چگونه می‌توان دستگاه‌های قابل حمل را با دویدن شارژ نمود؟

فرض کنید برای یک ورزش صبحگاهی کفش‌های خود را می‌پوشید و قبل بیرون رفتن از خانه پخش‌کننده MP3 و هدفون‌ خود را برمی‌دارید. ساعت ۶ صبح است و برای رفتن به سر کار عجله دارید و در حالی که گام‌های خود را سریعتر بر‌می‌دارید ناگهان پخش موسیقی متوقف می‌شود. باز هم باتری شما تمام شد!

اینکه در مسیر دویدن، یک تماس تلفنی مهم و یا پاسخ به پیامک تعیین قرار آخر هفته پیش بیاید، تمام شدن شارژ باتری می‌تواند عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.

خوشبختانه، برای این موضوع یک جنبش جدید تشکیل شده تا بتواند راه‌حلی برای آن ارایه کند. در واقع کاری که قرار است انجام شود دریافت نیرو از انرژی جنبشی است. اگر شما نمونه‌ای از این دستگاه را داشته ‌باشید، دیگر لازم نیست تا نگران از دست دادن شارژر باتری و قطع شدن پخش آهنگ خواننده محبوب خود شوید.

کاربرد انرژی جنبشی

سد برق‌آبی که نیروی خروشان آب را برای ایجاد برق مهار می‌کند شکلی از انرژی جنبشی است. توربین‌های بادی که با استفاده از تندبادها اقدام به تولید برق می‌کنند نیز نمونه‌ دیگری از آن است. حالا گونه جدیدی از دستگاه‌های شارژ کننده به وسیله انرژی جنبشی بوجود آمده‌اند که می‌توانند با ورود به فعالیت‌های روزمره افراد انرژی لازم برای لوازم الکترونیکی ‌آن‌ها را تامین نمایند.

اکنون نسخه‌ای از دستگاه شخصی مبتنی بر انرژی جنبشی تولید شده که استوانه‌ای شکل است. در داخل آن، یک فنر مغناطیسی در درون کانال روغن‌کاری شده حرکت می‌کند. این دستگاه به عنوان یک ژنراتور کوچک، نیرویی را در باتری داخلی آن ذخیره می‌نماید تا در صورت نیاز انرژی لازم برای دستگاه‌های الکترونیکی مثل پخش‌کننده‌های موسیقی را فراهم کند. مدل‌های دیگر این دستگاه شامل اجزای داخلی گوناگونی از جمله سیلیکون و یک سیم‌پیچ فلزی هستند که برای شارژر باتری کاربرد دارند.

شارژ سریع دستگاه‌های قابل حمل

نمونه‌ای از اینگونه دستگاه‌ها nPower PEG نام دارد. به گفته سازنده این وسیله، با قدم زدن ظرف مدت یک دقیقه نیروی لازم iPod nano برای کارکرد یک دقیقه‌ای تامین می‌شود. در صورتی که حرکت خود را سریعتر کنید و یا بدوید، نیروی ذکر شده برای همان مدت یک دقیقه ۵ برابر خواهد بود. دستگاه‌های پیچیده‌تری مانند گوشی‌های هوشمند، معمولا می‌توانند برای مدت ۱ دقیقه با 15 دقیقه راه رفتن شارژ شوند.

مدل‌هایی از شارژر‌های جنبشی‌ مخصوص کفش‌های پیاده‌روی را می‌توان به کفش ورزشی متصل کرد. اکنون در برخی موارد، اینگونه شارژرها به صورت کارخانه‌ای در کف کفش قرار داده می‌شوند. مدل‌های قابل اتصال را می‌توان به قسمت بیرونی کفش و در نزدیکی بند آن وصل کرد و پس از تامین انرژی به وسیله حرکت کاربر، با استفاده از بند یو‌اس‌بی به پخش‌کننده موسیقی یا دستگاه‌های قابل حمل دیگر اتصال داد. به عبارت دیگر، از این به بعد تعداد آهنگ‌هایی که می‌توانید از خواننده‌ محبوب خود گوش کنید به برنامه‌ تمرینی شما بستگی خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH