5 دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های ایرانی شکست خورده‌اند!

به خاطر دارم که همین چند سال پیش بود که تب تولید گوشی و تبلت داخلی بسیار بالا گرفته و از تلویزیون، تبلیغات مختلف این محصولات پخش می‌شد؛ حتی در برخی از کانال‌های ماهواره‌ای نیز تیزر این محصولات برای ترغیب خریداران دایما نمایش داده می‌شد و اسامی مختلفی چون GLX و دیمو و OROD و… دهان به دهان می‌گشت.

اما از آنجایی که گفتند تب تند خیلی زود عرق می‌کند، مسیر رشد این محصولات با همان شتاب رو به افول گذاشت و در بازاری که صاحبان تکنولوژی هم با احتیاط حرکت می‌کنند، بسیاری از این شرکت‌ها در ورطه سقوط قرار گرفتند و یا آنکه تصمیم گرفتند با توجه به زیاد شدن شکایات و عدم توانایی در پشتیبانی صحیح، خودشان بارشان را بسته و خیل عظیمی از خریداران را بدون پاسخ در گرداب ناامیدی گرفتار سازند.

اما چرا این محصولات نتوانستند آن طور که برخی پیش بینی می‌کردند، در بازار داخلی موفق شوند و به‌جز معدود سازندگانی چون GLX که کم‌رنگ‌تر از گذشته حضور دارند، باقی فعالیت خودشان را به مرحله توقف رسانده‌اند؟ در این مطلب به ۵ دلیل اصلی این موضوع خواهیم پرداخت.

به نام ایران به کام چین

بسیاری از شرکت‌های سازنده این محصولات، تنها ادعای ساخت کالای ایرانی می‌کردند و حال به دلیل سواستفاده، بهره گرفتن از تسهیلات و ناآگاهی کاربران، تلاش کردند تا اجناس خودشان را عرضه کنند. اما وقتی به شاکله کار آن‌ها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تمام این کالاها توسط شرکت‌های درجه دو و سه چینی تولید شده و در بهترین حالت در کشورمان بسته بندی و یا مونتاژی ساده می‌شدند.

حتی جالب بود که برخی از این شرکت‌ها به‌قدری ناشی بودند که منوی چینی گوشی را هم نمی‌توانستند پاک کنند و ایرادات بسیار زیادی در بسته بندی کالاهایشان مشاهده می‌شد. با ادامه یافتن این روند و مشخص شدن این کار که بر اکثریت این روند غلبه داشت، کاربران هم کم کم متوجه این موضوع شدند که نام گوشی ایرانی تنها یک حقه برای برانگیختن احساس وطن پرستانه جهت خرید این کالاهای غالبا بی‌کیفیت بوده و رسما همان کالای چینی را با اسم وطنی می‌خریدند!

پشتیبانی ضعیف

از آنجایی که اکثر این محصولات تنها یک دست‌پخت بی‌کیفیت از سوی چین بود، برای همین در صورت بروز مشکل، حل کردن آن به امری دشوار بدل می‌گردید. به‌خاطر دارم تبلت یکی از دوستانم را که از همین برندهای مثلا ایرانی خریداری کرده بود، بیش از ۵ بار جهت رفع نقص به بخش گارانتی مراجعه کرد و هر بار و پس از مدت کوتاهی، دوباره مشکلی برای دستگاهش ایجاد می‌شد، به نحوی که سرانجام عطایش را به لقایش بخشید! ایرادات باتری، تاچ دستگاه، لگ زدن‌های فراوان و… از ایرادات رایج این محصولات بودند.

در واقع با توجه به خرابی بیشتر از حد استاندارد این دیوایس‌ها، ضعف پشتیبانی نمود پیدا کرده و همین امر سبب شد تا پس از مدتی، از خریداران این محصولات تا حد زیادی کاسته شود و گوشی‌ها و تبلت‌های به اصطلاح ایرانی، دیگر مشتری سابق را نداشته باشد.

رقبای قدرتمند

شاید تنها نقطه‌ای که این گوشی‌های ایرانی قادر به رقابت بودند، همین بحث مربوط به قیمت بود که با ورود برندهایی چون هواوی به بازار، این مزیت هم رنگ باخت. در رده محصولات پرچم‌دار تقریبا هیچ محصول ایرانی وجود نداشت و گوشی‌های میان رده و پایین رده هم رقبای بسیار قدرتمندی را در کنار خود می‌دیدند که با یک مقایسه سرانگشتی، می‌توانستیم رای را به برتری رقبای خارجی بدهیم.

از آنجایی هم که بازار گوشی مانند خودرو قابلیت ایجاد انحصار را ندارد، پس دولت هم نمی‌توانست با وضع تعرفه‌های سنگین و یا جلوگیری از ورود محصولات خوب خارجی، فرصتی به این گوشی‌های به اصطلاح ایرانی برای رقابت بدهد (که اگر هم می‌داد شاید وضعیت بازار تلفن همراه هم مانند شرایط اسفناک خودروی کشورمان می‌شد) و بدین سبب این رقبای قدرتمند، مجالی برای نفس کشیدن به بسیاری از این کالاها را نداده و رای به حذف ایرانی‌ها دادند.

عدم خلاقیت

وقتی قرار است که شما یک محصول از برندی جدید را تهیه کنید، قاعدتا نیاز به مشاهده توانایی تازه و یا قابلیتی خاص دارید که تقریبا محصولات ایرانی از آن‌ها بی‌بهره بودند. تبلیغاتی چون گرفتن قند خون یا راحت درون جیب رفتن هم بیشتر از آنکه کاربردی باشد، موردی برای تمسخر شد تا این محصولات که حرفی برای گفتن نداشتند، خیلی سریع از چشم بیفتند.

جالب اینجاست که در قسمت‌هایی چون بومی سازی هم این محصولات چندان خوب عمل نکرده و حتی از لانچرهای آماده خارجی استفاده می‌کردند و یا نهایت خلاقیت‌شان به نصب چند برنامه به صورت پیش فرض محدود می‌شد که با توجه به توسعه اینترنت در این روزها، رسما جذابیتی برای کاربر نداشت.

جا ماندن از قافله پیشرفت

سرعت رشد در صنعت آی‌تی و به‌خصوص بخشی چون تلفن همراه به قدری بالاست که شما وقتی یک محصول دو یا سه سال پیش را نگاه می‌کنید، آثار کهنگی به خوبی در چهره‌اش نمایان می‌شود. پرچم‌داران کمپانی‌ها به سرعت در حال رشد هستند و آن چیزی که امروز یک ویژگی ممتاز محسوب می‌شود، فردا تبدیل به استانداردی برای محصولات میان رده خواهد شد.

گوشی‌های ایرانی هم با توجه به آنکه واحدهای تحقیق و توسعه مشخصی نداشته و قاعدتا بودجه چنین کاری را هم در اختیار ندارند، پس از این قافله جا مانده و با شتاب گرفتن هرچه بیشتر فناوری، این جا ماندن بیشتر نمود پیدا کرده و خیلی از آن‌ها به‌درستی فهمیدند در صنعتی که بسیاری از کشورهای بزرگ و توسعه یافته واردش نمی‌شوند، صرف داشتن چند پلن کوتاه مدت و یا خیال پردازی‌های الکی، نمی‌توان به موفقیت رسید و باید کار را به کاردان سپرده و سرمایه را در جایی به‌کار گرفت که از آن بازده مناسبی حاصل شود.

نظر شما در ارتباط با تولید گوشی و تبلت ایرانی چیست؟ آیا واقعا راهکاری برای موفقیت این محصولات ایرانی وجود دارد؟

67 در مورد “5 دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های ایرانی شکست خورده‌اند!”

  1. به نظرم اگر اون پولی که برای گوشی ریسکی ایرانی خرج بخواد بشه با یک مقدار سرمایه بیشتر بهترین گوشی خارجی طرف میخره و خیالش یک عمر راحته من خودم سامسونگ دارم تازه گرم sA03 و رده ۴ هم اومده راضیم نه مشابهه اصله خیلی هم خوبه برای گوشی ایرانی همون هزینه رو میخوای بدی همونو میدی با یک مقدار هزینه بیشتر خیالتم راحته همون من مثلا بیام همون قیمتو بدم ایرانی بخرم همونو میدم خارجی میخرم چون حسابشو پس داده خرابم نمیشه ایرانی گیرش زیاده فایده هم نداره من کلا گوشی ایرانی حتی نمیدونستم داریم بعد دیدم دوستم خریده گفت بدرد نمیخوره منم از اول نوکیا داشتم خیلی خوب بود مدل ۶۲.۳۳ داشتم نوکیا بود بعد جدید سامسونگ خریدم و هیچوقت ریسک نمیکنم گوشی ایرانی بخرم وگوشی جی وان داشتم بردش سوخت تعمیر کردم کار کرد بعدش ازم زدن بعدشم چون حوصله استرس ندارم دوباره هزینه اضافه بدم و خودمو اذیت کنم پس من گوشی های یا کیفیت خارجی رو بیشتر پسند میکنم نه من بلکه همه الان دیگه آیفون و اندروید سامسونگ دارن نه چیزی دیگه منم دنبال کیفیتم وشیک بودن هستم و گوشی ایرانی هرگز نمیخرم یا حق والسلام خوش

    1
    2
  2. مخالف هرچی کالای خارجی

    چی چی میگین شما دیدین گوشی های بارانی قوی شدن دارین ناامیدشون میکنین
    بعدا که گروهی شد بدونین برای اینکه شما فقط از کالای خارجی حمایت کردین وبه کالای ایرانی حمله کردین .

    4
    2
  3. جی ال ایکس بهترین

    جی ال ایکس عالیه
    درسته زود ترک برمیداره و بنظر میشکنه
    من یه تبلت جی ال ایکس دارم که از فاصله ۲ و ۹ متری افتاد ترک برداشت اما سالم سالم بود
    کسایی که میگن جی ال ایکس بده سامسونگ خوبه دارن شعار مرگ بر شاه مادر پدر هاشون رو لگد میکنن … ???

    6
    8
  4. راهکار تولید گوشیهای بروز همانند ۵g و۴k است.و اینکه قطب‌های تولید گوشی در همه جای کشور افزایش یابند و صادراتی هم بیندیشند.

    3
    4
  5. من فردی هستم که اکثر مدلهای جی ال ایکس روداشتم…و به شدت پشیمونم که اون گوشی ها رو‌خریدم..برای حمایت میخریدم..ماد،اسپایدر،g5.شاهین و …خرابیهای Glx زیاده،تعمیراتی ها نمیتونن تعمیر کنن‌و‌فقط نمایندگیهای خودشون میتونن،به شدت هنگه..و کلا افتصاحه..خیلی تلاش کردم با حمایتم نقشی در پیشرفت تکنولوژی کشور داشته باشم ‌ولی جی ال ایکس لیاقت این حمایت ها رو‌نداره وبرای مشتری ارزشی قائل نیست……الان گوشی غیر ایرانی دارم عالیه و‌هرکس باهام مشورت کنه میگم صددرصد ایرانی نخر…

    8
    17
  6. تحقیق، توسعه، بومی سازی(حتی شده کپی) ،خلاقیت و به قول یکی از نظرات کاربران برسی پیشنهادات مشتری ، دولت باید در این زمینه ورود کنه و حتی بخشی از بودجه صرف این هوشمندانه خرج شه باید دانشمندان زیادی را به کار بگیرن و کارگاه تحقیق و توسعه تشکیل بدن (حتی شده به وعده پول و مقام مخ های کشور های دیگر را باید جذب کرد)
    متاسفانه اصلا دولتمان گوش نمیکند هیچ راهی بغیر از مطالب بالا برای پیشرفت وجود نداره صنعتی که اگر رشد کنه در آینده کشور ما را به کشور مدرنی با تکنولوژی بالا تبدیل میکنه که کشور های دیگر روش حساب باز میکنن
    حیف حیف جوانانمان که در این مرز و بوم و با این آموزش و پرورش تئوری عملا تنها وقت خود را تلف میکنند که در نهایت هم بمیرند (جامعه نیاز به اصلاحات اساسی ولی تدریجی داره نه در ضمینه مذهب نه در ضمینه آرمان انقلابی بلکه در ضمینه نهاد ها گر چه پول نداریم تحریمیم ولی خلاقیت داریم هوش داریم گر چه بخور بخور داریم ولی حتمیکسی هم داریم که واقعا به فکر مردم باشه)
    ایران جایی هست که مردم مسلمان آن جهاد را تنها در راه دفاع میدانند ولی باید یواش یواش دیگه یاد بگیریم که حوضه های جهاد در راه خدا در کشور مسلمان ما در تمامی حوضه ها است چرا باید تنها در دفاع حاج قاسم سلیمانی باشد؟یا تنها در حوضه موشکی فخری زاره باشد؟

    3
    11
    1. دولت به فکر دزدی خودشه و مردم کشی خودشه که حکومت کنه دولت کجا به فکر پیشرفت ما بوده اینا باید برن

  7. علی مقصودی

    خسته نباشید به شرکت جی ال ایکس میگویم . که بهترین موبایل ها حتی بهتر از موبایل شیائومی نوت هشت و سایر موبایل ها درست میکند . ممنون از این که موبایل یولیفون پاور s3 و شاهین 2 و پارس و آریا رو درست کرده اند . بهترین موبایل های خارجی به گرد موبایل های ایرانی نمیرسن . بعضی ها هم نظر الکی میدن چون استفاده ازش نکردن . و امکاناتش رو هم نمیدونن چی هستش . با تشکر .

    21
    12
    1. اصلا اینطور نیست..من اسپایدر.g۵، ماد و شاهین روداشتم..میتونستم گوشی خارجی بخرم ولی اینا رومیخریدم که حمایت کرده باشم..الان به شدت پشیمونم…کاش هیچ وقت glx نخریده بودم..گوشی های افتصاحی که همش هنگه…وسازندگانی که هیچ ارزشی برای مشتری قائل نیستن..الان سامسونگ دارم و خیلی راضی هستم

      8
      5
      1. فقط یه آدم بدبخت هستی که فکر میکنید با دروغ و شایعه پراکنی می تونی کاری کنی به امام حسین قسم میخورم توی عمرت گوشی جی ال ایکس از نزدیک ندیدی

        3
        1
  8. من گوشی های جی ال ایکس رو قبول ندارم اون روی محصولاتی اسم پرچمدار می‌زاره که در بازار به میان دره هستن ولی گوشی های جی پلاس از نظر من خیلی خوبن به ۳ دلیل جی پلاس از جی ال ایکس بهتره
    ۱ الکی برای گوشیش شعار مسخره و عجیب نمیزاره
    ۲ سابقه کار با شرکت های پیشرفته رو داره
    ۳گوشیش بصرفه هست

    4
    6
  9. من از گوش جی ال ایکس متنفر بودم تا اینکه تو دانشگاه گوشیم افتاد تو اب و خراب شد، هم اتاقیم گوشی جی ال ایکس ماد پلاس داشت ولی اون شاهین2 خرید و گوشی ماد پلاسش را واسه چند روز امانت گرفتم تا اینکه یه گوشی سامسونگ a50بگیرم ولی بعد از اینکه مدتی با ماد پلاس کار کردم دیدم خیلی خوبه منم رفتم شاهین2 گرفتم الان هم واقعا راضی هستم
    واقعا کار با شاهین 2 خیلی لذت بخشه.

    7
    8
  10. یه گوشی چی پلاس t10برا پسرم گرفتم کارش عالیه. سرعتش هم در مقایسه با نوکیا 6,1 چیزی کم نداره. در کل اگر همین گوشی ها با برند چی پلاس تولید بشه بخش زیادی از نیاز مردم که پول خرید گوشی گران قیمت ندارند را می افته این گوشی برا گوشی بازها مناسب نیست اما برای کار روز مره و دانش اموزی عالیه. و ارزش خرید دارد

    1
    5
  11. سلام و ممنون از توضیحاتتون
    این درسته که گوشی های GLX تو این چند سال گذشته خیلی پیشرفت کردن و می تونند با گوشی های خارجی رقابت کنند؟

    6
    12
  12. خیلی نسبت به گوشی ایرانی حس بدی داشتم به شدت
    تا اینکه glx شاهین 2 رو معرفی کرد.
    وقتی این گوشی معرفی شد فهمیدم نه! یه روزنه کچیک امید باز شده!
    ایده های زیادی دارم برای افزایش فروش این شرکت
    توی پیشنهادات سایت glx بهشون ارائه دادم، ولی هیچ کدوم جواب ندادن.
    کسی رو پیدا کردم که توی شرکت کار میکرد. پیشنهاداتم رو بهش گفتم اون هم گفت به شرکت میگم اگه جواب داد بهت خبر میدم.
    اما آخرش نه جوابی نه رسیدگی
    ایده هام خیلی خوب و عملی هستن
    اما هیچ کدوم پیگیری نمیکنن
    تا اینکه چند روز پیش دیگه ناامید شدم از پیگیری کردن
    شرکت glx عزیز خیلی دوست دارم پیشرفت کنی اما برات متاسفم تا موقعی که به پیشنهادات مشتری ها گوش نکنی و نیاز های اونها رو نسنجی قید پیشرفت رو بزن. مگه نشنیدید که پیامبر توی مشکلات از بقیه مشاوره میگرفت.
    در ضمن یک نکته ای هم بگم: برای فروش پایین گوشی های خودت بهونه نیار که مردم داشتن گوشی ایرانی رو کسر شان میدونن، تو اگه کالای با کیفیت و جذاب و ترند بازار ارائه کنی کسی داشتن گوشی ایرانی رو کسر شان نمیدونه

    2
    12
  13. یعنی شما نیفرمایید چون اونا پیشرفت کردن دیگه ما باید بادمجون پوس بکنیم؟ چی میگیییی!!!! داداش اونا هم روزی داغون بودن وقتی ما ابر قدرت دنیا بودیم اگه اونا هم مثل ما بودن هیچ وقت به این تکنلوژی نمیرسیدند من مطمئنم که اونا آدمایی مثل شما نداشتن که گند بزنن به اعتماد به نفس مردم کشور خودشون اونا تلاش کردن و حالا از ما سرن

    1
    11
  14. وقتی کامپیوتر هایی که توش این گوشی های رو می خوان طراحی کنند (به اصطلاح) از ایران نیست و حتی ما داخل هیچ تولیدی قطعات موبایل و کامپیوتر نداریم که ارزون در بیاد و تولید کنند گان تشویق شوند بیان گوشی با کیفیت تولید کنند در ایران خب میرن از چین سفارش می دن که هم دچار مشکل در واردات قطعات از کشور ها هم نشن هم به راحتی گوشی خودشون رو بسازند

    2
    6
  15. گوشی های ایرانی عمدتا در یک جمله کیفیت پایین با قیمت زیاد خلاصه میشن … مشکل اونجایی بیشتر میشه که هیچ نوآوری هم وجود نداره و عملا دارن کپی می کنن ار مدل های خارجی و چینی …
    شرکت های سازنده گوشی ایرانی از lcd , cpu , و انواع IC و حتی باتری رو هم عمدتا از چین وارد می کنن و بعد اینجا با هزینه ای گزاف منتاژ می کنند و بعد با قیمت زیاد به مردم می فروشن تنها راه جون گرفتن این صنعت در درجه اول نوآوری (طراحی جدید با قابلیت های جدید ) و بعد افزایش کیفیت مونتاژ و قطعات هست و بعد قیمت معقول هست بدون در نظر گرفتن این شرایط صنعت گوشی ایران به جایی نمی رسه .

    4
    5
  16. والا اینها که می گویند گوشی جی الایکس دارند الکی می گویند آنها گوشی ها اپل یا سامسونگ دارند حتی خود سازنده جی ال ایکس یک گوشی اپل دارد اگر راست می گویند خود آقای وزیر اولین خودش بگیرد و همیشه دستش باشد تا مردم باورکنند

    4
    5
  17. این گوشی که می گویند ساخت داخل است اصلا” صحت ندارد و این گوشی کاردستی دانش آموزان چینی است و این هم یک را برای هزینه کردن و حیف و میل کردن بودجه است و باید یک سری از اقوام و نزدیکان وزیر از این را درآمد میلیاردی بدست بیاورند

    7
    6
  18. بزرگترین ایراد GLX اینه که گوشی های پرچمدارش رو فقط در زمان خاص پیش فروش میکنه انگار خودرو هست و بعضی گوشی هاش تحویل فوری انگار خود GLX هم قبول کرده که یه فقیری هست که با کمک های مردمی میتونه سره پا بمونه اما گوشی های پرچمدار و غیر پرچمدار GLX اصلا با توجه به کیفیت و سخت افزارش ارزون نیستن بلکه گرون هستن مثلا با داشتن چیپ های معمولی مدیاتک و داشتن دوربین معمولی از نظر قیمتی با گوشی هایی مثل شائومی و هواوی برابری می کند
    از نظر من با این مشخصات گوشی های GLX این مقدار ارزش خرید را ندارد

    1
    12
  19. سلام
    من گوشی جی ال ایکس تازگی گرفتم
    ۴هسته ای
    ۶۴گیک حافظه
    ۴گیگ رم
    تقریبا عالیه
    خانمم اس۸ اج داره
    تقریبا توی یه مایه کار میکنن
    باتریش هم که ماشاالله
    قشنگ ۲روز کار میکنه
    من که خیلی راضیم

    5
    10
  20. سلام من گوشی قدیمی جی ال ایکس یعنی ۲۶۸۰ رو داشتم و فقط دو چیزش بد بود یک حافظه و دو هم دوربین
    بنظرم اگه کسی مثل خودم عرق ملیش زیاد باشه کافیه که از نوشتن این گونه مطالب خودداری کنه مگه چقد از تندر۹۰ تو ایران ساخته میشد؟چقد از لوازم گوشی های سامسونگ ساخت کره هست ؟چقد از بوش مال ترکیه است؟
    همه ی دنیا همینه و اکثر تولید کننده ها مونتاژ کنندن ولی ما به خاطر تحریم و اینا یه امتیاز ویژه داریم که باید قدرشو بدونیم
    وقتی یه کشوری میتونه تو صنایع نظامی اینقدر پیشرفت کنه و پهپاد امریکارو بزنه اگه بخواد و مردم حمایت کنن میتونه سامسونگ رو هم شکست بده به شرطی که بعضی ها به قیمت شکستن خودشون دیگران رو بالانبرن
    خودم سامسونگ دارم ولی میخوام در اینده ای نه چندان دور یا جی ال ایکس اریا بگیرم یا شاهین۲

    3
    8
  21. گوشی های DEZHوNIRIوBAYWALایرانی را امتحان کردید اندرویدش 7.1.2است و حافظه داخلیش 125گیگابایت است کیفتش هم خوب است ولی در بازار موجود نیست ولی فقط در یک روستای استان کردستان موجود است دلیل نا موجود در بازار به حرفی که آقای روحانی زده که گفته اگر جهان بداند ایرانی است و کیفتش از سامسونگ بالاتره یهو همه می خرند.

    2
    4
  22. پروفسور یاسین

    سلام من خودم پروفسورای فناوری دارم وقتی که اومدم گوشی سامسونگ و آیفون رو برسی کردم متوجه شدم که گوشی سامسونگ بهتر است بعدش دوستان اصرار کردند که من سامسونگ و جی ال ایکس رو مقایسه کنم منم هی بهشون میخندیدم ولی یه روز این کارو کردم به طور حیرت آوری متوجه شدم که گوشی جی ال ایکس فقط از طرف باتری ضربه خورده ولی بقیه ی قطعات این گوشی خیلی بهتر از سامسونگ است

    7
    14
  23. اینو حتما بخونید

    باسلام
    واقعا من متاسم که شما این اتهام های بد رو راجب گوشی ایرانی میزنید
    قطعاتی که در ایران تولید میشه مثل بُردجی ال ایکس از انها خریداری میکنه و قطعاتی که در ایران نیست از خارج وارد میکنه مثل هنسفری

    شما حتی اگر تهمت زده باشی وحتی یه کارگر را بیکار کنی باید جواب گو باشی

    تاوقتی سامسونگ و… حامیانی مثل شما دارد کارخانه نمی گذارد ایران موشکی خود کفا بماند

    3
    20
  24. از اینور:”چند دلیل واسه این که کالای ایرانی کلا بده”
    از اون طرف:”چندین دلیل برای اینکه بدانید و آگاه باشید خرید برنامه ها و کالای خارجی خیلی خوب است”!!
    کلا خارجی خوبه ایرانی بد!

    7
    11
  25. دانشجو طلبه

    سلام
    عللی که برشمردید شاید تا حدی صحیح باشد اما
    چقدر واقعا انسان باید خودباخته باشه که حتی دنبال راهکار برای ارتقای کالای مملکت خودش نباشه!!!
    اولا که بسیاری مصرف کنندگان از برخی کالاهای جدید جی ال ایکس راضی هستند!
    دوما بالفرض که این شرکت موفق نبوده، آیا ادله آن منحصر به همین چند دلیل ظاهری است؟
    فکر نمی کنید کم کردن عوارض ورود گوشی خارجی به 5درصد (!!!!!!) یک دلیل مهم باشد!؟
    آیا اگر دولت فخیمه عوارض را حفظ می کرد و مقداری از آن را صرف پیشرفت مطالعاتی و تکنولوژیک این شرکت ها می کرد، بسیاری از مشکلات این شرکت ها حل نمیشد؟
    آیا این روال ساده تجربه دنیا نبوده؟
    چطور یک شرکت نوپا با چندصد نفر جمعیت می تواند به تنهایی مقابل کارتل های بزرگ اقتصادی دنیا رقابت کند؟
    اگر امروز به فکر نباشیم تا ابد صادرات ما نفت و مواد خام دیگر است و بدخواهان با تولید ارزش افزوده به ریش ما خواهند خندید.

    4
    18
  26. با تحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که گوشی ایرانی کیفیت خوبی داره. بالاخره باید کمک کنیم تا تولیدات داخلیمون رشد کنه.
    برای سایر خرید های عروسیم هم قصد دارم ایرانی خرید کنم. مثل یخچال فریزر الکترو استیل . لباسشویی پاکشوما. تلویزیون ایکس ویژن. اجاق گاز ایرانی و فرش ایرانی.
    و به خانواده ی همسرم هم تاکید کردم که در جهیزیه از لوازم ایرانی استفاده کنن

    خیلی امیدوارم که امسال کالاهای ایرانی رشد فروش خوبی داشته باشن.

    4
    27
    1. عالیه
      من دقیقا همین کار رو میکنم
      ضمنا پیشنهاد میکنم به مشخصات گوشی جی ال ایکس شاهین نگاهی بندازید متوجه میشید که یا این قدرتش 3 برابر ارزون تر میده

      5
      14
  27. دوست گرامی
    حداقل میگفتید مثلا مدل ساده ش خوبه برای استفاده، ملت مثلا جای nokia 1100 اون رو بخرن و بعدا کم کم سرمایه ی این شرکت بالا بره وبتونه اون قراردادها و فناوری هایی که نیاز رو به سرانجام برسونه
    گوشی آریا رو پیش فروش کردن با قیمت 700 تومن؛ خب با اون مشخصات سخت افزاری کدوم گوشی رو میتونی گیر بیاری؟ یه کم واقع بین باش
    شاید این گوشی برای کسی مثل شما که دائم به روز هستی و دائم دنبال اخبار گوشی هستی جالب نباشه، ولی اکثر پدر و مادرا که دیگه تو مسیر update و ارتقا نیستن چطور؟
    منطقی باش
    هرجایی پشتیبانی خوب و بد داره
    من موس گرین خرید کردم چون ایرانی هست/ مشکل داشت دادم گارانتی رایگان فرستادن تهران و ظرف 1 هفته اومد برام! باز هم کمی مشکل داره/ نمیشه بگم لعنت بهش/ خدا میدونه اون تعمیرکارش تو تهران سرش شلوغ باشه یا نه و وقت نداره که دائم با موس من ور بره یا نه/ اما مجدد اگه بدم باز رایگان میره و برام میفرستن ش/ نهایت درست نشد یه نو میفرستن!

    2
    17
  28. سلام
    گوشی های جدید glx حرف ندارن!!!
    الان یک سال و یک ماهه که مدل پارس رو خریدم.
    کاملا راضیم…سخت افزار خوب،باتری قوی،روون بودن سیستم عامل و …

    1
    20
  29. فقط یک سوال برای من به عنوان کسی که هم G5و هم ماد استفاده کرده و کاملا راضی بوده(مثلا ماد رو چهارصد هزار خریدم و میبینم به اندازه گوشی های خارجی که دوبرابر قیمت دارند کارآیی داره)پیش امد کرده،چطور ممکنه یک ایرانی پول از سامسونگ بگیره برای تبلیغ و مغرضانه تولیدات وطنش رو بکوبه؟

    امکانش هست جواب بدید یا نظرم حذف میشه

    4
    23
    1. دوست عزیز ما از کسی پول نگرفتیم (حالا چرا سامسونگ!!) و سهم مارکت ایرانی‌ها به‌قدری پایین است که هیچ شرکتی چنین کاری هم نمی‌کند! نگاهی تخصصی به بازار و بررسی کامل محصولات هم‌رده نشان می‌دهد که جایگاه به اصطلاح وطنی‌ها که همه قطعات آن از چین تامین شده و صرفا در اینجا اسمبل می‌شوند، در چه مکان نازلی قرار دارد و اکثر شرکت‌های ایرانی مدعی در این بخش هم یا تعطیل شده و یا بسیار کم‌رنگ هستند.

      18
      9
      1. من که فکر میکنم اگر تخصص و اهل فن بودن به معنی مجذوب و مسحور قولهای تکنولوژی بودن هست چقدر خوبه آدم یه روستایی عامی و ساده باشه. لااقل میفهمه اگه محصول باغش رو خودش دست کم بگیره هیچ جایی تو بازار هفتگی پیدا نمیکنه. به نظرم بد نیست تو بعضی دانشگاه ها یه دو واحد آینده نگری یاد بدن به درد خیلیامون میخوره

        2
        14
  30. کره ای ها وقتی پا در عرصه پیشرفت گذاشتن محصولات تولید خودشان رو میخریدند و اهمیتی به کیفیت ان نمیدادند.تنها چیزی که برایشان مهم بود تولید خودشان و تولید داخلی بود.انقدر اصرار کردن به این کار که الان به این جایگاه رسیدند.همین glx اگه مردم بهش اعتماد کنند و هزینه پیشرفت را بپردازند هیچ چیزی از برندهای برتر دنیا کم نخواهد داشت،همچنان که الان هم نسبت به خیلی از گوشیهایی که در دست مردم است بهتر و باکیفیت تر هست.
    مطمین باشید اگر با نیت خیر اینگونه خرید کنید نتیجه مطلوبتان را میگیرید اگر هم نگرفتید مطمین باشید هزینه ای که کرده اید جایگزین خواهد شد.یا علی…

    5
    27
    1. نه فقط کره ای ها اکثر کشور های پیشرفته خرید خارجی انجام ندادند مثل ژاپن و کشورهای اروپایی ..

      2
      22
  31. ضمن اطلاع از کیفیت وقیمت گوشی های خارجی تعمد دارم از گوشی های دخلی ( ساخت یا مونتاژ) استفاده کنم ومی دانم که اولا هرچه پول بدم اکثرا داخل ایران میماند وثانیا با سود آور شدن صنایع داخلی زمینه رقابت در کیفیت وقیمت فراهم می شود
    عده ای که تنها هنرشان تحقیر صنایع داخلی است واین رویکرد به نفع سرمایه داران خارجی است
    لحن وادبیات این گونه افراد بگونه ای است که بجای نقد دلسوزانه وارایه راه کار با تعبیر شکست صنایع داخلی ابراز خوشحالی می کنند
    و چه بسا مامور یتی است باید انجام شود

    2
    21
  32. سلام
    آقای نویسنده ی عزیز، درجایی که از خودروی ملی و انحصار و وضع افتضاحش گفتی، همه موافق بودیم و هیچکس به شما خرده نگرفت، اما از عنوان مطلبت و نحوه ی نگارشت و راهکار آخری که دادی، مطمپنا خیلی ها ناراحت شدند که در نظرات نیز مشخص است! گویا که رپیس این کارخانه ها حق شمارا خورده اند که اینطوری در لفافه نفرینشان میکنی و آرزوی تعطیلیشان را داری!

    من خودم هرگز جی ال ایکس نداشتم و احتمالا نخواهم داشت ولی من نیز دوستی دارم که مهندس نخبه دانشگاه تهران است و گوشی جی ال ایکس دارد و وقتی از گوشی اش سوال کردم مثل باقی نظرات از گوشی تعریف کرد! و تاکید کرد که واقعا گوشی خوبی است.

    پس نیمه ی پر لیوان نیز وجود دارد . و در یک مطلب منصفانه بهتر است به هر دو سوی ماجرا نگاه شود.

    مطلب شما به جز وارد کنندگان و قاچاقچیان و دلالان مفت خور، کسی را خوشحال نکرد!

    6
    28
  33. خواندن نظرات کاربران نشان دهنده رضایت از برند ایرانی است هرچند با ضعف نیاز است نویسنده کمی تامل بفرماید و کمی هم از عرق ملی وضودش استفاده کند البته اگر موجود باشد

    5
    27
  34. بجای تبلیغ برای تولید ایران اونو شکست خورده می دونید یا کمک باشید راهکار بدید آدم وارد معرفی کنید به این شرکت ها لااقل مشتری هاشون رو که کم نکنید

    5
    23
  35. من جی ال ایکس ماد خریدم خیلی خیلی ازش راضیم. با قیمت چهارصد هزار تومان سیستم نسبتا مناسبی داره و بی نظیر و بی رقیب به نظرم حتی با قیمت کمی بالا ترو انصافا از کیفیت صحفه نمایشش راضی هستم. پردازنده گرافیگی خوب. حافظه داخلی شانزده و رم دو که دوبرابر سایر رقباشه. صنعت موبایل یعنی طراحی و مونتاژ. همین سامسونگ مگه پردازنده گرافیکی و رم و سی پی یو و چیپست و…تولبد خودشه؟؟؟؟!!!!! .در مجموع من خیلی راضیم و با یه گلاس و بامپر که اتفاقا خیلی موبایل رو زیبا میکنه واقعا محکم و سر سخت میشه.

    2
    17
  36. علی شوهانی

    با عرض سلام ادب و احترام
    بنده حدود ۱۰ ساله که کارم آی تی هست وقتی گوشی GLX رو باز می کردم کاملاً مشابه گوشی K1000 چین بود و تفاوتش در این بود که GLX یک عدد اسلات رم داشت ولی K1000 دو عدد
    من که خودم فقط برندای خارجی استفاده می کنم
    با تشکر از دوستان

    18
    2
  37. من گوشیهای قبلی glx رو استفاده نکردم ولی چند وقت پیش گوشی سامسونگ Ace 4 پدرم شارژ خیلی زود خالی میکرد بخاطر این موضوع خواستم براش گوشی بگیرم برای همین دنبال یه گوشی با باتری قوی و در عین حال ارزون تو سایتا میگشتم که دیدم glx گوشی پارس با ۵۰۰۰ میلی آمپر زده با قیمت ۵۰۰ هزار تومن پیش خرید! منم گفتم با این قیمت همچین باتری عالی هست و انتظار دیگه ای از گوشی با توجه به ذهنیت نه چندان خوبم از glx نداشتم! بعد یک ماه دستم رسید و بر خلاف تصوراتم گوشی خیلی از قیمتش بیشتر کارایی داره و چند تا بازی سنگین هم روش ریختم که هنگ نکرد و با توجه به باتری قدرتمندش و صفحه نمایش خوبش ساعتها باهاش بازی کردم جوری شد که بابام هی میگه گوشی رو برای من گرفتی اونوقت خودت همش داری بازی میکنی 🙂 خلاصه اینکه از نظر منِ مصرف کننده گوشی بسیار راضی کنندست فقط دوربینش در فضای بسته و کم نور تو بخش فیلمبردای نویز داره، بغیر از این بقیه موارد قابل قبوله

    2
    27
  38. با سلام ،میگن گوشی به طور متوسط از ۲۰۰۰قطعه تشکیل و درست شده!! ،به نظر من ایران به جای هدر دادن سرمایه و درست کردن هزار تا شرکت بی مصرف باید یک یا دو شرکت دانش بنیان خصوصی بزرگ و محکم با کمک دولت درست میکرد و قطعات مهم و پر کاربرد و حساس مثل باطری یا صفحه نمایش را هرچند از ابتدا و نه مثل کیفیت خارجیش درست میکردند و با حمایت ما هموطنان و خرید ما کم کم پیشرفت میکردن و کیفیتشون مثل خارجیا میشد و بعد به فکر تولید قطعات دیگه و بیشتر که صرف میکنه بیفتند-دقت داشته باشید تولید خیلی از قطعات حتی اگه ممکن باشه صرف نمیکنه و خیلی از شرکتای بزرگ از کشورهای مختلف قطعه وارد میکنند (و البته نباید مثل بازار خودرو انحصاریش کنند که پیشرفت وقتی رقابت نباشه نیست) بعد از پیشرفت مناسب میتونن صادرات کنن و به پیشرفت کشور اهسته و پیوسته برسیم

    1
    15
  39. این گوشیا انقدر بیکفیت هستن که اکثرشون باتریهاشون خیلی زود خراب میشه!! بعد خودشون هم نمیتونن درستش کنن و کلن یه عده فقط واسه سود کردن رفتن اینکارو کردن و بعد هم ول کردن!!

    21
    5
    1. من ۶ ماه هست که گوشی ماد GLX خریدم فوق العادس…با قیمت مناسب…البته اولش نمیخواستم…بعد گفتم مگه بیشتر یک سال گوشی نگه میدارم ولی خیلی گوشی خوبی از اب در اومد

      8
      23
      1. بچه های من سامسونگ گرفتند ولی خانم من glx ایرانی گرفت همین بحث را هم با بچه هام داشت که ایرانی بخریم کمک به ایرانی بشه والله گوشی خانمم ثابت شده برای همه ما چقدر بنفعش شد چون پول یکسان دادیم گوشی بهتری شده و…ما هم همه پشیمانیم چرا جی ال ایکس ایرانی نخریدیم

        13
        32
  40. بهتر بود به جای این که برندهای های الکی با فناوری های ضعیف چینی تولید کنن؛ می رفتن و با یه شرکت معتبر مثل سامسونگ یا اپل قرار تولید گوشی تحت لایسنس می بستن.(مثل چین،ویتنام و…) که این موضوع هم به تولید داخلی کمک می کرد و هم بروز رسانی و آوردن فناوری به ایران.

    5
    15
      1. سلام ویتنام از تولید شروع کرده و الان فناوریش مثل ژاپن عالیه مهم اینه که الان ویتنام جزو کشور های توسعه یافته مثل کره محسوب میشه

    1. شما که اظهار نظر می فرمایید ، لطفا مصاحبه رییس شرکت جی ال ایکس رو بخونید
      تو مصاحبه شون هست که ابتدا قصد همکاری با سامسونگ و … داشته اند ولی اونا حاضر به همکاری نشده اند
      الان عصر جنگ علم و تکنولوژی و هر کشوری که مثل عرب ها فقط به فکر خریدن کالاهای دیگر کشور ها باشه آخرش یه کشوری می شه مثل عربستان
      ولی اگه تعصب روی تولید ملی باشه می شه مثل ژاپن
      البته تو ایران ما افراد انگل صفت کم نیستند

      10
      39
      1. شرکتهای داخلی توان طراحی زیبا، متالورژی مواد و توان آزمون وخطای آزمایشگاهی ندارند.
        1- هیچ یک از این شرکتها افراد متخصص که آشنا به دستگاههای آزمایشگاهی تست مکانیکی والکترونیکی دیوایس هست را ندارند حاضرم قسم بخورم که تو همچین شرکتهایی بخشی به اسم آزمایشگاه یاحتی QC ندارند.
        2- متخصص و طراح صنعتی رو شوخی و مسخره میگیرن به همین خاطره که تو ایران ماشینها 20 سال به یک شکل باقی میمونن البته تو تمام صنایع ایران همین رو میبینید مثله پلوپز پارس خزر، ایران رادیاتور،کولرآبی،ایزوگام و انواع عایق رطوبتی،آبگرم کن،بخاری برقی، بخاری گازی، انواع مصالح بنایی سفال و آجرو بلوک و .. تا فردا صبح هم میتونم نام ببرم که خط تولید بعضی از این صنایع حداقل از 30 سال پیش تا الان یه جور تولید داشته چه برسه مثه ال جی که از یه مدل موبایل تو یه سال سه مورد آپ دیت تو طراحی و دیوایس داشته باشه.
        3- متالورژی مواد و مصالح در تمام تولیدات ایران فوق العاده خارج از استاندارد و در موارد زیادی فاقد ایمنی لازم هست نه کافی مثه ماشینهای ایران پراید و سبزی خرد کنها و …. که اگه واردش بشید تازه میفهمید این حکومت چه ظلمی به این مردم میکنه متاسفانه یه پیچ پرمقاومت و با کیفیت تو ایران تولید نمیشه.
        درکل باید بگم اگه ایران فکر کومونیستیشو بزاره کنار و فکره تولید قطعاتی رو بکنه که کل مردم ایران ودنیا لازم دارن و به صورت متمرکز کار رو پیش ببره بهتره.
        یه خط تولید میتونه از یه کارگاه ساده شروع بشه که:
        1- یه خط تولید ساده و قدیمی رو راه اندازی مجدد کنه که بعد از آزمون بازار سریع خودشو بروز کنه
        2- توکارخانه یه آزمایشگاه متالورژی وکنترل قطعات الکترونیکی و مکانیکی مستقرکنه ودرصورتیکه نتونستن کارکنن به سرعت بانیروهای قوی جایگزین بشن و فامیل بازی نکنن
        3- تیم کنترل کیفیت واقعی که به نفع کارخانه رای نده و به نفع مشتری باشه استقرار کنن و حاشیه منافع شرکت رو ازشون دور کنن.
        4- تیم متخصص عالی طراح صنعتی، گرافیست و تبلیغات صادقانه و متخصص بازار یاب ومتخصص کنترل پروژه مستقر کنه که منافع مشتری به منافع شرکت ترجیح داده بشه.
        5- سرپرستان و مدیران تولید و ساخت باغیرت و باپشتکار مستقر کنه . در ایران متاسفانه اجرای صحیح و دانش اجرایی نفرات بعضا فدای مدارک دانشگاههای معتبر میشوند چه بسا فردی با تحصیلات کاردانی یاکارشناسی و اجراییتر موفقتر از دکتران تئوری و کُند در تصمیمات قاطع باشند.
        هیچ کس نمیگوید که کسی که در دانشگاه معتبر درس خوانده دارای استعداد و ضریب هوشی پایین است ولی نباید اولویت برای نوک پیکان پیشرفت باشد.
        اگر مسئولین حکومت بفهمند که باید در دانشگاهها آزمایشگاههای قوی با بودجه نامحدود و کارگاههای عملی با ساعات کافی که استادان قوی و اجرایی عملکرد آنرا تضمین میکنند مستقر کرد میتوان به آینده کشور امیدوار بود در غیر اینصورت ایران آینده ای همانند عراق را پیش رو خواهد داشت. مردمی ساده لوح که هیجان و خرافات هدایتشان میکند.

        22
        24
        1. بیشتر مطالبی که مطرح کردی سیاسی بود تا علمی ! افکار کمونیستی رو نمیدونم چطوری آوردی وسط اصن !؟؟!؟ ؟

          11
          18
        2. برادر بزرگوار نصایح شما در خصوص شیوه ای برای عملکرد شرکت های داخلی در خصوص پیشرفا
          ت بسیار منطقی و درست میباشد اما از واژه کمونیسم استفاده کردید حتی بیان این واژه نیازمند مطالعه و صرف وقت زیادی هست دولت های کمونیسمی حال حاضر به غسر از کوبا و کره شمالی وضعیت حداقلی اقتصادیشان (تولید ناخالص داخلی)خیلی بهتر از ایران میباشد.

          2
          4
  41. خیلی بهتر بود به جای تولید گوشی های چینی به نام ایران و قت و بودجه و تحقیقات میگذاشتن روی تولید انواع و اقسام لوازم اصلی گوشی تلفن های همراه مثلا ساخت و تولید باتری های یون لیتیوم بسیار باکیفیت برای انواع و اقسام موبایل ،پاور بانک ، اسپیکرهای بلوتوثی جیبی قابل حمل با تکنولوژی دالبی و حالا هم کار و تحقیقات بر روی ساخت باتری های اَبَر خازنی که دنیا را متحول خواهد کرد

    1
    28
    1. عرض سلام
      منم موافقم اگ از قطعات کوچک شروع کنیم و گروه های ممختلف روی بخشهای مختلف کار کنن بعد از مدتی ان شاالله می تونیم خودمون گوشیهای با کیفیت و به روز تولید کنیم چون هر کدوم از اون گروه ها مسلما بایدسعی کنه روی بهترین تکنولوژیها سرمایه گذاری کنه
      به نظر مشکل اینجاست که کار افرین در این زمینه شاید کم داشته باشیم کسی که هم ریسک پذیر باشه و هم ایده داشته باشه و شروع ب کار کنه …

      2
      24

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH