بررسی شیائومی Mi Robot: نظافت‌چی چینی خانه شما

شرکت Xiaomi تنها تولید کننده گوشی هوشمند نیست. این برند چینی در زمینه لوازم خانگی، لامپ روشنایی، تصفیه کننده هوا، وسایل پخت و پز، دست‌بند سلامت و حتی ارایه پیچ گوشتی هوشمند وارد شده‌ است. شیائومی به خودی خود دست به تولید چنین محصولاتی نمی‌زد، در عوض به وسیله سرمایه‌گذاری و شراکت در استارتا‌پ‌ها تقاضای بازار را می‌سنجد و سپس آن‌ها را به تولید انبوه می‌رساند.
این موضوع برای هردو طرف رابطه برد-برد دارد و باعث ارزشمند شدن استارتاپ و دسترسی به زنجیره تامین شیائومی می‌شود. این کمپانی تحت نام مشهور خود وارد بازار سخت‌افزار نیز شده‌است و محصولاتی مثل Mi Band را روانه بازار کرده‌است که در اصل توسط Huami طراحی و تولید گردیده‌. ربات Mi Robot نیز از همین قاعده پیروی میکند. این دستگاه توسط یکی از شرکای شیائومی به نام Rockrobo تهیه شده‌ و در چین به ارزش 250 دلار فروخته می‌شود.1

ظاهری زیبا و ساده

با توجه به رنگ سفید و طراحی مینیمالیستی، ظاهر آن شما را به یاد محصولات اپل می‌اندازد. Mi Robot در مجموع 12 سنسور دارد که شامل سنسورهای اولتراسونیک، عبور از مانع، ژیروسکوپ و یک شتاب سنج است و به ربات اجازه می‌دهند تا در محیط منزل به راحتی حرکت نماید. داده‌های گرفته‌شده از این حسگرها به ۳ پردازنده فرستاده می‌شوند و با استفاده از محلی‌سازی همزمان و الگوریتم نقشه برداری تعیین مسیر را به شیوه‌ای کارآمد انجام می‌دهند.
موتور DC بدون جارو، کنترل‌کننده‌ها و پنکه‌ها ساخته Nidec هستند. ورودی مکش در زیر دستگاه واقع شده و یک برس جانبی در سمت راست این جاروبرقی مشاهده می‌شود که وظیفه هدایت گردوغبار به داخل آن را برعهده دارد. Mi Robot به دو چرخ مجهز است و برای مکش بیشتر می‌تواند به طور خودکار ارتفاعش را تنظیم نماید.
نحوه کارکرد این محصول بدین صورت است: جاروبرقی یک نقشه مجازی از اتاق را به وسیله حرکت به گوشه‌ها ترسیم می‌نماید. پس از تکمیل این اطلاعات، به شکل شبکه‌ای شروع به تمیز کردن محیط می‌کند و برای اطمینان از پوشش کل ناحیه به سمت عقب و جلو حرکت می‌نماید. این سیستم بسیار کارآمد بوده و نسبت به محصولات مشابه وجه تمایز مهمی به حساب می‌آید.
شیائومی یک دیوار مجازی را نیز به عنوان وسیله جانبی این ربات به فروش می‌رساند و می‌توانید به وسیله آن محدوده خاصی را برای دستگاه تعریف نمایید. این دیوار مجازی در واقع یک نوار مغناطیسی است که با قرار گرفتن روی زمین، مانع موثری را برای جاروبرقی فراهم می‌کند.2
توان Mi Robot به وسیله یک باتری 5200 میلی‌آمپری تامین می‌شود و می‌تواند تا حدود دو ساعت مشغول تمیز کردن خانه شما شود و بعد از آن به طور خودکار برای شارژ مجدد به سمت پایه شارژر خود حرکت کند. این جاروبرقی آخرین مکان حضور خود را به خاطر می‌سپارد، بنابراین حتی اگر نیمی از باتری آن باقی مانده باشد، پس از شارژ مجدد خود دوباره به همان نقطه قبلی باز می‌گردد و تمیز کردن را شروع می‌کند.

کنترل هوشمند دستگاه

روی این دستگاه دو دکمه تعبیه شده‌است: کلید خاموش‌/روشن و اصلی. شما می‌توانید فرآیند تمیزکردن را با فشردن کوتاه دکمه پاور آن آغاز کنید و توسط دکمه اصلی، جاروبرقی را به سمت شارژر خود بفرستید. علاوه براین قادر هستید تا از طریق اپلیکیشن Mi Home دستگاه را کنترل نمایید و بدین وسیله از وضعیت صحیح فعلی ربات و نقشه مجازی ساخته شده مطلع شوید. با همه این‌ها، قابلیتی برای زمان‌بندی تمیزکردن محیط از نرم‌افزار مخصوص آن نیز وجود دارد.3
به وسیله نرم‌افزار Mi Home می‌توان حالات مختلفی را برای جاروبرقی تنظیم نمود که شامل سکوت، استاندارد و پر قدرت می‌شود. حالت استاندارد که به طور پیش‌فرض فعال است باعث می‌شود تا به صورت روزانه جاروبرقی مشغول پاک‌سازی محیط شود. در این حالت، تا حدود 64 دسیبل صدا تولید می‌کند. گرد و غبار جمع‌آوری شده توسط ربات درون سطل کوچکی ریخته می‌شود که در صورت پر بودن شما را آگاه می‌کند.
بزرگترین نقطه ضعف این جاروبرقی هوشمند نرم‌افزار و دفترچه راهنمای آن است که یادگیری کار با آن را دشوار می‌کند. با وجود اینکه اپلیکیشن Mi Home برای سایر کشورها در دسترس است، Mi Robot تنها زمانی در دسترس خواهد بود که چین را به عنوان منطقه خود انتخاب نمایید.
در مجموع می‌توان گفت که قیمت 250 دلاری برای Mi Robot به خوبی ارزش‌گذاری شده‌است. این جاروبرقی خانه شما را به طرز بسیار خوبی تمیز می‌کند و به راحتی می‌تواند سطوح کاشی و فرش را هم پاک‌سازی نماید.

1 در مورد “بررسی شیائومی Mi Robot: نظافت‌چی چینی خانه شما”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH