بررسی گوشی ال‌جی جی6: تحول در سری G

به‌خاطر دارم زمانی‌که در کنگره موبایل سال 2016 گوشی G5 در یک روز با گلکسی S7 سامسونگ معرفی شد، بسیاری آن تاریخ را زمانی برای غلبه این کمپانی بر هم‌وطن قدرتمندش ارزیابی کرده و G5 را یک ساختار شکن قهرمان قلمداد می‌کردند.

اما با گذشت زمان و فروکش کردن هیجانات اولیه، کم کم این پرچم‌دار از جهات مختلف ارزیابی شد. بر بسیاری عیان گشت که ماژول‌ها آن‌چنان که باید کاربردی نیستند و درست نقاطی که ال‌جی بر روی آن مانور زیادی می‌داد، تبدیل به نقطه ضعف اصلی این دستگاه گردید. در واقع این کمپانی کره‌ای به‌قدری در این داستان سرخورده شد که تصمیم گرفت تا دست به تغییرات گسترده‌ای در بخش موبایل خود زده و روحی تازه به کالبد این بخش پرطرفدار و در عین حال خطرناک بدمد.

محصول جدید این کمپانی یعنی ال‌جی G6 را می‌توان حاصل همین تفکر دانست، تفکری که این بار تلاش کرده تا به دور از هیجانات کاذب و با تحقیق کافی، محصولی را به بازار عرضه کند که نه تنها نقاط ضعف پرچم‌دار قبلی را پوشانده است، بلکه ادامه دهنده راهی تازه با عنوانی چون فول ویژن باشد.

برادرانی که شبیه هم نیستند

اگر نگاهی به پرچم‌داران کمپانی‌های مختلف بیندازیم، متوجه می‌شویم که ساختار شکنی و ارایه یک محصول با چهره متفاوت، معمولا هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد. سامسونگ این کار را پس از S3 و S4 و S5 با S6 انجام داد. اچ‌تی‌سی پس از وان M7 و M8 و M9 در گوشی 10 به سراغ ساختار شکنی رفت و حتی اپل پس از سه سال، همچنان رضایت به این تغییر ساختار نداده و در تکرار ظاهر آی‌فون 6 به بعد درجا می‌زند.

اما ال‌جی در این بین یک استثناست! شرکتی که همیشه تلاش کرده و گاهی اوقات مجبور شده تا کاری کند که پرچم‌دار جدیدش، تفاوت بسیار زیادی با مدل قبلی داشته باشد. پس از عرضه اولین محصول سری G، دومین اسمارت‌فون یعنی G2 با دکمه‌های نقل مکان کرده به پشت و ظاهری کاملا متفاوت ظاهر شد. در G3 با آنکه به‌واسطه استقبال از محصول قبلی ال‌جی سعی کرد تا شباهت‌ها را حفظ کند، اما بزرگ شدن ناگهانی نمایشگر به 5.5 اینچ با وضوح تصویر QHD و رنگ‌بندی‌های مختلف، مرز شباهت این دو را تا حد زیادی فاصله بخشید.

در G4 نوبت به امتحان جنسی جدید با نام قاب چرمی و در چندین رنگ مختلف و جذاب بود و هنگامی‌که G5 از راه رسید، تغییرات ساختار شکنانه سرعت بیشتری به خود گرفت و طراحی ماژولار کاری کرد تا این محصول متفاوت‌ترین باشد. استفاده از فلز برای اولین بار در ساخت این محصول در کنار باتری و ادوات ماژولار، نشان از عزم جدی ال‌جی بر تحول داشت، تحولی که البته بیشتر منجر به تغییرات تفکری این سازمان بزرگ گشت تا محصول جدیدشان G6 نام بگیرد، اسمارت‌فونی که نه ماژولار بود و نه قاب چرمی داشت. این پرچم‌دار جدید آمده تا بتواند با درس گرفتن از اشتباهات گذشته و تجربیات گسترده این شرکت، راهی واقعی به قلوب کاربران پیدا کند.

ساختار و طراحی

هنگامی که برای نخستین بار G6 را در دست گرفتم، نه هیجان زده شدم و نه ناامید! برخلاف سایر پرچم‌داران ال‌جی که همیشه یا سورپرایزم می‌کردند و یا اخم را به چهر‌ه‌ام می‌آوردند، این‌بار ظاهری منطقی به خود گرفتم، زیرا محصول جدید را کالایی متوازن می‌دیدم، اسمارت‌فونی که نه چنان رنگ و لعاب و ظاهر عجیبی به خودش گرفته که بخواهم آن را جلف بنمامم و نه آن قدر ظاهر کلاسیک و تکراری که خیلی زود از دیدنش خسته شوم.

سطح پهناور نمایشگر در جلوی گوشی، چهره‌ای جذاب به آن بخشیده و لبه‌های گرد باعث می‌شود که به‌خوبی در دست جای بگیرد. با کمی نگاه دقیق‌تر متوجه شدم حاشیه بالای نمایشگر با پایین آن یک اندازه نیست و به همین خاطر کمی بر سازنده خرده گرفتم، زیرا رعایت تقارن در چنین مواردی، موجب زیباتر شدن دستگاه می‌شود.

از آنجایی‌که گوشی مورد بررسی ما رنگ مشکی را بر سر و روی خودش پاشیده بود، پس وجود سنسورها و دوربین در بالای نمایشگر چندان در ذوق نمی‌زد (برخلاف رنگ‌های دیگر) و در کل این عروس کره‌ای، در نگاه اول چشم من را گرفت!

پس از گوشی G4 ال‌جی تصمیم گرفت تا کلیدهای صدا را مجددا از پشت دستگاه به کناره‌ها بیاورد، امری که همیشه مورد انتقادم بوده و اعتقاد دارم که جای‌گیری این کلیدها در بالا و پایین پاور (همان سنسور اثر انگشت) یکی از بهترین مکان‌هاست! اما حیف که طراحان این کمپانی گوش‌هایشان را گرفته‌اند و با دلایلی چون بالا بردن کیفیت سنسور اثر انگشت، آن‌ها را به سمت چپ منتقل کرده‌اند. البته بایستی به این نکته هم در اینجا اشاره کنم که عملکرد سنسور اثر انگشت بسیار عالی و سریع است و برای ورود، حتی نیاز به فشرده شدن نیز ندارد.

گوشی با یک فریم فلزی خاکستری رنگ و مستحکم پوشیده شده که در پشت به شیشه گوریلا ختم می‌شود. وقتی به G6 از پشت می‌نگرید، یکپارچگی و سادگی به آن ظاهری شیک بخشیده است. وجود لنز دوگانه دوربین در بالا و کلید گرد و نسبتا کوچک پاور در پایینش که نقش سنسور اثر انگشت را هم دارد، بازیگران این بخش از دستگاه هستند. در انتها هم تنها نام G6 با رنگ نقره‌ای قرار گرفته و خبری از لوگوی ال‌جی نیست. البته این لوگو در زیر نمایشگر و با رنگی نسبتا محو حضور دارد تا مبادا نام سازنده را فراموش کنیم.

تک اسپیکر دستگاه در پایین و کنار پورت یواس‌بی تایپ C که در حال تبدیل به یک استاندارد است، دیده می‌شود و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری صدا در بالا حضور دارد و برخلاف آی‌فون و کمپانی‌های مقلدش، خوشبختانه همچنان وظیفه اتصال هدفون سیمی شما را برعهده دارد. ورودی سیم‌کارت نیز در سمت راست قرار گرفته و با خارج کردنش متوجه می‌شوید که ورودی سیم‌کارت دوم با کارت حافظه به‌صورت مشترک استفاده می‌شود.

در کل بایستی طراحی ال‌جی G6 را ستود و با آنکه شما را به هیجان نمی‌آورد، اما قادر است تا نگاه تحسین برانگیزتان را به‌دست بیاورد.

نمایشگر

بخشی که ال‌جی بیشترین مانور را بر روی آن می‌دهد، همین بخش نمایشگر است، جایی که سازنده اندازه آن را از 5.3 اینچ در G5 به 5.7 اینچ در G6 افزایش داده، بدون آنکه بخواهد بر ابعاد گوشی اضافه کند.

این کار به لطف حاشیه‌های کم نمایشگر در بالا و پایین دستگاه حاصل شده است و البته به‌خاطر نسبت ابعاد 18 به 9 که احتمال دارد تبدیل به یک روال برای گوشی‌های آینده شود، چنین سایز بزرگی در ابعاد یک گوشی استاندارد قرار گرفته است.

ال‌جی همچنان از فناوری LCD بر روی نمایشگر پرچم‌داران سری G خود بهره می‌گیرد و با آنکه یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین سازندگان نمایشگرهای OLED در سطح جهان است، ولی به‌نظر می‌رسد اعتقاد چندانی به این نمایشگرها در ساخت تلفن همراه ندارد.

از طرفی باید اذعان کرد که کیفیت این نمایشگر چه از نظر روشنایی و چه نمایش رنگ‌ها، در حد بسیار مطلوبی قرار دارد، چیزی که از چنین سازنده‌ای انتظار می‌رود. وضوح تصویر 1440 در 2880 پیکسلی هم سبب شده تا چگالی تصویر به 564 پیکسل در هر اینچ برسد و این بدان معناست که چشمان شما هیچ پیکسلی را در سطح این نمایشگر پهناور نخواهند دید.

برای آنکه بهتر با کیفیت این نمایشگر که بر رویش در کمال تعجب نسخه سوم از گوریلا گلس کشیده شده است آشنا شوید، آن را در کنار پرچم‌دار غول پیکر سامسونگ یعنی گلکسی S8 پلاس گذاشتیم و چند تصویر شکار کردیم تا با چشمان خودتان قضاوت کنید کیفیت آن در چه سطحی است (قاعدتا وقتی به گوشی سامسونگ می‌گوییم غول، یعنی آن مدلی که در تصویر بزرگ‌تر است، گلکسی است!).

سخت‌افزار

به‌طور حتم بسیاری انتظار دارند که یک پرچم‌دار سال 2017 مجهز به قوی‌ترین سخت‌افزار ممکن برای این سال باشد، اما زهی خیال باطل چرا که ال‌جی از اسنپدراگون 821 که نسخه بهبود یافته 820 (همانی که بر روی G5 بود) استفاده می‌کند و البته در این بین بایستی به دو نکته مهم توجه کرد!

اول آنکه ال‌جی از آنجایی‌که قصد داشت تا پرچم‌دار جدیدش را پیش از محصولی چون گلکسی S8 سامسونگ وارد بازار کند، پس باید این ریسک را می‌پذیرفت که سرعت را فدای سخت‌افزار قوی‌تر کرده و از همان اسنپدراگون چهارهسته‌ای 821 بهره بگیرد.

از سوی دیگر، این کمپانی و حتی بسیاری از کاربران به‌خوبی می‌دانند که ظرفیت سخت‌افزاری الان به نقطه‌ای رسیده است که حتی چیپست‌های میان رده نیز تقریبا از پس اجرای اکثر برنامه‌ها و بازی‌های روز برمی‌آیند و شاید تفاوت اسنپدراگون 821 با نسخه جدیدتر 835 بیشتر از آنکه در عملکرد دستگاه‌ها مشخص شود، بر روی کاغذ و امتیاز بنچمارک‌ها هویدا باشد و بدین خاطر ال‌جی چون می‌دانست که این چیپست تاثیر خاصی بر روی بازده کلی دستگاهش نخواهد گذاشت، پس چنین ریسکی را دوباره به‌جان خرید، با علم به این موضوع که قاعدتا چیپست قدیمی‌تر خرج کم‌تری را هم بر روی دست این شرکت گذاشته و حاشیه سود بیشتر و قیمت‌گذاری منطقی‌تری را برایش به ارمغان خواهد آورد.

باری و به هر جهت، استدلال دو پاراگراف فوق سبب شد تا ما G6 را با اسنپدراگون 821 و 4 گیگابایت رم ببینم و البته یک ایراد دیگر هم به این کمپانی بگیریم و آن استفاده از حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی است، جایی که بسیاری از کمپانی‌ها تلاش کردند تا پرچم‌داران خودشان را با نسخه پایه 64 گیگابایتی عرضه کنند و ای‌کاش این کمپانی کره‌ای برای دلجویی به‌خاطر استفاده از چیپست قدیمی‌تر، حداقل تمام پرچم‌دارانش را با ظرفیت 64 گیگابایت عرضه می‌نمود.

بهتر است سخن را کوتاه کنیم و برای نگاهی بهتر به کارایی این سخت‌افزار، اقدام به گرفتن چند بنچمارک از دستگاه نماییم تا عملکرد آن را در کارزارهای پیش روی به‌صورت واقعی تماشا نماییم.

در گام نخست از آخرین نسخه برنامه مشهور انتوتو بهره گرفتیم، اپلیکیشینی که گوشی را در چندین فاکتور مختلف مورد آزمون قرار داده و در پایان به آن امتیازی اعطا می‌کند. این امتیاز را با عملکرد رقبای بزرگ ال‌جی نیز سنجیده‌ایم تا ببینید که استفاده از اسنپدراگون 821 بر روی کاغذ، منجر به نتایج زیر می‌شود (البته در اینجا به‌جای کاغذ باید صفحه نمایشگرتان را در نظر بگیرید!).

در بخش دوم به سراغ گیک بنچ 4 رفتیم که عملکرد هسته‌های این چیپست را به‌صورت تک و مالتی مورد ارزیابی قرار داده و نتایجش را با سایر دستگاه‌های نیز مقایسه می‌کند.

گام آخر را هم به آزمون ۳ مرحله‌ای Vellamo اختصاص دادیم که امتیازات آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید.

البته در هنگام بازی کردن با G6 بایستی به این نکته توجه داشته باشید که این دستگاه، بدین راحتی‌ها جوش نمی‌آورد و اگرچه هیجان بازی آن را گرم می‌کند اما در حدی نیست که احساس سوزش در دستان خود بکنید.

دوربین

در روزگاری که بسیاری از کمپانی‌ها رقابت اصلی را به بخشی چون دوربین کشانده‌اند، ال‌جی از بدو ورود پرچم‌دار قبلی و استفاده از دو لنز نشان داد که بازی را در این قسمت بسیار جدی گرفته است.

نگاهی به تولیدات این کمپانی به‌خصوص در سری G نشان می‌دهد که این کره‌ای بااصالت، دوربین را همیشه به عنوان یکی از برگ برنده‌هایش نگاه داشته و اگر کسی از ماژولار بودن یک مدل، ایراد سخت‌افزار دیگری یا ظاهر آن یکی خوشش هم نیامد، اما اذعان می‌کند که دوربین یکی از نقاط قوت دستگاه خواهد بود.

سال پیش ال‌جی نخستین دوربین دوگانه خودش را برای G5 و با همراهی دو لنز 16 و 8 مگاپیکسلی جشن گرفت، نمونه‌ای که بر روی V20 با مشخصاتی مشابه قرار داشت اما G6 در این بین دچار تغییر و تحولاتی شده است تا انگ تکراری بودن مانند گلکسی S8 (چون در بخش دوربین با S7 بسیار شبیه است) بر پیشانی این پرچم‌دار تازه درج نشود.

ال‌جی در G6 از دو لنز 13 مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX258 بهره گرفته و اگرچه در این دو فاکتور شبیه هستند اما در سایر مشخصات تفاوت‌های نسبتا زیادی دارند. لنز اصلی از f/1.8 به همراه لرزش‌گیر 3 جهته اپتیکال بهره می‌گیرد و قادر است تا 71 درجه از سوژه مقابلش را داخل کادر عکاسی قرار دهد؛ لنز دوم دارای f/2.4 بوده و لرزش‌‌گیر اپتیکال هم ندارد، اما به‌واسطه استفاده از زاویه دید 125 درجه، شما را قادر می‌سازد تا فضای گسترده‌ای را در پیش روی خودتان مشاهده نمایید.

اگر بخواهیم زاویه دید در G6 را با G5 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دو عدد 75 و 135 تبدیل به 71 و 125 شده است که این امر یک نکته منفی محسوب می‌شود و قدری از فضای شما بدین خاطر کوچک‌تر می‌شود. اما اگر به کیفیت تصاویر ثبت شده دقت کنیم، جادوی ال‌جی را در این بخش مشاهده خواهیم کرد که تصاویری با رنگ‌بندی عالی و شارپنس بالا می‌اندازد و به همین خاطر لبخند بر روی لبان‌تان حفظ می‌شود. البته در تاریکی و نور کم، مقدار نویز در عکس‌ها کمی رو به فزونی می‌گیرد، امری که با توجه به میزان f لنزها، تا حدی قابل پیش بینی است.

عملکرد لنزهای دوگانه ال‌جی با محصولاتی چون هواوی P10 و آی‌فون 7 پلاس متفاوت است و در آنجا بیشتر بر روی قابلیت‌هایی چون زوم بهتر و یا عمق دادن به تصاویر و بوکه کردن پس زمینه تمرکز شده و در اینجا برای استفاده از فضای گسترده‌تر جهت عکاسی و به‌اصطلاح بزرگ‌تر کردن قاب پیش روی.

اینکه شما به عنوان یک عکاس کدام مورد را بیشتر بپسندید، در وهله نخست به سلیقه و سپس نیازتان بازمی‌گردد، به شخصه همان طور که در بررسی P10 گفته بودم، استفاده از امکاناتی که سبب زیباتر و خاص‌تر شدن عکس شود، برایم اولویت دارد اما نمی‌شود از کاربردی بودن قاب بزرگ‌تر عکاسی هم بدین راحتی گذشت. اتفاقا همین چند روز پیش در خانه یکی از اقوام دعوت بودیم و در هنگام صرف نهار، برخی از اعضای فامیل که علاقه به گرفتن عکس با میز غذا دارند (و قاعدتا خانم هم هستند!) درخواست گرفتن عکس کردند. از آنجایی که بایستی کل میز غذا و نفرات آن در قاب جای می‌گرفتند، یکی از آشنایان با آی‌فون 7 پلاس خود اقدام به عکاسی کرد و هم‌زمان من هم با G6 و در کادر و فاصله‌ای مشابه عکس را گرفتم. نتیجه قابل مقایسه نبود و گوشی G6 در این بخش به نحو ملموسی برتر عمل کرد (به‌خاطر گرفتن فضای گسترده‌تر). در دو عکس زیر، می‌توانید تفاوت عکاسی در حالت استفاده از یک لنز و همچنین دو لنز را مشاهده کنید.

البته شما می‌توانید بین حالت تک و دو لنز سوییچ کنید، بدین معنی که یا فقط با لنز 71 درجه عکس بگیرید و یا از هر دو استفاده کنید. از آنجایی که لنز با زاویه بیشتر لرزش‌گیر اپتیکال ندارد، حالت تک لنزی زمانی به‌کار می‌آید که شما در محیط‌های کم نورتر و یا زمانی که دست‌تان لرزش بیشتری دارد، بخواهید که عکس بیندازید. البته توجه داشته باشید که لنز 71 درجه‌ای در مقایسه با دوربین سایر پرچم‌دارن، به صورت پیش فرض فضای کم‌تری را نشان می‌دهد و این بار قاب‌تان از حد استاندارد کمی کوچک‌تر می‌شود اما به تار نشدن عکس می‌ارزد!

بایستی به این موضوع هم دقت داشته باشید اگر بخواهید از تمام فضای نمایشگر خودتان در عکاسی استفاده کنید، عکس شما در حالت 8.7 مگاپیکسلی گرفته می‌شود و تنها در نسبت 4 به 3 است که تصویری 13 مگاپیکسلی خواهید داشت.

تنظیمات کلی دوربین هم به شکلی چیده شده که خیلی سریع به آن عادت می‌کنید. در واقع اینترفیس این بخش به شکل ماهرانه و کاربردی درست شده و خیلی بعید است پس از مدت کوتاهی کار کردن، در استفاده از آن گیج بزنید. ال‌جی در این قسمت مودهای فراوانی در نظر گرفته که برخی از آن‌ها کاربردی و بعضی بیشتر جهت دلخوشی هستند! برای آن‌هایی هم که عاشق گذاشتن عکس در اینستاگرام هستند امکانی فراهم شده تا تصاویر مربعی بگیرند.

در ادامه برخی از تصاویری که با دوربین G6 شکار کرده‌ایم را مشاهده می‌کنید.

در بخش مهمی چون دوربین سلفی، ال‌جی حداقل بر روی کاغذ عجیب عمل کرده است! جایی که پرچم‌دار قبلی یعنی G5 مجهز به یک لنز 8 مگاپیکسلی با f/2.0 و محصول جدیدتر یعنی V20 دارای لنز 5 مگاپیکسلی با f/1.9 بود، این بار G6 لنز 5 مگاپیکسلی با f/2.2 بر رویش قرار گرفته تا این پسرفت حداقل بر روی کاغذ کمی عجیب به‌نظر برسد.

البته بهتر است ناامید نشوید زیرا ال‌جی در بخش سلفی هم فلسفه عکاسی با قاب گسترده و عریض را مدنظرش قرار داده و این بار شما می‌توانید با زاویه 100 درجه‌ای عکس بگیرید. به‌شخصه اعتقاد دارم که عکاسی عریض در دوربین سلفی کاربردی‌تر است زیرا شما بیش از یک حد مشخص نمی‌توانید دوربین جلو را از خودتان دور کنید و هرچقدر دستان درازی هم داشته باشید، باز ممکن است عده‌ای یا سوژه‌ای در دوربین نیفتند!

فیلم‌برداری با جی6 را بایستی یکی از بخش‌های برتر این دوربین دانست که کیفیت بالایی چه در ثبت تصاویر و چه ضبط صدا دارد. گوشی قادر است تا وضوح 4K فیلم‌برداری کند و در رزولوشن فول اچ‌دی با نسبت 18 به 9 هم فیلم می‌گیرد که البته برای پخش در تلویزیون شما قاعدتا مناسب نخواهد بود.

رابط کاربری

جی6 به‌صورت پیش فرض مجهز به اندروید نوقا است، ورژنی که قاعدتا همه برای یک پرچم‌دار سال 2017 انتظار دارند. از سوی دیگر، آخرین ورژن اینترفیس ال‌جی موسوم به UX 6.0 بر روی آن نصب شده که همچون اکثر رابط‌های کاربری، موافقان و مخالفان خودش را دارد.

در واقع اینترفیس یکی از آن دست بخش‌هایی است که سلیقه افراد نقش زیادی در موفقیت یا شکستش دارد. اگر به سابقه مشهورترین اینترفیس‌های موبایل همچون تاچ‌ویز و سنس نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که با توسعه اندروید، انتقادات نسبت به رابط‌های کاربری فزونی گرفت و دلیل این امر نه به علت ضعیف شدن اینترفیس‌ها، بلکه به کم شدن فاصله اندروید خام با اینترفیس اصلی دستگاه بازمی‌گردد.

این روزها برخلاف نسخه‌های اولیه اندروید، دیگر این سیستم عامل چندان خام و نپخته در ظاهر به‌نظر نمی‌رسد و به‌همین خاطر پوشاندن لباس زیبا به‌جای کاوری که پیش از این هم معقول به‌نظر می‌رسید، کار دشواری است، همین امر سبب شده تا سازندگان کار سختی را پیش روی خود ببینند.

ال‌جی تلاش زیادی کرده تا یک گرافیک مینیمالیستی را با کاربری ساده آمیخته کند و اینترفیسی گویا و در عین حال کارآمد برای کاربر خودش به ارمغان بیاورد، حال اینکه تا چه حد موفق بوده، به سلیقه مخاطبش بازمی‌گردد. به‌شخصه این رابط کاربری را دوست دارم و فقط اگر کمی رنگی‌ و لعابش هم بیشتر می‌شد، یکی از اینترفیس‌های محبوبم نام می‌گرفت.

مالتی مدیا

اگر بخواهیم این بخش را به سه فاکتور تصویر، صدا و پخش کننده ارتباط دهیم، بایستی اذعان کرد که حداقل در نشان دادن تصاویر سینمایی، جی6 به‌راستی بهترین است! با توجه به آنکه اکثر فیلم‌های سینمایی با نسبت 21 به 9 ضبط می‌شوند، میزان نوارهای مشکی در بالا و پایین در مقایسه با سایر مدل‌ها کم‌تر بوده و فضای مفید بیشتری پیش روی شما قرار دارد. البته اگر قرار به دیدن یک سریال یا کلیپ‌های تلویزیونی و حتی فیلم‌هایی از شبکه‌های اجتماعی باشد، این بار به جای نوار بالا و پایین، بایستی آن‌ها را در دو طرف دستگاه ببینید. کیفیت نمایشگر هم که قاعدتا نیازی به تعریف ندارد و شما حتما از دیدنش لذت خواهید برد.

اگر بخواهیم درباره صدا نظر بدهیم باید آن را به دو بخش اسپیکر و هدفون تقسیم کنیم. ال‌جی همچون هم‌وطن مشهورش یعنی سامسونگ، به استفاده از بلندگوهای استریو بر روی پرچم‌دارش اعتقادی نداشته و تک اسپیکر مونور را در پایین آن کار گذاشته است. حجم صدای پخش شده در حدی است که هیچ زنگ تماسی را از دست نخواهید داد و برای پخش موسیقی و صدا هم اگر نگوییم عالی اما در حد قابل قبولی قرار دارد. اما در هدفون خوشبختانه صدا از شفافیت بالایی برخوردار بوده و به کمک هدفون‌های درون جعبه، صدای دلپذیری را تجربه خواهید کرد. البته برایم عجیب است که چرا برای یک گوشی مشکی رنگ، هدفون و حتی کابل سفید درون جعبه جی6 است!

پلیر هم از آن بخش‌هایی است که شما حتی اگر ناراضی باشید، باز به‌راحتی می‌توانید با یک نمونه خوب از فروشگاه اندروید آن را جایگزین کنید. اگرچه پلیر ال‌جی همیشه یکی از خوب‌ها بوده و قادر به پشتیبانی از اکثر فرمت‌های صوتی و تصویری با فونت فارسی است.

باتری

ال‌جی در گوشی 5.7 اینچی خودش از یک باتری 3300 میلی‌آمپری بهره گرفته که نسبت به جی5 یک رشد 500 میلی‌آمپری را می‌بیند اما از سوی دیگر، با 0.4 اینچ بزرگی مانیتور روبه‌رو است.

از آنجایی که عادت دارم یک گوشی را پیش از بررسی دقیق حداقل ۱۰ روزی استفاده کنم، برای همین خیلی به دنبال استناد به آمار و ارقام نیستم و با توجه به مصرف روزانه و مقایسه با سایر گوشی‌ها، عملکرد آن را می‌سنجم. در ارتباط با جی6 باید بگویم که می‌توان بر روی شارژدهی گوشی حداقل برای یک روز کامل، حساب کرد. از خالی شدن‌های ناگهانی شارژ خبری نیست و در کل باتری آن را برای یک پرچم‌دار با نمایشگری 5.7 اینچی پسندیدم!

این گوشی در هنگام مرورگردی مداوم تا 9 ساعت دوام می‌آورد و پخش ویدیوی آن تا 12 ساعت هم می‌رسد. به خاطر استفاده از اسنپدراگون 821، فناوری کوییک شارژ 3.0 برای جی6 فراهم شده که در مدت زمانی کمی بیشتر از 30 دقیقه، تا میزان نصف و البته با شارژر خود محصول، توانش را به‌دست می‌آورد. جالب است بدانید که تنها نسخه‌های عرضه شده برای کشور آمریکا قابلیت شارژ بی‌سیم را دارند و سایر محصولات به دلایلی که حداقل برای من منطقی نیست، چنین امکانی برایشان فراهم نخواهد بود!

سایر امکانات

سرانجام ال‌جی در جی6 به استفاده از قابلیت ضد آب و گرد و غبار بودن رضایت داد و لایسنس IP68 برای این گوشی گرفته شد. شاید به باتری دسترسی نداشته باشید اما ضد آب بودن آن‌قدری ارزشش را دارد که ندیدن باتری را به‌خاطرش تحمل کنید! به‌همین خاطر شما قادر هستید تا 30 دقیقه و عمق 1.5 متری آب با گوشی خودتان به درد و دل بپردازید!

از سوی دیگر، ال‌جی سرانجام اینفرارد را از روی پرچم‌دار خودش حذف کرد تا یکی از بخش‌های دوست داشتنی سری G به راحتی آب خوردن پربکشد (یاد بازی کلاغ پر بیفتید، حالا وقتی بگیم اینفرارد؟ همگی باید با اندوه فریاد بکشیم پـــــــــر!).

جی6 در سه رنگ سفید، مشکی و طوسی به بازار عرضه شده که در مقایسه با سایر پرچم‌داران، از این نظر دچار تنوع رنگی کمی است و نبود رنگ‌هایی چون طلایی و صورتی، در این بین به‌شدت احساس می‌شود، امری که البته انتظار می‌رود پس از مدت زمانی به سبد محصولات این رده اضافه گردد.

سخن پایانی

ال‌جی جی6 را می‌توان یکی از ناب‌ترین تولیدات کمپانی کره‌ای دانست که تلاش زیادی به‌خرج داده تا بتواند با دوری از هرگونه هیجان کاذب، محصولی را تولید کند که این بار با کمی محافظه‌کاری، عملکرد مطلوبی را در بازار از خودش به جای بگذارد.

البته جی6 را نمی‌توان یک گوشی بدون نقص دانست اما اگر با آن کار کنید، متوجه خواهید شد همچون یک انسان درستکار که گاهی خطاهای کوچکی از وی سر می‌زند، مثبت بودنش بر نقاط منفی آن می‌چربد و فقط اگر کمی قیمتش نیز سر به راه‌تر شود، به‌طور حتم می‌تواند با پاک کردن خاطرات گذشتگانی چون G5، خود را تبدیل به پرچم‌دار تحول و پیروزی در سری G این کمپانی کند.

به سوپر گروه گوشی‌های ال‌جی ملحق شوید

15 در مورد “بررسی گوشی ال‌جی جی6: تحول در سری G”

  1. واقعا نامردیه اگه اینو با s8 چهار میلیونی مقایسه کنی… بعضی جاها میتوی با 1800 تهیش کنی یعنی نصف قیمت اس 8…

  2. سلام
    بین جی 6 و پی 10 کدام رو پیشنهاد میکین؟
    دو سه مطلب خواندم ک گوشی ال جی مثل برد داشته . میخواستم بدونم جی 6 هم مشکلی معایبی داره یا نه؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام به صورت کلی P10
      گوشی‌های ال‌جی و به خصوص پرچمدارهای این کمپانی مشکلات زیادی دارن و در حال حاضر خریدشون توصیه نمیشه

  3. سلام اقای گلکار شما بین v20 و s7 edge و u ultra و p10 کدومو پیشنهاد میدین اولویت هام صحفه نمایش دوربین طراحی و امکانات اضافی هست ممنون میشم اگه کمکم کنین

    1. انتخاب خودتون رو بین دو گوشی P10 و V20 قرار بدین
      اگر نمایشگر دوم با صفحه نمایش بزرگ‌تر به همراه فیلم‌برداری مد نظر هست، به سراغ محصول ال‌جی برید
      اگر دوربین عکاسی عالی با سایز مناسب‌تر گوشی اولویت داره، گوشی هواوی را بخرید

  4. درود
    واقعا تعجب کردم بخاطر چی؟ ال جی نه؟
    بهترین حسی که نویسنده میتونه منتقل کنه
    بخاطر هنر نویسندگی شما دوست عزیز
    جوری مطلب نوشتید که نه إنگار این یک شئ و وسیله هست که یک انسان هست
    جذابیت نوشته شما در طول نوشته ها باعث شد (من که فقط برأی وب گردی اومده بودم) تمام مطالب رو بخونم
    عالی بود لذت بردم

  5. با سلام و تشکر
    اقای گلکار در بخش مقایسه صفحه نمایشها از تصاویر دیگه ای هم استفاده کنید بابا خسته شدیم از بس این تصاویر تکراری رو دیدیم

  6. تشکر از شما بخاطر تهیه ی این مقاله
    صفحه نمایشش کیفیتش عالی بود ودرکنارنمایشگر سامسونگ چیزی کم نداشت
    دوربینش هم کیفیت خوبی داره عکسهای بسیارباکیفیتی بودند

  7. با سپاس از بررسی شما اقای مهندس.
    فکر میکنم در قسمت “اشک و آه” باید موارد زیر رو ذکر کرد:
    ۱- حافظه ۳۲ گیگ(ن اینکه کم باشه بلکه نسبت به سایر هم سن و سالای G6!!!)
    ۲- حذف اینفرارد
    ۳- کیفیت تئوری دوربین سلفی
    مورد بعدی هم عدم استفاده از اسنپدراگون ۸۳۵ در G6 هستش که اینم دلیل کاملا واضحی داره ازونجایی که تمام تولید اولیه پردازنده ۸۳۵ رو سامسونگ پیش خرید کرده بود و طبیعتا یا LG می بایست چند وقتی رو صبر می کرد برای استفاده در G6 یا بخاطر رو کردن یه محصول جدید و عقب نیفتادن نسبت به سایر رقبا در اوایل سال میلادی جدید، از مدل ۸۲۱ استفاده کنه…
    سپاس.

  8. بررسی جامع و خوبی است.این گوشی اگر قیمتش پایین بیاید و مشکلات قبلیها برایش ایجاد نشود حتما موفق میشود.فقط کاش اسنپدراگون ۸۳۵ داشت.تشکر

  9. مثل همیشه عالی بود. قطعا امسال s8و g6 با هم رقابت سختی رو خواهند داشت . با تشکر
    لطف میکنید بررسی a5 2017رو بزارید خیلی منتظرم
    با تشکر از سایت خوبتون پیروز باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH