چگونه می‌توان مانع هدر رفتن وقت در شبکه‌های اجتماعی شد؟!

در عصر تکنولوژی، سخت است که بخواهیم بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، توییتر و اینستاگرام زندگی کنیم. مشکل جایی است که این موارد وقت زیادی از زندگی ما را هدر می‌دهند.

راه‌های زیادی برای جلوگیری از گذراندن وقت صرف دیدن مطالب غیرمفید وجود دارد. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید استفاده روزمره از شبکه‌های اجتماعی را محدود نمایید. علاوه بر این بهترین راه برای اجتناب از تلف شدن وقت در این مورد این است که همه حساب‌های خود را پاک کنید. اگر انجام این کار برای شما سخت است، ادامه مطلب را از دست ندهید.

خاموش کردن اطلاعیه‌ها (یا حذف اپلیکیشن موبایل)

پس از انجام این کار ممکن است از تاثیر کنترل بر اعلان‌های نرم‌افزارهای موبایلی شگفت‌زده شوید. مثال ما در این مورد فیسبوک است. به قسمت تنظیمات نوتیفیکشن بروید تا بتوانید هشدارهای مربوط به پست‌های جدید، نظرات، درخواست‌های دوستی، تگ عکس، پیام‌ها و خیلی از موارد دیگر را تنظیم کنید.

دفعه بعد که سر میز غذا قرار می‌گیرید، در عوض پیمایش بی‌هدف پست‌های جدید، دیگر اعلانی از اینگونه اپلیکیشن‌ها بر شما نمی‌آید و زمان‌تان هم بیهوده گرفته نمی‌شود.

در اندروید یا آی‌اواس شما می‌توانید تنظیمات اطلاعیه‌ها را در سطح سیستمی نیز پیکربندی کنید. برای این کار به Settings بروید و سپس برای اعمال تغییرات Notifications را بزنید. گزینه‌های در دسترس با توجه سیستم‌عامل‌های گوگل و اپل متفاوت خواهد بود، اما در حالت کلی (اگر هنوز بخواهید از اتفاقات جدید مطلع شوید) می‌توانید اعلان‌ها را بی‌صدا کنید یا آن‌ها را خاموش نمایید.

در صورتی که تصمیم گرفته‌اید تا یک راه‌کار اساسی را بکار ببرید می‌توانید این نرم‌افزارها را از گوشی خود پاک کنید.

با کسی که دنبالش می‌کنید بی‌رحمانه برخورد کنید!

بر اساس تجربه‌ای که بدست‌آمده، با محدود کردن تعداد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال می‌کنید، تاثیر بیشتری را در قیاس با خاموش کردن اعلان‌ها و وسوسه شدن برای چک کردن خبرهای جدید می‌بینید. اگر این اطلاعیه‌ها به ندرت بروزرسانی می‌شوند، می‌توانید بدون هیچ نگرانی از خبری که ممکن است از دست دهید، یک یا چند روز به آن‌ها سر نزنید.

هر شبکه اجتماعی راه آسانی را برای دنبال نکردن یا خارج شدن از حالت دوستی به طریق وب یا اپلیکیشن‌های رسمی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای توییتر این امکان وجود دارد تا چند مورد از حساب‌های افراد مشهور یا شرکت‌ها را محدود کنید و به هیچ‌وجه پیامی را دریافت نکنید.

دریافت هشدارها به وسیله ایمیل

با وجود افزایش روزافزون گوشی‌های هوشمند، ایمیل به عنوان روشی مهم برای دسترسی سریع به هرکس شناخته شده‌ است. اگر برای مطلع شدن از رویدادهای جدید روش ورود به حساب کاربری از اپلیکیشن موبایل را انتخاب کرده‌اید، در عوض آن می‌توانید هشدارها را در ایمیل خود دریافت نمایید.

به عنوان مثال، به تنظیمات فیسبوک در نسخه تحت وب بروید و دکمه Edit قرار گرفته در کنار Email و در زیر سربرگ Notifications را بزنید. از این بخش می‌توانید تعیین کنید که چه نوعی از ایمیل‌های جدید به شما اطلاع داده شود. همچنین با رفتن به تنظیمات توییتر از مرورگر خود و انتخاب Email notifications قادر هستید تا هشدارها را پیکربندی نمایید.

نرم‌افزار بسیار مفید دیگر در این زمینه IFTTT است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا با ایجاد برنامک‌ها، هنگام توییت کردن کاربران یا تگ کردن عکس‌ها آن‌ها را فعال کنید. بنابراین بدین وسیله می‌توان هشدارهای مربوط به فیسبوک و توییتر را بدون ورود به سیستم شخصی‌سازی کنید و از بررسی متداوم آپدیت‌ها رها شوید.

تنها به یک گزینه تکیه نکنید

علی‌رغم تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید زمان خود را در هنگام کار با شبکه‌های اجتماعی محدود کنید، افراد زیادی هستند که هنوز هم در این رابطه مشکل دارند. اگر مشکل شما این است که نمی‌توانید از اطلاعیه‌های مربوط به رویدادهای جدید دست بکشید، می‌توانید از روش دیگر کمک بگیرید.

بکارگیری برخی از آن‌ها بسیار آسان است. TomatoTimer زمان شما را به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌کند تا بتوانید به همه امور رسیدگی کنید. گزینه‌های دیگر مثل StayFocusd برای مرورگر کروم یا LeechBlock برای فایرفاکس، این قابلیت را فراهم می‌کنند تا بتوانید سایت‌های خاصی را در زمان‌های تعیین شده مشخص کنید.

Cold Turkey (که برای دسترسی‌های اولیه رایگان است) و Freedom برای اجرا روی سیستم‌های دسکتاپ ویندوز و مک‌او‌اس مفید بوده و قادر هستید تا کنترل بهتری روی سایت‌های مورد نظر خود داشته باشید و زمان و چگونگی دسترسی به آن‌ها را تنظیم نمایید. پیشنهاد دیگر ما KeepMeOut! است که امکانات کمی را در اختیار می‌گذارد اما موثر بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای بوک‌مارک‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی شما در مرورگرتان به حساب بیاید.

خط آخر: حذف حساب‌های کاربری!

اگر هیچ‌یک از موارد فوق کارساز نبود، یک راه خیلی خوب برای اطمینان از عدم دسترسی به آن‌ها، حذف همه حساب‌های کاربری از شبکه‌های اجتماعی است.

تنها مسئله این رویکرد این است که شبکه‌های اجتماعی به سادگی خدمات خود را لغو نمی‌کنند. راه ذکر شده معمولا از تنظیمات مربوط به اکانت شما دور از دسترس است. مثلا در فیسبوک، لازم است تا به مسیر Settings > Security > Deactivate Your Account بروید. برای توییتر به صفحه Account Settings مراجعه کنید. از قسمت پایین گزینه‌ای را با عنوان Deactivate my account مشاهده خواهید کرد. روی لینک آن کلیک کنید تا به فرآیند حذف حساب انتقال داده شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH