سد نماینده کره‌ای بگذرد تا گلکسی S7 Edge پای به فینال آی‌تی‌رسان کاپ بگذارد.

آنچه گذشت: هواوی P9 Plus

محصول پر قدرت هواوی در گروه A با سه گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۵، اچ‌تی‌سی ۱۰ و سونی اکسپریا ایکس هم‌گروه بود و از همان ابتدا رقابت‌های نزدیکی را رقم زد. این اسمارت‌فون چینی توانست با وجود غول‌هایی که در گروهش حضور داشتند، به عنوان برترین مدل راهی دور بعدی شود.

در نخستین رقابت حذفی، به مصاف محصول معروف سیب نشان یعنی اپل آی‌فون ۶S پلاس رفت تا دو گوشی که از فناوری فورس تاچ یا تاچ سه‌بعدی استفاده می‌کردند و نشان پلاس نیز در جلوی نام‌شان درج شده بود، یک مبارزه نفس‌گیر را آغاز کنند. فکر می‌کنید کدام مدل پیروز شد؟! خب شاید سوال کمی احمقانه باشد چون اگر گوشی هواوی نبرده بود که الان به فینال نمی‌رسید! پس از آن هم در نیمه نهایی و یک رقابت بسیار نزدیک و اختلاف تنها چند رای، توانست تا ال‌جی G5 را از گردونه رقابت‌ها حذف کرده و پای به دیدار نهایی بگذارد.

P9 Plus VS S7 Edge (4)

حال می‌خواهیم این رقابت جذاب و نفس گیر که پایانی بر آی‌تی‌رسان کاپ ۲۰۱۶ است، برای‌تان به قضاوت بنشینیم تا ببینیم سرانجام کدام محصول بر جایگاه نخست این مسابقات تکیه خواهد زد. به یاد داشته باشید تا ۳ روز فرصت دارید که در نظرسنجی پایان مسابقه شرکت کرده و پیروز نهایی را تعیین کنید.

۱۰ دقیقه نخست: طراحی

آیا می‌دانید اصلی‌ترین عامل در بزرگ‌تر شدن یک گوشی چیست؟ اگر به گذشته بازگردیم، عوامل زیادتری وجود داشت. یک مدل صفحه کلید کامل داشت و دیگری مدل کشویی یا تاشو بود. در واقع تنوع طراحی سبب می‌شد تا عوامل زیادی در سایز یک مدل دخیل باشند، اما با ظهور گوشی‌های تمام لمسی و فراگیر شدن آن‌ها در بازار، عامل اصلی را می‌توان اندازه نمایشگر دانست، جایی که بیشترین حجم از فضای مفید را اشغال کرده و اصلی‌ترین راه ارتباطی هر کاربر با اسمارت فون خود است.

در این بخش، هر دو گوشی دارای نمایشگر ۵.۵ اینچی هستند، پس عامل اصلی یکسان بوده و بایستی برتری را از آن مدلی بدانیم که توانسته باشد چنین حجمی را در ابعاد بهتری جا سازی کند. با نگاه به طول و عرض، متوجه می‌شویم که محصول سامسونگ، برتری نسبتا زیادی دارد، به‌خصوص در عرض دستگاه که به دلیل خمیده بودن نمایشگر و حذف حاشیه دور آن، هم خوش دست‌تر بوده و هم طراحی جذاب‌تری دارد.

P9 Plus VS S7 Edge (21)

از سوی دیگر هواوی تلاش کرده تا با کم کردن ضخامت، حداقل یک برتری کوچک را بر حریفش ایجاد کند. ضخامت ۷.۷ میلی‌متری در مقابل عدد ۷، باعث می‌شود تا محصول هواوی کمی ظریف‌تر دیده شود. ضمن اینکه لنز دوربین هیچ‌گونه برآمدگی ندارد که این امر خودش یک شاهکار در طراحی محسوب می‌شود.

هواوی تمام دکمه‌های محصول خودش را در سمت راست قرار داده و تلاش کرده تا با برجسته ساختن سطح کلید پاور، آن را از کلید یک‌پارچه صدا جدا کند که تا حد زیادی هم این روش جواب داده و کم‌تر پیش می‌آید که شما دچار اشتباه شوید. اما سامسونگ سوئیچ خطا را از همان ابتدا بسته و با منتقل کردن کلیدهای صدا به سمت چپ، عملا سبب می‌شود تا شما دکمه پاور را با ولوم اشتباه نگیرید.

P9 Plus VS S7 Edge (10)

علاوه بر این‌ها، سامسونگ همچنان از کلید فیزیکی مخصوص خودش در زیر نمایشگر بهره برده و دو دکمه لمسی بازگشت و مالتی تسکینگ در دو سمت آن حضور دارند. هواوی هم فقط برای خالی نبودن عریضه، لوگوی خودش را در این قسمت کار گذاشته است!

البته تا اینجای مسابقات، هر کدام از گوشی‌ها ۴ بار در قسمت طراحی به‌صورت کامل به شما معرفی شدند و بهتر است که بیش از این تکرار مکررات نداشته و سریع‌تر وارد دقایق جذاب بعدی شویم.

نظر کارشناسی داور

وقتی که دو گوشی را در دست گرفتم، احساس کردم که دو قهرمان در دستانم قرار دارند. در واقع کیفیت ساخت، استایل وبه نوعی پریمیوم بودن دستگاه‌ها، به‌خوبی ثابت می‌کرد که با محصولاتی عالی روبه‌رو هستم.

گوشی سامسونگ به دلیل قوس نمایشگر و همچنین عرض کم‌تر، بهتر در دست قرار می‌گرفت و از طرفی محصول هواوی باریک‌تر بود. اما در کل طراحی S7 Edge با توجه به حاشیه‌های کم‌تر (در بالا و پایین)، قوس زیبای نمایشگر و وجود کلید فیزیکی در جلو، نه تنها خاص‌تر از نماینده هواوی است، بلکه نسبت به تمام گوشی‌های بازار نیز می‌توان آن را یونیک دانست.

دقیقه ۱۰ تا ۲۰: کیفیت ساخت

وقتی که با هر کدام از گوشی‌ها شروع به کار می‌کنید، حتی اگر اسم دقیق و یا سازنده‌شان را هم ندانید، در همان لحظات اولیه متوجه خواهید شد که با یک مدل پرچم‌دار و بالارده روبه‌رو هستید. کیفیت ساخت در هر دو گوشی بسیار بالاست و به‌سختی می‌توان نقصی را به آن‌ها وارد کرد.

P9 Plus VS S7 Edge (8)

سامسونگ اولویت اصلی خودش را به شیشه داده است، سطح جلو و پشت با گوریلا گلس نسخه ۴ پوشانده شده و یک فریم فلزی، رابط این دو بخش است. در طرف مقابل، هواوی بخش پشتی را از فلزی خوش ساخت و زیبا انتخاب کرده که در بالا به نواری شیشه‌ای منتهی می‌شود، جایی که دو لنز دوربین در آن جای خوش کرده‌اند.

از نظر وزنی، ظاهرا سامسونگ رژیم سفت و سخت‌تری برای فرزندش در نظر گرفته و سبب شده تا وزن آن به ۱۵۷ گرم برسد، در صورتی‌که اسمارت فون هواوی با آن اندام فلزی و خوش تراشش، ۱۶۲ گرم دارد.

نظر کارشناسی داور

انتخاب بین این دو گوشی در بخش کیفیت ساخت واقعا سخت است. هر دو در ماکسیمم کیفیت قرار داشته و از به‌دست گرفتن آن‌ها لذت خواهید برد. البته محصول سامسونگ در پشت کمی استعداد بیشتری در جذب اثر انگشت و لک دارد، این مورد در محصول هواوی کم‌تر است اما به خاطر سطح براق فلز مورد استفاده، پتانسیل خوبی از خودش نشان می‌دهد!

دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

به یکی از بخش‌هایی وارد می‌شویم که رقابت در اوج قرار دارد؛ جایی که هر دو پرچم‌دار از نمایشگر ۵.۵ اینچی و بسیار با کیفیتی بهره می‌برند. در یک سوی سامسونگ با استفاده از پنل Super AMOLED و وضوح تصویر QHD به شما چشمک می‌زند و در سمت دیگر هواوی از وضوح فول اچ‌دی اما با همین فناوری ساخت بهره گرفته است تا رقابت تنگاتنگ‌تر شود. در این بخش به‌نظر می‌رسد که چگالی پیکسلی بالاتر برای محصول سامسونگ، بتواند یک برتری برای آن تلقی شود، جایی که عدد ۵۳۴ در برابر ۴۰۱، رقم بالاتری است اما ما می‌گوییم این برتری تنها یک حرکت نمادین است، درست مثل روپایی زدن وسط زمین و هیچ حاصلی به‌جز به وجد آوردن تماشاگران نخواهد داشت.

اما ظاهرا سامسونگ دست بردار نیست و در مرحله بعدی با رونمایی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن، یک موقعیت جدی بر روی دروازه هواوی ایجاد می‌کند، اما ناگهان در دام یک ضدحمله خطرناک می‌افتد، چرا که P9 پلاس از فناوری تاچ سه‌بعدی بهره می‌گیرد، به همین خاطر گوشی توانایی تشخیص میزان فشار بر روی نمایشگر را در برخی از برنامه‌ها (همچون گالری) داشته و بدین خاطر یک قابلیت ویژه در اختیارتان می‌گذارد.

برای آنکه بتوانید کیفیت نمایشگر این دو مدل را بهتر با هم مقایسه کنید، آن‌ها را در کنار یکدیگر گذاشته و برایتان تصاویری را شکار کردیم (گوشی سمت راست S7 Edge‌ است).

P9 Plus VS S7 Edge (24) P9 Plus VS S7 Edge (23) P9 Plus VS S7 Edge (22)

اگر به چهره هر دو گوشی در زیر آفتاب سوزان تابستان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که محصول سامسونگ لبخند عمیق‌تری بر لب داشته و با آنکه خوانایی هر دو قابل قبول است اما S7 Edge کمی بهتر عمل کرده است.

P9 Plus VS S7 Edge (20)

نظر کارشناسی داور

عالی! همیشه نمایشگرهای AMOLED را دوست داشتم، حتی زمانی که رنگ‌های غلیظ‌شان چشم را اشباع می‌کرد و یا وقتی‌که بر روی یک نمایشگر ۵۵ اینچی خمیده آن را می‌دیدم. مشکی عمیق با رنگ‌های خالص، هر تصویری را زیبا نشان می‌دهد. از آنجایی هم که دو گوشی ما فینالیست مسابقات هستند، قاعدتا در اوج قرار دارند. در یک سو گلکسی S7 Edge با انحنای زیبا در دو طرف خودنمایی می‌کند و در سمت دیگر P9 پلاس با توانایی تاچ سه‌بعدی‌اش، یک ارزش افزوده را در این بخش به ارمغان می‌آورد. در واقع تفاوت اصلی این دستگاه با P9 (بدون پلاس) در سایز نمایشگر، فناوری ساخت و تاچ سه‌بعدی است که در هر سه فاکتور، برتر از P9 بوده و به‌همین خاطر، گوشی هواوی را شایسته حضور در فینال مسابقات کرده است.

دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری

رابط کاربری یکی از بخش‌هایی است که سلیقه کاربر نقش زیادی در آن دارد. در واقع اگر این سلیقه نبود، شاید کسی نکسوس با اندروید خام را نمی‌خرید و به همین خاطر نمی‌توان یک سازنده را برتر مطلق دانست، اما قاعدتا هرچه یک کمپانی بر بهینه سازی این رابط کاربری تمرکز بیشتری داشته باشد، احتمال جلب نظر کاربران بیشتر است.

P9 Plus VS S7 Edge (19)

به همین علت هواوی سعی کرده برای دوست‌دارانش کم نگذارد و نوآوری‌هایی که در طراحی رابط کاربری‌اش به خرج داده، نظر بسیاری از منتقدان را به خودش جلب کرده است. البته هنوز هم بسیاری از افراد بر این باور هستند که هواوی، رابط کاربری‌اش را شبیه به اپل طراحی کرده و به خصوص در منوی تنظیمات، این امر به وضوح قابل مشاهده است. قابلیت‌هایی که در صفحه قفل در نظر گرفته شده، به شما این امکان را می‌دهد که بدون باز کردن صفحه نمایش، از امکاناتی مانند چراغ قوه، ماشین حساب و ضبط کننده صدا استفاده کنید. اگر صفحه نمایش ۵.۵ اینچی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید صفحه را به اندازه کوچک‌تری در بیاورید و به راحتی با یک دست از آن استفاده نمایید. گرفتن اسکرین شات به وسیله دو بار ضربه زدن با پشت انگشت، فیلم برداری از صفحه نمایش و تقسیم نمایشگر برای انجام دو کار به صورت همزمان، تنها بخشی از قابلیت‌های رابط کاربری جالب هواوی است که نسل به نسل شاهد بهبود آن هستیم.

p9-plus-18

در سوی دیگر، گلکسی S7 Edge با تاچ ویز مشهور قرار گرفته که در طی این سال‌ها، فراز و نشیب زیادی را تحمل کرده اما در کل یک رابط کاربری موفق بوده است. اگر با نسل پیشین گلکسی کار کرده باشید، متوجه می‌شوید آن‌چنان تغییر و تحول زیادی بر روی این نسخه تاچ ویز به وجود نیامده و سامسونگ تنها به رفع مشکلات قبلی و تکمیل کردن این رابط بسنده کرده است. اینترفیس استفاده شده بر روی گلکسی S7 Edge رابطی گرافیکی و پر از افکت‌های مختلف است. با هیچ‌گونه لگ و کندی در حین کار کردن با این رابط کاربری مواجه نخواهید شد. همچنین همه چیز در عین حرفه‌ای بودن به سادگی در دسترس است. این رابط کاربری همراه با اندروید ۶.۰.۱ تجربه کاری مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برنامه‌هایی مانند S health، S voice و Samsung Gear به طور پیش‌فرض بر روی این گوشی موجود بوده و هر کدام کارایی خاص خودشان را دارند. بخش خاصی برای انتخاب و دانلود تم‌های مختلف برای گلکسی وجود دارد که می‌تواند ظاهر رابط کاربری را تغییر دهد. همچنین ویژگی خاص Floating Window برای کوچک کردن پنجره برنامه و کار کردن با برنامه‌های دیگر در همان زمان تعبیه شده است. بخش خاصی به نام Game Launcher موجود است که مسئولیت مدیریت بازی‌های موجود بر روی گوشی را دارد. در این قسمت شما می‌توانید انرژی مصرفی هنگام بازی را با کاهش رزولوشن و یا نرخ فریم بهینه نمایید.

s7-1

نظر کارشناسی داور

بایستی اذعان کرد که هر دو گوشی در بخش رابط کاربری، یکی از به بلوغ رسیده‌ترین‌ها هستند و در حال حاضر از اندروید نسخه ۶ مارشمالو بهره می‌گیرند. شاید سامسونگ تجربه بیشتری داشته باشد اما هواوی نشان داده که از شتاب مناسبی برای رسیدن به نتیجه مطلوب برخوردار بوده و نمی‌توان به این خاطر قضاوت کرد. پس من هم این بخش را بیشتر از همه به سلیقه خود کاربران واگذار می‌کنم و رای به خوب بودن هر دو می‌دهم؛ اگرچه در اعماق وجودم کمی برای آپدیت شدن سریع و طولانی مدت محصول هواوی ترس دارم!

دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت‌افزار

یکی دیگر از بخش‌های جذاب این مبارزه نفس گیر، مربوط به سخت‌افزار است. هواوی و سامسونگ، تنها سازندگان گوشی‌های اندرویدی هستند که از چیپست مخصوص به خودشان بر روی اسمارت‌فون‌هایشان بهره می‌گیرند و به همین دلیل، این بخش می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

P9 Plus VS S7 Edge (31)

ابتدا نگاهی به محصول چینی‌ها می‌اندازیم که دارای چیپستی با نام Kirin 955 است و از چهار هسته Cortex-A72 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر Cortex-A53  با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است. Mali-T880، وظیفه پردازش‌های گرافیکی دستگاه را به دوش می‌کشد. به این مجموعه، می‌توانید ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت هم حافظه داخلی اضافه کنید که پک سخت افزاری P9 پلاس را کامل می‌سازند.

در سوی مقابل، سامسونگ از دو بسته سخت‌افزاری استفاده کرده که برای کشور ما، چیپست اختصاصی خودش یعنی اگزینوس را ارایه داده است. این محصول از یک پردازنده ۸ هسته‌ای که ۴ هسته با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز و ۴ هسته دیگر با ۱.۶ گیگاهرتز پردازش را انجام می‌دهند، تشکیل شده است. این پردازنده بر روی چیپست اختصاصی کمپانی سامسونگ که با نام Exynos شناخته می‌شود، سوار شده است. مسئولیت بخش گرافیکی این دستگاه را Mali-T880 MP12 به عهده دارد. همچنین حافظه رم ۴ گیگابایتی، مدیریت برنامه‌ها را در گلکسی انجام می‌دهد. سامسونگ بر روی این نوع پردازنده از دو نوع معماری بهره گرفته که یکی Mangoose نام داشته که اختصاصی و ساخته سامسونگ بوده و دیگری Cortex-A53 است.

برای آنکه با توانایی گوشی‌ها بیشتر آشنا شویم، آن‌ها را به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان دعوت کردیم تا در آخرین نبرد در رینگ خونین ما، مقابل یکدیگر به مبارزه بپردازند. اما اجازه دهید در ابتدا سرعت بوت شدن این گوشی‌ها را در یک ویدئوی اختصاصی به شما نشان دهیم.


در گام نخست از برنامه ساده اما کاربردی بنچمارک پی بهره گرفتیم که هرچه سرعت گوشی‌ها در محاسبه این عدد بالاتر باشد (عدد کم‌تر)، نشان از عملکرد بهتر هسته‌های پردازشی دارد.

P9 Plus VS S7 Edge (26)

بخش دوم مربوط به نرم‌افزار معتبر انتوتو است که در بخش‌های گوناگونی، توانایی گوشی‌ها را به چالش می‌کشد. سامسونگ در این قسمت توانست انتقام خوبی از محصول هواوی بگیرد.

P9 Plus VS S7 Edge (27)

در گام سوم به سراغ گیک بنچ رفتیم، جایی که عملکرد هر دو محصول تا حد زیادی نزدیک به یکدیگر قرار داشت.

P9 Plus VS S7 Edge (28)

آخرین گام هم به بونسای و سنجش عملکرد گرافیکی آن‌ها اختصاص داشت و از آنجایی که هر دو از واحد گرافیکی مشابهی بهره می‌گیرند، پس به‌دست آوردن امتیازات نزدیک، چندان هم دور از ذهن نیست!

P9 Plus VS S7 Edge (29)

نظر کارشناسی داور

این دو گوشی به قدری قوی هستند که خیلی سخت بتوان یکی را بر دیگری برتری داد. در واقع هر دو به قدرتمندترین چیپست سازنده‌شان مجهز شده و به همین دلیل به خوبی از پس اجرای تمام بازی‌ها و برنامه‌های روز برمی‌آیند و تردیدی نداشته باشید که از این قسمت، هیچ‌کس شکایتی از این گوشی‌ها نخواهد داشت چرا که به نوعی،‌ از نیاز روزمره شما چند گامی فراتر هستند. بازی کردن ما با این دو سوپر فون را در پایین به تماشا بنشینید.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

به بخشی رسیدیم که این روزها، تبدیل به یکی از محل‌های اصلی مناقشه بین گوشی‌ها شده است. از دوربین هواوی P9 پلاس شروع می‌کنیم، جایی که دو لنز در محفظه‌ای مشکی رنگ و بالای دستگاه جای خوش کرده است. به این نکته بایستی اشاره می‌کنیم که هیچ کدام از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی هواوی حتی ۱ میلی‌متر هم از بدنه بیرون نزده‌اند. یکی از دو دوربین، تصاویر را به صورت سیاه سفید به ثبت می‌رساند و دیگری به طور عادی عکاسی می‌کند. تصویر نهایی، ترکیبی خواهد بود از این دو عکس که به صورت کاملا واضح و با جزئیات بالا، به همراه عمق رنگی مناسب، یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را برای شما رقم خواهد زد. علاوه بر این، دوربین به سنسور مونوکروم مجهز شده که به شما این قابلیت را می‌دهد که در هنگام عکاسی در شب یا محیط‌های کم نور، بتوانید تصویر بهتری را بگیرید. همکاری هواوی و شرکت آلمانی لایکا، به طراحی و ساخت دو دوربین فوق‌العاده با امکانات زیاد ختم شده و لایکا توانسته کاری بکند که (به خصوص در بخش نرم افزاری) دوربین P9 پلاس، یکی از برترین‌ها در بین اسمارت‌فون‌های روز دنیا باشد.

P9 Plus VS S7 Edge (17)

در سوی دیگر، S7 Edge‌ و سامسونگ با کوله‌باری از تجربه قرار دارند. دوربین این گوشی از رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل با گشادگی دریچه دیافراگم f/1.7 و اندازه سنسور ۲۲ میلی‌متر برخوردار است که لنز آن کمی بیرون زدگی از قاب نیز دارد. این مقدار از دیافراگم کمک به‌سزایی در جذب نور در محیط‌های تاریک می‌کند. همچنین یک فلاش تک رنگ LED کنار این دوربین حضور دارد و مشخص نیست سامسونگ چرا به استفاده از حداقل دو دیود نوری رضایت نمی‌دهد.

در بخش سلفی، هواوی از یک نمونه ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۱.۹ بهره گرفته و محصول سامسونگ، ۵ مگاپیکسلی اما با گشودگی دیافراگم ۱.۷ است و به همین دلیل، شرایط بهتری در محیط‌های کم نور خواهد داشت.

برای مقایسه بهتر کیفیت دوربین‌ها، بهترین چیز مقایسه نمونه‌های گرفته شده با آن‌هاست تا در شرایط برابر بتوانیم کیفیت‌شان را به تماشا بنشینیم.

P9 Plus VS S7 Edge (7) P9 Plus VS S7 Edge (2) P9 Plus VS S7 Edge (1) P9 Plus VS S7 Edge (3) P9 Plus VS S7 Edge (4) P9 Plus VS S7 Edge (5) P9 Plus VS S7 Edge (6)

P9 Plus VS S7 Edge (3)
در محیط تاریک بدون فلش
P9 Plus VS S7 Edge (2)
در محیط تاریک با فلش

S7 Edge VS P9 Plus

در قسمت فیلم‌برداری، حداقل بر روی کاغذ برتری با محصول سامسونگ است،‌ جایی که P9 پلاس از وضوح تصویر فول اچ‌دی فراتر نمی‌رود و ظاهرا اعتقاد سازنده، همچون بخش نمایشگر، تنها بر روی ۱۰۸۰p قرار دارد اما گلکسی S7 Edge تا ۴K هم می‌گیرد و تنوع رزولوشن بیشتری هم دارد. در ویدئوی زیر، هم‌زمان با گوشی‌ها فیلم‌برداری کردیم و می‌توانید خودتان درباره کیفیت آن‌ها قضاوت کنید.


نظر کارشناسی داور

همچون قسمت‌های گذشته همچنان باید بگویم که هر دو گوشی از بهترین‌ها هستند. محصول سامسونگ به علت f/1.7 یک محصول اعجوب انگیز در تاریکی است و از سوی دیگر P9 پلاس رنگ‌ها را به صورت طبیعی و با سرعتی بالا ثبت می‌کند. در واقع انقدر هر دو خوب هستند که خیلی سخت بتوان یک مدل را برتر دانست و برای همین سوژه‌های زیادی را برایتان عکاسی کردیم تا محصول برتر را با توجه به سلیقه‌تان انتخاب کنید.

دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چند رسانه‌ای

توانایی گوشی‌ها در این قسمت به ۳ عامل وابسته است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نمایشگر دانست، جایی که دو دستگاه عملکرد درخشانی را از خود نشان می‌دهند و با استفاده از مانیتور پهناور با فناوری AMOLED، رسما برای کاربر جای هیچ‌گونه شکایتی را باقی نمی‌گذارند، اما گوشی سامسونگ به دلیل دو انحنای زیبا در بالا و پایین، یک لذت اضافه نیز شما را مهمان می‌کند!

P9 Plus VS S7 Edge (25)

اما وقتی به بخش دوم یعنی اسپیکر می‌رسیم، بایستی مهمانی را فراموش کنید چراکه تک اسپیکر مونو در S7 Edge در مقابل نماینده هواوی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. صدای خروجی توسط بلندگوهای هواوی P9 پلاس، به دو حالت تقسیم می‌شود. در صورتی‌که گوشی را به صورت عمودی نگه دارید، صدا به حالت مونو پخش خواهد شد و در زمانی که گوشی را بچرخانید و آن را در حالت افقی در دست بگیرید، صدا به شکل استریو منتشر می‌شود. همچنین در حالت پرتره، می‌توان صدای بلندگوی بالا را روی پخش تریبل و بلندگوی پایین را روی پخش بیس تنظیم کرد. کیفیت صدای هدفون در هر دو مدل دلپذیر است و فقط برای گوشی هواوی بهتر است که از یک هدفون مجزا بهره بگیرید تا کیفیت آن را بهتر بتوانید درک نمایید.

در قسمت سوم که به اندازه دو بخش دیگر اهمیت ندارد، پلیرها نقش ایفا می‌کنند که هر دو سازنده از توانایی قابل قبولی بر روی محصولات‌شان بهره گرفته‌اند. اگرچه با وجود ده‌ها مدل پلیر رنگارنگ در دنیای مارکت اندروید، هیچ غصه‌ای جهت پلیر ضعیف یا مغایر باب میل‌تان نخواهید داشت.

نظر کارشناسی داور

به طور حتم نمایشگر مهم‌ترین نقش را در این بخش دارد که هر دو گوشی از آن سرافراز بیرون می‌آیند، اگرچه لذت تماشا بر روی گوشی سامسونگ یک چیز دیگه است! از سوی دیگر هواوی اسپیکرهایی بر روی محصولش کار گذاشته که قابلیت تفکیک پذیری بالایی دارند و سامسونگ مانند همیشه، بیخیال این بخش از محصولاتش شده است.

دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

این روزها باتری یکی از بخش‌های بسیار مهم در اسمارت فون‌هاست. می‌پرسید چرا؟ کافی است که تنها در یک مجلس مهمانی بنشینید، سری به مترو بزنید یا به یک مسافرت دسته جمعی بروید. حتما افراد زیادی را خواهید دید که بیشتر وقت خودشان را با موبایل‌شان می‌گذرانند و قاعدتا اصلی‌ترین وسیله برای جدایی آن‌ها از دستگاه محبوب‌شان، آلارم اتمام باتری است. خب هرچه این اعلان دیرتر بر روی صفحه نمایش ظاهر شود، کاربر فرصت بیشتری جهت در آغوش گرفتن گوشی‌اش خواهد داشت و حال بایستی ببینیم P9‌ پلاس برای این هم آغوشی گزینه مناسب‌تری است و یا S7 Edge سامسونگ؟

P9 Plus VS S7 Edge (9)

گوشی‌ها از نظر سایز نمایشگر کاملا مشابه بوده و قدرت سخت‌افزاری نزدیکی هم به یکدیگر دارند. سامسونگ از یک نمونه ۳۶۰۰ میلی‌آمپری برای محصول خود استفاده کرده و هواوی باتری با حجم ۳۴۰۰ میلی‌آمپر را برای پرچم‌دار خودش برگزیده است.

در تست‌هایی که ما از باتری گوشی‌ها گرفتیم، عملکرد هر دو در سطح مطلوبی قرار داشت و در این بین گوشی سامسونگ کمی بهتر نشان داد. دو نمودار زیر، توانایی گوشی‌ها را نشان می‌دهد.

P9-plus

s7-edge

نظر کارشناسی داور

هیچ کدام از گوشی‌ها دارای باتری قابل دسترس نیستند و به همین خاطر بایستی یک اخم به هر دو مدل کرد؛ اگرچه اکثر پرچم‌داران امروزی چنین قابلیتی را ندارند. ولی بابت توان مناسب باتری باید برایشان دست زد و البته برای گوشی سامسونگ کمی تشویق را محکم‌تر انجام دهیم، به‌خصوص وقتی بدانیم که توانایی شارژ شدن به صورت بی‌سیم را نیز دارد.

دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

به دقایق پایانی از مسابقه فینال آی‌تی‌رسان کاپ رسیده‌ایم و دیگر فینالیست‌ها بایستی هر آنچه در چنته دارند، بر روی میز گذاشته تا بلکه به کمک آن از حریف سرسخت خودشان پیشی بگیرند.

ابتدا هواوی بر روی صحنه می‌آید تا هنرهای خودش را به نمایش بگذارد، سنسور اثر انگشت با حساسیت بالا در پشت گوشی، اولین هنرنمایی این گوشی است، اگرچه S7 Edge‌ خیلی سریع و با به نمایش گذاشتن همین سنسور در زیر صفحه نمایش، حمله P9 پلاس را خنثی می‌کند.

P9 Plus VS S7 Edge (16)

هواوی بار دیگر دست به کار شده و پورت مادون قرمزش را به رخ سامسونگ می‌کشد، S7 Edge هم که این قابلیت را ندارد، از لایسنس IP68 خودش رونمایی می‌کند تا به واسطه ضد آب بودن، باز هم محصول هواوی را به سکوت وادار نماید.

P9 Plus VS S7 Edge (32)

اما هواوی ظاهرا قصد تسلیم شدن نداشته و در گام آخر از تاچ سه‌بعدی خودش سخن می‌گوید، سامسونگ نگاهی به گوشی محبوبش می‌اندازد و قابلیت نمایشگر همیشه روشن را به رخ حریفش می‌کشد،‌ اگرچه پوزخند هواوی نشان می‌دهد که تفاوت زیادی در این دو فناوری نهفته شده و این بار سامسونگ نتوانسته جواب دندان شکنی به گوشی هواوی بدهد.

P9 Plus VS S7 Edge (18)

اما S7 Edge ناامید نشده و این بار سنسور سنجش ضربان قلب را پیش از آنکه P9 پلاس بخواهد حرکتی از خودش نشان دهد، برای حاضرین به نمایش می‌گذارد، ولی هواوی هم چیزی در چنته دارد و آن پورت اتصال تایپ C است که در گوشی‌های مدرن امروزی حضور فعالی دارد اما سامسونگ ظاهرا اعتقاد چندانی به آن ندارد.

در حالی‌که هر دو گوشی از هنرنمایی در مقابل هم در این دقایق پایانی خسته شده‌اند، وارد دقیقه ۹۰ می‌شویم و همه در انتظار سوت پایان بازی فینال از سوی داور هستند.

نظر کارشناسی داور

فینالیست‌های ما در این قسمت از هنرهای نسبتا متفاوتی بهره می‌گرفتند که هر کدام در نوع خودش ارزشمند است. در یک سو بایستی فناوری تاچ سه‌بعدی به همراه وجود پورت اینفرارد را در P9 پلاس ستود و از سمت دیگر به S7 Edge به‌خاطر قابلیت ضد آب و گرد و غبار بودنش احسنت گفت.

وقت اضافه: قیمت

به‌طور حتم از دو فینالیست مسابقات آی‌تی‌رسان کاپ نمی‌توان انتظار داشت که بهای پایینی داشته باشند و برای به‌دست آوردن آن‌ها بایستی حاضر شوید تا سر کیسه را شل کرده و تراول‌های زیادی را برای داشتن‌شان خرج کنید. اما چقدر؟

برای صاحب شدن محصول هواوی شما در حدود ۴۰ تراول ۵۰ هزار تومانی را باید تقدیم فروشنده نمایید و این تعداد تراول برای گوشی سامسونگ به ۴۴ تا می‌رسد تا متوجه شویم هیچ چیز باکیفیتی، ارزان به دست نمی‌آید.

P9-Plus-VS-S7-Edge-(33)

سخن پایانی

با به صدا در آمدن سوت پایان بازی توسط داور، رقابت‌های آی‌تی‌رسان کاپ نیز به خانه آخر خودش می‌رسد و دیگر شاهد برگزاری مسابقه بین گوشی‌های حاضر نخواهیم بود. اگرچه، اسمارت فونی هم باقی نمانده و گلکسی S7 Edge و هواوی P9 پلاس توانسته‌اند که ۱۴ گوشی قبلی را از دور رقابت‌ها حذف کرده و برای قرارگیری بر مسند صدر نشینی، حالا چشم انتظار رای‌ها هستند تا شما تعیین کنید برترین گوشی جام آی‌تی‌رسان در سال ۲۰۱۶ کدام مدل خواهد بود.

[totalpoll id=”134796″]

اگر به گوشی‌های سامسونگ گلکسی سری S علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

185 در مورد “مقایسه سامسونگ گلکسی S7 Edge با هواوی P9 پلاس: من قهرمانم!”

  1. هر دو گوشی های خوبی هستن اما سامسونگ یه برند معتبر و نامدار و ریشه داره که سالیان ساله بین تمام مردم دنیا محبوبیت خاصی داره و همه ما میدونیم که از این برند خیلی خوب استقبال شده همیشه

  2. جمال کارگر

    بخوایم منصفانه صحبت کنیم نمیشه گفت S7 به طور مطلق بهتره
    اما به عنوان یه بی طرف که طرفدار ویندوزفون هستم(البته خودم با توجه به اینکه ۳ ساله ویندوزفون داشتم تو ایران توصیه نمیکنم)بعد سه سال خواستم مهاجرت کنم به سیستم عامل اندروید.
    هر دو گوشی از کیفیت خوبی برخوردار هستند
    S7 حسن هایی داره که خیلی خاص میکنه اون رو:
    ۱.صفحه نمایش خمیده
    ۲.ضد آب بودن
    ۳. مهم ترین حسن که تو این مقایسه اصلا آورده نشد تکنولوژی Dual Pixel سامسونگ که خودش یه برگ برنده اصلی میتونه باشه بود که باعث میشه تمامی پیکسل ها فوکوس کنن در حالی که بقیه گوشی ها از ۵ درصد پیکسل هاشون برای فوکوس استفاده میکنن
    ۴.پشتیبانی سریعتر و خیلی خیلی بهتر سامسونگ که اگه گوشیتون خراب شده باشه یا تو بازار باشید هیچکس نمیتونه انکار کنه پشتیبانی سامسونگ بهتره
    ۵.صفحه نمایش همیشه روشن خیلی بخصوص کسانی که طرفدار Nokia و ویندوزفون باشن میدونن که برای اولین بار این تکنولوژی توسط مایکروسافت به نام Glance استفاده شده و میشه و بسیار قابلیت پرکاربردیه
    P9 Plus هم حسن های خودش رو داره:
    ۱. طراحی زیباتر(البته نسبیه بنظر من قشنگ تره)
    ۲. حسگر همیشه روشن اثر انگشت
    ۳.امکانات زیاد دوربین
    ۴.قابلیت لمس سه بعدی (البته بنظرم لمس سه بعدی اصلی پروژه لغو شده مک لارن نوکیا بود فیلم هاش موجوده میتونید ببینید)
    ۵.اسپیکر بهتر
    با تمام این شرایط من S7 رو انتخاب کردم ولی دلیل نمیشه P9 Plus گوشی خوبی نباشه
    بلکه با استفاده من سازگار تره
    و در آخر اینکه کیفیت قطعات سامسونگ بنظرم بهتره
    بحث بنچمارک هم اگر با CPU Stress بنچمارک بگیریم میبینیم پردازنده S7 قوی تره
    و در آخر سیستم خنک کننده مایع سامسونگ بشدت مفیده(البته باز هم برای اولین بار در لومیا ۹۵۰XL استفاده شد)

  3. اولا که مسابقه رو برگزار کردین ولی نتیجشو مردم جواب دادن. دوما هر دو گوشی عالین ولی اینطور که هوآوی داره پیش میره سامسونگ با اون گوشی های تکراریشو ینواختش و با تبلیغات گستردش در آینده ی نزدیک از هوآوی و حتی خیلی گوشی های دیگه عقب میافته. شایدم نیفته.خخخخخخ

  4. سلام همگی ببخشید آقا مسکینی من بین p9 و honor 8 موندم میشه راهنمایی کنید.آخه آنر ۸ رم چهار داره ولی پی نه سه اینفرارد داره که پی نه نداره ان اف سی داره که پی نه نداره.در مقابل پی نه پرادازش گر قوی داره که آنر نداره رابط کاربری بروز تر تو دوربین داره. پرچم دار محسوب میشه و بدنه خوش ساختاری داره.و….. میشه راهنماییم کنید؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام خودتون که کاملا تفاوت اینا رو می‌دونید و دیگه بیشتر بحث سلیقه شما و نیازهاتون مطرحه
      به شخصه P9 رو انتخاب می‌کنم چون ظاهر متفاوت‌تری داره و از دست‌تون لیز نمی‌خوره و همچنین احتمال اینکه مدت زمان بیشتری آپدیت بگیره هم هست! NFC که حداقل در ایران استفاده چندانی نداره اما اگه از اینفرارد استفاده زیادی نمی‌کنید P9 انتخاب بهتریه با توجه به قیمتش

  5. تو tv نمایشگر ۴k عکس های ایفون ۷ و p9 plus
    با دوربین اس ۷ مقایسه کردم واقعا میگم اس۷ ادج خیلی بهتر بود
    عمق رنگ سیاه انقدر تو اس ۷بالاست که انگار پیکسلا خاموشن وخیلی خوبه مخصوصا برای باتری

    رابط کاربری و امکانات اس ۷ عالیه و خیلی دلنشین
    تر

    واقعا از نظر طراحی نمیشه با هیچی نمیشه مقایسش کرد
    من به اس ۷ رای میدم

  6. سلام به همه دوستان
    من میخواستم گوشی بگیرم به نظر شما کدوم یکی از این دو وشی رو بگیرم بهتره؟؟؟
    (من از گوشی زیاد کار میکشم و کار سخت زیاد انجام نمیدم ، برای عکس و فیلم برداری هم میخوام استفاده کنم ازش (ن تو رده حرفه ای) )
    نظرتون چیه کدوم رو بگیرم؟؟(من هانر ۶ داشتم خیلی خوشم اومده بود ازش ولی متاسفانه یر یک اشتباه از بین رفت)

  7. سلام اقای مسکینی بنده گوشی هواویP9 را از نزدیک دیدم وقتی دستم گرفتم یه حسی بهم داد که تا حالا با هیچ گوشی نداشتم مثل رویا بود خاص و شگفت انگیز با توجه به امکانات بیشتر P9 PLUS من بین این دو موندم P9 PLUS هم همون حس و میده بهم با دست گرفتش یا نه ممنون میشم زودتر جوابم و بدید تا از بلاتکلیفی در بیام ممنون

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      از لحاظ ظاهری بدنه P9 پلاس براق هست اما همون حسی رو بهتون میده که P9 داد
      با همه این‌ها P9 محصول خوش‌دست‌ و با ارزشی هست و اگه امکانات بیشتر نسخه پلاس براتون مهم نیست P9‌ رو بخرید

  8. سلام یکی نیست از رو تعصب حرف نزنه متاسفانه همه مون فقط الکی نظر بدیم آخه برادر من هواوی ۲ ساله کلا وارد عرصه س رقابت شده ک اینقد پیشرفت کرده ولی سامسونگ و سونی و اپل چی حداقل ۵ برابر هواوی سابقه دارن ولی خدایی باید ب شرکت هواوی تحسین گفت ک فقط تو دو سال داره پیشرفت خودشو نشون میده مطمئن باشین ب دو سال دیگه نرسیده دهن همه ی شرکتا رو میبنده موفق باشین

  9. دوستان عزیز و کارشناسان محترم خسته نباشید. خیلی ممنون از تمام عزیزانی که در برگزاری این مسابقات زحمت کشیدند. یه خواهشی دارم در مقایسه دوربین گوشی ها اگه میشه عکس های دوربین هر گوشی رو برای دانلود کاربران بذارید. با تشکر

  10. سلام آخه این یعنی چی که مسابقه رو زودتر از زمانش تموم کردید خوب اینم یه نوع تقلبه
    لطفا بگذارید همون ساعت ۱۲ تموم بشه وقت اصلیش

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      عزیز پاسخ شما رو قبلا هم دادم
      مسابقه هنوز تموم نشده و تا ۱۲ ادامه داره اگه قبلا رای دادین الان فقط نتایج رو می‌بینید و کسانی که رای ندادن همچنان می‌تونن رای بدن

  11. سلام خدمت مسئولین ای تی اقا یعنی چی گفتید مسابقه ساعت۱۲تمومه الان ساعت ۱۰ونیم هستش چندتا از دوستان ما میخوان رای بدن نمیتونن واقعا یعنی در این حد زمان بندیتون خرابه؟وقتی میگید ۱۲ همون ۱۲ تمومش کنید یعنی واقعا اسم این رو میذارم تعصب شما روی سامسونگ چون دقیقا وقتی ک سامسونگ جلو زد مسابقه رو تموم کردید

    1. مجتبی مسکینی

      تست شده و مشکلی نداره! مسابقه هنوز تموم نشده اگه یه بار رای دادین فقط نتایج رو می‌بینید با نت سیم کارت تست کنید هم چیز اوکیه و مشکلی نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH