چگونه در عرض یک هفته، یک کتاب را تمام کنیم؟!

در یکی از مقالات نوشته شده از سایت Fast Company، تجربه‌های فردی به نام Belle Beth Cooper ذکر شده که توانسته بود با برقراری نظم در امورات شخصی، سحرخیز باشد، کتاب‌های بیشتری مطالعه کند و طی یک سال زبان جدیدی را یاد بگیرد. در این مقاله ۴ مرحله برای برعهده گرفتن یک کار جدید ذکر شده‌است: تعیین اهداف کوچک، تمرکز روی یک موضوع در یک زمان خاص، حذف موانع آشکار و تنظیم برنامه‌ریزی جدید و جایگزینی آن با برنامه‌های قبلی.

قوانین ساده‌‌ زیر که شاید سخت به نظر بیایند، جایگزینی است برای مشاوره‌های خانم Cooper تا بتوانیم بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر بیاموزیم و حتی به زبان جدیدی صحبت کنیم، بدون اینکه روال زندگی خود را تغییر بدهیم.

۱. نگه‌داری کتاب در جایی که استراحت می‌کنید

ساده‌ترین راه برای عادت کردن به یک کار، این است که موانع پیش رو را حذف کنیم. بعد از اینکه از سر کار به خانه بر می‌گردید، نباید وقت خود را برای پیدا کردن کتابی صرف کنید که چند وقت پیش آن را گم کرده‌اید. موضوع و کتاب مورد علاقه خود را مشخص کنید و آن را در جایی که استراحت می‌کنید، قرار دهید.

۲. چیزی را بخوانید که دوست دارید، نه آن چیزی که برای خواندنش تحت فشار هستید

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که طی معاشرت با دوستان یا پیگیری مقالات ادبی، احساس کنید که باید کتابی را که امروزه همه آن را می‌خوانند مطالعه کنید. برای برخی از افراد، پیگیری بروزترین‌ها، ممکن است پرفروش‌ترین‌ کتاب‌هایی باشد که بعدها فیلمی درباره آن‌ها ساخته شده یا حتی آخرین رمانی باشد که شخص مورد علاقه‌ای آن را خوانده باشد. به هر حال، بهتر است که به خواندن کتاب‌هایی بپردازید که تنها خودتان دوست دارید، نه کس دیگری.

۳. زمان را هدف‌گذاری کنید

شاید شما هم عاشق بازی‌های ویدیویی باشید و یا برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های زیادی را نگاه می‌کنید. اشکالی در این رابطه وجود ندارد، اما مهم این است که نباید انجام این رفتارها بیش از اندازه باشد و وقت شما را بگیرد.

سرگرمی‌های خود را به هیچ‌عنوان حذف نکنید، با این وجود زمانی که خود را در حال تماشای بیش از حد یک برنامه تلویزیونی، فیلم و یا بازی کردن می‌بینید، آن را رها کنید و کتاب بخوانید. برای اینکه تعیین کنید در هفته چقدر زمان کافی برای انجام کاری دارید، بهتر است اول از ارزش‌گذاری ساعات روزانه شروع کنید.

۴. میانه‌رو باشید

۲گاهی اوقات خودمان را درگیر انحرافات بهره‌وری بیش‌ از حد می‌بینیم. نوتیفیکیشن‌ها می‌بایست به ما کمک کنند تا از اتفاقات مهمی که برای گوشی می‌افتد باخبر شویم. اما در عوض، این موارد جایگزین بروزرسانی‌های نتایج ورزشی و هشدارهایی شده‌اند که به تازگی دوستان شما پستی را در شبکه‌های اجتماعی آپلود کرده‌اند. نوتیفیکشن‌ها اطلاعیه نیستند؛ آن‌ها از سرگرمی‌هایی هستند که در لباس فعالیت‌های ضروری دیده می‌شوند.

هنگامی که مشغول مطالعه هستید، گوشی خود را در حالت هواپیما قرار دهید. تلویزیون را خاموش کنید. یک میان وعده سبک برای خود آماده کنید. تا حد امکان عواملی که ممکن است حواس شما را پرت کنند، از خود دور کنید. در صورتی که به طور منظم آماده مطالعه کردن نباشید، عادات قدیمی شما اجازه رسیدگی به امور جدید را نخواهند داد.

۵. در زمینه‌های مخلتف مطالعه کنید

هیچ‌وقت موبی‌ دیک را با دُن کیشوت نخوانید. به عنوان مثال، یک کتاب غیر تخیلی و جنایی را با رمانی دنبال کنید که برای نوجوانان باشد. دسته‌بندی‌های مختلفی برای کتاب‌ها وجود دارد و نباید تنها به پرفروش‌ترین آن‌ها اکتفا کرد. زمانی که با تمام حواس و علاقه خود سرگرم خواندن شدید، خود را در میان اتفاقات و انتخاب‌هایی می‌بینید که به ندرت در زندگی واقعی رخ می‌دهند.

فراموش نکنید که هر روز مطالعه کنید. با شروع خواندن ۵ صفحه در روز، کم کم عادت خواندن را در خود بوجود خواهید آورد. این یک تمرین ذهنی است و با گذشت زمان، آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

2 در مورد “چگونه در عرض یک هفته، یک کتاب را تمام کنیم؟!”

  1. قول میدهم من در دو روز یک کتاب می خوانم به طور کامل. ولی این طوری کیفیت مطالعه پایین میاد!

    1. امید مروتی

      ممنونم از توجه شما به این مطلب. بله، مدت زمان خواندن یک کتاب اهمیت چندانی در برابر کیفیت مطالعه ندارد. اما میتونین به مرور زمان و با مطالعه بیشتر، سرعت خواندن (تند خوانی) خودتون رو افزایش بدین و بتونین کتاب‌های بیشتری رو در زمان کمتری مطالعه کنین. موفق باشین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH