آموزش غیرفعال کردن اپ‌های پیش‌فرض اندرویدی بدون نیاز به روت

اپ‌های پیش‌فرض اگر مفید، خوش‌ساخت و دارای طراحی مناسب باشند می‌توانند فوق‌العاده قلمداد شوند. متاسفانه این روزها اپ‌های پیش‌فرض شباهت زیادی به بیخودافزارها یا همان Bloatwareها پیدا کرده‌اند.

منظور از اپ‌های پیش‌فرض فقط اپ‌هایی نیستند که توسط سازنده خود سیستم عامل روی دستگاه نصب شده‌اند، بلکه اپ‌های پیش‌فرض شامل نرم‌افزارهایی هم می‌شوند که توسط سازنده سخت‌افزار در دستگاه گنجانده می‌شوند. از آن‌جا که مایکروسافت و گوگل تنها شرکت‌هایی نیستند که برای اندروید و ویندوز به ساختن سخت‌افزار مشغول هستند، این نوع اپ‌ها در اندروید و ویندوز بیشتر به چشم می‌خورند (مثل بازی کندی کراش در ویندوز ۱۰).

خوشبختانه خبر خوب این است که در اکثر پلتفرم‌ها این امکان وجود دارد که اپ‌های پیش‌فرض را حذف نمایید. حتی iOS هم‌اکنون به شما اجازه می‌دهد برخی از اپ‌های پیش‌فرض را حذف کنید و اندروید هم چنین امکانی را دارد. تنها تفاوت این است که شما قادر به حذف اپ‌های پیش‌فرض اندروید نیستید، بلکه می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید. به هر حال نتیجه در هر دو حالت یکسان است.

در غیرفعال کردن اپ‌های اندرویدی استثناهایی وجود دارد. این استثناها به صورتی هستند که مثلا می‌توانید اپ‌های گوگل درایو یا دوربین را غیرفعال کنید اما امکان غیرفعال کردن اپ‌هایی مثل Sheets و Docs برای شما وجود نخواهد داشت. اپ‌های Slides و Docs همچون اپ‌های متفرقه قابل حذف شدن هستند، پس نیازی به غیرفعال کردن ندارند. در هر صورت نتیجه هر دو راه دقیقا یکی است.

غیرفعال کردن یک اپ پیش‌فرض

برای غیرفعال کردن یک اپ در سیستم عامل اندروید، وارد بخش Settings بشوید. روی Apps تپ کنید یا به Application Manager بروید. بسته به نسخه‌ای از اندروید که استفاده می‌کنید، عنوان این بخش می‌تواند متفاوت باشد. گزینه غیرفعال کردن اپ‌های پیش‌فرض از اندروید نسخه ۶ به بالا در دسترس قرار گرفته است.

روی اپی که می‌خواهید غیرفعال کنید تپ کنید تا وارد صفحه اطلاعات آن اپ بشوید. اپ‌های معمولی متفرقه گزینه‌های Force stop و Uninstall را در صفحه اطلاعات خود دارند. اما اپ‌های پیش‌فرضی مثل گوگل درایو و دوربین، دکمه‌های Disable و Force Stop را نشان می‌دهند. روی گزینه Disable تپ کنید تا اپ را غیرفعال نمایید.

وقتی یک اپ پیش‌فرض را غیرفعال می‌کنید، اندروید ممکن است از شما بپرسد آیا لازم است آن اپ را به تنظیمات کارخانه ریستور کند و تمام به روز رسانی‌های اپ را حذف کند یا نه. انتخاب با خود شماست. حتی اگر اپ را به تنظیمات کارخانه ری‌استور نکنید باز هم می‌توانید آن را در حالت غیرفعال نگه‌دارید. اگر اپ را به تنظیمات کارخانه ری‌استور کنید تمام به روز رسانی‌های آن هم حذف می‌شوند. در این صورت در آینده باز هم خواهید توانست آن اپ پیش‌فرض را به‌روز رسانی کنید ولی اگر از اندروید خام استفاده نمی‌کنید این کار می‌تواند کمی پیچیده باشد.

غیرفعال کردن اپ‌های پیش‌فرض اندروید

وقتی یک اپ را غیرفعال می‌کنید، آیکون میان‌بر آن از صفحه خانگی اندروید و همین‌طور از دراور اپ‌ها پاک می‌شود.

فعال کردن یک اپ غیرفعال شده

برای فعال کردن یک اپ که قبلا آن را غیرفعال کرده‌اید، مجددا باید به صفحه اطلاعات آن اپ مراجعه کنید. وارد بخش Settings شوید و به قسمت Apps بروید. روی فلش رو به پایین در بالای صفحه تپ کنید و گزینه Disabled Apps را انتخاب نمایید. با این کار فقط اپ‌های غیرفعال شده در فهرست اپ‌ها به شما نشان داده می‌شوند و این باعث می‌شود که شما راحت‌تر اپ مورد نظر خود را پیدا کنید. روی یکی از اپ‌ها تپ کنید تا وارد صفحه اطلاعات آن شوید.

غیرفعال کردن اپ‌های پیش‌فرض اندروید

یک اپ غیرفعال شده دارای دو گزینه در صفحه اطلاعات خودش است: Enable و Force Stop. روی Enable تپ کنید تا آن اپ دوباره فعال شود. اپ مورد نظر حالا به دراور اپ‌ها مجددا بازمی‌گردد اما آیکون میان‌برش در صفحه خانگی نشان داده نخواهد شد. شما باید خودتان آیکون اپ را به صفحه خانگی اضافه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH