اگر کوسه‌ها وجود نداشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟

خیلی راحت می‌توانیم بگوییم که بیشتر مردم مشکلی با نبودن کوسه‌ها ندارند و گمان می‌کنند که وجود این آبزیان اهمیتی ندارد. اگر یک موج سوار هستید که زمان زیادی را در آب به سر می‌برید و یا حتی به صورت تفریحی در فاصله نسبتا زیاد از ساحل و دور از دسترس ماموران نجات غریق شنا می‌کنید یقینا دوست ندارید که ناگهان یک کوسه گاوی از زیر آب آشکار شود و حتی اگر بدانید که چنین موجودی اصلا وجود ندارد آرامش بیشتری احساس می‌کنید. ظاهرا نبودن کوسه‌ها نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد به نفع ما باشد در حالی که اصلا این طور نیست و ما خیلی بیشتر از آن که فکر می‌کنیم به آنها نیاز داریم.

کوسه‌ها در سال ۲۰۰۳ موجب مرگ ۱۰ نفر شدند اما از سوی دیگر انسان‌ها هر ساله ۳۰ تا ۷۰ میلیون از جمعیت کوسه‌ها را از بین می‌برند. کاهش مداوم جمعیت کوسه‌ها به نظر می‌رسد اثرات مخربی بر اکوسیستم‌های آبی داشته باشد و حتی روی غذای انسان هم تاثیر بگذارد. دلیل این موضوع دگرگونی زنجیره غذایی محیط زیر دریا است که در طول مدت صدها میلیون سال شکل گرفته است. کوسه‌ها شکارچیان بزرگی هستند، در واقع موجودات بزرگتر در راس زنجیره غذایی قرار می‌گیرند، آنها از ماهی‌های کوچکتر مانند ماهی تون تغذیه می‌کنند. ماهی‌های تون هم به نوبه خود از موجودات کوچکتری از جمله حلزون‌ اسکالوپ به عنوان غذا استفاده می‌کنند و در ادامه این زنجیره، جلبک‌ها هم غذای این حلزون‌ها هستند. با حذف شدن کوسه از این زنجیره غذایی جمعیت ماهی‌های تون به علت نبودن شکارچی طبیعی افزایش می‌یابد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی است جمعیت حلزون‌ها کاهش یافته و جلبک‌ها به صورت بی‌رویه رشد می کنند. افزایش رشد جلبک‌ها باعث آسیب به صخره های مرجانی و همچنین سایر گیاهان دریایی می‌شود، حتی جلبک‌ها در آبشش ماهی‌ها رشد کرده و به آنها آسیب می‌رسانند. به این ترتیب غذاهای دریایی را هم آلوده می‌کنند.

یک اقیانوس خالی از کوسه بر روی دریاهای مرابط با خود هم تاثیر می‌گذارد، موجوداتی که غذای کوسه‌ها را تشکیل می‌دهند برای زندگی و تولید مثل نیازی به رفتن به مناطق دور افتاده‌تر احساس نمی‌کنند؛ چون ترسی از شکار شدن ندارند و به این ترتیب منوی غذای ما عاری از غذاهای دریایی خواهد بود. اگر تا حالا قانع نشده‌اید که ما به کوسه ها نیاز داریم، تصور کنید که بدون وجو شکارچی طبیعی، ماهی‌های کوچک در مناطق دوردست اقیانوس زندگی‌کرده و بزرگ‌ و بزرگتر خواهند شد، اما محال است که بتوانیم آنها را در بشقاب غذای خودمان ببینیم.

یک اتفاق دقیقا در کالیفرنیای شمالی افتاد؛ شکار بی‌رویه کوسه ها به صورت ناگهانی موجب افزایش جمعیت حلزون‌های دریایی و صدف‌ها شد، بوم‌شناسان می‌گویند که کاهش شکارچیانی مانند کوسه‌های گاوی، سفید و سرچکشی منجر به افزایش یکباره گونه‌های آبزی کوچکتر شده است که بدون هیچ مشکلی به زندگی و تولید مثل خود ادامه می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH