آیا امکان رشد مجدد دندان‌های انسان وجود دارد؟!

طبق گزارش بیان شده توسط بنیاد ملی دندانپزشکی آمریکا، بیش از 25 درصد از سالمندان بالای 65 سال از وجود حتی یک دندان سالم بی بهره‌اند. حوادث، ژنتیک و بهداشت ضعیف نیز می‌تواند روی از دست دادن دندان در افراد جوان نیز موثر باشد. هنگامی که دندان از بین می‌رود، افراد این مساله را با جایگزینی تجهیزات غیرطبیعی مانند ایمپلنت و دندان مصنوعی حل می‌کنند و ممکن است با وجود ظاهر لبخند زیباتر نسبت به دندان‌های طبیعی رنگ پریده به نظر بیایند.

این درحالی است که دندان‌های اینگونه افراد رشد مجدد نخواهند داشت و به همین سبب دانشمندان در شُرف رسیدن به دستاوردهای چشمگیری در زمینه بازسازی دندان هستند و اغلب برای این مساله سرنخ‌هایی را از گونه‌های جانوری (مانند تمساح و ماهی بادکنکی) دریافت کرده‌اند و طی آن متوجه شدند که بدن آن‌ها قادر است به راحتی اقدام به رشد مجدد دندان از دست رفته نماید.

تمساح‌های بزرگ از دندان قدرتمندی برخوردار هستند و همین موضوع آن‌ها را قادر به بازسازی دندان از دست رفته به وسیله جایگزینی آن کرده‌ است، به بیان دیگر آن‌ها می‌توانند این عمل را در دوران زندگی خود بیش از 50 بار تکرار نمایند. یک ماهی بادکنکی کوچک نیز توانایی مشابه را دارد و قادر است در صورت آسیب یا فرسوده شدن دندان‌هایش تعداد جدیدی از آن‌ها را جایگزین نماید. با توجه به مطالعه روی جزییات مولکولی چگونگی رشد مجدد دندان‌های اینگونه از جانداران، دانشمندان امیدوارند تا بتوانند سلول‌های بنیادی بسازند که قابلیت مشابه را برای انسان به ارمغان آورد. به یاد داشته باشید که اینگونه از سلول‌های بنیادی را نمی‌توان به یک جنین پیوند زد. آن‌ها سلول‌هایی هستند که از قبل در داخل دندان‌های شما بوجود می‌آیند.

تحقیقات انجام شده به چه نتیجه‌ای رسیده‌ است؟

گروهی از محققان حفره‌هایی را در دندان موش‌ ایجاد نمودند و پس از آن سطح پایینی از نور لیزر را به داخل این حفره‌ها تاباندند. با قرار دادن خمیر مخصوص در دندان به سمت تابش‌های نوری، دانشمندان توانستند سلول‌های بنیادی را در خمیر تهیه کنند که منجر به بازسازی دندان از دست رفته می‌شد. اگر آن‌ها بتوانند این آزمایش را روی انسان تکرار کنند، ممکن است به اولین روش غیر مستقیم برای ترمیم دندان‌ها برسند و این امکان را فراهم کنند تا مردم بدون انجام فعالیت‌های سخت دندانپزشکی یک بار دیگر لبخند زیبایشان را بدست آورند.

طی پژوهش جداگانه دیگری محققان توانسته‌اند از موادی مثل پروتیین و پپتاید، هیدروژل‌هایی را بسازند که می‌تواند مانند خمیر درون دندان قرار داده شود. این هیدروژل‌ها به منظور تحریک سلول‌های بنیادی دندان برای سالم‌ماندن آن‌ها طراحی شده‌اند و می‌توانند درنهایت تحمل درد رسیدن به ریشه‌‌های کانال دندانی را از بین ببرند. قابلیت بهتر این است که پس از بازسازی دندان هیدروژل حل می‌شود و هیچ اثر بدی روی سلامت دندان‌ها یا سایر اعضا باقی نمی‌گذارد.

با وجود اینکه این روش‌ها هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند، اما آن‌ها را می‌توان یک دستاورد بالقوه قدرتمند در عرصه دندانپزشکی برشمرد.

30 در مورد “آیا امکان رشد مجدد دندان‌های انسان وجود دارد؟!”

  1. سلام زینب هستم خواستم بدونم.
    یک دندان دارم افتاد توی ۱۳ سالگی بعد رشد نکرده اما که ۱۸ سالمه احساس میکنم ی سری در اورده بیرون ایا امکانش هست در بیاد مال عقل نیست .؟؟؟؟؟؟؟

  2. درود بر همگی
    من بخاطر تصادف در 35 سالگی دندونام رو از دست دادم و حالا خیلی زجر میکشم اگر دکتری میتونه کمک کنه من برای آزمایش حاضرم

  3. خدا کنه هر چه زودتر نهادینه بشه، علم پزشکی در حال حاضر برای درمان قطعی پوسیدگی دندان و آرتروز زانو و لگن حرفی برای گفته نداره و وابسته به مصنوعات بشری و تکنولوژیه و این دو بیماری به یک کابوس وحشتناک تبدیل شدن که به هیچ صراطی مستقیم نیستد

  4. ،هر چی می کشیم از این جوانه ی دندان لامصب باید توی فک رشد کنه بعداز لثه در بیاد که تو بزرگسالی این پرسه اگه میبود شاید خیلی دردآور میشد،جا نمیشد،بدریخت میشد،نمیدونم،اما اگه بعد افتادن شروع برسد میکرد مهندسی خدا حرف نداشت،

    1
    4
  5. آخه چرا دندوپزشکا به خاطر جیب خودشون حاضرن مردم عذاب بکشن واقعا نمیدونم چرا؟
    این روش راه نجات همه کساییه که از دندونپزشکا ناامید شدن امیدوارم زودتر عملی بشه
    دقیقا کی عملی میشه؟
    ممنونم از سایت مفید و ارزشمندتون?

    20
  6. سلام خسته نباشید
    من الان ۱۴ سالمه و به یاد دارم ۶ سالگی دندان های شیری ام ریخت و داعمی در اومد اما ۱۱ سالگی یه دور دیگه دندان هایم ریخت و دوباره در آمد جالب است که مادرم هم همینطور بوده خیلی دنبال جواب این اتفاق گشتم اما پیدا نکردم اگر می شه کمکم کنید ….آخه چرا دوبار دندان شیری داشتم ؟؟؟

    2
    22
    1. سلام عزیزم
      منم الان 19سالمه
      توی از 7سالگی دندون های شیریم افتادن و دندونای اصلیم دراومد و بعد از چند سال یکی از دندون هام ک خراب شده بود و خیلی افتضاح شکسته بود لق شد من بشدت ناراحت بودم چون خیلی تو چشم بود و اگه می‌افتاد ظاهر بدی برام ایجاد میکرد یادمه ک گریه میکردم و توی ایینه ب دندون شکسته و لقم نگاه میکردم ک دیدم یه دندون از زیرش داره در میاد
      و جایگزین اون دندون خراب شد چن سال بعد هم دوباره این اتفاق برای یکی از دندون های دیگم افتاد
      این اتفاق طبیعیه
      و بعضی از افراد این خاصیت رو دارن

      3
      11
  7. من ۳۲ساله ام و دندانهایم بر اثر تصادف کشیدم ممکنع منم دوباره رشد کنند!البته یک دونه در حال رشد

    3
    17
    1. شما هم در جریان سلول بنیادین و لیزر که در دانشگاه سلطنتی انگلیس انجام میشه شرکت دارید احسن ??

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH