مسابقه هوشمندانه ششم: ظرف 4 لیتری!

با ششمین قسمت از فصل سوم مسابقه هوشمندانه همراه شما عزیزان هستیم. امروز یک سوال نسبتا ساده برای‌تان قرار داده‌ایم تا هوش و ذکاوت‌تان را بسنجیم.

 قوانین کلی مسابقه پیش از این خدمت شما توضیح داده شد، فقط این مورد را در نظر داشته باشید که برای بحث جهت رسیدن به جواب با سایر کاربران و ارسال پاسخ در بخش دیدگاه‌ها آزاد هستید. از اینجا می‌توانید قوانین کلی را نگاهی بیندازید و به یاد داشته باشید ما هر شب راس ساعت 20:00، یک سوال معماگونه برای‌تان طرح می‌کنیم و شما می‌بایست تا قبل از ساعت 12 ظهر فردا به آن پاسخ دهید. در این بین، در ساعاتی خاص به شما راهنمایی‌هایی برای حل معما می‌کنیم. ساعت قرار دادن راهنمایی‌ها مشخص نیست ولی مکان قرار گیری راهنما فقط در صفحه اینستاگرام و تلگرام آی‌تی‌رسان است. این را هم به یاد داشته باشید که برنده سومین دوره از مسابقات هوشمندانه یک عدد ساعت هوشمند هدیه خواهد گرفت.

ششمین سوال فصل سوم هوشمندانه به شرح زیر است:

 

  1. برای شرکت در این مسابقه حتما بایستی عضو سایت باشید و پاسخ را با نام کاربری خودتان ارسال کنید (برای عضویت از اینجا اقدام کنید). فردی که پس از مسابقه دوازدهم حایز بیشترین امتیاز شده باشد (در مجموع) ضمن دریافت عنوان هوشمندترین کاربر آی‌تی‌رسان، یک عدد ساعت هوشمند نیز هدیه می‌گیرد.
  2. پاسخ را در کامنت‌های همین مطلب بگذارید! شاید با خود بگویید که سایر کاربران هم پاسخ شما را می‌بینند؛ درست است اما آن‌ها از کجا می‌دانند که جواب درست چیست؟ ضمن اینکه نفرات نخست، بیشترین امتیاز را دریافت می‌کنند و برای همین اول بودن بسیار مهم است.
  3. برای گذاشتن دیدگاه درباره مسابقه محدودیتی وجود ندارد اما شما تنها یک بار می‌توانید پاسخ دهید و حتی اگر بفهمید که جواب‌تان اشتباه بوده، هیچ کاری برای تغییر آن دیگر نمی‌توانید بکنید! پس کاملا تامل کرده و سپس پاسخ را ارسال نمایید. بایستی پاسخ را هم در یک دیدگاه مجزا و به صورت زیر که داخل پرانتز قرار دارد، بنویسید.

(پاسخ هوشمندانه: جواب)

23 در مورد “مسابقه هوشمندانه ششم: ظرف 4 لیتری!”

  1. هادی (اسماعیل) قلعه قوند

    با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان. میبایست هر دو ظرف ۳ و ۵ لیتری را تانصفه آب بریزد که میشود ۲.۵ و ۱.۵ لیتر . حالا ظرف ۳ لیتری که داخل آن نیمه آب دارد و اندازه آن ۱.۵ لیتر است را در ظرف ۵ لیتری که ۲.۵ لیتر آب داشته میریزد و مجموعاً ۴ لیتر آب در ظرف ۵ لیتری دارد و آن را نزد پدرش میبرد. ۲.۵+۱.۵=۴

    8
    10
  2. ابراهیم قاسمی

    سلام و وقت شما آی تی رسانی های عزیز بخیر.
    جواب سوال ۶ فصل سوم

    برای جدا کردن دقیقا ۴ لیتر آب با ظرف های ۳ و ۵ لیتری به این صورت عمل می کنیم:

    ظرف ۳ لیتری را پر می کنیم و سپس محتویات آن را درون ظرف ۵ لیتری خالی میکنیم. سپس مجدد ظرف ۳ لیتری را پر می کنیم و تا پر شدن ظرف ۵ لیتری محتویات آن را مجددا داخل ظرف ۵ لیتری خالی می کنیم. از آنجایی که در دفعه ی دوم، ظرف ۵ لیتری فقط ۲ لیتر فضای خالی دارد، یک لیتر آب داخل ظرف ۳ لیتری باقی می ماند.
    حال ظرف ۵ لیتری را خالی می کنیم و آن یک لیتر باقی مانده درون ظرف ۳ لیتری را درون ظرف ۵ لیتری می ریزیم.
    در مرحله ی آخر ظرف ۳ لیتری را پر می کنیم و درون ظرف ۵ لیتری می ریزیم. در این وضعیت درون ظرف ۵ لیتری ۴ لیتر آب (یک لیتر مرحله ی قبل و ۳ لیتر در این مرحله) باقی می ماند.

    روز بخیر 🙂

    1
    21
  3. رضا دو بار با ظرف پنج لیتر آب بربرمیدارد و دو بار با ظرف سه لیتر از آن اآب کم میکند
    الان چهار لیتر آب باقی مانده است

    6
    10
  4. (پاسخ هوشمندانه:اول ظرف پنج لیتری رو باید پر کنه کامل و با با استفاده از اون طرف سه لیتری رو تا انتها پر کنه اینطوری تا اینجا دو لیتر در ظرف پنج لیتری میمونه. بعد دوباره سه لیتری رو خالی کنه و دو لیتر باقی مونده در ظرف پنج لیتری رو بریزه تو ظرف سه لیتری . اینجوری یک لیتر از ظرف سه لیتری خالی میمونه. بعد ظرف پنج لیتری رو دوباره پر کنه تا انتها و بریزه سر ظرف سه لیتری( که یک لیتر بیشتر جا نداره) اینجوری دقیقا چهار لیتر در ظرف پنج لیتری میمونه)

    2
    12
  5. اول ظرف ۵ لیتری رو پر میکنیم میریزیم تو ۳ لیتری تا پر بشه در ظرف ۵ یتری ۲ لیتر باقی میماند بعد ۳ لیتری را خالی میکنیم و ۲ لیتر باقی مانده ظرف ۵ لیتری را در ظرف ۳ لیتری میرزیم ظرف ۳ لیتری ۲ لیترش پرشده و حالا ظرف ۵ لیتری را پر میکنیم و در ظرف ۳ لیتری ک از قبل ۲ لیتر داشته پر میکنیم و ظرف ۵ لیتری ۱لیتر کم میشود و میشود ۴ لیتر

    4
    7
  6. – اول ظرف ۵ لیتری را پره آب میکنیم بعدش از ْآب ۵ لیتری ، ظرفه ۳ لیتری را پر می کنیم بنابراین ته ظرف
    ۵ لیتری آبی به اندازه ۲ لیتر باقی می ماند ( ۲=۳-۵)

    ۲- آب داخل ظرفه ۳ لیتری را خالی کرده و ۲ لیتر آب باقی مانده داخله ظرف ۵ لیتری را میریزیم داخل ظرفه ۳ لیتری بنا بر این ظرف ۳ لیتری دارای ۲ لیتر آب خواهد بود که با ریختن ۱ لیتر دیگر آب پر خواهد شد
    ۳- ظرف ۵ لیتری را پر از آب کرده و از روی آن آنقدر آب داخل ظرف ۳ لتری میریزیم که پر شود (که مقدارآن ۱ لیتر خواهد بود زیرا که قبلاً داخل ظرف ۲ لیتر آب موجود بوده ) و هنگامی که ظرف ۳ لیتری پر شود میزان آب باقی مانده داخل ظرف ۵ لیتری معادل ۴ لیتر

    2
    4
  7. رضا وارسته

    رضا اول باید ۵ لیتری رو پر کنه و بریزه به ظرف ۳ لیتری و اون ۳ لیتری رو خالی کنه و دو لیتر باقی مونده در ۵ لیتری رو بریزه به ۳ لیتری بعد دوباره ۵ لیتری رو پرکنه و ظرف ۳ لیتری که حالا ۲ لیتر داره رو پر کنه یعنی ۱ لیتر دیگه تا ۴ لیتر در ظرف باقی مانده در ۵ لیتری رو ببره برا بابا

    3
    4
  8. ظرف ٣لیتری تا نصفه و ظرف پنج لیتری هم تا نصفه آب میکنیم نصفه ظرف کوچک تر را در ظرف ٣لیتری میریزیم

    1
    5
  9. اول ۵ لیتری را پر می کنیم میریزیم توی۳ لیتری بعد ۳ لیتری رو خالی می کنیم ۲ لیتر باقی مونده توی ۵ لیتری رو میریزیم توی ۳ لیتری دوباره ۵ لیتری رو پر می کنیم ۱لیتر می ریزیم توی ۳ لیتری پر می شه دوباره خالیش می کنیم ۴ لیتر باقی مونده در ۵ لیتری رو برا پدر میبریم

    2
    3
  10. ابتدا ظرف ۳ لیتری را پر میکند و در ظرف ۵ لیتری خالی میکند. بار دیگر ظرف ۳ لیتری را پر کرده و در ظرف ۵ لیتری خالی میکند به طوری که یک لیتر آن در ظرف ۳ لیتری باقی میماند. سپس ظرف ۵ لیتری را کاملا خالی میکند و یک لیتر باقی مانده ظرف ۳ لیتری را در ۵ لیتری خالی میکند. در پایان ظرف ۳ لیتری را پر کرده و در ظرف ۵ لیتری خالی میکند. به این ترتیب ظرف ۵ لیتری حاوی ۴ لیتر است.

    2
    5
  11. پاسخ هوشمندانه: ابتدا ظرف ۵ لیتری رو پر میکنه و با اون ظرف ۳ لیتری رو پر میکنه . در این صورت ۲ لیتر اب داخل ظرف ۵ لیتری باقی میمونه
    ایک کار رو یک بار دیگر انجام میده تا ۲ لیتر دیگه اب برداره و بدین ترتیب ۴ لیتر اب برداشته.

    1
    3
  12. (پاسخ هوشمندانه:ابتدا ظرف۵ لیتری را پر میکند و آنرا درون ظرف ۳ لیتری که خالی است،خالی میکند. آن ظرف ۳ لیتری پر میشود و ۲لیتر از ظرف ۵ لیتری باقی می ماند.او می تواند ان ۲لیتر درون یک ظرف دیگر (با حداقل گنجایش۴ لیتر )بریزد و با انجام دادن مجدد کار گفته شده بدین ترتیب ۲+۲=۴لیتر آب داشته باشد.)

    2
    2
  13. موسی رستگار

    ظرف پنج لیتری را پر کرده و در ظرف سه لیتری خالی میکنیم هر چقدر اب در داخل ظرف پنج لیتری بماند دو لیتر است این کار را دو بار میکنیم ابمان چهار لیتر میشود

    1
    4
  14. ظرف پنج لیتری رو پر می کنمی و بعد اون رو تا جای ممکن در ظرف سه لیتری خالی می کنیم ۳/۳ و ۲/۵
    در مرحله بعدی ظرف سه لیتری رو خالی می کنیم ۰/۳ ۲/۵
    در گام بعدی دو لیتر باقی مونده در ظرف ۵ لیتری رو داخل ظرف سه لیتری پر می کنیم ۲/۳ ۰/۵
    ظرف پنج لیتری رو دوباره پر می کنیم ۲/۳ و ۵/۵
    بعد از ظرف پنج لیتری مقدار ممکن در ظرف سه لیتری رو پر می کنیم ۳/۳ و ۴/۵
    ظرف پنج لیتری ما ۴ لیتر آب رو آماده داره

    2
    3
  15. رضا ظرف ۳لیتری رو پر کرده و در ظرف ۵ لیتری می ریزد و دوباره ظرف ۳ لیتری رو پر کرده و در ظرف ۵ لیتری می ریزد ولی چون ظرف ۵ لیتری گنجایش ۵ لیتر آب رو دارد ، پس ۱ لیتر در ظرف ۳ لیتری باقی می ماند، حالا اگه ظرف ۵ لیتری رو خالی می کند و ۱ لیتر باقی مونده در ظرف ۳ لیتری رو در ۵ لیتر می ریزد و دوباره ظرف ۳ لیتری رو پر کرده و در ظرف ۵ لیتری می ریزد ، ۴ لیتر آب در ظرف ۵ لیتری خواهیم داشت

  16. (پاسخ هوشمندانه: اول در ظرف ۵ لیتری یک ظرف پر آب ۳ لیتری می ریزیم دوباره ظرف ۳ لیتری را آب کرده و در ظرف ۵ لیتری که هنوز ۲ لیتر جا دارد می ریزیم بنابراین ظرف ۵ لیتری پر می شود و اندازه یک لیتر در ظرف ۳ لیتری باقی می ماند این یک لیتر را نگه می دارد سپس ظرف ۵ لیتری را خالی می کند و بعد یک لیتر باقی مانده در ۳ لیتری را در ظرف ۵ لیتری می ریزد و دوباره ظرف ۳ لیتری را پر می کند و داخل ظرف ۵ لیتری می ریزد بنابراین در ظرف ۵ لیتری ۴ لیتر می باشد.)

    2
    2
  17. (پاسخ هوشمندانه: هر ظرف رو به مقدار نصف آب کند و محتوی ظرف ۳ لیتری که ۱.۵ لیتری است را درون ظرف ۵ لیتری که ۲.۵ لیتری آب دارد بریزد.۱.۵+۲.۵=۴ سپس آن را برای پدرش ببرد!!!!)

    1
    5
  18. (پاسخ هوشمندانه: ابتدا ظرف ۵ لیتری را پر کرده و در ۳ لیتری میریزد و انرا خالی می کند سپس باقی ظرف ۵ لیتری را که ۲ لیتر است در ظرف ۳ لیتری می ریزد و تا جاییکه اب پر شده در ظرف ۳ لیتری علامت میزند و انرا خالی می کند سپس هر دو ظرف را پر کرده و ظرف ۳ لیتری را در ظرف ۵ لیتری می گذارد در نتیجه به اندازه ۳ لیتر از ظرف ۵ لیتری خارج می شود و دو لیتر در ظرف ۵ لیتری باقی می ماند حالا ظرف ۳ لیتری را خالی کرده و تا جاییکه در مرحله اول علامت زده بود یعنی تا دو لیتر آنرا پر کرده و این اب را به دو لیتر موجود در ظرف ۵ لیتری می افزاید که جمعا می شود ۴ لیتر در ظرف ۵ لیتری)

  19. (پاسخ هوشمندانه: بطری ۵ لیتری رو پر می کنیم و از داخل آن به بطری ۳ لیتری میریزیم تا پر شود.
    ته ظرف دو لیتر باقی می ماند.
    بطری سه لیتری رو خالی میکنیم و دولیتر داخل بطری ۵ رو میریزیم تو سه لیتری.
    بطری ۵ لیتر رو مجدد پر میکنیم
    حالا بطری سه لیتر رو با ۵ آب داخل ۵ لیتر پر می کنیم . از آنجا که بطری ۳ لیتری ۲ لیتر آب داشته، تنها یک لیتر منتقل میشه و دقیقا ۴ لیتر آب در ظرف ۵ لیتری می مونه)

  20. (پاسخ هوشمندانه: ابتدا ظرف پنج لیتری را پر میکنیم سپس آن را در ظرف سه لیتری میریزیم تا پر شود، در ادامه ظرف سه لیتری را خالی میکنیم و دو لیتری که در ظرف پنج لیتری باقی مانده در ظرف سه لیتری میریزیم، در ادامه ظرف پنج لیتری را با آب پر میکنیم سپس آب آن را در داخل ظرف سه لیتری که از مرحله قبل دو لیتر دارد میریزیم تا پر شود. در این صورت چهار لیتر در ظرف پنج لیتری باقی میماند که جواب معماست)

  21. ظرف ٣لیتری را داخل ظرف ۵لیتری گذاشته و کاملا باید ظرف ٣لیتری پر آب باشد،ظرف پنج لیتری هم تا یک لیتر آب میکنیم که مجموعا ۴لیتر میشود.(ظرف ٣لیتری داخل ظرف پنج لیتری قرار گرفته)

    1
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH