چرا سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها از مرکز به سمت بیرون رایت می‌شوند؟!

هنگامی که شما یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت می‌کنید، ممکن است متوجه این نکته شده‌ باشید که اطلاعات همیشه از سمت مرکز دیسک به سمت بیرون درج می‌گردند. اما دلیل این اتفاق چیست؟ آیا واقعا فرقی می‌کند که داده‌ها برخلاف جهت و مانند صفحه‌های گرامافون ضبط بشوند؟ یکی از کاربران سایت پرسش و پاسخ Stack Exchange سوالی اینچنینی مطرح کرده و جواب آن‌ را هم کارشناس فعال در این سایت بیان نموده‌ است:

پرسش

من چند روز پیش زمانی که داشتم دی‌وی‌دی رایت ‌می‌کردم برای اولین بار کنجکاو شدم که بدانم چرا سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها ذخیره‌سازی داده‌ها را از مرکز دیسک شروع می‌کنند و کار خود را به سمت لبه بیرونی آن به پایان می‌رسانند.

لوح‌های قدیمی مانند صفحات گرامافون این کار را از لبه بیرونی آغاز می‌کردند و سپس به سمت مرکز آن را ادامه می‌دادند.

حالا من دنبال یک استدلال خوب برای شرح ساختار و ترتیب این‌گونه داده‌ها هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ

خلاصه جواب

به دلایل بنیادی، نوشتن (و خواندن) در دیسک‌های تک‌لایه از سمت داخل انجام می‌گیرد و به خاطر مسایل کارایی در خواندن، برای دیسک‌های مدرن‌تر ممکن است عمل نوشتن (و خواندن) از سمت بیرون صورت بگیرد و این فرآیندها در دیسک‌های دولایه به هر دو جهت نیز رخ می‌دهد.

با وجود اینکه تمام دی‌وی‌دی‌ها (هم خانگی و هم صنعتی) از حفر‌ه‌ها (در سمت غیرقابل خواندن) و برآمدگی‌ها (در قسمت قابل خواندن) ساخته شده‌اند، یک تفاوت درباره چگونگی ایجاد این حفره‌ها و برآمدگی‌ها روی دی‌وی‌دی‌های صنعتی نسبت به انواع خانگی‌ آن‌ها وجود دارد.

فیلم‌های دی‌وی‌دی به وسیله فرآیند مهرزنی تولید می‌شوند. این پروسه برخلاف وجه تمایزی که وجود دارد به نوعی مانند روش ضبط روی صفحات گرامافون انجام می‌شود.

ادامه پاسخ فوق مربوط به جنبه‌های عملکردی می‌شود. استثناهایی برای نوشتن (و خواندن) از سمت داخل برای دیسک‌های ایکس‌باکس (و دیگر کنسول‌های بازی) و همچنین دی‌وی‌دی‌های دو لایه وجود دارد.

دیسک‌های ایکس‌باکس11

داده‌ها برای دیسک‌های ایکس‌باکس به سبب عملکرد موثر از سمت خارج ضبط می‌گردند. از آنجایی که چرخش از جهت بیرون سریع‌تر از داخل انجام می‌شود، خواندن داده‌ها با سرعت بیشتری همراه خواهد بود.

دیسک‌های ایکس‌باکس روی دی‌وی‌دی‌های 9 گیگابایتی (DVD-9) تهیه می‌شوند و درواقع با جدیدترین متدها داده‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرند. نوشتن روی این دیسک‌های DVD-9 از سمت بیرون به داخل انجام می‌گیرد، به این معنی که در اکثر آن‌ها داده‌های اصلی در اطراف دیسک رایت می‌شود.

از آنجایی که درایو دی‌وی‌دی در ایکس‌باکس از نوع درایو‌های (CAV (constant angular velocity هستند، می‌تواند داده‌های بیشتری را بر حسب زمان بخواند، درنتیجه شیارهای بیرونی‌تر بدین طریق به خوبی بهینه‌سازی می‌شوند و ذخیره‌سازی داده بر روی این دی‌وی‌دی‌ها با کاهش سرعت بارگذاری همراه خواهد بود. بدیهی است این درایو علاوه براین می‌تواند سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های معمولی را به خوبی بخواند.

دی‌وی‌دی‌های دولایه (فیلم‌ها)2

داده‌ها روی دی‌وی‌دی‌های دولایه می‌توانند در هر دو سمت نوشته بشوند و برای آن دو روش موجود است. اکثر فیلم‌ها بر اساس تکنیک (OTP (opposite Track Path  رایت می‌شوند. داده‌ها روی یک دیسک فیلم لایه به لایه تقسیم‌بندی شده‌اند، بنابراین هیچ نیازی برای وجود مسیر بازگشت به سمت لبه داخلی از جایی که لایه عوض می‌شود وجود ندارد.

دو حالت برای تعیین جهت دیسک‌های دولایه وجود دارد. در روش (PTP (parallel track path استفاده شده روی DVD-ROM، هر دو لایه از قطر داخلی شروع می‌شوند و پایان آن‌ها نیز در بخش قطر خارجی صورت می‌گیرد. در روش (OTP (opposite Track Path که در DVD-Video کاربرد دارد، لایه پایینی از قطر داخلی و لایه بالایی هم از قطر خارجی آغاز می‌گردند.

3 در مورد “چرا سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها از مرکز به سمت بیرون رایت می‌شوند؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH